بتونه کاری سقف را خودتان انجام دهید + ۳ نکته طلایی

بتونه‌ کاری سقف، کار بسیار پر زحمتی است و نیاز به مهارت خاصی دارد. به همین دلیل است که بسیاری ترجیح می‌دهند تا این مرحله از کار را به یک تیم حرفه‌ای بسپارند. با این حال، با پیروی از دستورالعمل‌های ارائه شده در این مقاله، هر کسی با حداقل مهارت‌های ساخت و ساز می تواند سقف را با دست خود بتونه کند. برای خواندن ادامه مقاله، مجله مینیاتور را بخوانید.

ابزار و مواد لازم برای بتونه‌ کاری سقف

قبل از شروع کار، مطمئن شوید که همه چیزهایی که ممکن است در طول کار به آن نیاز داشته باشید، در دسترس شما قرار دارد.

  • کاردک با اندازه‌های مختلف (حداقل دو عدد به شکل باریک و پهن )
  • لیسه
  • غلطک رنگ
  • سینی رنگ
  • میکسر برقی برای اختلاط سریع و با کیفیت بتونه
  • ابزار بتونه

جدول نکات بتونه کاری سقف

آموزش بتونه کاری سقف

باقیمانده کاغذ دیواری، چسب و یا سفیدکاری را از سقف بردارید. برای حذف سفیدکاری یا کاغذ دیواری باید سطح سقف را با استفاده از اسفنج با آب مرطوب کرد. به محض اینکه لایه جداشدنی کاغذ دیواری اشباع شد، می‌توان آن را به راحتی با کاردک جدا کرد. شما نیازی به خیس کردن سطوح بزرگ در یک زمان ندارید؛ زیرا می‌توانند به سرعت خشک شوند. این کار بهتر است مرحله به مرحله انجام شود.

برای چسبندگی بهتر بتونه به سقف، لازم است سطح را با پرایمر بپوشانید. آستر باید در دو لایه روی سقف اعمال شود. لایه اول به شکل موازی با دیوار با پنجره اعمال می‌گردد و لایه دوم، عمود بر آن است. پرایمر را به طور یکنواخت، بدون اینکه لکه یا اثری از قلم مو یا غلطک رنگ باقی بماند، اعمال کنید.

بهتر است که قلم مو را با زاویه ۶۰ تا ۷۰ درجه نسبت به سقف نگه دارید؛ در ضمن قلم مو باید حول محور عقربه‌های ساعت بچرخد تا پوشش به طور یکنواخت کل سطح را دربرگیرد.

بتونه کاری سقف

بتونه کاری سقف خانه

فرآیند بتونه‌کاری برای همه انواع بتونه‌کاری یکسان است. کمی بتونه را به طور مساوی بر روی سطح یک کاردک پهن پخش کنید. سپس مخلوط را به صورت نازک و یکنواخت به وسیله یک لیسه پهن بر روی سقف اعمال کنید. باقیمانده مخلوط بتونه را از کاردک پهن باریک به داخل قوطی بتونه برگردانید. این روش را تا جایی ادامه می‌دهیم که کل سقف بتونه شود.

پوشش بتونه

۱- قرار دادن اولین لایه بتونه

پس از خشک شدن کامل لایه اول، لازم است تمام پستی و بلندی‌هایی که بالای لایه اصلی قرار می‌گیرند، حذف شوند. بسیاری از برآمدگی‎ها را می‌توان با کاردک یا کاغذ سنباده از بین برد. پس از سنباده زدن، گرد و غبار باقی می‌ماند که می‌تواند کیفیت لایه دوم را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم برای تراز کردن عیوب سقف از یک کاردک پهن استفاده کنید.

۲- تعداد لایهها

هر چقدر ناهمواری سطح سقف بیشتر باشد، تعداد لایه‌های بتونه‌کاری نیز افزایش پیدا می‌کند. با اعمال هر لایه، سعی کنید سطح سقف را به صورت افقی تراز کنید و مخلوط بیشتری از بتونه را بر روی مناطق ناهموار بزنید. درضمن فراموش نکنید که هر لایه فقط پس از خشک شدن کامل لایه قبلی قابل اعمال است.

۳- لایه آخر

لایه پایانی بتونه باید نازک‌تر از تمام لایه‌های قبلی باشد. بنابراین سعی کنید که از خشک شدن مخلوط بتونه در لبه‌ها، لایه پایانی را بر روی سقف بزنید. با استفاده از یک لیسه پهن، یک لایه بتونه بزنید و به وسیله کاردک، سطح سقف را فشار دهید. در این حالت بهتر است ابزار را تقریبا عمود بر سطح کار نگه دارید. با اعمال مناسب روکش، ممکن است که نیازی به سنباده کشیدن سطح نباشد.

۴- سنباده کاری بتونه سقف پیش از رنگ‌آمیزی یا نصب کاغذ دیواری

اگر قصد دارید که سطح سقف را به وسیله کاغذ دیواری تزئین کنید، می‌توانید فرایند سنباده‌کاری نهایی را حذف نمایید. در ضمن اگر قرار است سقف را رنگ‌آمیزی کنید، پس از خشک شدن بتونه، ، سطح بتونه شده سقف را با سنباده نرم صاف کنید تا سطح مورد نظر شما هیچگونه پستی و بلندی نداشته باشد؛ در صورتی که انجام این کار با سنباده دستی سخت بود، می‌توانید از سنباده برقی استفاده کنید.

بتونه کاری سقف

بتونه کاری سقف گچی

ویژگی اصلی بتونه سقف مخصوص سطوح گچی این است که نیازی به تراز کردن سطح نیست. بتونه فقط برای ایجاد سطحی صاف و یکنواخت به سقف اعمال می‌شود.

برای اجرا، اول از همه درزهای سطح دیوار خشک باید تراز شوند. به طور معمول، انتهای دیوار خشک دارای یک برش مورب است که تراز اتصالات را آسان می‌کند. اگر هیچگونه پخی در لبه‌های سطح دیوار وجود ندارد، باید لبه‌های دیوار خشک را خودتان آماده کنید و با یک چاقوی تیز با زاویه ۴۵ درجه، پخی را جدا نمایید.

پس از آن، تمام درزها و مفاصل با یک مش فایبرگلاس(نوار توری درزگیر) چسبانده می‌شوند. بهتر است درزها را از قبل آستر کاری کنید تا در حین کار شاهد گرد و غبار نباشید. بتونه را با کاردک باریک روی درز قرار دهید و بلافاصله با لیسه پهن آن را صاف کنید. پس از خشک شدن درزها، آن‌ها را سنباده بزنید و در نهایت لایه پایانی بتونه را بر روی سقف بزنید.

ویژگی‌های بتونه سقف برای رنگ‌آمیزی

با انجام مراحل قبل که پیشتر توضیح دادیم، اکنون زمان آن رسیده است که سقف را نقاشی یا اصطلاحا رنگ‌آمیزی کنید. در این مرحله، بسیاری با یک مشکل غیرمنتظره و بسیار ناخوشایند مواجه می‌شوند. در حین رنگ ‌آمیزی، قطعات بتونه ممکن است به غلطک رنگ یا قلم مو بچسبند و درنتیجه از سقف جدا شوند. اگرچه ترمیم دوباره سقف و اعمال بتونه غیر ممکن نیست اما نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت. با این حال چگونه می‌توان از بروز چنین مشکلی جلوگیری کرد. در ادامه به شما خواهیم گفت که چه راهکاری برای این موضوع وجود دارد.

۱- برای اینکه با چنین مشکلی مواجه نشوید، بهتر است از بتونه ضد آب استفاده کنید که پس از برخورد با رنگ، خیس نمی‌شود و محکم به سقف می‌چسبد. اگر بتونه معمولی در اختیار دارید، می‌توانید از یک پرایمر ضد آب برای رقیق کردن مخلوط بتونه استفاده کنید. در این صورت، پرایمر را مستقیما به مخلوط خشک اضافه نکنید، بلکه ابتدا آن را در آب رقیق نمایید.

مخلوطی که به این ترتیب تهیه می‌شود باید به صورت دایره‌‌ای هم زده شود تا از سفت و گلوله گلوله شدن آن جلوگیری به عمل آید. همچنین به محض آماده شدن مخلوط، آن را به سرعت بر روی سقف اعمال کنید؛ زیرا ۳ ساعت پس از آماده‌ شدن بتونه و پرایمر ضد آب، مخلوط غیر قابل استفاده می‌شود.

۲- شما می‌توانید سقف را پیش از رنگ‌آمیزی، با یک پرایمر ضد آب مقاوم کنید تا رنگ کمتری جذب دیوار شود. همچنین اعمال یک لایه آستر ضد آب از جدا شدن بتونه از سقف جلوگیری می‌‎کند.

۳- هنگام رنگ‌آمیزی، غلطک رنگ را زیاد فشار ندهید و سعی کنید آن را بیش از حد در یک مکان به کار نبرید.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره بتونه کاری سقف؛ نکات و ترفندهای عملی در این بارهصحبت کردیم و تمام ویژگی‌های کلیدی آن را پوشش دادیم.  بتونه کاری سقف یکی از کارهای پر زحمت و تخصصی است که بدون دانش کافی، امکان انجام آن وجود ندارد. با این حال اگر تا حدودی با دنیای ساخت و ساز آشنایی داشته باشید، به راحتی می‌توانید بتونه کاری سقف را انجام دهید. مهم‌ترین نکته‌ای که برای بتونه کاری سقف باید بدانید، نحوه اعمال آن در راستای جلوگیری از ریخته شدن آن در حین رنگ‌آمیزی است. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید. فروشگاه رنگ، چسب و ابزار مینیاتور آماده پاسخگویی به سوالات شما مخاطبان عزیز است.  

سوالات متداول

بتونه کاری سقف در چند لایه انجام می‌شود؟

تعداد لایه‌های بتونه کاری سقف، بستگی به میزان پستی و بلندی‌های سطح آن دارد. هرچه ناهمواری سطح سقف بیشتر باشد، لایه‌های بتونه کاری نیز افزایش پیدا می‌کند.

 در چه صورت نیازی به سنباده کاری بتونه نیست؟

اگر قصد دارید که سطح سقف را به وسیله کاغذ دیواری تزئین کنید، می‌توانید فرایند سنباده کاری را حذف کنید.

برای جلوگیری از ریخته شدن بتونه پس از اعمال رنگ، چه راهکاری وجود دارد؟

شما می‌توانید پیش از اعمال رنگ، سطح سقف را پرایمر بزنید تا از ریخته شدن بتونه جلوگیری شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید