رنگ مناسب برای بیمارستان، کلینیک، درمانگاه و مراکز پزشکی

شاید برای شما هم سوال باشد که رنگ مناسب برای بیمارستان، کلینیک، درمانگاه و مراکز پزشکی چیست؟ همچنین چه رنگ‌هایی مناسب درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها و مراکز پزشکی هستند؟ علم پزشکی معتقد است که رنگ مناسب برای بیمارستان و محیط‌های درمانی شامل رنگ سبز می‌‎شود. همچنین استفاده از رنگ‌های سفید، کرم و بژ نیز برای مراکز پزشکی توصیه شده است.

حضور خون با پالت رنگ قرمز در محدوده بیمارستان، باعث شده است که رنگ سبز به عنوان یک رنگ مناسب برای بیمارستان شناخته شود. زیرا رنگ سبز مکمل رنگ قرمز است. در این مقاله به معرفی رنگ مناسب برای بیمارستان، کلینیک، درمانگاه و مراکز پزشکی می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

فلسفه رنگ

رنگ می‌‌تواند خلق و خوی و درک عاطفی ما را تغییر دهد و بر بهره وری ما تاثیر بگذارد. رنگ‌ها همچنین می‌توانند واکنش‌های خاصی را برانگیزند. به طور مثال، قرمز می‌تواند میل جنسی را تحریک یا احساس ارعاب ایجاد کند. آبی توانایی‌های فکری و قوای ذهنی را تقویت کرده و بر الگوهای میل به خواب اثر می‌گذارد.

علاوه بر این، رنگ‌ها دارای خواص ادراکی دیگری نیز هستند. برای مثال، رنگ‌های خاص حس نادرستی از افزایش فضا را ایجاد می‌کنند؛ پدیده‌ای که اغلب در معماری و طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین رنگ مناسب برای بیمارستان، کلینیک، درمانگاه و مراکز پزشکی
نام رنگکاربرد
سبزاتاق جراحی و سایر بخش‌ها
سفیدلباس پرنسل و بخش از دیوار
کرمکلینیک، بیمارستان و درمانگاه

رنگ مناسب برای بیمارستان، کلینیک، درمانگاه و مراکز پزشکی

به دلایل مختلف فیزیکی، فیزیولوژیکی و روانی، مناسب‌ترین رنگ برای محیط بیمارستان سبز است. این رنگ غالب منسوجات و پارچه‌های بیمارستانی را شکل می‌دهد. شاید برای شما هم سوال باشد که این اتفاق چطور پیش آمد؟

سفید منعکس‌کننده‌ترین رنگ در میان جدول رنگ است. در سال ۱۹۱۴، جراح آمریکایی دکتر هری شرمن متوجه شد که سطوح سفید می‌توانند در زیر نور روشن که معمولا در طی عمل‌های جراحی مورد نیاز است، منجر به تابش شدید و نگران‌کننده شوند. این تابش خیره‌کننده که به دلیل توسعه سیستم‌های نور متمرکز و موضعی بود، بر توانایی او در تشخیص ساختارهای آناتومیک تاثیر منفی گذاشت.

در نتیجه، او یک سالن جراحی سبز رنگ با تمام دیوارها و منسوجات یک رنگ ایجاد کرد (سبز رنگ مکمل قرمز در مدل رنگی سنتی RYB است). این کار کارکنان پزشکی را قادر می‌سازد تا به راحتی آثار خون را روی آن سطوح تشخیص دهند و همچنین بر جزئیات و ویژگی‌های ظریف زخم‌ها تمرکز کنند.

قرار گرفتن رنگ سبز در مقابل قرمز در چرخه رنگ به دو روش دیگر به پزشکان کمک می‌کند. فوکوس طولانی مدت روی یک رنگ می‌تواند پس از دور شدن نگاه از سوژه مورد نظر، منجر به ایجاد پس تصاویر شبه منفی طولانی از رنگ مکمل آن شود. چنین اتفاقی به این دلیل رخ می‌دهد که مسیرهای چشمی یک رنگ به دلیل تحریک طولانی مدت خسته می‌شوند و همه مسیرهای دیگر به طور عادی به کار خود ادامه می‌دهند.

The right color for the hospital

در طول اقدامات پزشکی، پزشکان اغلب باید بر روی زخم‌ها، منافذ و بافت داخلی تمرکز کنند که بیشتر آن‌ها به وضوح قرمز به نظر می‌رسند. چشمک زدن یا تغییر فوکوس باعث ایجاد شناورها یا ارواح سبز رنگ می‌شود. اولا این پس‌تصاویر سبز رنگ، با محیط سبز بهتر از هر رنگ دیگری ترکیب می‌شود. ثانیا پس از مشاهده طولانی مدت یک رنگ، چشم نسبت به آن حساسیت‌زدایی ایجاد می‌کند.

تمرکز مداوم بر روی قسمت‌های خونی بدن بیمار، دقت چشم را به خطر می‌اندازد؛ زیرا به نظر می‌رسد رنگ محو می‌شود و کارکنان پزشکی را قادر به تشخیص تفاوت‌های ظریف آن و انجام بهینه اقدامات پزشکی نمی‌کند.

محو شدن بیانگر تمایل عمومی بدن به حساسیت‌زدایی نسبت به هر محرک حسی نامتغیر است. محیط سبز به کارکنان پزشکی اجازه می‌دهد تا به سرعت محرک خود را قبل از اشباع شدن مسیر رنگ قرمز تغییر دهند. بنابراین رنگ سبز به عنوان رنگ مناسب برای بیمارستان، کلینیک، درمانگاه و مراکز پزشکی شناخته شد.

بهترین رنگ برای محیط پزشکی

ما از نظر تکاملی برای افزایش هوشیاری خود با دیدن رنگ قرمز (که رنگ خون است)، چه طعمه، چه شکارچی یا خود، ساخته شده‌ایم. آبی فکر و عقل را تحریک می‌کند. رنگ سبز به بیننده آرامش می‌دهد. از نظر تکاملی، انسان‌های اولیه میوه، طعمه و آب را در مناطق سرسبز پیدا می‌کردند. در واقع، ادراک چشمی انسان بیشتر با رنگ سبز هماهنگ است و بنابراین تاثیر آرامش بخش و تسکین دهنده‌ای بر مشاهده‌کننده دارد. به همین دلیل، در یک محیط پزشکی، رنگ سبز به احتمال زیاد کمک می‌کند تا بیمار را به حالت آرام‌تر برساند که هنگام انجام یک روش پزشکی مفید است.

برای مشاهده کاتالوگ رنگ سبز به سایت فروشگاه اینترنتی مینیاتور مراجعه کنید.

خطوط راهنمای بیمارستان

خطوط راهنمای پزشکی، یکی از روش‌های جدید برای پیدا کردن مکان‌ها مختلف بیمارستان است. به طور مثال شما برای پیدا کردن اتاق جراحی یا داروخانه، می‌توانید با دنبال کردن خطوط، آن‌ها را پیدا کنید. بنابراین خطوط کف یا دیوار بیمارستان، یک مسیر یاب درست برای بیماران و همراهان آن‌ها است.

چراغ سبز بیمارستان نشانه چیست؟

در بررسی رنگ مناسب بیمارستان، کلینیک، درمانگاه و مراکز پزشکی باید به چراغ سبز بیمارستان اشاره کنیم. اصولا هر کدام از چراغ‌های بیمارستان یک پیام خاصی را به همراه دارد. به طور مثال، رنگ قرمز، نشان‌دهنده وضعیت وخیم بیمار است. یعنی بیمار نمی‌تواند در صف انتظار قرار گیرد. بنابراین باید در اولویت درمان و رسیدگی گذاشته شود.

از طرفی، رنگ زرد برای بیمارانی است که وضع نیمه وخیمی دارند. آن‌ها نیز در صورت نبود بیمار با وضعیت وخیم، باید در اولویت درمان قرار بگیرند.

در نهایت چراغ سبز نشان‌دهنده وضعیت نرمال بیمار است که در شرایط حاد یا نیمه حاد قرار ندارد. در اصطاح پزشکی، وقتی چراغ سبز بیمارستان برای یک بیمار روشن می‌شود، یعنی بیمار در وضعت اورژانسی قرار ندارد.

رنگ مناسب برای بیمارستان

رنگ مناسب درمانگاه

رنگ سفید، سبز، کرم و بژ با تمیزی و روشنایی همراه است. به همین دلیل است که آن‌ها اغلب در کلینیک و درمانگاه‌ها به عنوان رنگ غالب یا پایه دیده می‌شوند. شما می‌توانید در کنار رنگ‌‌های سرد، از رنگ‌های گرم مانند قهوه‌ای و نارنجی در محیط درمانگاه استفاده کنید.

رنگ مناسب برای بیمارستان

کدام رنگ درد را کاهش می‌دهد؟

بینگ لیائو، متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان متدیست هیوستون آمریکا گفت که نور سبز سطح سروتونین و سیستم اوپیوئیدی درونی را تغییر می دهد، یک سیستم تسکین درد ذاتی که در سراسر سیستم عصبی مرکزی و محیطی، دستگاه گوارش و سیستم ایمنی یافت می‌شود. بنابراین رنگ سبز بهترین رنگ برای کاهش درد انسان است.

رنگ مناسب برای بیمارستان

جمع‌بندی

در این مقاله به رنگ مناسب برای بیمارستان، کلینیک، درمانگاه و مراکز پزشکی پرداختیم. بهترین رنگ برای بیمارستان، رنگ سبز است. با توجه به اینکه بیمارستان، محل پذیرش بیماران است که غالبا آغشته به رنگ قرمز خون هستند، بنابراین بهتر است در کنار رنگ قرمز، از رنگ سبز استفاده کنید. رنگ سبز بهترین رنگ در کنار قرمز است. بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند رنگ اصلی بیمارستان به رنگ سبز دربیاید. همچنین شما می‌توانید در کنار رنگ سبز، از رنگ‌های سفید، کرم و … استفاده کنید.

سوالات متداول

رنگ مناسب بیمارستان چیست؟

رنگ سبز، بهترین رنگ بیمارستان است.

چرا رنگ سفید یک رنگ مناسب درمانگاه و مراکز پزشکی است؟

سفید نماد معصومیت و پاکی است که در صورت ریختن خون بر روی آن،  امکان شناسایی آن سریع‌تر صورت می‌گیرد.

چه رنگ‌هایی برای بیمارستان و محیط درمانی مناسب است؟

رنگ‌های ترکیبی مانند سبز و سفید، قرمز و سبز و …، برای محیط بیمارستان مناسب است.

ممکن است شما دوست داشته باشید