علت دو رنگ شدن رنگ پلاستیک دیوار + راهکار

علت دو رنگ شدن رنگ پلاستیک چیست و چه راهی برای حل این مشکل وجود دارد؟ این‌‎ها سوالاتی است که مخاطبان ما به دنبال جواب آن هستند. اینکه چرا وقتی رنگ پلاستیک بر روی دیوار زده می‌شود، پس از خشک شدن به شکل دو رنگ دیده می‌شود؟ در این مقاله به راهکارهایی برای دو رنگ شدن و دون دون شدن رنگ پلاستیک می‌پردازیم.

در اغلب موارد، دو رنگ شدن رنگ پلاستیک به صورت تیره و روشن مشاهده می‌گردد. اگر شما هم با چالش دو رنگ شدن رنگ پلاستیک و موارد مشابه روبرو هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا پایان دنبال کنید تا علاوه بر تشریح علت، به راهکارهای پیشگیری و ترمیم اشاره نماییم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

دو رنگ شدن رنگ پلاستیک

یکی از مشکلات رایج رنگ آمیزی با رنگ پلاستیک ، دو رنگ شدن این رنگ است. یعنی وقتی رنگ پلاستیک بر روی دیوار یا یک سطح مورد نظر اجرا می‌شود، در نهایت به صورت دو رنگ درمی‌آید. بنابراین علت دو رنگ شدن رنگ پلاستیک چیست و چرا این اتفاق می‌افتد.

دلایل مختلفی برای دو رنگ شدن رنگ پلاستیک وجود دارد اما در نظر بگیرید که شما به عنوان نقاش حرفه‌ای یا آماتور، باید با اصول اجرای رنگ پلاستیک ساختمانی آشنایی داشته باشید. وقتی یک نقاش با اصول ترکیب رنگ و حلال، شیوه زیرسازی و استفاده از غلطک رنگ آشنا نباشد، بروز چنین مشکلاتی بدیهی و طبیعی است.

علت دو رنگ شدن رنگ پلاستیک
دلایلراهکارها
کیفیت پایین رنگ، زیرسازی نامناسب، برخورد آب به رنگ خشک شده، تعداد لایه‌های رنگ، نم زدگی، نور نامناسب محیط، ناهماهنگی بین رنگ جدید و قدیمی، فشار بیش از حد غلطک و اختلاط نامناسب رنگ و آبسپردن کار به متخصص، اختلاط ۴۰ درصد وزن رنگ پلاستیک با آب، ترمیم نم زدگی دیوار، اعمال یک فشار ثابت بر روی غلطک رنگ، پاک کردن لکه‌ها و کثیفی، اجرای سه لایه رنگ و خرید رنگ پلاستیک با کیفیت

علت دو رنگ شدن رنگ پلاستیک

هیچ چیز به اندازه دو رنگ شدن رنگ پلاستیک پس از اتمام کار، آدم را کلافه نمی‌کند. فکر کنید پس از کلی زمان گذاشتن برای رنگ آمیزی دیوار با رنگ پلاستیک، رنگ نهایی شما به شکل دو رنگ دیده شود! آدم چه احساسی پیدا می‌کند؟ بدون تردید بروز چنین اتفاقاتی احساس خوبی برای آدم به وجود نمی‌آورد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از دو رنگ شدن رنگ پلاستیک، ابتدا با دلایل و سپس با راهکاری ترمیم آن آشنا شوید.

دلایل دو رنگ شدن رنگ پلاستیک عبارتند از:

۱- اختلاط نادرست رنگ و آب

یکی مشکلات نقاشان آماتور این است که از میزان اختلاط رنگ و آب اطلاع ندارند. آن‌ها فکر می‌کنند که هر چقدر رنگ رقیق‌تر باشد، می‌توانند مقدار رنگ بیشتری در لایه‌های مختلف بر روی دیوار اجرا نمایند. در حقیقت این گونه نیست شما باید بدانید که میزان اختلاط رنگ پلاستیک و آب چقدر است و بر اساس آن عمل کنید. این مشکل باعث می‌شود که وقتی رنگ بر روی دیوار اجرا شود، مشکل دو رنگ شدن رنگ پلاستیک به وجود آید.

برای حل این چالش، سعی کنید که ۴۰ درصد وزن رنگ را با آب ترکیب کنید. یعنی اگر شما یک رنگ پلاستیک یک کیلویی در اختیار دارید، تنها با نصف لیوان آب می‌‎توانید غلظت رنگ نهایی را حفظ کنید. با این حال، رنگ تا رنگ متفاوت است. یعنی ممکن است برای رنگ پلاستیک فلان برند، ۴۰ درصد وزن رنگ به ۳۰ درصد پایین بیاید. همه چیز به کیفیت و غلظت رنگ پلاستیک شما بستگی دارد.

۲- زیرسازی نامناسب دیوار

یکی دیگر از دلایل دو رنگ شدن رنگ پلاستیک، زیرسازی نامناسب دیوار است. در صورتی که به زیرسازی دیوار پس از رنگ آمیزی توجه نکنید، در پایان کار خبری از رنگ یکدست نیست. بنابراین تا جایی که امکان دارد، زیرسازی سطح مورد نظر را در دستور کار خود قرار دهید.

یکی از کارهای مهم برای زیرسازی، تمیز کردن لکه‌ها و کثیفی‌ها بر روی دیوار است. برای این کار از سنباده استفاده کنید. آنقدر سنباده بزنید تا رنگ لکه‌ها محو شود و شما بتوانید رنگ پلاستیک خود را بر روی دیوار اجرا کنید. بنابراین علت دو رنگ شدن رنگ پلاستیک، به زیرسازی نامناسب دیوار ارتباط دارد.

۳- ناهماهنگی بین رنگ زمینه و جدید

پیش از رنگ آمیزی دیوار، باید توجه کنید که رنگ زمینه شما از چه نوعی است. توجه نکردن به این موضوع می‌تواند یکی از دلایل دو رنگ شدن رنگ پلاستیک باشد. به طور مثال، اگر رنگ پس زمینه دیوار شما شامل رنگ روغنی باشد، به هیچ عنوان نباید بدون زیرسازی مناسب از رنگ پلاستیک بر روی آن استفاده کنید. برای زیرسازی رنگ روغنی دیوار جهت اجرای رنگ پلاستیک، کل سطح مورد نظر باید سنباده زده شود تا رنگ نهایی بر روی دیوار لیز نخورد. بنابراین شما می‌توانید بر روی رنگ روغنی، رنگ پلاستیک را اجرا کنید اما باید به الزامات گفته شده توجه لازم را داشته باشید.

۴- فشار بیش از حد غلطک

بسیاری از نقاشان آماتور تصور می‌کنند که اجرای رنگ با غلطک، ساده و آسان است. در حالی که روش زدن رنگ پلاستیک با غلطک، یک کار کاملا تخصصی است و نمی‌توان به سادگی آن را انجام داد. در صورتی که شما از میزان فشار غلطک اشباع شده با رنگ بر روی دیوار خبر نداشته باشید، احتمال دو رنگ شدن رنگ وجود دارد. بنابراین شما باید بدانید که فشار غلطکی که با رنگ پلاستیک اشباع شده چقدر است.

فشار غلطک رنگ باید به صورت متوسط باشد. یعنی برای تمام لایه‌های رنگ به یک شکل اعمال شود. گاهی پیش می‌آید که نقاشان به دلیل خستگی کار، فشار دست خود را بر روی غلطک، کم یا زیاد می‌کنند. همین نکته باعث می‌شود که رنگ شما در پایان به صورت دو رنگ دیده شود. بنابراین علت دو رنگ شدن رنگ پلاستیک می‌تواند با فشار بیش از حد غلطک رنگ نیز باشد.  

۵- نور نامناسب محیط

در برخی موارد به دلیل وجود نور نامناسب در حین رنگ آمیزی، امکان دارد که چشم دچار خطای دید شود. به طوری که مشاهده رنگ، حالت دو رنگ بودن رنگ پلاستیک به چشم بیاید. بنابراین توصیه می‌‎کنیم که رنگ آمیزی دیوار با رنگ پلاستیک را همان ابتدای روز شروع کنید. در صورتی که نیاز به نور مصنوعی مانند لامپ و مهتابی بود، حتما نور به صورت مستقیم بر روی سطح برخورد نکند.

۶- نم‌زدگی

همانطور که پیشتر درباره زیرسازی سطح مورد نظر گفتیم، گاهی عدم توجه به کثیفی‌ و لکه‌های روی دیوار می‌تواند زمینه دو رنگ شدن رنگ پلاستیک را به وجود آورد. در برخی موارد، ممکن است که دیوار نم داشته باشد. اگر محل نم زدگی ترمیم نشود، در انتها رنگ اعمال شده بر روی آن به صورت تیره دیده خواهد شد. بنابراین نم زدگی سطح مورد نظر، بخشی از علت دو رنگ شدن رنگ پلاستیک است.

۷- تعداد لایه‌های رنگ

رنگ پلاستیک به طور طبیعی، پوشش‌دهی کمتری نسبت به رنگ‌های اکریلیک و روغنی دارد. به طوری که رنگ پلاستیک خیس، تیره‌تر از رنگ پلاستیک خشک شده است. بنابراین لازم است که برای جلوگیری از دو رنگ شدن رنگ پلاستیک، حتما سه لایه رنگ بر روی سطح مورد نظر اجرا کنید.

۸- کیفیت پایین رنگ

کیفیت رنگ نقش مهمی در دو رنگ شدن رنگ پلاستیک ایفا می‌کند. شما باید بدانید از کدام برندهای تولیدکننده رنگ پلاستیک استفاده کنید که کیفیت بالاتری نسبت به سایرین دارند. به طور مثال، رنگ‌ پلاستیک سحر، هپالوکس و پارس بهار، بهترین گزینه برای اجرا هستند. بنابراین سعی کنید که از این نوع رنگ‌های پلاستیک برای دیوار خانه خود استفاده نمایید.

۹- ریختن آب بر روی رنگ پلاستیک خشک شده

گاهی پیش می‌آید که دست خیس بر روی دیوار پوشش داده شده با رنگ پلاستیک برخورد کند. این کار به مرور زمان باعث کم رنگ شدن رنگ دیوار می‌شود. بنابراین در این موضوع نیز دقت لازم را داشته باشید.

زدن رنگ پلاستیک روی رنگ پلاستیک

بهترین کار برای جلوگیری از دو رنگ شدن رنگ پلاستیک، اجرای این رنگ بر روی زمینه رنگ پلاستیک است. یعنی اگر دیوار شما در گذشته با رنگ پلاستیک رنگ شده، بهترین گزینه برای اجرا با رنگ پلاستیک است. اگرچه شما می‌تواند هر نوع رنگی را بر روی رنگ پلاستیک اجرا کنید اما اجرای رنگ پلاستیک بر روی رنگ روغنی و اکریلیک، نیاز به زیرسازی سطح با سنباده و … دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله به علت دو رنگ شدن رنگ پلاستیک و راهکارهای آن پرداختیم. دلایل مختلفی برای دو رنگ شدن رنگ پلاستیک وجود دارد که یکی از آن‌ها، فشار بیش از حد غلطک رنگ است. شما باید بدانید که میزان فشار غلطک اشباع شده با رنگ پلاستیک بر روی دیوار مورد نظر چقدر باید  باشد. از طرفی، پوشش‌دهی پایین رنگ پلاستیک نیز می‌تواند منجر به دو رنگ شدن این رنگ بر روی دیوار شود. با این حال، اگر سوالی در زمینه دو رنگ شدن رنگ پلاستیک دارید، می‌تواند با کارشناسان فروشگاه اینترنتی مینیاتور تماس بگیرید.

سوالات متداول

علت دو رنگ شدن رنگ پلاستیک دیوار چیست؟

دلایلی مانند کیفیت پایین رنگ، زیرسازی نامناسب، برخورد آب به رنگ خشک شده، تعداد لایه‌های رنگ، نم زدگی، نور نامناسب محیط، ناهماهنگی بین رنگ جدید و قدیمی، فشار بیش از حد غلطک و …، باعث دو رنگ شدن رنگ پلاستیک دیوار می‌شود.

بهترین برندهای تولیدکننده رنگ پلاستیک کدام‌اند؟

رنگ پلاستیک هپالوکس، سحر و پارس بهار بهترین گزینه برای خرید هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید