آموزش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی

خیلی از شما مخاطبان به دنبال یادگیری و آموزش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی هستید اما نمی‌دانید که چه رنگ‌های برای دیوار بتنی و سایر سطوح مناسب است. رنگ بتن یکی از رنگ‌های پایه آب است که در انواع پودری و مایع تولید می‌شود. این رنگ که بیشتر با نام رنگ اکریلیک نما نیز شناخته می‌شود، قابلیت‌های زیادی برای رنگ‌آمیزی سطوح بتنی، موزائیک، سیمانی، کاشی، سرامیک و … دارد.

در این مقاله قصد داریم تا به آموزش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی، مراحل رنگ‌آمیزی دیوار بتنی و انواع رنگ بتن به همراه بهترین رنگ برای سطوح بتنی بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ بتنی

امروزه سازه‌های بتنی جای خود را به سازه‌های فلزی یا تیرآهن داده‌اند. اگرچه هر کدام مزایا و معایب خود را دارند اما سازه‌های بتنی، مقاومت بیشتری در برابر نیروهای طبیعی مانند ضربه، سایش و خمش ناشی از نیروی زلزله و بار دارند. با این حال، چه نوع رنگی برای سطوح بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ اساسا رنگ بتنی چیست و رنگ‌آمیزی سطوح بتنی چگونه است؟

رنگ بتن یا رنگ بتنی شامل رزین‌های پایه اکریلیک است که برای سطوح بتنی استفاده می‌شود. این نوع رنگ‌ها هم مقاومت بتن در برابر عوامل طبیعی مانند نم، رطوبت، آب و مواد شیمیایی را زیاد می‌کند و هم اجازه نمی‌دهد که نور  و اشعه خورشید باعث تخریب بتن در بلندمدت شود.

رنگ بتن

همانطور که اشاره کردیم، رنگ بتن یک نوع رنگ صنعتی است که بیشتر برای سطوح بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع رنگ، عایق بسیار خوبی برای بتن است که البته بدون آن نیز سطوح بتنی نمی‌توانند نسبت به برخی عوامل مقاومت کافی داشته باشند. با این حال برگردیم به سوال اول که رنگ‌آمیزی سطوح بتنی چگونه است؟

جدول مشخصات رنگ بتنی
نامانواعمزایاکاربردبهترین رنگ برای سطوح بتنی
رنگ بتنپودری و مایعضد آب، مواد شیمیایی، نور و اشعه خورشیدسطوح بتنی، موزائیک، کاشی و سرامیکرنگ اکریلیک نما

مزایای استفاده از رنگ بتن

یکی از موضوعات مهم در آمورش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی، مزایای استفاده از رنگ بتن است. چرا استفاده از این رنگ می‌تواند کاربردی و مقرون به صرفه باشد؟

از جمله مزایای استفاده از رنگ بتنی به ویژه در کفپوش و سایز سازه‌های بتنی عبارتند از:

  • حفظ کیفیت بتن
  • مقاوم در برابر عوامل محیطی مانند آب و رطوبت
  • ضد نور و اشعه خورشید
  • دوام کافی در برابر مواد شیمیایی و قلیایی
  • سازگاری با محیط زیست
  • اجرای ساده و آسان
  • آنتی باکتریال
  • قابل شستشو

رنگ بتن چیست؟

رنگ بتن یا رنگ مخصوص بتن، یک نوع پوشش رزین امولوسیونی اکریلیک پایه آب است که معمولا برای سطوح بتنی داخل و خارج ساختمان استفاده می‎شود. این نوع رنگ مخصوص سطوح بتنی، به عنوان یک عایق قدرتمند و با کیفیت عمل می‎کند که البته از نظر قیمتی نیز مقرون به صرفه است. زیرا استفاده از رنگ بتن، شما را از سایر عایق‌های ساختمانی مخصوص بتن، بی نیاز می‌کند. با این حال، انواع رنگ بتن چیست و چه کاربردی در زمینه رنگ‌آمیزی سطوح بتنی دارند؟

انواع رنگ بتن

رنگ‌ بتنی در انواع مختلفی تولید می‎شود که بر اساس شکل ظاهری، عبارتند از:

۱- رنگ بتن پودری

یکی از رنگ‌ها مورد استفاده در رنگ‌آمیزی سطوح بتنی، رنگ پودری است. این رنگ نسبت به نوع مایع، سیمان بیشتری در خود دارد. بر اساس استانداردهای صنایع شیمیایی و رنگ، میزان سیمان موجود در رنگ بتن پودری حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کل وزن رنگ است.

رنگ بتن پودری جزو رنگ‌های مناسب برای سطوح بتنی است که به راحتی با گچ، سیمان پرتلند، دوغاب و … ترکیب می‎شود.

از جمله ویژگی‌های رنگ بتن پودری می‌توان به دوام و مقاومت در برابر نور و اشعه خورشید، سایش، رطوبت، دمای بالا و پایین به همراه مقاومت در برابر مواد شیمیایی و عناصر جوی اشاره کرد. در راستای آموزش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی، لازم به ذکر است به این موضوع اشاره کنیم که رنگ بتن پودری در سطوح بتنی، موزاییک، سنگ مصنوعی، کاشی، سرامیک و … کاربرد دارد.

۲- رنگ بتن مایع

آمورش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی با رنگ مایع چگونه است؟ رنگ مایع بتنی که قابلیت شستشو نیز دارد، یک رنگ مناسب برای سطوح بتنی داخلی و خارجی ساختمان محسوب می‌شود. اگر به دنبال یک رنگ مناسب برای پوشش‌دهی و رفع ترک‌های سطحی بتن هستید، رنگ بتن مایع بهترین گزینه است.

در ضمن آب به عنوان حلال رنگ بتنی مایع شناخته می‌شود. برای اجرای رنگ بتن مایع، لازم است که سطح مورد نظر تمیز شود. سپس رنگ مایع با آب ترکیب و از طریق ابزار مناسب رنگ‌آمیزی سطوح بتنی مانند قلم مو یا غلطک رنگ، رنگ‎آمیزی آن در ۲ تا ۳ لایه صورت گیرد.

پرایمر رنگ بتن

همانطور که اشاره کردیم، رنگ بتنی برپایه رزین اکریلیک درست می‌شود؛ بنابراین پرایمر این رنگ آب است و به راحتی با رنگ پودری و مایع بتنی قابلیت مخلوط شدن دارد.

بهترین رنگ برای دیوار بتنی

بهترین رنگ برای دیوار بتنی شامل رنگ‌ بتن مایع است. بنابراین بهترین رنگ‌ها برای دیوار بتنی شامل موارد زیر می‌شود:

۱- رنگ اکریلیک روی بتن

یکی از بهترین رنگ‌ها برای دیوار بتنی، رنگ اکریلیک نما است. این رنگ بر پایه آب است و قابلیت شستشو دارد. از طرفی رنگ اکریلیک مخصوص بتن در برابر آب، رطوبت، مواد شیمیایی، نور و اشعه خورشید، قارچ، خزه و … مقاوم است. بنابراین شما می‌توانید رنگ اکریلیک روی بتن را به عنوان بهترین رنگ برای دیوار بتنی بشناسید.

خرید محصول

۲- رنگ پلاستیک روی بتن

رنگ پلاستیک مایع، دومین رنگ مناسب برای دیوار بتنی است. این رنگ هم ارزان قیمت است و هم سازگاری خوبی با محیط زیست دارد. تنها عیب رنگ پلاستیک، عدم مقاومت در برابر آب، رطوبت و مواد شیمیایی است. بنابراین شما می‌توانید این رنگ را برای سقف بتنی مورد استفاده قرار دهید.

خرید محصول

آموزش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی

رنگ‌آمیزی روی بتن معمولا با رنگ‌های پودری و مایع انجام می‌شود که البته رنگ‌های مایع بتنی گزینه بهتری هستند. بنابراین شما می‌توانید با انتخاب رنگ بتن ساختمان که بتواند برای محیط شما مناسب باشد، از نظر هزینه نیز صرفه‌جویی کنید. با این حال، رنگ‌آمیزی سطوح بتنی چگونه انجام می‌شود. برای اینکه بتوانید آموزش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی را به طور کامل یاد بگیرید، مراحل زیر را دنبال کنید.

مراحل رنگ‌آمیزی بتن

۱- آماده‌سازی دیوار بتنی

در مرحله اول، باید دیوار بتنی را تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از یک برس سیمی استفاده نمایید. ابتدا برس را آغشته به آب کنید و بر روی دیوار بتنی بکشید. هر چقدر دیوار بتنی صاف و یکدست باشد، رنگ به شکل بهتری بر روی آن می‌نشیند.

۲- اجرای محلول تری سدیم فسفات

گاهی ممکن است که بر روی دیوار بتنی، علائمی از چربی، روغن و حتی کثیفی ناشی از آلودگی‌های روغنی کارخانجات، خودروها و وسایل نقلیه دیده شود. برای پاک کردن آن‌ها، نیاز به محلول تری سدیم فسفات دارید. برای اجرای تری سدیم فسفات، کافی است که مقداری آب با آن ترکیب کنید تا این محصول بتواند سطوح بتنی شما را از چربی و روغن خلاص کند.

وقتی محلول تری سدیم فسفات را استفاده کردید، دیوار بتنی را به طور کامل بشویید و اجازه دهید تا خشک شود. دوباره دیوار را بررسی کنید و اگر تمیز است، به مرحله بعد آموزش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی بروید.

۳- رفع ترک و ناهمواری سطح بتنی

وقتی دیوار تمیز شد، به راحتی می‌توان انواع ترک و ناهمواری بر روی سطح آن را تشخیص داد. اگر سطح بتنی فاقد از ترک و ناهمواری بود، به مرحله بعد بروید اما اگر این گونه نبود، لازم است که سطح بتنی شما با بتونه درزگیری شود.

بتونه مخصوص دیوار بتنی مانند دیوار گچی نیست. به طوری که بتونه مخصوص سطح بتنی شامل ملات سیمان است. سیمان را به مقدار کافی با آب ترکیب کنید تا بتونه شما برای درزگیری سطح بتنی آماده شود.

۴- رنگ‌آمیزی سطوح بتنی

وقتی ترک‌ها و ناهمواری‌های سطوح بتنی به طور کامل رفع شد، نوبت به رنگ‌آمیزی می‌رسد. این مرحله مهم‌ترین مرحله از آموزش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی است که باید با دقت آن را دنبال کنید.

ابتدا باید به شما پیشنهاد کنیم که هر چقدر رنگ‌آمیزی سطوح بتنی در زمان‌های گرم و معتدل سال مانند بهار و تابستان انجام شود، بهتر است. با این حال، رنگ مورد نظر خود را با آب ترکیب کنید و به وسیله ابزارهای نقاشی ساختمان مانند قلم مو، غلطک و پیستوله، اجرا نمایید.

در ضمن زمان خشک رنگ‌های مایع مانند اکریلیک و پلاستیک برای سطوح بتنی، تفاوت زیادی با سطوح گچی دارد. هر چقدر در سطوح گچی، رنگ‌های پایه آب به سرعت خشک می‎شد، در سطوح بتنی مقدار بیشتری زمان برای خشک شدن نیاز است. معمولا، خشک شدن رنگ سطوح بتنی، حداکثر ۲۴ ساعت زمان می‌برد.

موارد ایمنی حین کار با رنگ بتن

یکی از موضوعات مهم در حین آموزش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی، رعایت ایمنی لازم حین کار با رنگ بتن است. اولین مورد، شامل پوشیدن لباس کار مخصوص رنگ‌ بتن می‌شود. به هیچ عنوان اجازه ندهید که رنگ بتن مایع با چشم‌ها، داخل دهان و پوست دست شما برخورد کند. در صورت بروز چنین اتفاقی، حتما آن را بشویید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به آموزش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی شامل معرفی رنگ بتن، انواع، ویژگی‌ها، مواد ایمنی حین کار با رنگ بتنی پرداختیم. رنگ بتن یکی از رنگ‌های پایه آب است که به راحتی برای سطوح بتنی، موزائیک، کاشی، سرامیک و موارد بیشتر کاربرد دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ بتنی و شیوه آموزش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی، به سایت فروشگاه اینترنتی رنگ، چسب و ابزارآلات مینیاتور مراجعه کنید.

سوالات متداول

رنگ بتنی چیست؟

رنگ بتنی یک نوع رنگ پایه اکریلیک است که بین ۲۵ تا ۳۵ درصد از مواد اولیه آن را سیمان پرتلند تشکیل می‌دهد.

رنگ بتنی در چه سطوحی کاربرد دارد؟

در راستای آموزش رنگ‌آمیزی سطوح بتنی باید بدانید که این رنگ برای سطوحی مانند بتن، سیمان، موزاییک، کاشی و سرامیک استفاده می‌شود.

انواع رنگ بتنی چیست؟

رنگ بتنی در انواع مایع و پودری تولید می‌شود.

مزایای رنگ بتنی کدام است؟

رنگ بتن باعث می‌شود که سطح بتنی مورد نظر شما در برابر آب، رطوبت، سایش، ترک، مواد شیمیایی، آب باران، نور و اشعه خورشید مقاومت داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید