بهترین رنگ برای دیوار گچی

در بیش از ۵۰ سال گذشته، دیوارهای گچی جزو بهترین نماها در خانه‌های ایرانیان بوده است. از عمارت‌های عتیقه گرفته تا خانه‌های روستایی قدیمی، این دیوارهای زیبا را هنوز هم می‌توان در بسیاری از خانه‌های آپارتمانی امروزی پیدا کرد. رنگ‌های ساختمانی شامل ۳ دسته روغنی، اکریلیک و پلاستیک هستند. همین رنگ‌ها جزو گزینه‌های بهترین رنگ برای دیوار گچی به حساب می‌آیند. در این مقاله درباره بهترین رنگ برای دیوار گچی (هم از نظر نوع رنگ و هم فام) صحبت خواهیم کرد. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ قابل شستشو برای دیوار گچی

همانطور که اشاره کردیم، رنگ‌های روغنی و اکریلیک، دو رنگ قابل شستشو هستند که جزو گزینه‌های بهترین رنگ برای دیوار گچی محسوب می‌شوند. این دو رنگ هم در برابر آب و رطوبت مقاوم‌اند و هم نسبت به نور و اشعه خورشید نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. از طرفی رنگ پلاستیک ساختمانی غیر قابل شستشو است.

بهترین رنگ برای دیوار گچی

بسیاری از خانه‌های کلاسیک ممکن است دارای دیوارهای گچی کاملا سالمی باشند که پشت کاغذ دیواری قدیمی پنهان شده‌اند. خبر خوب این است که شما می‌توانید این دیوارها را با ابزارهای مناسب رنگ‌آمیزی کنید. از بازسازی کلاسیک گرفته تا سبک مدرن، شما می‌توانید دیوارهای گچی را با یک لایه رنگ ساختمانی، جلوه‌ای منحصربه فرد بدهید.

بیایید پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که بهترین رنگ برای دیوار گچی چیست، به رنگ‌های ساختمانی مناسب دیوار گچی اشاره کنیم. رنگ‌های ساختمانی به ۲ دسته روغنی و پایه آب تقسیم می‌شوند. رنگ‌های روغنی یعنی رنگ‌هایی که پایه حلال دارند. مانند رنگ روغنی که حلال آن تینر یا بنزین است.

از طرفی، رنگ‌های پایه آب شامل رنگ اکریلیک و پلاستیک است که حلال آن‌ها شامل آب می‌شود. این نوع رنگ‌ها از نظر محیط زیست، رنگ‌هایی هستند که زیان کمتری به طبیعت وارد می‌کنند.

برای درک بهتر بهترین رنگ برای دیوار گچی، به توضیح هر کدام از رنگ‌های ساختمانی مناسب دیوار گچی می‌پردازیم.

بهترین رنگ برای دیوار گچی
نام رنگحلالویژگیقابل شستشوعمر مفید
روغنیتینر یا بنزینمقاوم در برابر آب، رطوبت، مواد شیمیایی، نور و اشعه خورشیدبله۷ تا ۱۰ سال
اکریلیکآبمقاوم در برابر آب، رطوبت، مواد شیمیایی، نور و اشعه خورشید، بدون بو و سرعت بالای خشک شدنبله۵ تا ۷ سال
پلاستیکآبسرعت بالای خشک شدن و بدون بوخیر۲ تا ۳ سال

۱- رنگ روغنی

رنگ روغنی جزو رنگ‌های پایه حلال است که برای کاهش غلظت، نیاز به یک ماده شیمیایی مانند تینر یا بنزین دارد. این نوع رنگ یکی از رنگ‌های مناسب دیوار گچی است که مقاومت بالایی در برابر آب، رطوبت، مواد شیمیایی، قارچ، خزه و باکتری از خود نشان می‌دهد.

رنگ‌های پایه روغنی مقاومت بالایی در برابر نور و اشعه خورشید دارند. به طوری که مدت‌ها طول می‌کشد که نور و اشعه خورشید باعث محو یا نامرئی شدن رنگ روغنی شود. همچنین رطوبت را خنثی می‌کند. یعنی برای مناطق پر رطوبت یا ساحلی، گزینه مناسبی است.

از طرفی، رنگ روغنی بوی تیزی دارد؛ بنابراین در حین اجرای این رنگ باید از ابزارهای ایمنی مانند ماسک و دستکش استفاده کرد. رنگ‌آمیزی دیوار گچی با رنگ روغنی بدون ابزار ایمنی، امکان پدید آمدن بیماری تنفسی در انسان را بیشتر می‌کند.

برای اجرای رنگ روغنی، ابتدا باید دید که گچ دیوار تازه است یا خیر. اگر گچ دیوار تازه بود، بنابراین برای جلوگیری از خورده شدن رنگ، باید از پرایمر روغنی استفاده کرد. پرایمر روغنی یا روغن الیف، باعث می‌شود که گچ نتواند رنگ روغنی را به داخل بافت دیوار هدایت کند.

پس از اینکه پرایمر خشک شد، به راحتی می‌توانید رنگ روغنی دیوار گچی را اجرا کنید. معمولا به علت غلظت بالای رنگ روغنی، نیاز به رنگ‌آمیزی دیوار در چندین لایه نیست. به طوری که شما می‌توانید این رنگ را در یک تا ۲ لایه اجرا کنید.

زمان خشک شدن رنگ روغنی برای هر لایه، نزدیک ۲۴ ساعت است. در ضمن فراموش نکنید که رنگ روغنی قابل شستشو است. یعنی با استفاده از آب و مواد شوینده می‌توانید سطح دیوار رنگ شده را تمیز کنید. این موضوع فقط برای رنگ‌های روغنی براق و نیمه براق صادق است و نوع مات رنگ روغنی نمی‌تواند در برابر آب و رطوبت دوام بیاورد.

بهترین رنگ برای دیوار گچی

۲- رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک دومین رنگ پرمصرف ساختمانی یا بهتر بگوییم یکی از گزینه‌های بهترین رنگ برای دیوار گچی است. این رنگ با آب رقیق می‌شود و به راحتی می‌توان در عرض چند ساعت، آن را اجرا کرد.

رنگ‌های پایه آب مانند اکریلیک، سازگاری بهتری با طبیعت و محیط زیست دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای مناطق عاری از رطوبت و البته متعادل، رنگ اکریلیک استفاده شود.

رنگ اکریلیک برعکس رنگ روغنی، نه بوی تیزی دارد و نه دیر خشک می‌شود. در واقع رنگ اکریلیک بوی بدی ندارد و به راحتی در عرض ۲ تا ۳ ساعت خشک می‌شود. در نتیجه شما می‌توانید این رنگ را به سرعت اجرا کنید.

مقاومت بالای رنگ اکریلیک در برابر آب، رطوبت، مواد شیمیایی، قارچ و …، باعث شده است که این رنگ به عنوان جایگزین و رقیب اصلی رنگ روغنی از نظر مزایا معرفی شود. با این وجود، مقاومت این رنگ نسبت به آب و نور خورشید دائمی نیست.

اگر رنگ روغنی می‌تواند بین ۷ تا ۱۰ سال در برابر نور و اشعه خورشید به همراه آب و رطوبت مقاومت کند، رنگ اکریلیک حدود ۵ تا ۷ سال دوام دارد و پس از آن می‌توان شاهد محو شدن یا پوسته پوسته شدن رنگ شد.

برای اجرای رنگ اکریلیک دیوار گچی، ابتدا نگاه کنید که دیوار گچی شما جدید است یا خیر. اگر دیوار گچی شما قدیمی بود، صرفا به بتونه‌کاری، سپس سنباده زدن بتونه‌ها و اجرای رنگ با غلطک یا قلم اکتفا کنید.

در صورتی که رنگ اکریلیک قرار است بر روی گچ جدید اعمال شود، بنابراین باید از پرایمر اکریلیک استفاده کرد تا بتوان از خورده شدن رنگ جلوگیری بعمل آورد.

۳- رنگ پلاستیک

سومین گزینه مناسب برای رنگ‌های ساختمان، رنگ پلاستیک است. رنگ پلاستیک پایه آب که به عنوان یکی از گزینه‌های بهترین رنگ برای دیوار گچی شناخته می‌شود، قیمت ارزانتری نسبت به رنگ‌های روغنی و اکریلیک دارد.

این رنگ در دو نوع نیم پلاستیک و تمام پلاستیک تولید می‌شود که نوع دوم، پوشش‌دهی و کیفیت بالاتری دارد. رنگ پلاستیک در برابر آب، مواد شیمیایی، قارچ، خزه، حرارت، نور و اشعه خورشید، مقاوم نیست. بنابراین گزینه خوبی برای دیوارهای گچی محسوب نمی‌شود.

اگرچه رنگ پلاستیک جزو کاندیداهای بهترین رنگ برای دیوار گچی است اما خیلی برای دیوار گچی مناسب نیست. با این حال، رنگ پلاستیک برای سطوح گچی کاربرد دارد و به دلیل عدم امکان جهت شستشو رنگ، لازم است که در نقاط کم تردد مانند سقف مورد استفاده قرار گیرد.

برای اجرای رنگ پلاستیک بر روی دیوار، ابتدا توجه کنید که آیا گچ شما تازه است یا خیر. در صورتی که گچ تازه بود، از پرایمر مخصوص رنگ پلاستیک استفاده کنید تا رنگ جذب دیوار نشود. پس از آن می‌توانید اجرای رنگ پلاستیک را آغاز کنید.

رنگ ضد آب دیوار گچی

بهترین رنگ‌ برای ضد آب کردن دیوار گچی عبارتند از:

۱- رنگ روغنی

۲- رنگ اکریلیک

قیمت رنگ گچی دیوار

عوامل مختلفی بر قیمت رنگ دیوار گچی تاثیر می‌گذارند که از جمله می‌توان به برند تولیدکننده، میزان عرضه و تقاضا و کاربردهای مورد مصرف محصول اشاره کرد. برای اطلاع از قیمت روز رنگ گچی دیوار، به سایت فروشگاه اینترنتی رنگ، چسب و ابزارآلات مینیاتور مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی بهترین رنگ برای دیوار گچی پرداختیم. رنگ‌هایی ساختمانی شامل رنگ روغنی، اکریلیک و پلاستیک هستند که هر سه جزو بهترین رنگ‌ها برای رنگ‌آمیزی دیوار گچی محسوب می‌شوند. با این حال در مقاله‌ای که خواندید اشاره کردیم رنگ روغنی و اکریلیک، ضد آب و قابل شستشو هستند؛ در حالی که رنگ پلاستیک چنین ویژگی‌هایی ندارد. بنابراین بهترین گزینه برای دیوار گچی، استفاده از رنگ روغنی و اکریلیک است.

سوالات متداول

بهترین رنگ برای دیوار گچی از نظر کیفیت کدام است؟

رنگ‌های روغنی و اکریلیک، ویژگی‌هایی شبیه به یکدیگر دارند. با این تفاوت که رنگ اکریلیک از نظر مقاومت در برابر مواد شیمیایی، کمی بهتر از اکریلیک عمل می‌کند. اما اکریلیک هم از نظر بو نیز بهتر از روغنی است. زیرا اکریلیک برعکس رنگ روغنی، بوی تیز ندارد.

بهترین رنگ دیوار گچی از نظر قیمت چیست؟

رنگ اکریلیک معمولا قیمت بیشتری نسبت به رنگ روغنی دارد.

آیا رنگ پلاستیک برای دیوار گچی مناسب است؟

بله. شما به راحتی می‌توانید این رنگ را برای دیوار گچی استفاده کنید. فقط در نظر داشته باشید که این رنگ نه قابل شستشو است و نه در برابر آب و رطوبت مقاومت می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که این رنگ را برای سقف و مکان‌های کم تردد استفاده کنید.

منبع تصاویر: www.freepik.com

ممکن است شما دوست داشته باشید