آموزش زیرسازی رنگ ساختمان

رنگ آمیزی ساختمان می تواند یک فرآیند طولانی و زمان بر باشد؛ اما تا زمانی که زیرسازی رنگ ساختمان در حال انجام است می توانید به آرامی پیش بروید. برای ساده کردن فرآیند رنگ آمیزی، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مبلمان خود را از ساختمان خارج کنید؛ کف را بپوشانید و دیوارها را تعمیر کنید. اگر می خواهید روی رنگ تیره رنگ بزنید؛ قبل از رنگ آمیزی یک لایه پرایمر بزنید. در ادامه مقاله قصد داریم در مورد مراحل زیرسازی رنگ ساختمان صحبت کنیم و در انتها نکاتی را در خصوص زیرسازی سطوح مختلف مطرح کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

مراحل زیرسازی رنگ ساختمان

زیرسازی رنگ ساختمان

مراحل زیرسازی رنگ ساختمان شامل موارد زیر می شود:

  1. تمیز کردن ساختمان

  • مبلمان را از ساختمان خارج کنید. از فرد دیگری بخواهید به شما کمک کند مبلمان را از اتاقی که می خواهید آنجا را رنگ آمیزی کنید خارج کنید.
  • هر چیزی را که به دیوار آویزان است بردارید. هر اثر هنری یا عکسی را که به دیوار آویزان است بردارید و آن ها را در فضایی تمیز نگهداری کنید. از پشت یک چکش پنجه ای برای جدا کردن میخ هایی که از دیوار بیرون زده اند استفاده کنید.
  • تمامی سوئیچ ها و درپوش های خروجی را باز کنید و پریز ها را بپوشانید. از پیچ گوشتی سر صاف برای جدا کردن درپوش های اطراف پریز ها و سوئیچ ها استفاده کنید.
  1. تعمیر و تمیز کردن دیوار

  • همه سوراخ ها را پر کنید و یک روز اجازه دهید تا خشک شوند. برای این منظور می توانید از کاردک یا لیسه استفاده کنید. مقدار کمی از بتونه را با لیسه روی دیوار بکشید تا سوراخ ها پر شوند.
  • دیوارها را با کاغذ سنباده، سنباده بکشید. از ماسک صورت استفاده کنید تا هیچگونه گرد و غباری راه تنفسی شما را مسدود نکند. تمامی سطح دیوار را سنباده بکشید تا برجستگی ها و زبری ها برطرف شوند و دیوار شما بتواند آستر و رنگ را بهتر نگه دارد.
  • دیوارهای خود را در صورت آلودگی با آب و صابون پاک کنید تا هرگونه آلودگی و لکه از بین برود.

زیرسازی رنگ ساختمان

  1. محافظت از کف ساختمان و وسایل

  • روی مبلمانی که نمی توانید آن ها را جابجا کنید روکش های پلاستیکی بکشید تا تمیز بمانند.
  • پلاستیک را به قسمت پایین مبلمان بچسبانید تا محکم شود و رنگ روی آن پاشیده نشود.
  • دور پنجره ها و قرنیز ها را بپوشانید. از کاور پلاستیکی برای پوشاندن قسمت هایی که نمی خواهید رنگ آمیزی شوند استفاده کنید. لبه نوار را در جایی که به دیوار برخورد می کند با انگشت یا چاقوی بتونه فشار دهید تا رنگ از زیر آن نشت نکند.
  • کف را با پارچه قطره ای بپوشانید. پارچه قطره ای را در امتداد لبه دیوار قرار دهید تا رنگ چکه نکند و روی کفپوش شما نریزد. برای محافظت بیشتر میتوانید از دو لایه پارچه قطره ای استفاده کنید.
  • اگر قصد نقاشی سقف را دارید با استفاده از کاغذ سایبان درست کنید. لبه کاغذ چسب دار را در امتداد بالای پنجره های خود فشار دهید. کاغذ را در دو طرف پنجره با زاویه ۹۰ درجه تا کنید تا قسمت بالای سایبان محکم بماند. لبه های تا شده را به دو طرف پنجره وصل کنید. به این ترتیب، در حین کار، رنگ روی پنجره شما نمی چکد.

تماس با ما

  1. بتونه کاری دیوارها

  • برای رنگ های روغنی از پرایمر روغنی و برای بقیه رنگ ها از پرایمر بر پایه لاتکس استفاده کنید. پرایمر کمک می کند رنگ به طور یکنواخت پخش شود و بعد از خشک شدن برجستگی بیشتری داشته باشد. اگر می خواهید از یک رنگ تیره روی رنگ تیره دیگری استفاده کنید نیازی به پرایمر ندارید. با این حال، اگر می خواهید از یک رنگ روشن روی رنگ تیره استفاده کنید؛ ابتدا یک لایه پرایمر بزنید تا رنگ تیره نشان داده نشود.
  • اطراف قرنیز ها را با قلم مو رنگ کنید. از یک قلم موی مربعی یا زاویه دار ۲ تا ۵ سانتی متری با موهای نایلونی استفاده کنید.
  • از یک غلتک فومی برای پرایمر زدن به قسمت های وسیع تر استفاده کنید. برای این که بهترین پوشش را داشته باشید؛ از غلتک های فومی ۲۳ سانتی استفاده کنید. همیشه غلتک را روی یک چهارم قسمتی که قبلا رنگ کرده اید نگه دارید تا هیچ شکافی در آستر باقی نماند. پرایمر را در یک لایه نازک بزنید تا سریع خشک شود و چکه نکند. این کار را تا زمانی که کل ساختمان را پرایمر بزنید ادامه دهید و سپس اجازه دهید به مدت یک روز کاملا خشک شود.

نکاتی برای زیرسازی سطوح مختلف

نکاتی برای زیرسازی سطوح مختلف

در مورد زیرسازی رنگ ساختمان برای سطوح مختلف نکاتی وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

سطوح تازه گچ کاری شده

برای اینکه بهترین نتیجه را داشته باشید از پرایمر استفاده کنید. قبل از اعمال هر رنگی مطمئن شوید که زیرساز کاملا خشک شده است.

سطوحی که قبلا کاغذ دیواری بوده است

کندن کاغذ دیواری های جدا شونده همانطور که از نامشان مشخص است آسان است؛ اما کاغذ دیواری هایی که با خمیر یا چسب چسبیده اند خیلی سخت جدا می شوند. آن را با احتیاط با استفاده از یک چاقو جدا کنید و مراقب باشید که گچ پشت آن آسیب نبیند.

اگر چند تکه کاغذ دیواری کنده نشد؛ قبل از جدا کردن با اسفنج و آب داغ خیس کنید تا نرم شود. کار را با کمی سنباده زدن و سپس زیرسازی رنگ ساختمان به پایان برسانید.

سطوح کاشی کاری شده

سطوح کاشی کاری شده

رنگ آمیزی روی این سطوح پیشنهاد نمی شود؛ اما اگر قصد رنگ آمیزی دارید؛ خیلی دقت کنید؛ زیرا اگر زیرسازی به درستی انجام نشود؛ می تواند منجر به ایجاد یک روکش ناهموار و لکه دار شود.

نتیجه گیری

مقدار رنگی که برای خرید نیاز دارید را مشخص کنید. با اندازه گیری طول و ارتفاع هر دیوار شروع کنید. در مرحله بعد، هر دو عدد را ضرب کنید تا متراژ مربع به دست آید. متراژ مربع درها و پنجره هایی که نیازی به رنگ آمیزی ندارند را بردارید تا مقدار دقیق رنگی که نیاز دارید به دست بیاید. همیشه مقداری رنگ بیشتر برای مقابله با آثار خراش یا لکه های آینده سفارش دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید