بهترین رنگ برای فلزات | نحوه رنگ‌آمیزی سطوح فلزی

بهترین رنگ برای فلزات شامل چه رنگ‌هایی می‌شود؟ از طرفی نحوه رنگ‌آمیزی سطوح فلزی چگونه است؟ چه رنگ‌هایی برای سطوح فلزی مناسب است؟ در این مقاله به معرفی بهترین رنگ برای سطوح فلزی، چگونگی رنگ‌آمیزی فلزات و وسایل لازم در این زمینه می‌پردازیم.

رنگ آمیزی سطوح فلزی نه تنها عمر وسایل شما را افزایش می‌دهد بلکه بر زیبایی آن می‌افزاید. برای رنگ آمیزی سطوح فلزی ابتدا کافی است که شناخت کافی از رنگ‌ها و کاربردهای آن‌ها داشته باشید. همچنین در نظر گرفتن میزان مقاومت رنگ‌ها در برابر خوردگی، ترک‌خوردگی ناشی از رطوبت و …، می‌تواند وجه مقایسه خوبی را به وجود آورد. در این مقاله به موضوع بهترین رنگ برای فلزات می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

خرید رنگ، چسب و ابزارآلات

وسایل لازم برای رنگ آمیزی سطوح فلزی

در ادامه بررسی بهترین رنگ برای فلزات ، به وسایل لازم برای رنگ آمیزی سطوح فلزی می‌پردازیم:

  • برس سیمی (اختیاری)
  • کاغذ سنباده متوسط
  • دستگاه سنباده زن دستی (اختیاری)
  • پارچه‌های نخی
  • دستکش
  • ماسک گرد و غبار
  • عینک محافظ
  • رنگ (برای سطوح فلزی)
  • پرایمر(ضدزنگ)
  • لاک
  • زنگ زدای مایع (اختیاری)
  • کاور رنگ
جدول بهترین رنگ برای فلزات
نوع رنگویژگیحلالقابل استفاده در (بیشترین)نحوه پاک کردنکاربرد
اکریلیکضد آب و خوردگی، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، سازگار با محیط زیستآباغلب در محیط‌های داخلی و دارای رنگآب و مواد شوینده شیمیاییسطوح فلزی و …
روغنیضد آب و خوردگی، مقاوم در برابر مواد شیمیایی، عدم سازگاری با محیط زیستتینراغلب در محیط‌های بیرونیتینر، نفت و …سطوح فلزی و …

بهترین رنگ برای فلزات

دو نوع اصلی رنگ فلزی وجود دارد که می‌توانید برای رنگ آمیزی سطوح فلزی استفاده کنید که عبارتند از:

۱- رنگ اکریلیک

رنگ پایه آب برای رنگ آمیزی سطوح فلزی داخلی ایده‌آل است؛ زیرا ترکیبات آلی فرار کمتری (VOCs) را خنثی می‌کند و در مقایسه با رنگ‌های روغنی، احتمال تراشیده شدن بیشتری دارد.

۲- رنگ روغنی

رنگ روغنی بهترین رنگ برای سطوح فلزی در فضای باز است. زیرا دوام و ماندگاری بیشتری دارد. اگر از رنگ‌های روغنی استفاده می‌کنید، پروژه خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که مدت زمان خشک شدن طولانی‌تری در حدود دو روز داشته باشد. هنگام کار با این نوع رنگ فلزی، حتما از ماسک ایمنی استفاده کنید.

بهترین رنگ برای فلزات

بهترین ابزار برای رنگ آمیزی فلزات

در ادامه بررسی بهترین رنگ برای فلزات، بهترین ابزار برای رنگ آمیزی فلزات می‌پردازیم. دانستن اینکه از کدام ابزار برای این کار استفاده کنید، به ماندگاری رنگ شما کمک می‌کند. قلم مو و غلطک رنگ در مقایسه با رنگ اسپری، ظاهری بسیار متمایز به شما می‌‎دهند و به تکنیک کاربردی متفاوتی نیاز دارند. در حالی که هر دو مزایا و معایبی دارند، انتخاب شما در نهایت به آنچه قصد دارید رنگ آمیزی کنید بستگی دارد.

۱- اسپری رنگ

بهتر است از ضربه‌های قلم مو بر روی اجسام نامنظم با گوشه‌ها و سوراخ‌های زیاد اجتناب کنید. این روش سریع‌ترین گزینه خشک شدن شما برای رنگ آمیزی سطوح فلزی است. از آنجایی که رنگ اسپری پوشش نازک‌تری ایجاد می‌کند، رنگ دوام چندانی ندارد.

۲- قلم مو یا غلطک رنگ

اگرچه این روش بیشتر طول می‌کشد، اما استفاده از قلم مو یا غلطک رنگ پوشش ضخیم‌تری را بر روی وسایل بیرونی که نیاز به محافظت بیشتری در برابر باد، آفتاب و باران دارند، می‌دهد. بنابراین در راستای بررسی بهترین رنگ برای فلزات به ویژه رنگ آمیزی سطوح فلزی، استفاده از قلم مو یا غلطک رنگ، کاربرد کنترل شده‌تری در محیط بیرونی ارائه می‌دهد.

نحوه رنگ‌ آمیزی فلزات

رنگ آمیزی سطوح فلزی یک کار مهم و جذاب است که باید برای آن وقت و زمان کافی گذاشته شود. در صورتی که بخواهید سطوح فلزی را به صورت سریع رنگ آمیزی کنید، احتمالا در بلند مدت دچار مشکل خواهید شد. بنابراین به توصیه‌‎های ما را  گوش دهید و بر اساس آن عمل نمایید.

  • تمیز کردن سطح مورد نظر
  • اجرای پرایمر
  • اجرای رنگ

۱- آماده‌سازی سطح و اعمال پرایمر

بهترین رنگ برای فلزات کدام است؟ بیایید برای رسیدن به جواب این سوال، به پرایمر و نقش آن بپردازیم. هنگام رنگ آمیزی فلز، پرایمر ضروری است. با این حال، انتخاب پرایمر همیشه ساده نیست. شما باید وضعیت سطح فلز خود را در نظر بگیرید. برخی از سطوح شکل خوبی دارند و فقط به یک لایه پرایمر فلزی یا اسپری پرایمر نیاز پیدا می‌کنند. اگر سطح فلزی شما در معرض هوازدگی یا فرسودگی زیادی قرار گرفته است و از دوران اوج خود فاصله دارد، ممکن است به دو لایه پرایمر نیاز داشته باشد.

از ضد زنگ اکسید آهن (قرمز یا اخرایی) استفاده کنید تا فلز خود را از زنگ زدگی محافظت کند. پرایمر اسپری برای سطوح فلزی بسیار ناهموار بهترین است. همچنین برای سطوح صاف، اجرای پرایمر فلزی با قلم مو یا غلطک رنگ توصیه می‌شود.

ملاحظات ایمنی

ایمنی باید در اولویت  هر پروژه‌ای باشد که روی آن کار می‌کنید و رنگ آمیزی سطوح فلزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، کار با فلز زنگ زده خطرات بالقوه ای برای سلامتی دارد که عبارتند از:

  • زخم‌هایی که می‌تواند منجر به کزاز شود.
  • تب دود فلز ناشی از قرار گرفتن در معرض دودهای اکسید آهن
  • ساییدگی‌های چشم

مهم است که در یک محیط مطبوع کار کرده و در صورت امکان زنگ‌زدگی را از فلز قدیمی پاک کنید. یکی از نکات مهم پس از انتخاب بهترین رنگ برای فلزات، استفاده از وسایل ایمنی است. به طوری که باید از دستکش، محافظ چشم و ماسک صورت استفاده کنید تا از آسیب یا بیماری جلوگیری نمایید.

۲- نوع فلز را مشخص کنید

پرایمری مورد نیاز شما به نوع فلزی بستگی دارد که می‌خواهید رنگ کنید. در اصل، دو نوع اصلی فلز وجود دارد: فلزات آهنی و غیر آهنی. فلزات آهنی، فلزاتی بر پایه آهن هستند که امکان زنگ‎زدگی در آن‌ها وجود دارد. این فلزات عبارتند از:

  • فرفورژه
  • فولاد
  • چدن

فلزات غیر آهنی عبارتند از:

  • آلومینیوم
  • فلز مس
  • فولاد ضد زنگ
  • فلز روی

نکته حرفه‌ای: گاهی اوقات، فلزات آهنی با یک لایه نازک روی پوشانده می‌شوند تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. اگر با فلزی مانند این کار می‌کنید، هنگام استفاده از پرایمر می‌توان آن را به عنوان یک فلز غیر آهنی در نظر گرفت. بنابراین بهترین رنگ برای فلزات بستگی به نوع فلز نیز دارد.

بهترین رنگ برای فلزات

۳- زنگ زدگی و رنگ قدیمی را حذف کنید

زنگ زدگی و رنگ قدیمی می‌تواند مانع از چسبیدن رنگ تازه به سطح فلزی شود. به طوری که منجر به پوسته پوسته یا کنده شدن زودرس رنگ خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق، باید قبل از رنگ آمیزی سطوح فلزی هرگونه مانع را بردارید. بسته به میزان زنگ زدگی، ممکن است به یک یا چند ابزار برای از بین بردن زنگ نیاز داشته باشید:

  • یک برس سیمی برای زنگ زدگی سطوح روزمره
  • یک مته برس سیمی برای نواحی بزرگتر از زنگ زدگی
  • زنگ زدای مایع برای خیساندن و از بین بردن سرسخت‌ترین لکه های زنگ

نکته: سطح فلز را به شدت مالش دهید، تا جایی که می‌توانید زنگ زدگی و رنگ قدیمی را از بین ببرید.

۴- فلز را تمیز کنید

در ادامه بررسی بهترین رنگ برای فلزات، تمیز کردن فلز مورد نظر نقش مهمی در انتخاب رنگ دارد. هنگامی که زنگ زدگی و رنگ پوسته شده را پاک کردید، سطح را با الکل‌های معدنی (برای رنگ‌های پایه آب) یا تینر (برای رنگ‌های پایه روغن) تمیز کنید. تینر یک تقطیر نفتی است که معمولا به عنوان رقیق‌کننده رنگ روغنی استفاده می‌شود. شما می‌توانید تینر را از فروشگاه اینترنتی مینیاتور خریداری کنید. 

تمیز کردن فلز با الکل‌های معدنی به جای آب، زمینه رنگ جدید را برای چسبیدن به سطح فلز آماده می‌کند. برای تمیز کردن فلز خود از آب استفاده نکنید، زیرا این کار به مرور زمان منجر به تولید زنگ بیشتر می‌شود.

۵- سطوح فلزی را سنباده بزنید

دقیقاً مانند یک بوم بافت دار و خالی، بر روی سطوح فلزی خطوط یا خش‌هایی وجود دارد که برای افزایش چسبندگی رنگ، لازم است که سطح آن‌ها را سنباده بزنید. 

۶- پرایمر را اعمال کنید

با آماده شدن سطح، زمان اعمال پرایمر روی فلز فرا رسیده است. برای قطعاتی که دارای زنگ زدگی سرسخت هستند، ابتدا باید یک لایه ضدزنگ اخرایی بمالید تا از زنگ زدگی بیشتر جلوگیری شود. برای سطوح فلزی که دارای شکاف های زیادی هستند از پرایمر اسپری استفاده کنید و اگر از پرایمر معمولی استفاده می کنید از برس یا غلطک استفاده کنید.

دو لایه را بمالید تا در آن قسمت ایمن باشد و طبق دستورالعمل سازنده اجازه دهید پرایمر خشک شود. بنابراین در زمینه انتخاب بهترین رنگ برای فلزات، چگونگی اعمال پرایمر نیز مهم است.

رنگ‌ آمیزی سطوح فلزی

پس از خشک شدن کامل پرایمر، با قلم مو، غلطک یا اسپری رنگ، یک لایه رنگ یکنواخت را روی فلز تازه آماده شده خود اعمال کنید. اجازه دهید لایه اول رنگ کاملا خشک شود و سپس اگر از قلم مو یا غلطک استفاده می ‌کنید یک لایه دیگر بمالید. اگر از اسپری رنگ استفاده می کنید، این کار را تا زمانی که سه لایه نازک داشته باشید تکرار کنید.

در حالی که برخی از رنگ‌ها نسبتا سریع خشک می‌شوند، باید قبل از جابجایی فلز، یک تا دو روز صبر کنید تا رنگ خشک گردد. اگر رنگ قبل از اینکه بخواهید آن را جابجا کنید یا از یک لاک استفاده کنید، خشک نشد، ممکن است با پوسته پوسته شدن، رگه شدن و سایر عوارض جانبی مواجه شود.

به طوری که برای جلوگیری از خرد شدن، زنگ زدگی یا محو شدن، یک لاک شفاف روی لایه نهایی رنگ اجرا کنید. مطمئن شوید که لاک مخصوص فلز رنگ شده را انتخاب کرده‌اید. زیرا برخی از لاک‌ها فقط برای فلز خام درست می‌شوند. همچنین در زمینه بهترین رنگ برای فلزات، پرایمر را با اسپری، غلطک رنگ یا قلم مو اعمال کنید.

بهترین رنگ برای فلزات

جمع‌بندی

در این مقاله به بهترین رنگ برای فلزات و نحوه رنگ‌آمیزی سطوح فلزی پرداختیم. رنگ آمیزی سطوح فلزی معمولا با استفاده از رنگ اکریلیک، روغنی و اسپری رنگ انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شیوه یا روش رنگ‌ آمیزی سطوح فلزی، با کارشناسان مینیاتور تماس بگیرید. گروه کارشناسان فروشگاه اینترنتی مینیاتور آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

بهترین رنگ برای فلزات چیست؟

رنگ‌های روغنی به بهترین وجه به سطوح فلزی می‌چسبند زیرا حلال موجود در رنگ حاوی تینر ست که بهتر از رنگ های پایه آب می‌‎چسبد. هنگام استفاده از رنگ‌های روغنی احتمال پوسته پوسته شدن، تاول زدن و پوسته شدن کمتر است، اما در صورت استفاده از رنگ‌های مبتنی بر آب روی فلز، امکان ایجاد این لک‌ها بسیار رایج هستند. در حالی که رنگ های روغنی ماندگاری بیشتری دارند و درخشندگی آن‌ها به مرور زمان از بین می رود.

‌بهترین روش رنگ آمیزی سطوح فلزی چیست؟

قلم مو، غلطک و اسپری رنگ بهترین روش برای رنگ آمیزی سطوح فلزی هستند. اسپری رنگ ساده‌ترین روش برای رنگ کردن فلز است و می‌تواند رنگ آمیزی قطعات پیچیده با منحنی‌ها و شیارهای زیاد را آسان کند. با این حال، استفاده از رنگ سنتی با غلطک یا قلم مو باعث ایجاد یک پوشش سخت تر و بادوام تر می‌ شود.

آیا باید قبل از رنگ کردن فلز، به سطح آن پرایمر زد؟

بله، پرایمر یک مرحله ضروری برای جلوگیری از تشکیل زنگ زدگی روی سطح فلزی تازه رنگ شده است. علاوه بر این، پرایمر می‌تواند به چسبیدن بهتر رنگ به فلز کمک کند و در صورت خرید یک آستر ضد زنگ، تشکیل زنگ را کاهش دهد. فقط مطمئن شوید که از پرایمرهای مبتنی بر آب که برای سطوح فلزی ساخته نشده‌اند، اجتناب کنید.

آیا رنگ آمیزی سطوح فلزی که از قبل رنگ شده، امکان‌پذیر است؟

بله، می‌توانید روی فلزی که از قبل رنگ شده است، رنگ کنید. اما قبل از رنگ‌آمیزی باید از کاغذ سنباده روی آن ناحیه استفاده کنید تا سطحی ناهموار نداشته باشید. این کار به جلوگیری از پوسته پوسته شدن رنگ کمک می‌کند. رنگ آسیب دیده را با کاغذ سنباده ۱۲۰ پاک کنید. در صورت سالم بودن رنگ از سمباده ۱۸۰ استفاده نمایید. قبل استفاده از پرایمر، گرد و غبار را پاک کنید.

چگونه می‌توان رنگ را از روی سطوح فلزی پاک کرد؟

با استفاده از یک برس سیمی، سطح را به شدت مالش دهید تا رنگ از فلز جدا شود. همچنین اگر قصد از بین بردن زنگ زدگی را دارید، بهتر است از مناطق بزرگتر شروع کنید. ممکن است لازم باشد از یک مته برس سیمی استفاده کنید. اگر رنگ باز هم تکان نمی خورد، پس با پیروی از دستورالعمل‌های پاک کننده رنگ، یک پاک کننده رنگ شیمیایی را روی آن ناحیه بمالید و رنگ را بتراشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید