رنگ روغن صنعتی چیست؟

رنگ روغن صنعتی محصولی است که به صورت مایع و پودری تولید و به بازار عرضه می‌‌شود. این محصول با طی کردن فرآیند پخت به لایه‌ای جامد، پلاستیکی و چسبنده تبدیل می‌شود که علاوه بر زیباسازی سطح، از آن به نحو موثری محافظت می‌‌کند. انواع رنگ‌های صنعتی شامل رنگ پلی یورتان، رنگ اپوکسی، رنگ‌های نسوز، رنگ ترافیکی، رنگ چکشی و رنگ نیتروسلولزی می‌شود. هر کدام از رنگ‌های صنعتی، کاربرد مختص به خود را دارند. با این حال، رنگ صنعتی در برابر خوردگی آب شور و شیرین، مواد شیمیایی، نور خورشید و مهم‌تر از همه انواع ضربه، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.  در این مقاله قصد داریم درباره رنگ روغن صنعتی و انواع آن صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ صنعتی

رنگ صنعتی یک رنگ بادوام و مقاوم در برابر هرگونه عناصر بیرونی است. این رنگ به دلیل مقاومت و پوشش‌دهی بالا، با نام رنگ صنعتی شناخته می‌شود. اگر به جزئیات ویژگی‌های رنگ صنعتی توجه کنید، متوجه مقاومت بالای این رنگ در برابر هرگونه ضربه و انواع مواد شیمیایی خواهید شد. همین ویژگی‌های باعث شده تا رنگ‌های صنعتی برای مصارف غیر خانگی مانند صنایع و معادن مناسب باشد.

رنگ روغن صنعتی

رنگ صنعتی چیست؟

اگر در یک روز آفتابی در حال قدم زدن کنار ساحل هستید، احتمالا سازه‌های دریایی کنار ساحل را مشاهده می‌کنید. در مواجهه اول، چه چیزی به نگاه شما می‌آید؟ سازه، طراحی، رنگ یا کاربرد. وقتی بیشتر دقت می‌کنید، چندین قایق یا کشتی را در افق دریا مشاهده می‌کنید. احتمالا با خود می‌گویید که این سازه‌های درون دریا، از چه رنگی استفاده می‌کنند که در برابر آب شور دریا مقاوم است.

در پاسخ باید گفت که سازه‌های کنار ساحل، کشتی، قایق و حتی سازه‌های وسط دریا و اقیانوس که همان سازه‌های نفتی و گازی هستند، همگی از رنگ‌های صنعتی برای مقاوم‌سازی سازه خود در برابر فشار یا ضربات آب در زمان مواج شدن دریا و خوردگی آب شور استفاده می‌کنند. بنابراین رنگ‌ صنعتی قوی‌ترین رنگ موجود در بازار است که بدون آن، احتمال از بین رفتن هر نوع سطوحی در برابر خوردگی، مواد شیمیایی و نور خورشید وجود دارد.

رنگ‌های صنعتی

احتمالا شما هم بدانید که رنگ‌های صنعتی شامل رزین‌هایی است که پوشش سخت و غیر قابل نفوذ این نوع رنگ‌ها را تضمین می‌کند. به همین دلیل است که رنگ‌های صنعتی برای مصارف بیرونی به ویژه در مواجهه با هوای آزاد، نور خورشید، آب شور دریا و انواع مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین شما به راحتی می‌توانید برای سطوحی که در معرض شدید نور خورشید، مواد شیمیایی و ضربات سخت هستند، از رنگ‌های صنعتی استفاده کنید.

رنگ‌های صنعتی در انواع مختلفی تولید می‌شوند که عبارتند از:

۱- رنگ اپوکسی

۲- رنگ پلی یورتان

۳- رنگ ترافیکی

۴- رنگ صنعتی نسوز

۵- رنگ چکشی

۶- رنگ نیتروسلولزی

رنگهای صنعتی

همانطور که اشاره کردیم، رنگ‌های صنعتی بسیار مقاوم‌اند. از مقاومت در برابر آب شور و نور خورشید گرفته تا دوام بالا در مواجهه با مواد شیمیایی که احتمال از بین رفتن رنگ را تسریع می‌کند. آنچه در رنگ‌های صنعتی مهم است، رزین و پیگمنت‌هایی است که این رنگ را در برابر هرگونه عناصر بیرونی مقاوم می‌کند. با این حال، شاید برای شما هم سوال باشد که کدام نوع رنگ صنعتی، دوام و قدرت بیشتری دارد. جواب به این سوال بستگی به نوع کاربری مورد استفاده شما دارد.

اگر اولویت شما این است که رنگ در برابر آتش یا حریق مقاوم باشد، پیشنهاد می‌دهیم به سمت رنگ‌های نسوز صنعتی بروید. یا اگر به دنبال یک رنگ کاملا مقاوم در برابر مواد شیمیایی هستید، احتمالا رنگ‌های پلی یورتان و اپوکسی، بهترین گزینه‌ها هستند. بنابراین همه چیز بستگی به نیاز و کاربرد شما از رنگ مورد نظر دارد. باید دید نوع کاربری رنگ مورد نظر چیست.

رنگ روغن صنعتی در چه مواردی کاربرد دارد؟

همان طور که گفتیم، رنگ های صنعتی برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند بر روی سطوح داخلی یا خارجی چوب، فلز، سنگ، گچ و تخته ترکیبی که به شکل استاندارد و صحیح آماده سازی شده اند، استفاده شود.

سوالات متداول در خصوص رنگ روغن

  • افراد کنجکاو هستند که بدانند رنگ روغن صنعتی چیست.

این رنگ یک رنگ روغن پر کاربرد و همه منظوره بر پایه روغن آلکید است و برای رنگ آمیزی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ روغن صنعتی

آیا رنگ روغن صنعتی بر پایه روغن است؟

معمولاً اصطلاح «رنگ روغن» برای توصیف محصولات پوششی مبتنی بر روغن به کار می رود. این رنگ ها سطحی براق را به شما عرضه می کنند. بسیاری از رنگ های بر پایه آب و لاتکس نیز امروزه اصطلاح رنگ روغن را با خود به دوش می کشند؛ اما به طور کلی بیشتر رنگ های روغنی بر پایه رزین آلکیدی قرار دارند.

آیا رنگ روغن صنعتی قابل استفاده بر روی سطح چوب است؟

بله. رنگ روغن به سطح چوب جذب می شود. البته رنگ های روغنی به آرامی بر روی سطوح اعمال و به سختی خشک می شوند. این به این معنی است که رنگ روغن بر روی اکثر سطوح به خوبی اعمال می شود. با این حال، وجود یک لایه پرایمر هرگز صدمه ای به سطح نمی زند و باعث ماندگاری بیشتر رنگ می شود.

رنگ روغن چگونه ساخته می شود؟

رنگ روغن توسط یک نوع رزین آلکیدی که در نوعی حلال حل می شود، ساخته می شود. همانطور که حلال در مرحله اول تبخیر می شود، نوعی لاک چسبناک را به وجود می آورد. رزین با اکسیژن موجود در هوا واکنش می دهد و یک پوشش سخت ایجاد می کند. به این ترتیب رنگ روغن تشکیل می شود. البته لازم است بدانید، رنگ های پوششی دو جزء دارند و به تنهایی واکنشی ندارند.

کاربرد ها و مزایای استفاده از رنگ روغن صنعتی

رنگ های صنعتی دوام و زیبایی فوق العاده ای را برای سطوح مختلف به ارمغان می آورند. این رنگ ها اغلب در تجهیزات ذیل مورد استفاده قرار می گیرند:

  • تجهیزات سنگین
  • دستگاه های صنعتی
  • سازه های فرا ساحلی
  • دکل های ارتباطی
  • تجهیزات کشاورزی
  • و موارد دیگر…

در صورتی که قصد داشته باشید یک سطح گسترده مانند پل را رنگ کنید یا تنها قصد رنگ کردن چند میله را داشته باشید، این رنگ به خوبی سطح شما را پوشش می دهد و طیف گسترده ای از براق بودن ها را بر اساس نوع خود به شما عرضه می کند.

تماس با ما

سخن آخر

در این مقاله در خصوص رنگ روغن صنعتی و کاربرد و مزایای آن صحبت کردیم. با توجه به موارد گفته شده نسبت به چیستی این رنگ و کاربرد های گسترده آن اطلاع کسب کردید. شما می توانید انواع مختلف رنگ روغن با کیفیت را از فروشگاه های معتبر سراسر کشور تهیه کنید. امروزه فروش محصولات به دو شکل حضوری و آنلاین انجام می شود. در هنگام خرید آنلاین محصول، لازم است به اعتبار و برند فروشگاه دقت داشته باشید تا محصولی با کیفیت و مرغوب به دست شما برسد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید