رنگ‌آمیزی در ۲۴ ساعت

ممکن است فکر کنید که این موضوع کمی تا حدودی دیوانه‌کننده به نظر برسد. اما باید به شما بگویم که نه به هیچ وجه اینگونه نیست که فکر می‌کنید، بلکه به راحتی می‌توان خانه خود را در یک روز تعطیل یا نیمه تعطیل رنگ‌آمیزی کرد. خبر خوب این است که شما هم می‌توانید این کار را به راحتی هرچه تمام‌تر انجام دهید. برای انجام این کار، شما به رنگ، ابزار و چند تکنیک مناسب نیاز دارید تا بتوانید خانه خود را در طول یک روز رنگ بزنید. در این مقاله قصد داریم تا به رنگ‌آمیزی در ۲۴ ساعت بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

آموزش رنگ‌آمیزی خانه: شما به ابزار مناسب نیاز دارید

ابتدا فراموش نکنید که برای رنگ‌آمیزی خانه، نیاز به یک تهویه مناسب دارید. برای اینکه بتوانید یک رنگ‌آمیزی ایده‌آل و باب طبع سلیقه خود داشته باشید، سعی کنید این کار را در روزهایی که آب و هوای منطقه جغرافیایی شما مرطوب یا شرجی است، انجام ندهید. تا جایی که امکان دارد، رنگ‌آمیزی را زمانی انجام دهید که افراد کمتری در خانه حضور داشته باشند تا امکان رسیدن به فضاسازی ایده‌آل شما فراهم شود.

جدول لوازم موردنیاز برای رنگ آمیزی سریع

برای رنگ‌آمیزی خانه در یک روز، شما می‌توانید از غلطک و قلم مو استفاده کنید اما این را هم در نظر داشته باشید که در صورت داشتن پیستوله رنگ، مراحل رنگ‌آمیزی سریع‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید، پیش خواهد رفت.

۱- رنگ مناسب: اگر قصد خرید رنگ را دارید، حتما با استادکاران یا کارشناسان آنلاین رنگ‌، چسب و ابزارآلات مشاوره کنید. انتخاب نوع رنگ با توجه به جغرافیا و سلیقه افراد تعیین می‌شود. با این حال فروشگاه اینترنتی رنگ، چسب و ابزار مینیاتور با سابقه‌ای ۶۰ ساله در صنعت رنگ، رزین و چسب، آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره نحوه انتخاب و عملکرد رنگ است.

۲- کاور رنگ: تنها پوشش‌دهنده‌ای که می‌توانید به آن اعتماد کنید، کاور رنگ است. کاور رنگ علاوه بر پوشش عالی، امکان چکه کردن و پاشیدن رنگ بر روی کف خانه و وسایل مانند مبلمان و … را به صفر می‌رساند. کاور رنگ یک ابزار کاربردی است که هیچوقت اجازه نمی‌دهد که آسیبی به دارایی‌های شما وارد شود.

۳- قلم مو: خرید قلم مو، کار بسیار ساده و آسانی است. وقتی به فروشگاه رنگ، چسب و ابزار محل زندگی خود رفتید، حتما به قلم موهایی اشاره کنید که رنگ‌آمیزی گوشه‌های دیوار را به راحتی انجام می‌دهند. مهم‌ترین ویژگی قلم موهای رنگ‌آمیزی این است که هرگز پر از رنگ نمی‌شود و امکان چکه کردن آن وجود ندارد.

۴- غلطک‌ رنگ: یکی از ابزارهای کاربردی برای پیشبرد سریع مراحل رنگ‌آمیزی، غلطک رنگ است. نتیجه کار با غلطک‌ها همان چیزی است که با قلم مو یا پیستوله رنگ انجام می‌دهید اما درنظر داشته باشید که غلطک رنگ نسبت به قلم مو، سرعت رنگ‌آمیزی را چند برابر می‎کند. بنابراین استفاده از غلطک رنگ مناسب برای رنگ‌آمیزی خانه در یک روز، توصیه می‌شود.

۵- پیستوله رنگ: استفاده از پیستوله رنگ یا رنگپاش، نه تنها سرعت رنگ‌آمیزی را چند برابر می‌کند بلکه رنگ یکدست و یکپارچه‌ای برای سطح مورد نظر شما به وجود می‌آورد. بنابراین در صورت داشتن پیستوله رنگ یا امکان تهیه آن، حتما از این ابزار شگفت‌انگیز استفاده کنید تا بتوانید وعده خود را (رنگ‌آمیزی خانه در یک روز) عملی سازید.

۶- سینی رنگ: استفاده از سینی رنگ به جای سطل رنگ، سرعت کار شما را بی‌نهایت بالا می‌رود. تجربه نقاشی ساختمان به ما می‌گوید که سطل رنگ برای زمانی مناسب است که شما بخواهید از پیستوله برای رنگ‌‎آمیزی استفاده کنید. اما اگر ابزار شما برای رنگ‌آمیزی تنها شامل غلطک رنگ بود، بهترین گزینه سینی رنگ است. سینی رنگ امکان رنگ‌گیری به درون بافت غلطک رنگ و جداسازی آن از رنگ را فراهم کرده است؛ به گونه‌ای که سرعت کار رنگ‌آمیزی را بالاتر می‌برد. 

از آنجایی که به احتمال زیاد سعی می‌کنید خانه خود را به چند رنگ دربیاورید، بنابراین به چندین قوطی و تزئینات مختلف نیاز دارید. اگر خانه شما بزرگ بود و قصد داشتید که آن را به یک رنگ دربیاورید، توصیه ما به شما این است که به سراغ سطل‌های رنگ بزرگ‌تر بروید. این کار باعث صرفه‌جویی شما در زمان و هزینه نهایی رنگ‌آمیزی خانه خود خواهد شد.

بهترین رنگ برای رنگ‌آمیزی خانه

انتخاب نوع رنگ بستگی به برند یا تولیدکننده محصول دارد. در اغلب موارد انتخاب برند معتبر می‌تواند ضمن بالا بردن کیفیت رنگ و شیوه نشستن آن بر روی سطوح مختلف، سرعت کار شما را بالاتر ببرد. بنابراین فراموش نکنید که برندها مهم هستند، در صورتی که درست انتخاب شوند.

در حال حاضر، ایران نیز جزو کشورهای تولیدکننده رنگ، چسب، رزین و ابزارآلات است. بسته به انتخاب نوع رنگ شما شامل رنگ اکریلیک، رنگ پلاستیک و رنگ روغنی، برندهای مختلفی می‌توانند کمک شایان توجهی به شما داشته باشند.  از جمله بهترین برندهای تولیدکننده رنگ در بخش رنگ روغنی شامل رنگ هپالوکس، پارس اشن، نیپون و سحر می‎شود. برند رنگ سحر، نیوکالر، رنگارنگ اطلس، ایران و نیپون، کاپارول و پارس بهار برای رنگ اکریلیک مناسب است. در ضمن برای خرید رنگ پلاستیک، حتما از برندهای هپالوکس، سحر، پارس بهار، نقشینه، عارف شیمی و طوطی، نیپون، الوان و روناس استفاده کنید.

تماس با ما

مرحله آماده‌سازی

  • کار آماده‌سازی پیش از شروع رنگ‌‎آمیزی، یکی از جذاب‌ترین اقدامات در صنعت رنگ است که مزایای زیادی دارد. آماده‌سازی باعث می‌شود که سرعت رنگ‌آمیزی ساختمان بالاتر برود. در مرحله آماده‌سازی، شما می‌توانید از کاور رنگ، برزنت، پارچه، تخته یا هر وسیله دیگری برای پوشش‌دهی مناسب به وسایل خانه استفاده کنید. معمولا پیشنهاد نقاشان ساختمانی، استفاده از کاور رنگ است. این محصول نه تنها بزرگ و دارای ضخامت مناسب جهت جلوگیری از نفوذ رنگ به خود است، بلکه به صورت یکبار مصرف تولید می‌شود. شما هر بار پس از استفاده از این محصول، به راحتی می‌توانید آن را دور بی‌اندازید.
  • با این حال بهترین محصول برای پوشش وسایل خانه از احتمال پاشش رنگ، کاور رنگ است که استقبال قابل توجهی از آن شده است.از طرفی شما می‌توانید وسایل غیرضروری محل رنگ‌آمیزی را به یک اتاق یا مکانی دیگر منتقل کنید.
  • یک کاری که همیشه به شما پیشنهاد می‌دهیم این است که فقط درپوش‌های کلید و پریز چراغ و درپوش‌های برق را بردارید.
  • مطمئن شوید که دیوارهای شما تمیز و عاری از خاک یا چربی هستند (این روی رنگ شما تاثیر می‌گذارد) و در محیط شما تهویه مناسب وجود دارد.

رنگ‌آمیزی سریع خانه

۱- شما قرار نیست رنگ‌آمیزی یک اتاق را در سرعت خیلی زیاد انجام دهید، در عوض، کار را به چند مرحله تقسیم ‌کنید و آن را به جلو ببرید. ابتدا مطمئن شوید که یک سینی رنگ، غلطک رنگ و قلم مو برای هر کدام از رنگ‌های خود در اختیار دارید.

۲- به هیچ عنوان برای رنگ کردن گوشه‌های دیوار از غلطک رنگ استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است باعث بروز مشکلاتی در دیوار شما شود. بنابراین توصیه ما به شما این است که ابتدا با استفاده از قلم مو، تمام گوشه‌ها و درزهای دیوار خود را رنگ کنید.

۳- اطراف تمام کلیدهای چراغ و پریزهای برق خود را رنگ کنید.

۴- تمام گوشه‌ها و کنج‌های سقف اتاق‌‌ها، آشپزخانه، راهرو و پذیرایی خانه خود را رنگ کنید.

۵- تمام قرنیزهای اتاق‌‌ها، آشپزخانه، راهرو و پذیرایی خانه را رنگ کنید.

۶- تمام خطوط پنجره و چارچوب در اتاق‌‌ها، آشپزخانه، در ورودی واحد و پذیرایی خانه خود را رنگ کنید.

نکته: هنگامی که کارهای گفته شده را در سراسر خانه انجام دادید، به نوعی مهم‌ترین مراحل رنگ‌آمیزی خانه را انجام داده‌اید.

۷- حال زمان آن رسیده است که سقف خانه خود را به سرعت رنگ کنید. بهترین انتخاب برای رنگ‌آمیزی سقف، استفاده از غلطک رنگ است.

۸- پس از آن به دیوار اتاق بروید و دیوارها را رنگ کنید. وقتی جزئیات اتاق شامل گوشه‌ها، سقف، قرنیز و … را رنگ کردید، به سراغ دیوار بروید و آن را در دو مرحله انجام بدهید. اگر با غلطک رنگ بدنه دیوار را رنگ کنید، شما می‌توانید دیوار اتاق خود را در کمتر از ۲ ساعت رنگ‌آمیزی نمایید.

۹- به سراغ دیوار آشپزخانه و راهروها بروید و آنجا را به سرعت رنگ کنید.

۱۰- در مرحله آخر به سراغ دیوار اتاق پذیرایی بروید و روند رنگ‌آمیزی خانه خود را تکمیل کنید.

نکته: روند مثبت رنگ‌آمیزی خانه در یک روز این است که وقتی آخرین اتاق را تمام می کنید، اتاق اول به اندازه کافی برای یک لایه دوم خشک می شود! توصیه می‌کنم در صورت نیاز، فرآیند را دوباره از نو شروع کنید. ممکن است نقطه ای را از دست داده باشید، یا فقط می خواهید که کت دوم را برای پوشش بیشتر مطمئن کنید.

اقدامات روز پس از رنگ‌آمیزی خانه

  • تا روز بعد کاور رنگ را جدا نکنید. همین امر در مورد تعویض پوشش‌های برق و صفحه کلیدها نیز صدق می‌کند. شما باید حداکثر ۸ ساعت (حداقل ۶ ساعت) به محیط خانه خود فرصت دهید تا خشک شود تا در صورت لزوم، لایه دوم خود را اعمال کنید.
  • در نظر داشته باشید اگر قصد دارید که رنگ‌آمیزی خانه خود را در یک روز انجام دهید، بنابراین هنگام ترکیب رنگ با حلال (آب و تینر)، سعی کنید غلظت رنگ را بیشتر درنظر بگیرید تا به اجرای لایه سوم رنگ‌آمیزی نیازی نباشد.
  • البته زمان خشک شدن رنگ بستگی به نوع رنگ شما نیز دارد. به طور مثال، اگر رنگ پلاستیک یا اکریلیک را انتخاب کرده‌اید، زمان شما خیلی کمتر از زمان گفته شده می‌رسد. که حدودا برای خشک شدن هر لایه رنگ باید  2 ساعت در نظر بگیرید.
  • زمان خشک شدن برای رنگ روغنی حدود ۴ تا ۶ ساعت زمان می‌برد.
  • پس از خشک شدن لایه اول رنگ‌آمیزی، می‌توانید لایه دوم را را اجرا کنید.
  • پس از اجرای لایه دوم، حتما توجه داشته باشید که یک شبانه روز به رنگ فرصت دهید تا به طور عمیق خشک شود. این کار باعث می‌شود که آثار هنری، ساعت و … پس از نصب به رنگ دیوار نچسبد.

رنگ آمیزی خانه‌های مدرن

رایج‌ترین رنگ برای طرح دکوراسیون مدرن، سفید است. با این حال برای خانه‌های مدرن می‌توان از رنگ‌هایی مانند خاکستری، خرمایی، آبی یا قرمز استفاده کرد.

بهترین رنگ مبل برای خانه های کوچک

اگر خانه شما کوچک است، استفاده از مبلمان با رنگ‌های تیره، آنجا را کوچکتر نشان می‌دهد؛ به طوری که احساس خفگی یا شلوغی بیش از حد به شما می‌دهد.

یک مبل با رنگ روشن از رنگ‌های خنثی مانند بژ، کرم، خاکستری روشن یا سفید، می‌تواند حس باز یا بزرگ بودن محیط خانه شما را ایجاد کند. رنگ‌های ملایم، نور طبیعی و مصنوعی وارد شده به خانه را به خوبی منعکس می‌کنند؛ به طوری که فضا روشن‌تر و جادارتر به نظر می‌رسد.

بهترین رنگ دیوار برای خانه های کوچک

افراد حرفه‌ای برای دیوار خانه‌های کوچک شما، رنگ‌های برنزی، خاکستری روشن، سفید و سبز آبی را پیشنهاد می‌کنند تا فضای شما بزرگتر به نظر برسد.

قیمت رنگ‌آمیزی خانه

برای تعیین قیمت رنگ‌آمیزی خانه، ابتدا باید دید که چه عواملی بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد. از جمله عوامل موثر بر قیمت رنگ‌آمیزی خانه می‌‌توان به نوع رنگ، متراژ خانه، میزان خرابی یا پوسیدگی دیوار قبلی، مهارت نقاشان و … اشاره کرد. از طرفی قیمت مواد مورد استفاده در رنگ‌آمیزی خانه مانند انواع قوطی رنگ، بتونه، پرایمر و … نیز در قیمت نهایی رنگ‌آمیزی اثرگذار است.

لوازم موردنیاز برای رنگ آمیزی سریع

هزینه رنگ آمیزی خانه

نرخ نقاشی ساختمان، بستگی به نوع رنگ مورد استفاده دارد. سه نوع رنگ را می‌توان برای نقاشی خانه استفاده کرد که شامل رنگ روغنی، رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک می‌شود.

قیمت هر متر مربع نقاشی ساختمان با رنگ روغنی و اکریلیک در سال ۱۴۰۲، بین ۶۰ تا ۱۲۰ هزار تومان برای هر متر مربع در نظر گرفته می‌شود. در ضمن نقاشی ساختمان با رنگ پلاستیک بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع  محاسبه می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه و قیمت رنگ آمیزی خانه، مقاله «قیمت نقاشی ساختمان در سال ۱۴۰۲» را در وب سایت مینیاتور مطالعه کنید.

از طرفی قیمت ابزار و تجهیزات مورد استفاده در رنگ‌آمیزی مانند غلطک رنگ، پیستوله، کاور رنگ، قلم مو، سینی رنگ و بسیاری موارد دیگر، تاثیر مستقیم بر تعیین قیمت رنگ‌آمیزی خانه دارد. با توجه به تورم ایجاد شده در کشور و کاهش ارزش پول ملی، دستمزد نقاشان نیز به تبع آن افزایش یافته است که این موضوع نیز تاثیر زیادی بر قیمت رنگ‌آمیزی خانه خواهد گذاشت.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا به موضوع رنگ‌آمیزی در ۲۴ ساعت بپردازیم. شاید در نگاه اول فکر کنید که چنین ایده‌ای هرگز عملی نمی‌شود اما اگر همانطور که گفتیم کار خود را به خوبی طی مراحل گفته شده پیش ببرید، باید در یک روز، خانه کاملا رنگ شده داشته باشید. شاید گفتن این کار آسان‌تر از انجام آن باشد اما تجربه رنگ‌آمیزی نشان می‌دهد که این کار امکان‌پذیر است و شما باید برای انجام آن تمهیدات لازم را درنظر بگیرید. همچنین در این مقاله به موضوعات دیگر مانند آموزش رنگ‌آمیزی خانه، بهترین رنگ برای رنگ‌آمیزی خانه و قیمت رنگ‌آمیزی خانه پرداختیم. اگر قصد دارید که خانه خود را در یک روز رنگ‌آمیزی کنید، شما می‌توانید جهت مشاوره رایگان با کارشناسان متخصص ما در فروشگاه اینترنتی رنگ، چسب و ابزار مینیاتور تماس بگیرید. همین حالا تماس بگیرید و خانه دلخواه خود را یک روزه رنگ کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان یک خانه را یک روزه رنگ کرد؟

بله. همه چیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین آن‌ها شامل اندازه خانه و ابعاد رنگ‌آمیزی شما است. رنگ‌آمیزی خانه‌های بزرگ‌تر نسبت به خانه‌های کوچک‌تر زمان بیشتری می‌برد. اما اگر ابزار و آماده‌سازی لازم برای رنگ‌آمیزی خانه به خوبی انجام شود، بدون تردید می‌توانید در طول یک روز، رنگ خانه خود را نونَوار کنید.

آیا می توان یک اتاق را در ۲ ساعت رنگ‌آمیزی کرد؟

بسته به بزرگی اتاق، کار آماده‌سازی اولیه می‌تواند بین ۱ ساعت زمان ببرد. اگر آماده‌سازی به سرعت انجام شود، شما می‌توانید فرایند رنگ کردن اتاق را در یک ساعت انجام دهید.  با این حال نقاشان حرفه‌ای در زمانی کوتاه‌تر از زمان گفته شده، اتاق را رنگ‌ می‌‎کنند.

چگونه می‌توان کل خانه‌ را در سرعت بالا رنگ‌آمیزی کرد؟

۱- خانه خود را به سرعت تمیز کنید و با کاور رنگ پوشش دهید.

۲- در صورت نیاز بتونه‌کاری کنید و به سطح دیوار پرایمر بزنید. (پرایمر زمانی زده می‌شود که دیوار به تازگی گچ شده باشد)

۳- گوشه‌ها، چارچوب در و پنجره و قرنیزها را رنگ کنید.

آیا نقاشان می‌توانند دو لایه رنگ را در یک روز انجام دهند؟

پس از خشک شدن لایه اول رنگ، معمولا پس از ۴ تا ۶ ساعت، رنگ آمیزی مجدد مشکلی ایجاد نمی‌کند. یک قانون خوب این است که برای اعمال لایه دوم رنگ پایه آب یا پرایمر، حداقل ۳ ساعت صبر کنید. برای رنگ پایه حلال (تینر)، زمان اشاره شده به حدود ۸ ساعت افزایش پیدا می‌کند.

آیا می‌توان در حالی که خانه در حال رنگ‌آمیزی است در آنجا ماند؟

اگر فقط دیوارها و سقف‌ها را رنگ‌آمیزی می‌کنید، ماندن در خانه امکان‌پذیرتر است. هرکسی سطوح تحمل متفاوتی نسبت به محصولات فوق دارد. ما به مخاطبان خود توصیه می‌کنیم که خانه را در حین رنگ‌آمیزی خالی کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید