همه چیز درباره‌ی بهترین رنگ برای چرم

اگر به دنبال خرید رنگ چرم هستید و نمی‌دانید که کدام نوع بهتر است، پس تا دیر نشده مقاله پیش رو را بخوانید. رنگ چرم  به ۲ نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم‌بندی می‎شود که شما می‌توانید بسته به نیاز خود، یکی از این ۲ را انتخاب کنید. رنگ طبیعی از مواد استخراج شده از طبیعت که غالبا گیاهی است، تولید می‌شود. در عوض رنگ مصنوعی کاملا برپایه محصولات شیمیایی است که در رنگ کردن محصولات چرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهترین رنگ‌های مورد استفاده در چرم، شامل رنگ قهوه‌ای و مشکی می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا پیرامون عنوان «بهترین رنگ برای چرم»، به موضوعاتی نظیر رنگ چرم، رنگ چرم چیست؟ رنگ چرم طبیعی، رنگ چرم مصنوعی، رنگ چرم اکریلیک، بهترین رنگ چرم، رنگ چرم برای مبل، رنگ چرم خودرو، بهترین رنگ برای کت چرم، بهترین رنگ برای کفش‌ چرم، بهترین رنگ برای نقاشی روی چرم، نحوه رنگ‌آمیزی چرم، پاک کردن رنگ از چرم و خرید رنگ مخصوص چرم  بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

بهترین رنگ برای چرم

آیا به دنبال یک کیف پول یا مبلمان چرمی جدید هستید اما از بهترین رنگ آن مطمئن نیستید؟ خوشبختانه رنگ‌های زیادی برای چرم وجود دارد که متناسب با هر سبکی باشد.

رنگ‌های چرم، رنگدانه‌ها و رنگ‌های مختلف از مواد چرم طبیعی و مصنوعی است. رنگ‌های قهوه‌ای، مشکی، خرمایی و خاکستری، رنگ‌های محبوبی برای چرم هستند اما گزینه‌ها به این موارد اشاره شده محدود نمی‌شود. از رنگ‌ها می‌توان برای تغییر یا بازیابی رنگ چرم نیز استفاده کرد تا ظاهری جدید داشته باشد.

آیا اجناس چرمی دارید که بخواهید با لباس یا روحیه شما مطابقت داشته باشد؟ یادگیری در مورد رنگ‌های مختلف چرم می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر تصمیم بگیرید کدام رنگ‌ها با نیازهای شما مطابقت دارند.

بهترین انواع رنگ برای چرم

رنگ چرم چیست؟

رنگ‌های چرم، سایه‌ها و رنگدانه‌های مختلف موجود برای افزودن شخصیت و جذابیت به پوست دباغی شده حیوانات هستند. رنگ‌های قهوه‌ای، مشکی، برنزی، خاکستری و کرم رنگ‌های محبوبی برای چرم هستند اما با در نظر گرفتن انتخاب‌های موجود، رنگ‌های بسیاری برای این کار وجود دارد. محصولات چرم از طریق رنگ کردن، شخصیت منحصربه‌فرد خود را پیدا می‌کنند؛ به طوری که شما می‌توانید از رنگ چرم برای رنگ کردن مبلمان، لباس، صندلی‌های خودرو و موارد دیگر استفاده کنید.

رد افسانه‌ها و باورهای غلط

یک افسانه رایج در مورد چرم این است که فقط در رنگ‌های مشکی و قهوه ای موجود است. اگرچه این ۲ رنگ ممکن است رنگ‌های محبوب در میان مردم باشند، اما تنها رنگ‌های موجود برای چرم نیستند. یکی دیگر از تصورات غلط در مورد رنگ چرم این است که پس از دباغی و فراوری (تولید در کارخانه یا رنگ کردن دستی) نمی‌توان رنگ آن را تغییر داد.

با این حال، می‌توان مراحلی را برای آماده‌سازی چرم برای رنگرزی با رنگ‌های مختلف انجام داد. این موضوع فقط به دانستن فرایندهای مورد استفاده برای دباغی جهت تعیین بهترین محصولات برای رنگ کردن چرم کمک می‌کند.

تاریخچه رنگ‌آمیزی چرم

تاریخ استفاده از چرم در زندگی روزمره به بیش ۴۰۰ هزار سال پیش برمی‌گردد اما با این حال در اواخر قرن ۱۹ بود که مردم شروع به استفاده از رنگ‌های معدنی برای رنگ‌آمیزی چرم کردند. استفاده از ترکیبات معدنی برای رنگ کردن چرم، به دوام و نرمی چرم کمک می‌کرد.

از آن زمان، روش‌های سازگار با محیط‌زیست برای رنگ‌آمیزی چرم ابداع شد و در عین حفظ تکنیک اصلی، آن را نرم و لطیف می‌کرد. به گفته محققان، آگاهی از فرایندهای دباغی امروزی هنگام آماده شدن برای رنگ کردن چرم ضروری است.

رنگ چرم طبیعی

برای رنگ کردن چرم با مواد طبیعی، گزینه‌های متعددی وجود دارد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. مواد مورد استفاده در چرم طبیعی، معمولا دارای مواد گیاهی، ادویه‌جات، میوه‌ها و … هستند که به طور کامل امکان یافتن آن‌ها در طبیعت وجود دارد.

رنگ چرم مصنوعی

۱-  رنگ جوهری یا آنیلین: این رنگ در آب حل شده و یک پوشش نرم ایجاد می‌کند.

۲- رنگ‌های مستقیم: این رنگ دارای سولوفونیک است که به راحتی در آب حل می‌گردد.

۳- رنگ بازیک یا کاتیونی: اگرچه ثبات نوری خوبی ندارد اما رنگ شفافی است.

۴- رنگ اسیدی: یکی از رایج‌ترین انواع رنگ‌های مصنوعی مورد استفاده در چرم‌های طبیعی است.

۵- رنگ راکتیو: این نوع رنگ تحت شرایط قلیایی با گروه OH، واکنش شیمیایی برقرار می‌کند تا رنگ به چرم بچسبد.

۶- رنگ متال کمپلکس: این نوع رنگ‌ها شباهت زیادی به رنگ‌های کرومی دارند و به روش رنگ‌های اسیدی اجرا می‌شود.

۷- رنگ اکریلیک: این نوع رنگ مقرون به صرفه، دارای گزینه‌های رنگی زیاد و رنگدانه بسیار بالاست. رنگ اکریلیک به سادگی اجرا می‌شود.

رنگ چرم اکریلیک

  • یکی از انواع مورد استفاده در رنگ کردن انواع چرم است.
  • دوام و انسجام‌ بالایی دارد.
  • قابل شستشو است.
  • در برابر شرایط جوی مختلف مقاوم است.
  • برای رنگ کردن انواع کیف، کفش، لباس، و مبلمان از رنگ چرم اکریلیک استفاده کنید.

بهترین رنگ چرم

برای رنگ‌آمیزی چرم می‌توان از رنگ‌های مختلف استفاده کرد. از رنگدانه‌های طبیعی گرفته تا رنگ‌های روشن‌تر. بهترین رنگ چرم به کالای مورد نظر بستگی دارد، اما رنگ‌های طبیعی مانند قهوه‌ای و مشکی محبوب‌ترین رنگ‌ها هستند؛ زیرا دوام بهتری دارند و به اندازه رنگ‌های روشن، ساییدگی و خراش را نشان نمی‌دهند.

بهترین رنگ برای چرم

محبوب‌ترین رنگ‌ها برای چرم عبارتند از:

  • قهوه‌ای، کاراملی، قهوه‌ای تیره، شاه بلوطی، شکلاتی، گردویی، تنباکویی
  • مشکی
  • سفید،کرم، وانیلی، بژ، خرمایی، شتری
  • قرمز، شرابی، قرمز زنگ زده
  • پرتقالی، فندقی، زعفرانی
  • خاکستری، خاکستری روشن، رنگ هوای ابری، تخته سنگی، زغال سنگی
  • آبی، زرد، سبز

رنگ چرم برای مبل

مبل چرمی یکی از پرکاربردترین اقلام چرمی است، بنابراین انتخاب رنگ باید بر اساس ترجیح شخصی باشد و اینکه چه چیزی باعث شادابی می‌شود. بهترین رنگ‌ها برای مبل‌های چرمی شامل مشکی و قهوه‌ای است، زیرا به راحتی با بیشتر دکورها هماهنگ و به راحتی برجسته می‌شوند. همچنین این نوع رنگ‌ها به اندازه رنگ‌های چرم روشن‌، فرسودگی و پارگی را نشان نمی‌دهند. مشکی و قهوه‌ای، کاربردی‌ترین و همه‌کاره‌ترین رنگ‌ها برای مبل چرمی است.

رنگ چرم خودرو

بهترین رنگ‌ها برای صندلی‌های چرمی خودرو به چند عامل بستگی دارد. رنگ سفید انتخاب خوبی برای فضای داخلی چرمی است زیرا دوام بالایی دارد و به راحت نور را انعکاس می‌دهد. همچنین استفاده از رنگ قهوه‌ای یا مشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال برای ایجاد ظاهر بهتر و دوام بالاتر صندلی‌های چرمی خودرو، بهتر است از رنگ مشکی و قهوه‌‌ای استفاده کنید. رنگ مشکی رایج‌ترین رنگ برای صندلی‌های خودرو  است؛ زیرا این رنگ نه تنها بادوام است و در برابر آلودگی و لکه مقاوم قابل توجهی از خود نشان می‌دهد.

بهترین رنگ برای کت چرم

بهترین رنگ برای کت چرم شامل رنگ قهوه‌ای و مشکی است. اینها ساده‌ترین رنگ‌ها برای ست کردن با لباس‌ها هستند. این ۲ رنگ راحت‌ترین رنگ‌ها برای مراقبت از کت چرمی است که می‌توان به صورت روزانه پوشید. همچنین رنگ‌های قهوه‌ای و مشکی نیز مقرون به صرفه‌ترین رنگ‌ها برای کت چرمی هستند؛ زیرا رنگ‌ کمتری برای آن‌ها استفاده می‌شود. در ضمن رنگ مشکی و قهوه‌ای، نزدیک‌ترین رنگ‌ها به چرم طبیعی هستند.

بهترین رنگ برای چرم

بهترین رنگ برای کفش‌ چرم

کفش‌های چرمی معمولا در رنگ‌های قهوه‌ای و مشکی به نظر می‌رسند. اینها رنگ‌های مد روز در فروشگاه‌های کفش و برای پوشیدن افراد به صورت روزمره هستند. استفاده از چرم به رنگ مشکی و قهوه‌‌ای نسبت به رنگ‌های روشن‌ برای کفش چرمی، خراش و آسیب کمتری می‌بیند.

بهترین رنگ برای نقاشی روی چرم

یکی دیگر از گزینه‌های شگفت انگیز برای رنگ‌آمیزی چرم، نقاشی کردن بر روی آن است. رنگ‌های مخصوص چرم و رنگ اکریلیک را می‌توان به راحتی برای تغییر رنگ یا ترمیم ظاهر نقاشی مورد استفاده قرار داد. رنگ چرم و اکریلیک برای جلوگیری از ترک خوردگی و محو شدن به پوشش بالایی نیاز دارند. چرم قبل از رنگ‌آمیزی نیاز به چند مرحله آماده‌سازی دارد، اما می‎توان یک شاهکار زیبای نقاشی روی هر کدام از اجناس چرمی ایجاد کرد تا ظاهری واقعا منحصر‌به‌فرد داشته باشد.

نحوه رنگ‌آمیزی چرم

رنگرزی یا رنگ‌آمیزی چرم را می‌توان با خیساندن آن در بشکه‌های بزرگ رنگ‌های آنیلین، رنگرزی غوطه‌ور یا می‌توان با استفاده از ابزارهایی مانند رنگرزی در بالابان، رنگرزی با پیستوله، رنگرزی با برس و رنگرزی در سینی انجام داد. برای رنگ کردن چرم به صورت کامل باید از رنگرزی در بالابان استفاده کرد. سایر روش‌ها نیز به سادگی قبلیت اجرا دارند.

بازیابی رنگ چرم

با گذشت زمان و استفاده روزانه، ممکن است رنگ اقلام چرمی محو شود. خوشبختانه محصولاتی برای بازگرداندن رنگ چرم در دسترس هستند. رنگ‌های مختلفی را می‌توان با اپلیکاتورها یا اسفنج‌ها مورد استفاده قرار داد تا مبلمان، ژاکت‌ها، کفش‌ها و حتی صندلی‌های خودرو چرمی کهنه شده به نظر برسند.

پاک کردن رنگ از چرم

برای پاک کردن رنگ از روی چرم، ابتدا چند قطره مایع ظرفشویی را با آب گرم ترکیب کنید و بر روی سطح مورد نظر بزنید. استفاده از صابون یا مواد شوینده با قدرت لکه‌بری بالا و چربی‌زدای قدرتمند توصیه نمی‌شود.  همچنین برای رنگ مورد استفاده بر روی چرم که هنوز خیس است، می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید کاتر یا وسایل تیز برای جدا کردن رنگ چرم خشک شده نیز استفاده نمایید.

خرید رنگ مخصوص چرم

رنگ مخصوص چرم در انواع مختلف شامل سفید، مشکی، قهوه‌ای و … تولید و عرضه می‌شود که شما می‌توانید بسته به سلیقه خود، رنگ مورد نظر را مورد استفاده قرار دهد. برای اطلاع از قیمت و نحوه خرید رنگ مخصوص چرم، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «معرفی رنگ چرم» صحبت کنیم. رنگ چرم در ۲ نوع طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود که معمولا بیشتر از رنگ اکریلیک برای رنگ کردن چرم استفاده می‌کنند. بهترین رنگ‌ها برای رنگ کردن چرم شامل رنگ قهوه‌ای و مشکی می‌شود که البته شما می‌توانید بر اساس سلیقفه خود، سایر رنگ‌ها را برای این کار استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره  رنگ چرم، با شماره تلفن ۴۴۰۰۰۳۷۳ -۰۲۱ تماس بگیرید.

تماس با ما

سوالات متداول

بهترین رنگ چرم چیست؟

محبوب‌ترین رنگها در مبلمان چرمی معمولا مشکی و قهوه‌ای هستند. پرداختن به جزئیات با شخصیت رنگ‌ها می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که چگونه رنگ‌های فضای زندگی خود را انتخاب کنید. رنگ مشکی معمولا به عنوان رنگ برجسته بهترین انتخاب برای مبلمان چرمی است اما هرکز  نباید به عنوان رنگ اصلی در اتاق استفاده شود.

چرم روشن چه رنگی است؟

روشن‌ترین رنگ چرم قهوه‌ای، قهوه‌ای روشن با ته رنگ‌های زرد، نارنجی یا قرمز است. رنگ قهوه‌ای ملایم و متوسط ​​با ته رنگ زرد تیره یا قرمز؛ شباهت زیادی به پوست درخت بلوط دارد.

کدام چرم خالص است؟

چرم اصل صرفا از طبیعت و از پوست حیواناتی مانند گاو، گاومیش، بز، گوسفند و سایر حیوانات به دست می‌آید.

چگونه از رنگ چرم استفاده می‌کنید؟

از رنگ چرم برای ترمیم خراش‌های جزئی و ترک‌های خفیف استفاده می‌شود. پس از تمیز کردن کامل سطح چرم با پاک‌کننده چرم، بالم رنگی چرم (موادی برای محافظت از چرم) را با حرکات دایره ای به چرم بمالید. هنگامی که رنگ خیس شد، یک پارچه تمیز بردارید و سطح چرم را صاف کنید و اضفه‌های باقیمانده را بردارید.

آیا چرم همیشه قهوه‌ای است؟

اگرچه مشکی و قهوه‌ای انتخاب‌های اصلی در رنگ چرم هستند اما دنیای مدرن، رنگ‌های جدیدی را با خود به همراه آورده است. برخی از بهترین رنگ‌های مدرن برای رنگ کردن محصولات چرمی، می‌توان به رنگ‌های چرم خاکستری، قرمز، قهوه‌ای، سبز تیره و حتی سفید اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید