آموزش ترکیب رنگ های ساختمانی

واقعیت امر این است که بدون آگاهی از ترکیب رنگ، امکان درست کردن یا ساختن رنگ جدید وجود ندارد. نمی‌توان بدون اطلاعات کافی درباره چگونگی ترکیب رنگ‌ها، به رنگ دلخواه خود رسید. اگر به دنبال این هستید که رنگ دلخواه و مورد علاقه خود را درست کنید، ابتدا باید اطلاعات کافی درباره چرخه ترکیب رنگ‌های مختلف داشته باشید. رنگ‌های اصلی شامل رنگ آبی، قرمز و زرد می‌شود که از ترکیب هر دو تا از رنگ‌های اصلی، رنگ‌های فرعی یا مکمل ساخته می‌گردد.

رنگ‌های مکمل شامل رنگ سبز، نارنجی و بنفش می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا پیرامون «آموزش ترکیب رنگ‌های ساختمانی»، به موضوعاتی نظیر آموزش ترکیب رنگ ساختمان، آموزش ترکیب رنگ، ساخت رنگ ساختمانی، ترکیب رنگ و چرخه رنگ‌ها، فرمول ترکیب رنگ خاکی برای دیوار، ترکیب رنگ خاکی روغنی و ترکیب رنگ خاکی با اکریلیک بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

نحوه ترکیب رنگ

در این قسمت همراه ما باشید تا آموزش ترکیب رنگ های ساختمانی را با هم بررسی کنیم.

مخلوط کردن رنگ دیوار با نحوه ترکیب رنگ برای نقاشی تفاوت چندانی ندارد. قبل از شروع ترکیب رنگ ها، ابتدا حجمی کوچک از رنگ ها را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که ترکیب شما به رنگ دلخواه می رسد. اگر با تئوری رنگ ها به خوبی آشنا نیستید؛ ممکن است به نتیجه دل خواه همان ابتدا نرسید. در خصوص آموزش ترکیب رنگ های ساختمانی باید به شما بگوییم که مخلوط کردن یکی از قسمت های مهم است؛ زیرا اگر رنگ ها به خوبی مخلوط نشوند، هنگام رنگ آمیزی سطح، رگه های آن نمایان خواهد شد که دیوار شما را زشت خواهد کرد.

آموزش ترکیب رنگ

رنگ‌ها دنیای پر آرامشی هستند که اگر به درستی در کنار هم قرار گیرند، می‌توانند آرامش از دست رفته ما را دوباره به وجود آورند. برای به دست آوردن احساس آرامش از وجود رنگ‌ها، ابتدا باید فرمول ترکیب انواع رنگ را به دست آورد. هر چقدر دانش شما نسبت به ترکیب انواع رنگ بیشتر باشد، تنوع کار کردن با رنگ‌ها نیز برای موقیعت‌ها و محیط‌های مختلف نیز بیشتر خواهد شد.

جدول رنگ اصلی و فرعی

اگر بدانید که رنگ چه تاثیر خارق‌العاده‌ای بر روان و زندگی انسان می‌گذارد، همین حالا به سراغ آن می‌روید تا زندگی خود را بر پایه رنگ بسازید. فرهنگ‌های قدیمی همچون ایران باستان، مصر و چین، از رنگ به عنوان جادوی تمام نشدنی درمان یاد می‌کردند. آن‌ها پی بردند که اگر رنگ‌ها به درستی در کنار یکدیگر قرار بگیرند، تاثیر معجزه‌واری بر روح و جسم انسان خواهد گذاشت.

خرید رنگ روغنی زرد ربعی نقشینه خرید رنگ روغنی قرمز ربعی نقشینه

همه این موارد برای این گفته شد که دوباره بر اهمیت مفهوم ترکیب رنگ تاکید شود که تا چه اندازه می‌تواند موثر واقع شود. برای اینکه بتوانید رنگ‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید، ابتدا باید رنگ‌های اصلی و فرعی را به خوبی بشناسید. رنگ‌های اصلی شامل ۳ رنگ آبی، قرمز و زرد می‌شود.  رنگ‌های فرعی شامل رنگ سبز، نارنجی و بنفش است. رنگ سبز از ترکیب زرد و آبی، رنگ نارنجی از ترکیب قرمز و زرد و رنگ بنفش از ترکیب آبی و قرمز ساخته می‌شود.

ساخت رنگ ساختمانی

آموزش ترکیب رنگ های ساختمانی

مخلوط کردن رنگ نیاز به دانشی در مورد تئوری رنگ دارد که روابط بین رنگ ها را نشان می دهد. برخی از هنرمندان حرفه خود را وقف مطالعه در مورد تعامل رنگ ها با یکدیگر کرده اند. شما برای ترکیب کردن رنگ در خانه، نیازی نیست که یک نقاش ماهر باشید.

هنگام مخلوط کردن رنگ دیوار، داشتن درک کلی از نحوه تعامل رنگ ها با یکدیگر به شما در این فرآیند کمک می کند. به کمک چرخه رنگ، تجسم نحوه ارتباط رنگ ها با یکدیگر بسیار آسان تر است.

رنگ های سرد و گرم ساختمانی را بشناسید. آبی، سبز و بنفش رنگ های سرد هستند؛ در حالی که زرد، نارنجی و قرمز رنگ های گرم هستند. ترکیب رنگ‌های سرد و گرم می‌تواند رنگی خاکی ایجاد کند و ممکن است همان چیزی باشد که شما به دنبال آن هستید.

ترکیب رنگ و چرخه رنگ ها

سعی کنید ته رنگ ها را در رنگ مشخص کنید (آیا به رنگ قرمز متمایل است یا آبی؟) و در همان خانواده رنگی بمانید تا از ترکیبات کدر یا قهوه ای جلوگیری کنید. رنگ‌ های مکمل که در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار دارند؛ مانند قرمز و سبز، هنگام ترکیب رنگ‌ های خاکی ایجاد می‌کنند.

خرید رنگ اکریلیک قرمز ۱ کیلویی ایران خرید رنگ اکریلیک زرد ۱ کیلویی ایران

رنگ های سفید و روشن بسیار سریع تر و با رنگ کمتری نسبت به رنگ های تیره تغییر رنگ می دهند. به عنوان مثال، اگر رنگ آبی روشن را می خواهید؛ مقدار کمی رنگ آبی را به مقدار بیشتری رنگ سفید اضافه کنید. افزودن رنگ مشکی می تواند رنگ ها را کسل کننده کند. برای تیره کردن رنگ های سرد، سعی کنید از رنگ آبی تیره استفاده کنید و برای تیره کردن رنگ ‌های گرم، سعی کنید از رنگ قهوه ای سوخته استفاده کنید.

برای راهنمایی بیشتر در مورد ترکیب رنگ، Try Colors یک منبع آنلاین رایگان است که در آن می توانید رنگ ها را به صورت مجازی ترکیب کنید. اگر به دنبال یک چرخ رنگ هستید؛ Adobe color می تواند به شما در درک بهتر قرارگیری رنگ ها روی چرخ و در ایجاد طرح های رنگی کمک نماید.

۶ اصل برای گرفتن بهترین نتیجه

آموزش ترکیب رنگ های ساختمانی

در این قسمت همراه ما باشید تا نکاتی را برای گرفتن بهترین نتیجه از ترکیب رنگ ها به شما بگوییم. با به کار بردن این اصول می توانید به راحتی رنگ دلخواه خودتان را بسازید.

  1. از رنگ های یک برند استفاده کنید!

در راستای آموزش ترکیب رنگ های ساختمانی لازم است بگوییم که فرمول های خاص در شرکت ها متفاوت است؛ به این معنی که مخلوط کردن مارک های مختلف می تواند منجر به گلوله یا جدا شدن رنگ در سطل یا پوشش ناهموار روی دیوار شود. برای افزایش شانس خود برای یک ترکیب صاف، دو رنگ از یک برند را انتخاب کنید.

  1. از رنگ های مخصوص فضاهای باز استفاده نکنید!

برخی رنگ ها برای استفاده در فضاهای باز طراحی شده اند. بهتر است از این رنگ ها استفاده نکنید؛ زیرا این رنگ ها برای مقاومت در برابر سایش طولانی مدت (به عنوان مثال در برابر باران و کثیفی) ساخته شده‌اند؛ اما کمتر در برابر لکه ‌های داخل ساختمان مانند خط خطی بچه ها و هر لکه دیگری مقاوم خواهند بود.علاوه بر این، رنگ‌ های فضای باز نسبت به رنگ ‌های داخلی دارای حلال هایی هستند که با خشک شدن رنگ در هوا آزاد می‌شوند؛ بنابراین احتمال بیشتری دارد که هنگام خشک شدن بخارهای بدبو از خود خارج کنند.

  1. به رنگ توجه کنید!

رنگ‌های متمایل به قرمز (از جمله قهوه‌ای، نارنجی و بنفش) وقتی با سفید ترکیب شوند؛ به صورتی متمایل می‌ شوند. اگر آن ها را با رنگ های سبز ترکیب کنید قهوه ای خواهند شد.

از رنگ های مخصوص فضاهای باز استفاده نکنید

  1. یک اجرای آزمایشی انجام دهید!

به جای اینکه حجم زیادی از رنگ را همان ابتدا ترکیب کنید؛ ابتدا حجم کوچکی را امتحان کرده و اگر نتیجه دلخواه خود را گرفتید؛ در حجم زیاد تکرار کنید.

  1. خوب مخلوط کنید!

اگر رنگ را به طور کامل مخلوط نکنید؛ به رنگ ناهموار و پوشش لکه دار می رسید که قطعاً خوب نیست. بهترین گزینه یک پیوست مخلوط کننده رنگ است که به مته شما متصل می شود؛ اما اگر آن را ندارید؛ می توانید از یک چوب همزن استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که حداقل ۲ یا ۳ دقیقه آن ها را خوب مخلوط کرده اید.

  1. از رنگ ترکیبی روی هر چیز گران بهایی استفاده نکنید!

استفاده از رنگ مخلوط معمولاً هر نوع گارانتی سازنده را باطل می‌کند؛ زیرا شرکت ‌ها نمی‌ توانند تضمین کنند که فرمول جدید دوام خواهد آورد. برای جلوگیری از مشکلات در آینده، پیشنهاد می کنیم که از رنگ های ترکیبی برای وسایل گران بها استفاده نکنید؛ زیرا باعث فرسایش این اجناس می شود.

فرمول ترکیب رنگ خاکی برای دیوار

ترکیب رنگ سفید و قهوه‌ای یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تهیه رنگ خاکی است. افزودن رنگ سفید ممکن است به شما کمک کند تنالیته ملایم‌تری در ارتباط با خاکی داشته باشید. همچنین بهترین رنگ‌هایی که با رنگ خاکی ست می‌شوند شامل رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، قرمز، آبی، سفید، خاکستری و مشکی می‌شود.

ترکیب رنگ خاکی روغنی

اگر برای دکوراسیون یا دیوار خانه خود به دنبال یک رنگ شاداب و آرام هستید، پیشنهاد می‌کنیم به رنگ خاکی فکر کنید. این رنگ قابلیت‌های زیادی برای خانه شما فراهم می‌کند. از جمله مزیت‌های این رنگ، ست شدن آن با انواع رنگ است. به طور مثال شما می‌توانید رنگ خاکی را با رنگ‌های گرم و پرجنب و جوش مثل رنگ نارنجی ست کنید.

رنگ خاکی نه تنها خانه شما را به رنگ طبیعت سوق می‌دهد بلکه می‌تواند آرامش را به محیط شما بازگرداند. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دیوار خانه، رنگ خاکی از نوع روغنی است. برای ساخت این رنگ باید از حلال شیمیایی مانند تینر یا بنزین استفاده کنید. اگر چه استفاده از رنگ خاکی روغنی بوی تند و زیادی دارد، اما چسبندگی و مقاومت آن در برابر رطوبت، انواع باکتری و قارچ، مثال‌زدنی است.

بنابراین برای ساختن رنگ خاکی، ابتدا دو رنگ سفید و قهوه‌ای از نوع رنگ روغنی را با یکدیگر ترکیب کنید. رنگ به دست آمده همان رنگ خاکی روغنی است که برای استفاده بر روی دیوار، تنها به یک حلال شیمیایی مانند تینر نیاز دارد. تینر را با رنگ خاکی ترکیب کنید و با استفاده از قلم مو یا غلطک رنگ، فرایند رنگ‌آمیزی دیوار را انجام بدهید.

در ضمن رنگ خاکی روغنی به راحتی برای سطوح گچی، فلزی، چوبی و به صورت مات، نیمه مات و براق، قابلیت اجرا دارد. همین حالا دست به کار شوید و خانه خود را با رنگ خاکی، نونوار کنید.

ترکیب رنگ خاکی با اکریلیک

برای ساختن رنگ خاکی اکریلیک ساختمان، نیازی به حلال شیمیایی ندارید. ابتدا رنگ سفید و قهوه‌ای از نوع اکریلیک را تهیه کنید و به وسیله یک تکه چوب، با یکدیگر ترکیب نمایید. پس از ترکیب شدن، مقداری آب به آن اضافه کنید و محلول به دست آمده را بر روی دیوار بزنید.

مزیت رنگ‌های اکریلیک در این است که هم قابلیت شست‌وشو دارد و هم می‌تواند در بربر عواملی مانند باکتری، رطوبت و قارچ مقاومت قابل توجهی از خود نشان دهد. رنگ اکریلیک خاکی نیز دارای چنین قابلیتی است. پس اگر به دنبال یک رنگ مناسب و سازگار با محیط زیست هستید، همین حالا از رنگ اکریلیک خاکی استفاده کنید.

در ضمن، رنگ خاکی اکریلیک به راحتی با رنگ‌هایی مانند سبز، قرمز، آبی، نارنجی، بنفش، زرد ست کنید. همچنین باید اشاره کرد که رنگ خاکی اکریلیک بر روی سطوحی مانند سطوح شفالی، چوبی، گچی، فلزی، پارچه‌ای و سرامیکی استفاده می‌شود.

تماس با ما

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «آموزش ترکیب رنگ‌های ساختمانی» صحبت کنیم. برای ترکیب رنگ‌های ساختمانی ابتدا باید شناخت کافی از رنگ‌‍‌های اصلی و فرعی داشته باشید. رنگ‌های اصلی شامل رنگ آبی، قرمز و زرد است که از ترکیب هر کدام از این نوع رنگ‌ها، رنگ‌های فرعی یا مکمل به دست می‌آید. رنگ‌های فرعی یا مکمل شامل رنگ سبز، نارنجی و بنفش می‌شود. برای مشاوره درباره ترکیب رنگ ساختمانی، با شماره تلفن ۴۴۰۰۰۳۷۳ -۰۲۱ تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

رنگ‌های اصلی در چرخه رنگ کدام است؟

آبی، قرمز و زرد.

رنگ‌های فرعی در چرخه رنگ کدام است؟

نارنجی، سبز و بنفش.

رنگ نارنجی از چه ترکیبی ساخته می‌شود؟

قرمز و زرد.

رنگ خاکی از چه ترکیب رنگ‌هایی ساخته می‌شود؟

سفید و قهوه‌ای.

رنگ بنفش از چه ترکیب‌ رنگ‌های ساخته میشود؟

قرمز و زرد

رنگ نارنجی از چه ترکیب رنگ‌هایی ساخته می‌شود؟

قرمز و زرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید