راهنمای سریع رنگ برای طراحی داخلی

در یک پروژه طراحی داخلی، انتخاب رنگ مناسب هم برای ظاهر و هم برای عملکرد یک اتاق بسیار مهم است. در این مقاله، بررسی خواهیم کرد که چگونه استفاده از رنگ‌های مناسب می‌تواند یک اتاق را متحول کند. در واقع انتخاب رنگ‌ها از نظر زیبایی‌شناختی، راهی برای بازی ماهرانه با ویژگی‌های یک اتاق مانند رنگ یا نوردهی آن است.به همین خاطر قصد داریم تا پیرامون «راهنمای سریع رنگ برای طراحی داخلی»، به موضوعاتی نظیر تحول با تغییر رنگ‌ اتاق، ترکیب رنگ دیوار، کف و سقف، انتخاب رنگ بر اساس روشنایی اتاق، رنگ‌های گرم برای ایجاد فضایی صمیمی، به آکسسوار اتاق توجه کنیدو چگونگی ترکیب رنگ‌ها بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

تحول در تغییر رنگ‌ اتاق

بیایید با بررسی تاثیر رنگ بر اندازه یک اتاق شروع کنیم. مفهوم اصلی این است: دیوارهای رنگ روشن عموما تمایل به بزرگ‌تر شدن فضا دارند و جلوه‌ای باز و با پرسپکتیو زیاد ایجاد می‌کنند. در حالی که دیوارهای تیره تمایل به ایجاد فضای بسته‌تری دارند که باعث می‌شود کمتر باز و جمع‌تر به نظر برسند.

دانستن «اثر نوری» که رنگ‌ها می‌توانند داشته باشند، عامل مهمی برای انتخاب رنگ‌های آگاهانه است و به شما این امکان را می‌دهد که ترکیب‌های مختلفی را در نظر بگیرید تا بهترین نتیجه‌ای را که دوست دارید به دست آورید و از اتاقی که طراحی می‌کنید، نهایت استفاده را ببرید. بیایید به چند نمونه از ترکیب رنگ‌ها نگاهی بیندازیم. با مجله مینیاتور همراه ما باشید.

جدول بهترین رنگ برای طراحی داخلی

ترکیب رنگ دیوار، کف و سقف

بیایید نگاهی به چند مورد از سناریوهای بالا بیاندازیم. در پیش فرض نخست متوجه می‌شویم که چگونه رنگ‌آمیزی دیوارها به رنگ سفید می‌تواند اتاق را بزرگ‌تر و جادارتر کند. اگر رنگ دیوار سرد باشد، پرسپکتیو بیشتری برای شما ایجاد می‌کند؛ در حالی که رنگ گرم آن را نزدیک‌تر و بدون پرسپکتیو نشان می‌دهد. استفاده از رنگ‌های تیره یا گرم در تمام دیوارهای اتاق باعث می‌شود اتاق کوچک‌تر، محصورتر و صمیمی‌تر شود؛ در حالی که با انتخاب رنگ ملایم‌ برای دیوارها، مانند پاستلی  رنگ روشن، اتاق جادارتر و بزرگتر می‌گردد.

انتخاب رنگ بر اساس روشنایی اتاق

فاکتور مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، روشنایی طبیعی اتاق و قرار گرفتن آن در معرض نور طبیعی است. فراموش نکنید که کیفیت نور طبیعی همیشه ثابت نیست و در طول روز و حتی فصول مختلف سال متفاوت است و این تغییرات بر درک رنگی که برای دیوارهای اتاق خود انتخاب می‌کنیم، اثر می‌گذارد. بیایید با در نظر گرفتن جهت شمال، جنوب، شرق یا غرب برای محیط، نگاهی دقیق به نوردهی اتاق بیندازیم.

در اتاق‌هایی که رو به شمال هستند، نور طبیعی وارد شده به اتاق همیشه به سمت رنگ‌های سردتر می‌رود. به این معنی که بهتر است از ته‌رنگ‌ سرد مانند سبز یا خاکستری استفاده کنیم. ما می‌توانیم رنگ‌های گرم با موتیف روشن‌تر انتخاب کنیم تا امکان جذب نور بیشتری فراهم شود. از طرف دیگر، ما می‌توانیم سایه‌های تیره‌تر را انتخاب کنیم تا علاوه بر ایجاد فضای پوششی، احساس راحتی بیشتری به وجود آید.

از سوی دیگر، برای اتاق‌هایی که رو به جنوب هستند، چالش چندانی در رابطه با نور وجود ندارد؛ زیرا نوری که از پنجره‌ها وارد می‌شود، در تمام ساعت‌های روز رنگ گرمی خواهد داشت؛ به طوری که انتخاب رنگ را ساده‌تر می‌کند.

اگر مجبور هستید که برای دیوارهای اتاقی که رو به شرق یا غرب است، رنگ انتخاب کنید، بهتر است به کاربرد مورد نظر اتاق خود فکر کنید. برای نوردهی‌ جهت شرقی و غربی پنجره اتاق، باید در نظر داشته باشید که پنجره رو به شرق منجر به انعکاس نور شدید خورشید در صبح و نور کم‌ و خنک‌تر در ساعات پایانی روز (بعدازظهر) می‌شود؛ این در حالی است که پنجره رو به غرب اثر معکوس خواهد داشت.

رنگهای گرم برای ایجاد فضایی صمیمی

در کنار نور طبیعی، باید منابع نور مصنوعی اتاق را در نظر بگیرید و نوعی از نوردهی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با رنگ گرم یا سردی که می‌خواهید به دست آورید، مطابقت داشته باشد. چراغ‌های هالوژن و رشته‌ای، نور زرد ساطع می‌کنند و رنگ‌های اتاق را گرم‌تر نشان می‌دهند؛ در حالی که نورهای سرد، رنگ‌های سرد مربوطه را بیشتر برجسته می‌کنند.

اندازه اتاق، نوردهی و روشنایی آن، ملاحظات مهمی هستند که باید پیش از بررسی سلیقه‌های شخصی خود در نظر بگیرید؛ زیرا می‌توانند در نتیجه پروژه طراحی داخلی شما موثر عمل کرده و تاثیر زیادی بر ظاهر نهایی آن داشته باشند.

تماس با ما

به آکسسوار اتاق توجه کنید

در این مرحله، به وسایلی مانند مبلمان، کف‌پوش و … که پیش از این در اتاق وجود دارد یا قصد دارید در اتاق وجود داشته باشد، در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن این موارد، مهم است که رنگ اصلی و غالب خود را انتخاب کنید تا هماهنگی بیشتری در اتاق به وجود آید.

ابتدا یک رنگ متناسب برای دیوارها انتخاب و سپس چارچوب درب و پنجره را با رنگ‌های خنثی هماهنگ کنید. این به شما اجازه می دهد تا به راحتی ظاهری زیبا به اتاق بدهید. حتی شما می‌توانید با رنگ‌هایی بازی کنید که جلوه‌های نوری خاصی در اتاق شما به وجود می‌آورد. به طور مثال تابلوهای خود را به رنگ تیره انتخاب کنید و دیوارها و سقف را به رنگ روشن دربیاورید. چنین ترکیبی باعث ایجاد توهم سقف بلندتر در اتاق می‌شود.

همچنین شما می‌توانید با انتخاب رنگ روشن برای پوشش سقف، رنگ‌های گرم و تند را برای دیوارهای خانه خود استفاده کنید. علاوه بر این از ایجاد موتیف‌های رنگی برای دکور و لوازم جانبی غافل نشوید. چنین طراحی به شما این امکان را می‌دهد که حتی به جدی‌ترین و رسمی‌ترین محیط‌ها، ظاهری پویاتر و شادتر بدهید و با انتخاب کوسن، قطعات تزئینی، تابلوهای نقاشی و موارد دیگر می‌توان آن را اجرا و پیاده‌سازی کرد.

چگونگی ترکیب رنگ‌ها

تطبیق رنگ‌ها به شیوه‌ای مطلوب هرگز نباید به عنوان یک کار ساده تلقی شود و در اینجا مهم است که دوباره با اصول اولیه شروع کنیم. شما می‌توانید رنگ‌های مکملی را انتخاب کنید که این امکان را می‌دهد که با شخصیت‌های مختلف جلوه‌ای چشم‌نواز ایجاد نمایید. این انتخاب برای اتاق‌هایی که سرزنده هستند، عالی به نظر می‌رسد. توصیه ما این است که برای جلوگیری از آشفتگی و اضطراب در خانه، تنها از سه رنگ برای ترکیب در خانه خود استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا پیرامون موضوع «راهنمای سریع رنگ برای طراحی داخلی» صحبت کنیم/ طبق معمول دیدیم که انتخاب‌ها برای رنگ‌، بی‌پایان و بسیار متفاوت است. اما برای به دست آوردن بهترین نتیجه، مهم است که فضای خود را به خوبی بشناسید. شما کدام راه حل را ترجیح می‌دهید؟ آیا از رنگ‌های مختلف در پروژه‌های طراحی خود استفاده می‌کنید یا به چند مورد دلخواه پایبند هستید؟

با تگ کردن ما در رسانه‌های اجتماعی (miniatorirancom) به ما اطلاع دهید تا همه ما بتوانیم طرح‌های جدید را به اشتراک گذاشته و از آن‌ها الهام بگیریم. همچنین برای مشاوره درباره رنگ طراحی داخلی، با شماره تلفن ۴۴۰۰۰۳۷۳ -۰۲۱ تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

رنگ در طراحی داخلی

سوالات متداول

رنگ‌های طیف گرم چه ویژگی‌هایی دارند؟

این نوع رنگ‌ها بدون پرسپکتیو هستند و فضا را صمیمی و جمع و جور جلوه می‌دهند. رنگ‌های تیره‌ جزو رنگ‌های گرم حسوب می‎شوند.

رنگ‌های طیف سرد چه ویژگی‌هایی دارند؟

این نوع رنگ‌ها پرسپکتیو دارند و فضا را جادارتر جلوه می‌دهند. رنگ‌های روشن‌ جزو رنگ‌های گرم حسوب می‎شوند.

اتاق با پنجره رو به شمال، چه طیف نوری را وارد اتاق می‌کند؟

اتاق‌های با پنجره رو به شمال، معمولا دارای طیف نوری روشن و سرد هستند.

اتاق با پنجره رو به جنوب، چه طیف نوری را وارد اتاق می‌کند؟

اتاق‌های با پنجره رو به جنوب، معمولا دارای طیف نوری تیره و گرم هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید