رنگ چوب ضد خش چیست؟

بسیاری از شما علاقه مند به دکوراسیون و وسایل چوبی هستید. وسایل چوبی ظاهری شیک و کلاسیک به محیط می بخشند و فضا را به گونه ای منحصر به فرد می سازند. متاسفانه مشکلی که در زمان استفاده از وسایل چوبی به وجود می آید، این است که این وسایل سریعا دچار خط و خش می شوند. برای جلوگیری از این مسئله می توانید از رنگ چوب ضد خش استفاده کنید. این رنگ باعث می شود که چوب علاوه بر داشتن ظاهری زیبا، در مقابل خط و خش و آسیب نیز مقاوم باشد.

همه افراد مایل هستند تا زمانی که ممکن است از وسایل چوبی خود لذت ببرند؛ بنابراین استفاده از یک محصول محافظ با کیفیت لازم و ضروری است. محصولات حفاظتی متعددی مانند روغن، لاک، رنگ و… در بازار وجود دارد که می توانید علاوه بر رنگ چوب ضد خش، از هر کدام از آن ها برای وسایل چوبی خود استفاده کنید.

روغن

روغن محصولی است که از ذرات ریزی تشکیل شده است. این ذرات به داخل چوب نفوذ می کنند و آن را از داخل تغذیه می کنند. به جز رنگ چوب ضد خش، شما می توانید با استفاده از روغن، سطح چوبی مورد نظر خود را به نحو موثری ترمیم کنید.

با استفاده از این ماده، شما یک سطح براق بر روی چوب مشاهده نخواهید کرد، بلکه زمانی که چوب را لمس می کنید، همچنان دانه ها و ساختار چوب را بر زیر دست خود احساس خواهید کرد.

علاوه بر این، روغن مزایای بسیاری دارد:

  • ویژگی و حالت طبیعی چوب را حفظ می کند.
  • به آسانی بر سطح چوب اعمال می شود.
  • برای تعمیرات و رفع آسیب هایی مانند خط و خش و ناهمواری مناسب است.

اما مانند هر چیزی استفاده از روغن نیز معایبی دارد. برای مثال کفپوشی که با روغن تعمیر شده است، نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری دارد و نسبت به کفپوش لاک شده مقاومت کمتری در برابر لکه از خود نشان می دهد.

لاک

رنگ چوب ضد خش

یکی دیگر از محصولات محافظتی ای که می توانید در کنار رنگ چوب ضد خش برای سطوح چوبی از آن بهره ببرید، لاک است. در واقع می توان گفت که لاک یک لایه شفاف و جامد روی چوب قرار می دهد و از سطح مورد نظر شما محافظت می کند. لاک ظاهر طبیعی ای را که با روغن به دست می آورید، ایجاد نمی کند. در حال حاضر، انواع لاک مات هم در بازار وجود دارد که رنگ طبیعی چوب را بیشتر حفظ می کند.

ویژگی های لاک به شرح زیر است:

  • از چوب شما در برابر لکه، خط و خش و ساییدگی محافظت می کند.
  • دوام و استحکام بالایی دارد.
  • به نگهداری زیادی نیاز ندارد.

لاک نیز مانند هر چیز دیگری معایبی دارد. به عنوان مثال، لاک ممکن است ترک بخورد یا کنده شود. همچنین راه رفتن با کفش یا ناخن های حیوانات خانگی می توانند باعث آسیب به بافت لاک و سطح چوب شوند.

خرید محصول

اگر پوشش لاک به خوبی بر روی سطح اعمال نشده باشد، رطوبت و کثیفی محیط می تواند باعث آسیب به سطح آن شود. لاک زدن مجدد یک سطح چوبی زمان بسیار بیشتری نسبت به روغن کاری مجدد نیاز دارد. علاوه بر این، مصرف لاک زیاد است؛ زیرا نیاز به چندین لایه دارد.

لعاب

لعاب چوب، یک محصول محافظ چوب است. علاوه بر رنگ چوب ضد خش، می توانید از لعاب استفاده کنید. لعاب به داخل بافت چوب نفوذ می کند و پس از خشک شدن، بسته به نوع لعابی که استفاده می کنید، می تواند یک لایه نازک یا ضخیم بر روی سطح چوب تشکیل دهد. رنگ آمیزی با لعاب چندین مزیت عمده دارد:

  • از چوب در برابر رطوبت، آلودگی و نور محافظت می کند.
  • ظاهر طبیعی چوب حفظ می شود. (بسته به اینکه لعاب مات یا شفاف را انتخاب کنید.)
  • اعمال لعاب بر روی سطح چوب به راحتی انجام می شود.
  • لعاب تنوع رنگ گسترده ای دارد.

بر خلاف رنگ، لعاب حالت نفوذپذیری نسبت به رطوبت و بخار دارد و آبی که به چوب نفوذ می کند به راحتی تبخیر می شود. عیب اصلی استفاده از لعاب این است که شما زمان پردازش کوتاهی دارید.

ترمیم چوب از خط و خش

ترمیم چوب از خط و خش

در قسمت قبل در خصوص رنگ چوب ضد خش و سایر موادی صحبت کردیم که می توان به وسیله آن آسیب ها و خط خش موجود بر روی سطح چوب را بر طرف کرد. در این قسمت قصد داریم در خصوص نحوه ترمیم چوب های آسیب دیده صحیت کنیم.

  • ترمیم خراش های چوب با چای

خراش روی چوب می‌تواند باعث شود که یک مبلمان یا سطح چوبی، کهنه و آسیب دیده به نظر برسد. خوشبختانه امروزه ترمیم خراش ها به آسانی دم کردن یک فنجان چای است. برای این کار یک چای کیسه ای (از چای سیاه استفاده کنید، نه چای گیاهی یا سبز) را در یک لیوان قرار دهید و چند قاشق غذاخوری آب داغ را روی کیسه بریزید. بگذارید ۲ تا ۳ دقیقه دم بکشد. هرچه چای طولانی ‌تر دم بکشد، رنگ تیره تری پیدا می کند؛ بنابراین زمان خیساندن آن را اندازه بگیرید تا با رنگ مبلمانی که نیاز به تعمیر دارد، مطابقت داشته باشد. چای را به وسیله یک دستمال پنبه ای روی خراش ها بکشید، سپس به سرعت با یک دستمال کاغذی اضافی آن را پاک کنید تا چوب های اطراف لکه دار نشود. اگر رنگ چوب متوسط تا تیره است، ممکن است لازم باشد چای را بیش از یک بار بر روی سطح استفاده کنید.

تماس با ما

  • از بین بردن خراش های چوب با یُد

برای رفع خط و خش از روی سطح چوبی یُد را بشکنید. سپس از یک دستمال پنبه ای برای اعمال یُد بر روی خراش استفاده کنید. پس از آن از یک دستمال کاغذی برای پاک کردن اضافی آن استفاده کنید تا چوب اطراف لکه دار نشود.

  • برطرف کردن خراش های سطحی

می توانید خراش های سطحی مبلمان چوبی خود را با خمیر ساخته شده از روغن معدنی و پوکه که به صورت پودر در فروشگاه های رنگ موجود است، از بین ببرید. از پشم فولادی بسیار ریز برای مالیدن مخلوط به ناحیه خراشیده استفاده کنید. سپس خمیر را از روی سطح چوب پاک کنید و با یک پارچه خشک سطح را به آرامی بمالید.

  • پوشاندن خراش ها با رنگ

پوشاندن خراش ها با رنگ

برای پنهان کردن خط و خش در مبلمان چوبی لاک زده شده، می توانید با استفاده از قلم موی نقاشی، رنگ آبرنگ را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. پس از پوشاندن خط و خش، سطح آن را با لاک پر کنید.

راه حل دیگر برای جای خش روی چوب این است که خراش را با یک نشانگر قهوه ای رنگ نمدی رنگ کنید. هنگامی که جوهر خشک شد، محل را با موم یا لاک بپوشانید.

  • پوشاندن خراش ها با قهوه فوری

اگر مبلمان چوبی آسیب دیده شما لکه هایی تیره رنگ دارد، از قهوه فوری برای پوشاندن خراش ها استفاده کنید. از دانه های قهوه و آب، خمیر غلیظی درست کنید. سپس خمیر را روی خراش بمالید.

ممکن است شما دوست داشته باشید