دلیل باد کردن رنگ دیوار و سقف + راه‌های ترمیم آن

یکی از رایج‌ترین مشکلات مرتبط با رنگ‌آمیزی ساختمان، باد کردن رنگ دیوار و سقف یا پوسته شدن رنگ دیوار است. بسیاری از متقاضیان نقاشی ساختمان به دنبال لایه برداری رنگ پوسته شده دیوار هستند؛ بنابراین رایج‌ترین سوالی که پرسیده می‌شود این است که چگونه از پوسته شدن رنگ جلوگیری کنیم؟ متاسفانه پاسخ به این سوال مستقیم نیست.

باد کردن رنگ دیوار و سقف یا پوسته شدن رنگ دیوار می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد. در این مقاله به علت پوسته شدن رنگ دیوار، باد کردن رنگ دیوار و سقف و روش‌های ترمیم آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

دلایل باد کردن رنگ دیوار و سقف

 در ادامه دلایل پوسته شدن رنگ دیوار و باد کردن رنگ دیوار و سقف ساختمان می‌پردازیم:

۱- رطوبت و آب

پوسته شدن رنگ معمولا زمانی ایجاد می‌شودکه آب به زیر رنگ برسد. بنابراین، رایج‎ترین مناطقی که پوسته شدن رنگ رخ می‌دهد، در مناطق مرطوب یک خانه یا ساختمان مانند حمام، لباسشویی یا آشپزخانه است. با این حال، ممکن است مشکلات دیگری مانند رطوبت بیش از حد یا نشتی سقف در محل وجود داشته باشد. در مجموع، می‌توانید مطمئن باشید که آب عامل شماره یک پوسته شدن رنگ به حساب می‌آید. حتی اگر آسیب آب دیده نشود، رطوبت همچنان می‌تواند رنگ و گچ دیوار و سقف خانه شما را ویران کند.

۲- زیرسازی نامناسب

قبل از شروع رنگ آمیزی، مطمئن شوید که سطح مورد نظر برای رنگ کاری تمیز و کاملا خشک شده است. دیوارهای کثیف مقدمه‌ای برای از بین رفتن رنگ هستند و قطعا منجر به پوسته شدن رنگ یا باد کردن رنگ دیوار و سقف می‌شوند. اگر یک لایه رنگ روی یک سطح کثیف اجرا شود، پوسته شدن یا ترک خوردن آن در آینده‌ای نزدیک تقریبا قطعی است. همچنین مهم است که در مرحله آماده‌سازی از یک آستر خوب برای اطمینان از چسبندگی رنگ استفاده شود. گاهی اوقات استفاده از یک پرایمر نادرست یا استفاده نکردن از آن نیز می‌تواند منجر به بروز چنین مشکلی گردد.

۳- ترکیب انواع مختلف رنگ

هنگامی که یک نوع رنگ با نوع دیگری از رنگ پوشانده می‌شود، می‌تواند زمینه را برای پوسته شدن رنگ به وجود آورد. به عنوان مثال، هنگامی که از رنگ پلاستیک برای پوشش مناطقی که قبلا با رنگ روغنی پوشش داده شده است، پوسته شدن رخ می‌دهد. شما باید از رنگی که قبلا استفاده شده است، آگاه باشید و لایه بعدی خود را هوشمندانه انتخاب کنید.

۴- خشکی سطح

در حالی که رطوبت و آب شایع ترین علت باد کردن رنگ دیوار و سقف است، وضعیت معکوس مانند خشکی سطح نیز می‌تواند دلیلی برای کنده شدن رنگ باشد. بهترین راه برای توصیف آن شبیه پوست شماست. مانند هنگامی که پوست شما مرطوب نیست. بنابراین یک باد خشک یا گرم می‌تواند باعث ترک خوردن پوست شما شود. در این مثال، زمانی که رنگ در محیطی مشابه که توضیح داده شد قرار می گیرد، مانند پوست شما است و احتمال پوسته شدن یا کندن رنگ دیوار یا سقف کنده وجود دارد.

باد کردن رنگ سقف

۵- اجرای رنگ در سطوح مختلف

شما باید بدانید که دقیقاً چه سطوحی را می‌خواهید رنگ آمیزی و از کدام رنگ برای هر سطح استفاده می‌کنید. یک نوع رنگ را نمی‌توان روی سطوح مختلف اعمال کرد. به عنوان مثال، اگر یک چوب خام را رنگ آمیزی می‌کنید، حتی اگر خشک باشد، ممکن است زودتر از موعد پوسته پوسته شود؛ زیرا رنگ در اثر واکنش با روغن‌های طبیعی چوب که در حال شسته شدن است، از بین می‌رود. چوبی که به طور کامل پرداخت نشده باشد نیز می تواند رطوبت زیادی برای چسبندگی داشته باشد. بنابراین سطح دیوار نیز این چنین است و باید مراقب آن باشید.

۶- لایه‌بندی سنگین رنگ

وقتی دیواری که قبلا رنگ آمیزی شده است، دوباره رنگ می‌شود، ناچار است که وزن اضافی را تحمل کند. بنابراین تحمل وزن اضافی زمینه را برای پوسته شدن رنگ به وجود می‌آورد.

۷- نقاش آماتور

رنگ کار یا نقاش شما باید به خوبی بتواند از پسِ رنگ آمیزی دیوار و سقف خانه شما برآید. وقتی نقاش ساختمان توانایی تشخیص پرایمر، بتونه و رنگ مناسب دیوار یا سقف را نداشته باشد، بدون تردید رنگ اجرا شده به مرور شروع به پوسته پوسته شدن یا باد کردن رنگ دیوار و سقف می‌کند. بنابراین در انتخاب نقاش ساختمانی مناسب، زمان بگذارید.

۸- استفاده از رنگ تاریخ مصرف گذشته

تمام رنگ‌ها دارای تاریخ مصرف هستند و محیط‌های خاص می‌توانند باعث شوند که موعد تاریخ مصرف رنگ سَر برسد. بنابراین توجه داشته باشید که تاریخ مصرف رنگ شما تمام نشده باشد یا رنگ در یک محیط خشن و نامناسب اعمال نگردد. همه این موارد می‌توانند موجب کنده شدن با پوسته پوسته شدن رنگ شما شود.

جدول علت باد کردن رنگ دیوار و سقف به همراه راهکار
نام چالشعلتراهکارمکان مستعد باد کردن رنگ
باد کردن رنگ دیوار و سقف ساختمانوجود رطوبت، آب، زیرسازی نامناسب، عدم استفاده از پرایمر و اجرای رنگ غیر مرتبط بر روی رنگ قدیمیزیرسازی درست سطح مورد نظر، اجرای رنگ مرتبط بر روی رنگ قدیمی و …دیوار حمام، دستشویی و سقف ساختمان

مناطق مستعد باد کردن رنگ دیوار و سقف

به طور کلی، تمام سطوحی که رنگ آمیزی شده‌اند، احتمال پوسته پوسته شدن رنگ آن‌ها وجود دارد. ولیکن مناطقی مانند دیوار پشت حمام، دستشویی و سقف ساختمان، مستعدترین سطوح برای پوسته پوسته شدن رنگ هستند.

راه حل‌های کلیدی برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن رنگ دیوار و سقف، عبارتند از:

  • تمیز و آماده کردن سطح مورد نظر
  • شناسایی مناطق مشکل دار مانند سطوح دارای آب/رطوبت و رفع آن‌ها قبل از شروع رنگ آمیزی
  • انتخاب نوع رنگ مناسب برای سطح مورد نظر
  • اطمینان از رنگی که تاریخ مصرف آن نگذشته است.
  • شناسایی نواحی رنگ شده قبلی و اطمینان از لایه‌بندی بیشتر باعث پوسته شدن رنگ نمی‌شود و در صورت نیاز، منطقه را آماده کنید.

باد کردن رنگ سقف

روش ترمیم باد کردن رنگ دیوار و سقف

اگر رنگ دیوار شما پوسته پوسته شده است، نگران نباشید با اندکی بررسی می‌توانید فرآیند ترمیم آن را شروع کنید. برای ترمیم پوسته شدن رنگ دیوار، ابتدا محل پوسته شدن را به وسیله کاردک جدا کنید. وقتی از مرطوب نبودن سطح مطمئن شدید، نوبت به مرحله زیرسازی می‌رسد.

پیش از شروع زیرسازی، لازم است که بررسی کنید که عمق سطح جدا شده از روی دیوار کم است یا زیاد. اگر عمیق آن کم است، بنابراین شما می‌توانید حفره‌ی باقیمانده را با بتونه پر کنید. در صورتی که عمق آن زیاد باشد، بهتر است ابتدا زیرسازی را با گچ، سپس پرایمر و در نهایت رنگ انجام دهید. در هر صورت، پس از بتونه‌کاری سطح مورد نظر، پرایمر مناسب را اعمال کنید.

حتما توجه داشته باشید که اگر رنگ شما روغنی است، پس از پرایمر مناسب رنگ‌های پایه روغنی استفاده کنید. در صورت استفاده از رنگ اکریلیک، باید از پرایمر اکریلیک بهره بگیرید. وقتی پرایمر شما خشک شد، نوبت به اجرای رنگ می‌رسد. در نهایت اجازه دهید رنگ خشک شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به دلایل باد کردن رنگ دیوار و سقف پرداختیم.یکی از دلایل مهم پوسته پوسته شدن رنگ، وجود نم ناشی از رطوبت و آب در سطح مورد نظر است. همچنین اگر دیوار شما قبلا رنگ آمیزی شده است و شما نتوانید رنگ مناسب را برای آن در نظر بگیرید، این احتمال وجود دارد که پوسته شدن رنگ ظاهر شود. بنابراین توجه داشته باشید که قبل از رنگ آمیزی دیوار یا سقف ساختمان، سطح مورد نظر تمیز و به خوبی آسترکاری شده است. در نهایت کار نقاشی ساختمان را به یک نقاش حرفه‌ای واگذار کنید تا پوسته شدن رنگ اتفاق نیفتد.

سوالات متداول

علت پوسته شدن رنگ چیست؟

دلایل مختلفی برای پوسته شدن رنگ وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها، وجود رطوبت و آب در سطح مورد نظر و زیرسازی نامناسب دیوار یا سقف ساختمان است.

برای رفع باد کردن رنگ دیوار و سقف چه باید کرد؟

ابتدا سطح مورد نظر را با کاردک از دیوار جدا کنید و سپس زیرسازی لازم را انجام دهید. حتما توجه داشته باشید که سطح شما مرطوب نباشد و از بتونه مناسب استفاده کنید.

کدام مناطق ساختمان مستعد پوسته شدن هستند؟

مناطقی مانند سقف، دیوار پشت حمام و سرویس بهداشتی، مهم‌ترین نواحی هستند که احتمال پوسته شدن رنگ در آنجا وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید