جدیدترین روش نصب قرنیز با چسب

قرنیز یکی از مصالح ساختمانی پر کاربرد است که در حاشیه و پایین دیوار خانه استفاده می‌شود. هدف از نصب قرنیز با چسب این است که علاوه بر زیبایی دکوراسیون خانه، از خرابی گوشه‌ها و پایین دیوار جلوگیری کند. در این مقاله به آموزش نصب قرنیز با چسب و معرفی بهترین چسب قرنیز می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

معرفی قرنیز

قرنیز یک نوع مصالح ساختمانی است که در پایین دیوار نصب می‌شود. هدف از نصب قرنیز در پای دیوار این است که از خرابی‌های پایین و گوشه‌های دیوار در اثر ضربه، سایش، خش و رطوبت جلوگیری کند.

جنس قرنیز از سنگ، چوب، پی وی سی، ام دی اف و … با ارتفاع بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر و ضخامت ۱ تا ۲ سانتی‌متر است. از طرفی، قرنیز می‌تواند زیبایی منحصر به فردی به خانه بدهد. با این حال بسیاری از افراد به دنبال این موضوع هستند که قرنیز چگونه نصب می‌شود؟ در ادامه قصد داریم تا به روش‌های نصب قرنیز بپردازیم.

جدول مراحل نصب قرنیز
نام محصولجنسمحل نصبعلت نصبشیوه نصبمرحله اول نصبمرحله دوم نصبمرحله سوم
قرنیزسنگ، چوب، پی وی سی و ام دی افدور تا دور پایین دیوارافزایش مقاومت پایین و گوشه‌های دیوار در برابر آب و رطوبتاستفاده از ملات سیمان و ماسه + چسب خمیری و پودریانتخاب نوع قرنیزتمیز کردن سطح مورد نیازآماده‌سازی چسب و اجرای آن

روش‌های نصب قرنیز ساختمان

برای نصب قرنیز دو روش کلی وجود که عبارتند از:

۱- نصب قرنیز با مصالح ساختمانی

برای نصب قرنیز با مصالح ساختمانی، شما نیاز به سیمان و ماسه دارید. پس از اینکه به نسبت مناسب، سیمان و ماسه را با یکدیگر ترکیب کردید، نوبت به نصب قرنیز می‌رسد.

وقتی قرنیز به وسیله گیره به دیوار اتصال پیدا کرد، شما مجاز به ریختن ملات سیمان و ماسه در پشت آن هستید. وقتی ملات چسبندگی لازم را به خود گرفت، شما می‌توانید گیره‌ها را از قرنیز جدا کنید.

با این حال، روش مصالح ساختمانی برای نصب قرنیز، جزو روش‌های زمان بر و کثیف است که البته نیاز به متخصص مخصوص به خود دارد.

توضیح مربوط به نصب قرنیز با مصالح ساختمانی در اینجا به پایان می‌رسد؛ زیرا قصد داریم تمرکز مقاله را بر روی نصب قرنیز با چسب و نکات کلیدی پیرامون این موضوع بگذاریم.

۲- نصب قرنیز با چسب

یکی از روش‌های پر طرفدار نصب قرنیز، استفاده از چسب است. نصب کردن قرنیز به وسیله چسب، می‌تواند زمان تکمیل کار را به حداقل ممکن برساند.

از سوی دیگر، چسباندن قرنیز با چسب کمترین کثیف کاری را به همراه دارد. یعنی شما به راحتی می‌‍توانید بدون صرف زمان اضافی و نگرانی از کثیفی محیط، قرنیز ساختمانی خود را با چسب به دیوار بچسبانید.

برخی از افراد تصور می‌کنند که نوع خاصی از چسب برای چسباندن قرنیز نیاز است. در حالی که این گونه نیست و اکثر چسب‌ها برای نصب قرنیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مقاله به شما می‌گوییم که بهترین چسب برای چسباندن قرنیز چیست.

بیشتر بخوانید: خرید چسب کاشی

نصب قرنیز

بهترین چسب برای چسباندن قرنیز

اصولا برای چسباندن قرنیز با چسب یا چسب برای چسباندن قرنیز، چندین نوع محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از:

۱- چسب پودری

اغلب چسب‌های پودری که برای کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، قابلیت مصرف در نصب قرنیز را دارند. این نوع چسب‌ها به رنگ خاکستری هستند و در ظاهر پودری عرضه می‌شوند.

مهم‌ترین مزیت چسب‌های پودری این است که با آب حل می‌شوند. یعنی برای آماده‌سازی چسب پودری، تنها نیاز به مقداری آب دارید تا این نوع چسب قابلیت مصرف پیدا کند.

بنابراین به مقدار مورد نیاز، آب را با پودر کاشی مخلوط کنید تا ترکیب به دست آمده، قرنیز ساختمان شما را به دیوار متصل نماید. روش استفاده از چسب پودری هم به مانند روش ملات کاشی، سرامیک و قرنیز است. کافی است مقداری از آن را پشت قرنیز بگذارید تا کاملا به آن بچسبد.

بیشتر بخوانید: خرید چسب پودری

۲- چسب خمیری

تفاوت چسب خمیری با پودری، در شیوه مصرف آن است. اگر در چسب پودری نیاز به آب بود، در چسب خمیری حتی آب هم نیاز نیست و شما به راحتی پس از باز کردن قوطی آن، می‌توانید مصرف کنید.

علاوه بر این، چسب خمیری مقاومت بالاتری نسبت به چسب پودری دارد. در صورتی که قصد استفاده از قرنیز برای دیوار گچی را دارید، توصیه می‌کنیم از چسب خمیری استفاده کنید.

۳- چسب اپوکسی

برای نصب قرنیز با چسب، استفاده از چسب اپوکسی هم توصیه می‎‌شود. این نوع چسب مقاومت بالایی نسبت به رطوبت محیط دارد. همچنین ضد آب است و در برابر عوامل شیمیایی نیز، مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‎دهد.

اگرچه اغلب کارشناسان ساختمان توصیه می‌کنند که چسب اپوکسی را برای سقف استفاده کنید اما مصرف این چسب در نصب قرنیز نیز مانعی ندارد. زیرا چسب اپوکسی نسبت به چسب پودری و خمیری، مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارد.

بیشتر بخوانید: خرید چسب اپوکسی

۴- چسب پرسلان

یکی دیگر از چسب‌های مورد استفاده در نصب قرنیز، پرسلان است. چسب پرسلان نیز در برابر حرارت، آب و رطوبت، مقاومت بالایی دارد. با این حال نسبت به چسب اپوکسی، مقاومت پایین‌ترین در برابر حرارت از خود نشان می‌دهد.

چسبندگی بالای چسب پرسلان باعث شده است که مقاومت کافی برای نصب قرنیز به پای دیوار را داشته باشد. زیرا در برابر فشار و اشعه خورشید نیز مقاوم است.

۵- چسب ماستیک

بسیاری از افراد تمایل دارند تا چسب ماستیک را برای کف‌پوش خانه خود استفاده کنند. ولی باید اشاره کنیم که این چسب نیز به مانند ۴ گزینه قبلی، قابلیت استفاده در نصب قرنیز را دارد. قدرت چسبندگی، یکی از مزایای اصلی چسب ماستیک است که این محصول را نسبت به سایر محصولات مشابه، خاص می‌کند.

یکی دیگر از مزیت‎های چسب ماستیک، امکان استفاده برای درزگیری افقی و عمودی قرنیز است. بنابراین شما می‌توانید برای چسباندن قرنیز به دیوار و درزگیری آن، از چسب ماستیک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: خرید چسب ماستیک

نصب قرنیز

بهترین برندهای تولید کننده چسب قرنیز

مهم‌ترین و بهترین برندهای تولیدکننده چسب قرنیز عبارتند از:

۱- چسب ساروج

  • متعلق به برند مطرح ساروج است.
  • انعطاف‌پذیری بالایی دارد.
  • به راحتی رنگ می‌شود.
  • سرعت بالایی در اختلاط دارد.
  • در بسته‌بندی یک، ۴، ۱۲ و ۲۰ کیلو تولید می‎شود.
  • در انواع چسب کاشی طلایی، نقره‎ای، چسب کار، استادکار و کاشی سفید تقسیم‎بندی می‌شود.
  • چسب کاشی طلایی ساروج در سطوح مختلف کاربرد دارد.
  • مقدار مصرف چسب ساروج برای قرنیز، حدود ۲ تا ۳ کیلوگرم در هر متر مربع است.
  • معمولا تاریخ مصرف چسب‌های برند ساروج بین ۶ ماه تا یک سال است.

بیشتر بخوانید: خرید چسب ساروج

۲- چسب شیمی ساختمان

  • رنگ‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالایی دارد.
  • در بسته‌بندی یک، ۵، ۱۲ و ۲۰ کیلوگرم تولید و عرضه می‌شود.
  • شامل استاندارد ایران و اروپا است.
  • در انواع چسب کاشی BK1، BK2 و AK2-AK5 موجود است.
  • چسب کاشی BK1 به دلیل مقاوم و چسبندگی بالا، بیشترین مصرف را دارد.
  • انواع چسب شیمی ساختمان برای انواع سطوح به ویژه نصب قرنیز استفاده می‌شود.

ابزارهای لازم برای نصب قرنیز با چسب

مهم‌ترین ابزارهایی که پیش از نصب قرنیز با چسب وجود دارد عبارتند از:

  • چسب
  • سنباده
  • لیسه دندانه‌دار
  • گیره
  • فارسی بر
  • متر
  • گونیا

آموزش نصب قرنیز با چسب

برای نصب قرنیز با چسب دو روش وجود دارد:

۱- نصب قرنیز با چسب پایه پودری

در ادامه آموزش نصب قرنیز با چسب، باید اشاره کنیم که شما می‌توانید برای اتصال آن به سطح مورد نظر، از چسب پودری استفاده کنید. طرز تهیه چسب پودری بدین شکل است که ابتدا آن را با آب ترکیب کنید و سپس هم بزنید. توصیه می‌شود برای هم زدن چسب پودری و آب، از همزن برقی استفاده کنید.

وقتی آب و چسب پودری به خوبی ترکیب شدند، شما می‌توانید از چسب استفاده کنید. در نظر داشته باشید که فرصت شما برای اعمال چسب در پشت قرنیز، حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه است. زیرا پس از این زمان، چسب پودری سفت خواهد شد.

۲- نصب قرنیز با چسب پایه خمیر

یکی از راحت‌ترین روش‌های نصب قرنیز، استفاده از چسب پایه خمیر است. کافی است که به مقدار لازم چسب را بر روی قرنیز بزنید و سپس به دیوار اتصال دهید.

در ضمن فراموش نکنید که شما باید برای پخش کردن چسب بر روی قرنیز، از یک لیسه دندانه‌‎دار استفاده کنید.

مراحل نصب قرنیز با چسب

  • ابتدا دیوار یا سطح مورد نظر خود را تمیز کنید.
  • پیش از انجام هر کاری، چربی، لکه‌ها و کثیفی سطح مورد نظر را از بین ببرید.
  • وجود کثیفی در سطح شما پیش از نصب قرنیز با چسب می‌تواند چسبندگی محصول نهایی را کاهش دهد.
  • وقتی سطح شما تمیز شد، نوبت به نصب قرنیز به وسیله چسب می‌رسد.
  • دقت کنید که میزان استفاده از چسب بر اساس دستورالعمل نوشته شده در روی محصول است.
  • در صورتی که چسب شما زیاد از حد باشد، امکان بیرون زدن آن از گوشه قرنیز وجود دارد.
  • وقتی قرنیز بر روی سطح مورد نظر چسبیده شد، اجازه دهید تا خشک شود یا اصطلاحا خود را بگیرد.
  • در نهایت شما می‌توانید کار درزگیری قرنیز را آغاز کنید.
نصب قرنیز

بهترین درزگیر قرنیز

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، نصب قرنیز با چسب می‌توان زمان شما را سریع‌تر کند. بنابراین سعی کنید مراحل نصب را با دقت زیادی انجام دهید.

با این حال، درزگیری قرنیز، یکی از مراحل مهم نصب به وسیله چسب است که باید به دقت انجام شود. بهترین درزگیر قرنیز عبارت است از:

چسب آکواریوم

چسب آکواریوم مقاومت بالایی در برابر آب، رطوبت، کپک، قارچ و خزه دارد. با توجه به اینکه ممکن است قرنیز تحت رطوبت و آب قرار بگیرد، توصیه می‌کنیم برای درزگیری آن از چسب آکواریوم استفاده نمایید. در ضمن استفاده از تفنگ چسب برای اعمال چسب آکواریوم، می‌تواند شما را از شر کثیفی‌های ناشی از چسب خلاص کند.

بیشتر بخوانید: خرید چسب آکواریوم

چسب قرنیز پودری بهتر است یا خمیری؟

در جدول زیر به مقایسه چسب قرنیز پودری و خمیری پرداخته‌ایم.

جدول مقایسه چسب قرنیز پودری و خمیری
معیارچسب پودریچسب خمیری
مواد مورد نیازآببدون نیاز به مواد
کاربردانواع سطوحانواع سطوح
میزان مصرفکمتربیشتر
زمان آماده‌سازیبیشتر از چسب خمیریکمتر از چسب پودری
بیشترین مصرفمصارف صنعتیمصارف خانگی و ساختمانی
بسته‌بندیبزرگ‌تر از چسب خمیریکوچک‌تر از چسب پودری
قیمتکمتر از چسب خمیریبیشتر از چسب پودری

روش نصب قرنیز پی وی سی با چسب

نصب قرنیز پی وی سی با چسب مشابه روندی است که در بالا به آن اشاره کردیم. تنها باید بدانید که برای نصب آن، ابتدا باید قرنیز را با زاویه ۴۵ درجه برش دهید. این زاویه برای دیوارهایی که زاویه ۹۰ درجه دارند، توصیه می‎شود.

با این حال، اگر دیوار شما فاقد زاویه ۹۰ درجه بود، بهتر است که برش قرنیز را به دست روش فارسی بر انجام دهید. وقتی مراحل برش قرنیز به پایان رسید، کار چسباندن آن به سطح دیوار را آغاز کنید. پس از اعمال چسب، اجازه دهید تا خشک شود.

نصب قرنیز پی وی سی در منزل

شما به راحتی می‌توانید قرنیز پی وی سی را در منزل نصب کنید. در واقع نصب قرنیز با چسب به ویژه برای قرنیزهای پی وی سی، کار ساده و آسانی است. وقتی چسب را به پشت قرنیز منتقل کردید، نیاز است که مدت زمانی را برای خشک شدن چسب در نظر بگیرید.

نصب قرنیز با چسب آکواریوم

  • ابتدا سطح مورد نظر را از هرگونه چربی، مواد اضافه و کثیفی تمیز کنید.
  • در صورتی که دیوار خراش، فرو رفتگی یا برآمدگی داشت، آن را سنباده بزنید.
  • چسب مورد نیاز را انتخاب کنید.
  • چسب قرنیز را بر روی سطح قرنیز اعمال نمایید.
  • در نهایت چسب را به دیوار بچسبانید و اجازه دهید تا خشک شود.

آموزش نصب قرنیز پلاستیکی با چسب

  • قرنیز پلاستیکی یکی از محصولات نسبتا جدید است که نسبت به سایر انواع قرنیز، خیلی شناخته شده نیست.
  • وقتی سطح مورد نظر تمیز شد، نوبت به اعمال چسب می‌رسد.
  • بهتر است پشت قرنیز را با چسب پوشش دهید.
  • استفاده از لیسه نرم و دندانه‌دار برای پخش کردن چسب بر روی قرنیز مهم است.

آموزش نصب قرنیز سنگی با چسب

در ادامه آموزش نصب قرنیز با چسب، به مراحل نصب قرنیز سنگی به وسیله چسب اشاره می‎کنیم. برای چسباندن قرنیز سنگی به واسطه چسب، ابتدا سطح مورد نظر را تمیز کنید. سپس چسب را بر روی آن اعمال نمایید.

آموزش نصب قرنیز سرامیکی

نصب قرنیز با چسب به ویژه برای قرنیزهای سرامیکی، به دو روش امکان‌پذیر است. روش ملات سیمان و ماسه و روش چسب. وقتی سطح را تمیز کردید، نوبت به چسباندن آن به دیوار می‌رسد. چسب را به پشت قرنیز اعمال کنید و به سطح دیوار بچسبانید.

چسباندن قرنیز روی گچ

بهترین روش نصب قرنیز با چسب، استفاده از ملات ماسه و سیمان است. این گونه نیست که چسب نمی‌تواند برای چسباندن قرنیز روی گچ به خوبی عمل کند. با این حال، چسباندن قرنیز روی گچ، کار ساده و آسانی است.

جمع‌بندی

در این مقاله به آموزش نصب قرنیز با چسب در روش‌های مختلف پرداختیم. دو روش مصطلح برای چسباندن قرنیز به دیوار وجود دارد که شامل ترکیب سیمان- ماسه و انواع چسب ساختمانی و صنعتی است. برندهای شیمی ساختمان و ساروج، جزو مهم‌ترین برندهای تولیدکننده چسب قرنیز به حساب می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان مینیاتور تماس بگیرید. گروه کارشناسان مینیاتور، آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

انواع چسب قرنیز کدام است؟

چسب‌های مناسب برای انواع قرنیز شامل چسب پودری، خمیری، ماستیک، اپوکسی و پرسلان است.

چسب قرنیز خمیری گران‌تر است یا پودری؟

چسب قرنیز خمیری گران‌تر از چسب پودری است.

روش نصب قرنیز با چسب چگونه است؟

برای نصب قرنیز با چسب، ابتدا چسب را به وسیله لیسه دندانه‌دار بر روی قرنیز اعمال کنید. سپس اجازه دهید تا به مدت ۲۴ ساعت (به طور کامل) خشک شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید