رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟

آیا دیوارهای ساده‌ای در خانه دارید که نمی‌دانید با آن‌ها چه کار کنید؟ ممکن است برای الهام گرفتن به اطراف نگاه کرده باشید و در نهایت نمی‌دانید بین کاغذ دیواری یا رنگ کدام یک را انتخاب کنید. در حالی که هر دو گزینه مزایا و معایب خود را دارند، ما متوجه می‌شویم که اکثر صاحبان خانه‌هایی مانند شما با این سوال دست و پنجه نرم می‌کنند که «کاغذ دیواری یا رنگ، کدام یک بهتر است؟». قبل از استفاده از هر یک از این دو در خانه، نکات زیادی باید در نظر بگیرید که در ادامه به تمام این موارد می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله مینیاتور را بخوانید.

رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟

در جدول زیر به مقایسه رنگ و کاغذ دیواری (به خصوص نحوه عملکرد آن‌ها) می‌پردازیم. بیایید با همدیگر این نکات مهم را مرور کنیم.

جدول تفاوت بین کاغذ دیواری و رنگ

قیمت کاغذ دیواری

در جدول زیر به قیمت‌ هر رول کاغذ دیواری تولید شده توسط برندهای مختلف می‌پردازیم. بیایید ببینیم هزینه هر رول کاغذ دیواری برای هر کدام از برندهای تولیدکننده چقدر است.

قیمت نقاشی ساختمان

در جدول زیر به قیمت‌ رنگ کردن نقاط مختلف خانه می‌پردازیم. بیایید ببینیم هزینه رنگ‌آمیزی ساختمان چه تفاوتی با خرید و نصب کاغذ دیواری دارد. 

جدول هزینه نقاشی

کاغذ دیواری در مقابل رنگ: کدام یک را باید انتخاب کنیم؟

۱- کاغذ دیواری در مقابل رنگ دیوار از نظر تنوع

اگر به دنبال ایجاد ظاهری منحصربه‌فرد برای فضای خود هستید، به گزینه‌هایی که می‌توانند رنگ‌ها و پوشش‌های متنوعی را ارائه دهند، توجه داشته باشید. خوشبختانه، در مورد کاغذ دیواری یا رنگ، تنوع کمی وجود ندارد. صرف نظر از دیواری که کاغذ دیواری و رنگ روی آن قرار می‌گیرد، هر دو می‌توانند نتایج شگفت‌انگیز و متنوعی را ارائه دهند.

بیایید تفاوت کاغذ دیواری و رنگ را از نظر تنوع بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

۲- اجرا: کاغذ دیواری یا رنگ، کدام راحت‌تر است؟

در بحث کاغذ دیواری در مقابل رنگ دیوار، رنگ برای دیوار ساده‌تر و کم دردسرتر است. در واقع، تنها یک یا دو روز برای تکمیل رنگ‌آمیزی هر کدام از اتاق‌های خانه نیاز دارید. بیایید نگاهی به این موضوع بیندازیم که چرا کاغذ دیواری از نظر کاربرد در مقابل رنگ برنده می‌شود.

جدول مقایسه کاغذ دیواری از نظر اجرا

۳- در آزمون دوام بین کاغذ دیواری و رنگ، کدام یک برنده می‌شود؟

از نظر دوام کار، کاغذ دیواری و رنگ رقبای قدرتمندی به نظر می‌رسند. با این حال، مانند هر مسابقه ای، فقط یک برنده می‌تواند وجود داشته باشد! در اینجا نحوه مقایسه کاغذ دیواری با رنگ از نظر دوام آورده شده است.

۴- کاغذ دیواری یا رنگ: کدام یک ارزان‌تر است؟

اگرچه کاغذ دیواری گران‌تر از رنگ است، اما می‌تواند دوام و عمر بیشتری نسبت به رنگ داشته باشد. با این حال، هزینه چیزی است که همه ما قبل از سرمایه‌گذاری در هر کاری درنظر می‌گیریم. این فرآیند ‎در مورد انتخاب بین کاغذ دیواری در مقابل رنگ تفاوتی ندارد.

با این حال، لطفا توجه داشته باشید که هزینه‌های رنگ و کاغذ دیواری ممکن است بسته به محدوده و نیاز شما متفاوت باشد. در اینجا عواملی وجود دارد که در مورد هزینه این مواد نقش دارند:

جدول مقایسه عوامل موثر بر هزینه رنگ و کاغذ دیواری

۵- کاغذ دیواری در مقابل رنگ بر اساس استفاده

رنگ به طور کلی برای تمام قسمت‌های خانه مناسب است، اما می‌تواند گرمای اضافی به خانه‌های موجود در محیط مرطوب بدهد و بر عمر دیوارهای رنگ شده تاثیر منفی بگذارد. بنابراین دیوارهای رنگ شده در مناطق مرطوب، عمر کوتاه‌تری دارند و باید برای تعمیر آن، هزینه رنگ‌آمیزی مجدد را درنظر داشته باشید. با این حال رنگ برای محیط‌های مرطوب مانند آشپزخانه و حمام مناسب است.

به طور مشابه، کاغذ دیواری در مناطق دارای رطوبت و گرما، مانند آشپزخانه و حمام، خیلی خوب عمل نمی‌کند. از آنجایی که کاغذ دیواری می‌تواند به راحتی پاره یا آسیب ببیند، احتمالا بهتر است از استفاده از آن در مناطق مرطوب و پرتردد خودداری کنید.

۶- آیا کاغذ دیواری از نظر زیبایی‌شناسی بهتر از رنگ است؟

کاغذ دیواری و رنگ را می‌توان به روش‌های موثری برای افزایش جذابیت زیبایی‌شناسی خانه‌های ایرانی استفاده کرد. از رنگ‌های بافت‌دار یا کاغذ دیواری‌های طرح‌دار پر زرق و برق برای ایجاد پس زمینه‌های جذاب مبلمان خود استفاده کنید. بنابراین رنگ و کاغذ دیواری از نظر زیبایی‌شناسی، برابر هستند و هر کدام می‌توانند جذابیت خاص خود را داشته باشند.

۷- کاغذ دیواری در مقابل رنگ: تفاوت آن‌ها با سفارشی‌سازی چگونه است؟

رنگ تنوع زیادی برای سفارشی‌سازی ارائه می‌دهد. رنگ‌ها را می‌توان به هر رنگی که دلتان می‌خواهد تولید کرد. می‌توانید از بین هزاران نمونه رنگ انتخاب کنید یا رنگ‌ها را با هم ترکیب کنید تا رنگی کاملا سفارشی به دست آورید.

از سوی دیگر، کاغذ دیواری هنوز یک مفهوم نوظهور در ایران است. اگرچه طیف گسترده‌ای از طرح‌های استاندارد موجود در فروشگاه‌های سراسر کشور وجود دارد، یافتن فروشنده‌ای برای چاپ الگوهای سفارشی کار سخت و دشواری است.

رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟

وقتی صحبت از کاغذ دیواری در مقابل رنگ است، به خاطر داشته باشید که هر دو را فقط می‌توان روی دیوارهای صاف اعمال کرد. برای ارتقاء سطح، می‌توانید ترکیبی از کاغذ دیواری و رنگ را در خانه خود نیز انتخاب کنید.

۸- کاغذ دیواری در مقابل رنگ: کدام یک برای نگهداری بهتر است؟

رنگ‌کاری شما ممکن است هر ۳ تا ۵ سال یکبار نیاز به تعمیر یا رنگ‌آمیزی مجدد داشته باشد تا در بهترین حالت خود باقی بماند. علاوه بر این، هر نوع رنگ خانه با دستورالعمل‌های مراقبتی خاص خود توسط تولیدکنندگان ارائه می‌شود که دوام بیشتری را برای رنگ تضمین می‌کند. با این حال بسته به نوع رنگی که استفاده می‌کنید، دستورالعمل‌های نگهداری می‌تواند متفاوت باشد.

اگر کاغذ دیواری‌ در مناطق پرتردد استفاده نشود؛ نگهداری آن‌ها نسبتا آسان است. شما می‌توانید به سادگی آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا مثل روز اول شود.

۹- جهانی بودن کاغذ دیواری و رنگ

در حالی که انتخاب بین کاغذ دیواری در مقابل رنگ برای اکثر قسمت‌های خانه شما مناسب است؛ برخی از اتاق‌ها می‌توانند فضاهای محدودی داشته باشند. مثلا کاغذ دیواری برای حمام و آشپزخانه مناسب نیست؛ زیرا رطوبت بالا ممکن است زمینه را برای پوسته پوسته شدن آن به وجود آورد.

از طرف دیگر، در اتاق کودکان بهتر است کاغذ دیواری قابل شستشو را انتخاب کنید تا بتوانند خلاقانه بر روی دیوار نقاشی بکشند. بنابراین استفاده از کاغذ دیواری قابل شستشو برای اتاق کودکان، یک گزینه مناسب و خلاقانه است.

۱۰- کاغذ دیواری در مقابل رنگ: پاک کردن کدام یک راحت‌تر است؟

حذف رنگ از روی دیوار، یک فرآیند زمان بر و پیچیده است. این فرآیند با تراشیدن رنگ قدیمی، کندن آن و سپس سنباده زدن برای صاف دیوار آغاز می‌شود. پس از آن شما می‌توانید فرآیند رنگ‌آمیزی را آغاز کنید. وقتی فرآیند رنگ‌آمیزی به پایان رسید، مراحل تمیزکاری خانه زمان‌ زیادی از شما خواهد گرفت.

با این حال، طرح‌های کاغذ دیواری چسبیده شده به سختی از روی دیوار جدا می‌شوند. اگر از کاغذ دیواری معمولی استفاده کرده‌اید، باید آن را ذره ذره بتراشید تا به طور کامل از روی دیوار برداشته شود.

رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟

برای حذف رنگ و کاغذ دیواری از روی دیوار، فرآیند سخت و پیچیده‌ای وجود دارد؛ با این حال، بسته به وضعیت دیوارهای شما، سختی و زمان حذف رنگ از روی دیوار می‌تواند کمتر از کاغذ دیواری باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا به این سوال جواب بدهیم که «رنگ بهتر است یا کاغذ دیواری؟». به طور کلی هر کدام از روش‌های تزئین دیوار خانه شامل رنگ‌آمیزی و کاغذ دیواری، می‌تواند مزایا و معایب خود را داشته باشد. با این حال زمان حذف رنگ برای اجرای مجدد بر روی دیوار به همراه مدت زمان اجرای آن، کمتر از فرآیند حذف و  اجرای کاغذ دیواری خواهد بود. همچنین باید اشاره کرد که کاغذ دیواری می‌تواند بیش از ۱۵ سال دوام داشته باشد؛ در حالی که مدت زمان دوام رنگ بین ۵ تا ۱۰ سال خواهد بود.

سوالات متداول

هر چند وقت یکبار باید کاغذ دیواری خود را تمیز کنید؟

شما می‌توانید به صورت ماهانه کاغذ دیواری دیوارهای خود را گردگیری یا پاک کنید تا از گرد و غبار و آلودگی آن پاک شود.

هزینه کاغذ دیواری چقدر است؟

هزینه کاغذ دیواری بسته به کیفیت، دوام و ضد آب بودن کاغذ دیواری، بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.

کاغذ دیواری بهتر است یا رنگ‌ کردن دیوار؟

رنگ کردن می‌تواند راه حلی مقرون به صرفه و آسان‌تری نسبت به کاغذ دیواری باشد. با این حال، رنگ دیوار باید هر ۳ تا ۵ سال یکبار تعمیر یا رنگ‌آمیزی مجدد بر روی آن صورت بگیرد.

هزینه رنگ‌ کردن یک اتاق (متریال و اجرا) چقدر است؟

بستگی به متراژ  دارد؛ اما با این حال به طور میانگین ۵۰ تا ۱۲۰ هزار تومان برای هر متر مربع درنظر گرفته می‌شود.

فرآیند حذف رنگ از روی دیوار سخت‌تر است یا کاغذ دیواری؟

حذف رنگ و کاغذ دیواری، سختی‌های مختص به خود را دارد. اما اگر به دنبال این جواب هستید که فرآیند حذف کدام زمان کمتری از شما می‌گیرد، با بگوییم که زمان حذف رنگ از روی دیوار، کمتر از کاغذ دیواری است.  

ممکن است شما دوست داشته باشید