نحوه استفاده از قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی

در این مقاله درباره قانون ۱۰-۳۰-۶۰ چیست، نحوه استفاده از آن و نمونه‌های اجرایی قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی صحبت می‌کنیم. اگر شما هم به دنبال نحوه استفاده از قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی منزل هستید، این مقاله را تا پایان بخوانید.

مهم‌ترین وظیفه قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی، حفظ و ایجاد تعادل دکوراسیون از نظر ترکیب رنگ است. زیرا دکوراسیون خانه در برخی مواقع می‌تواند باعث ایجاد احساس سردرگمی یا ناامیدی در ما شود. با این حال یک راه بسیار ساده و آسان مانن این قانون می‌تواند به ایجاد پالت رنگ متعادل در محیط داخلی کمک کند. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

قانون ۱۰-۳۰-۶۰ چیست؟

قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی یک قانون کلاسیک برای دکوراسیون است که به ایجاد پالت رنگ در یک فضا یا محیط کمک می‌کند. این قانون بیان می‌کند که ۶۰ درصد اتاق باید رنگ غالب، ۳۰ درصد رنگ یا بافت ثانویه و ۱۰ درصد آخر باید رنگ‌های مورد استفاده در آکسسوار یا وسایل محیط باشد.

مشخصات قانون ۱۰-۳۰-۶۰
فلسفه قانونکلاسیک است یا مدرن؟سطح مورد استفاده برای ۶۰ درصدسطح مورد استفاده برای ۳۰ درصدسطح مورد استفاده برای ۱۰ درصد
تعادل در رنگ دکوراسیونکلاسیکدیوار، مبلمان و فرشپرده، صندلی و وسایل کوچکپارچه، وسایل تزئینی و هنری

نحوه استفاده از قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی

ابتدا باید در نظر داشته باشید که ۶۰ درصد اتاق یا محیط داخلی خود را با استفاده از رنگ تزئین کنید. یعنی ۶۰ درصد محیط به واسطه رنگ، پوشش داده شود. این رنگ می‌تواند به سلیقه شما باشد؛ مهم این است که حدود ۶۰ درصد محیط از یک رنگ پیروی کند. بنابراین رنگ پس زمینه محیط خانه شما باید با استفاده از یک رنگ خاص، پوشش داده شود.

عدد بعدی در این قانون استفاده از رنگ مکمل به مقدار ۳۰ درصد است. این رنگ به رنگ ثانویه در فضای شما تبدیل می‌شود و از رنگ اصلی پشتیبانی می‌کند. با این حال، آنقدر متفاوت است که اتاق را جذاب نشان می‌دهد. اینطور فکر کنید، نصف این رنگ را برای جلوه پیدا کردن رنگ اصلی استفاده می‌شود. به طور مثال، اگر ۶۰ درصد اتاق خود را با استفاده از رنگ آبی رنگ آمیزی کردید، لازم است که ۳۰ درصد اتاق به رنگ مکمل آبی (مثلا خردلی)، تزئین شود. این گونه است که اتاق یا محیط شما جلوه منحصر به فردی پیدا می‌کند.

حال توجه کنید که وقتی ۹۰ درصد محیط خود را با رنگ اصلی و مکمل پوشش دادید، نوبت به ۱۰ درصد باقیمانده می‌رسد. اینجاست که ظرافت کار شما نشان داده می‌شود. شاید باور نکنید ولی مهم‌ترین بخش قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی، استفاده از ۱۰ درصد باقیمانده محیط است. بنابراین اگر ۹۰ درصد اتاق خود را با رنگ پوشش دادید، تمرکز بیشتری بر روی ۱۰ درصد باقیمانده بگذارید.

عدد ۱۰ درصد در این قانون، بر روی وسایل و آکسسوار تمرکز دارد. این عدد به شما می‌گوید که رنگ وسایلی مانند مبلمان، میز، کوسن، تابلوها، ساعت، صندلی، تخت خواب، میز تلویزیون و …، باید بر اساس دو رنگ اصلی و مکمل انتخاب شوند. انتخاب رنگ مناسب برای وسایل خانه، می‌تواند تنوع بصری محیط شما را چندین برابر کند. به همین منظور همه چیزی بستگی به سلیقه شما دارد.

قانون 10-30-60 در دکوراسیون داخلی

نمونه‌های اجرایی قانون ۱۰-۳۰-۶۰

آنچه که تا اینجا به شما گفتیم، حکایت از قانونی داشت که ۹۰ درصد رنگ غالب و ۱۰ درصد رنگ وسایل بود. همچنین، این قانون می‌تواند به صورت ترکیبی نیز اجرا شود. یعنی قطعیتی برای اجرای این قانون صورت کلاسیک وجود ندارد. بنابراین شما می‌توانید این قانون را به صورت ترکیبی اجرا نمایید. در ادامه به شما خواهیم گفت که نمونه‌های خاص برای این قانون چیست.

۱- نمونه‌های اجرایی ۶۰ درصد

نحوه استفاده از قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی چگونه است؟ شاید برای شما هم سوال باشد که منظور از ۶۰ درصد در این قانون چیست؟ ۶۰ درصد قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی، تاکید می‌کند که ۶۰ درصد محیط خود را به یک رنگ دربیاورید. با این حال، منظور این قانون از ۶۰ درصد محیط، دقیقا کجاست؟ در ادامه به شما خواهیم گفت که کدام نقاط، وسایل یا سطوح دکوراسیون داخلی می‌تواند جزو ۶۰ درصد باشد.

  • دیوارها
  • مبلمان
  • فرش
  • کاناپه

۲-  نمونه‌های اجرایی ۳۰ درصد

  • پرده‌ها
  • مبلمان
  • صندلی
  • وسایل کوچک

۲-  نمونه‌های اجرایی ۱۰ درصد

  • پارچه‌ها
  • پرده
  • کوسن
  • لوازم تزئینی
  • آثار هنری

چگونه ۳ رنگ خود را انتخاب کنید

برای انتخاب سه رنگ محیط خود بر اساس قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی، یک طرح رنگی بر اساس چرخه رنگ، به عنوان ساده‌ترین روش شناخته می‎شود. با این حال پیشنهاد رنگی ما موارد زیر است:

۱- تک رنگ

فقط یک رنگ را انتخاب کنید و از تغییرات روشن تر و تیره تر آن در فضای خود استفاده کنید. این کار با رنگ‌های خنثی مانند خاکستری، کرم، سفید یا خاکستری بهتر ست می‌شود.

۲- دو رنگ

دو رنگ مخالف یکدیگر را در چرخه رنگ انتخاب کنید. یکی از آن‌ها رنگ گرم و دیگری یک رنگ سرد باشد که بتوانند تعادل خوبی به محیط شما بدهند.

۳- سه رنگ

نحوه استفاده از قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی به ویژه با سه رنگ مکمل چگونه است؟ سه رنگ مکمل را در چرخه رنگ انتخاب کنید. به طوری که رنگ میانی غالب‌ترین رنگ باشد. نمونه‌ای از این می‌تواند آبی-سبز، سبز و سبز-زرد باشد. بنابراین رنگ سبز به عنوان رنگ اصلی و آبی و زرد جزو رنگ‌های مکمل هستند. شما از این طریق می‎توانید ۶۰ درصد خانه را سبز، ۳۰ درصد آبی و ۱۰ درصد را زرد کنید.

همچنین شما یک رنگ اصلی را انتخاب ‌کنید. رنگ مکمل آن را در مقابل آن در چرخه رنگ پیدا کرده و یکی از رنگ‌های مجاور (بعدی) را به رنگ مکمل اضافه نمایید. برای مثال، آبی به عنوان رنگ اصلی شما، سپس نارنجی به عنوان رنگ مکمل و قرمز به عنوان رنگ سوم یا همان ۱۰ درصد باشد.

قانون 10-30-60 در دکوراسیون داخلی

آیا می‌توان قانون ۱۰-۳۰-۶۰ را تغییر داد؟

بله، اگر احساس می‌کنید که نیاز به تغییر این قانون است، حتما انجام دهید. شما حتی می‌توانید یک ۱۰ درصد به قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی اضافه کنید. به طوری که قانون اصلی شما ۱۰-۱۰-۲۰-۶۰ شود. با این حال توجه کنید که رنگ چهارم را با انجام کاری شبیه به ۶۰-۲۰-۱۰-۱۰ به ترکیب اضافه نمایید. این کار با افزودن رنگ تاکیدی دوم به لوازم جانبی شما مانند بالشت‌ها، گلدان‌های روی قفسه‌ها، قاب عکس و غیره انجام می‌شود.

خرید رنگ، چسب و ابزار مینیاتور

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی نحوه استفاده از قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی پرداختیم. به زبان ساده، این قانون تاکید می‌کند که ۶۰ درصد از محیط خانه با رنگ اصلی تزئین شود، ۳۰ درصد مابقی از رنگ مکمل و ۱۰ درصد آخر نیز یک رنگ متضاد و همسو با دو رنگ قبلی استفاده شود. فلسفه این قانون برای ایجاد تعادل رنگ در دکوراسیون داخلی طراحی شده است. بنابراین الزامی به انجام آن نیست و در واقع، همه چیز بستگی به سلیقه و تمایلات شما در زمینه رنگ خانه دارد.

سوالات متداول

قانون ۱۰-۳۰-۶۰ در دکوراسیون داخلی چیست؟

این یک قانون کلاسیک برای به تعادل رساندن رنگ دکوراسیون داخلی است که بر استفاده از سه رنگ اصلی، مکمل و متضاد تاکید می‌کند.

عدد ۶۰ درصد در قانون ۱۰-۳۰-۶۰ برای چیست؟

شما به راحتی می‌توانید ۶۰ درصد از محیط داخلی خود را به یک رنگ تزئین کنید. مثلا اگر قصد دارید ۶۰ درصد رنگ محیط داخلی خود را به رنگ آبی دربیاورید، حتما آن را برای دیوارهای اصلی، مبلمان و فرش استفاده کنید.

عدد ۳۰ درصد در قانون ۱۰-۳۰-۶۰ برای چیست؟

وقتی رنگ اصلی انتخاب شد، نوبت به انتخاب رنگ مکمل است که ۳۰ درصد از محیط خانه را به خود اختصاص می‌دهد. سعی کنید رنگ ۳۰ درصد مابقی خانه را برای پرده، صندلی و وسایل کوچک استفاده کنید.

عدد ۱۰ درصد در قانون ۱۰-۳۰-۶۰ برای چیست؟

وقتی رنگ اصلی و مکمل اجرا شد،عملا ۹۰ درصد رنگ آمیزی دکوراسیون داخلی انجام شده است. ۱۰ درصد مابقی را برای رنگ وسایل خانه مانند کوسن، پارچه، لوازم تزئینی و هنری کنار بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید