نمای هوایی ۷ شهر رنگی دنیا

شهرهای رنگارنگ، جذاب و فتوژنیک، نه تنها چشم هزاران گردشگر را می‌رباید، بلکه نگاه بسیاری از معماران در سراسر جهان را به خود جلب می‎کند. با این وجود، بازدیدکنندگان، اولین نگاه خود را به این شهرها از پنجره هواپیما مشاهده می‌کنند؛ به طوری که تصاویر هوایی از این مناطق رنگی، انسان را به رنگ متصل می‌کند.  دلایل مختلفی برای این تنوع رنگ وجود دارد.

برخی از شهرها از رنگ‌های خاصی بر روی سقف به عنوان یک استراتژی آب و هوایی استفاده می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر به نقاشی خانه‌های ستنی پایبند هستند. در هر صورت، این شهرهای رنگارنگ بدون شک از نظر بصری بسیار جذاب هستند. در این مقاله قصد داریم به نمای هوایی ۷ شهر رنگی دنیا بپردازیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله مینیاتور را بخوانید.

جدول رنگ 7 شهر از نمای هوایی

ناپل، ایتالیا

 شهر باستانی ناپل ایتالیا، گذشته خود را از طریق ساختمان‌هایش گواهی می‌دهد. این تصویر هوایی از ناحیه‌ای در مرکز تاریخی ناپل، تغییراتی را بین رنگ‌های براق و مات سقف‌ها نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد دوره‌های مختلف معماری ساختمان‌ها را برای مخاطب آشکار می‌کند.

بورانو، ایتالیا

جزیره رنگارنگ بورانو، آن هم در ایتالیا، در حدود ۷ کیلومتری شهر ونیز قرار دارد و سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌‎کند.

منشا خانه‌های رنگارنگ در این شهر هنوز مشخص نیست، اما برخی‌ها معتقدند که ماهیگیران به دلیل مه‌گرفتگی، نمی‌توانستند خانه‌های خود را در مسیر برگشت تشخیص دهند؛ بنابراین تصمیم گرفتند تا خانه‌های خود را با رنگ‌های زنده، رنگ‌آمیزی کنند.

نمای هوایی 7 شهر رنگی دنیا

لاس پالماس، اسپانیا

معماری لاس پالماس (یکی از جزایر قناری) در اسپانیا، به‌خاطر نماهای خانه‌های رنگارنگ و پشت‌بام‌هایش شناخته می‌شود که اغلب در کارت پستال‌ها دیده می‌شد. رنگ‌‌های متنوع تراس‌های پشت بام، علاوه بر جذابیت بصری، شدت گرمای خورشید را در روزهای گرم کاهش می‌دهد و به تبع آن، فضای مطبوع‌تری را در داخل خانه به وجود می‌آورد.

بانکوک، تایلند

همانند معماری لاس پالماس، استراتژی مشابهی در منطقه Khlong Sam Wa، یکی از ۵۰ منطقه شهر بانکوک در کشور تایلند دیده می‌شود؛ جایی که سقف‌ها با رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی شده‌اند تا بتوانند نور خورشید را منعکس کنند و به واسطه آن، دمای داخلی خانه‌ها را کاهش دهند. این منطقه که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شده بود، چندین ساختمان مسکونی دارد که به دلیل بافت‌های جذاب رنگی، به راحتی از نمای هوایی قابل شناسایی است.

نمای هوایی 7 شهر رنگی دنیا

کازابلانکا، مراکش

از نقطه نظر هوایی نیز می‎توان به تنوع رنگ سقف خانه‌ها در منطقه Cite Djemaa در شهر کازابلانکا مراکش توجه کرد. علی‌رغم آنچه از نام شهر پیداست، انبوهی از سبک‌های معماری موجود در شهر امکان ساخت ساختمان‎هایی با تنوع زیاد از رنگ‌ها را فراهم می‌کند.

سمرقند، ازبکستان

منظره رنگارنگ شهرها از بالا همیشه به دلیل معماری آن نیست. گاهی اوقات رنگ‌های متنوع سقف‌ها با رنگ‌های طبیعی عناصری مانند کانال‌ها، رودخانه‌ها، درختان و گیاهان ترکیب می‎شوند. یکی از نمونه‌ها، شهر سمرقند در ازبکستان است که سقف‌های قرمز، سفید و آبی اطراف خانه‌ها را احاطه کرده و رنگ سبز باغ‌های داخل خانه‌ها را برجسته می‌کند.

نمای هوایی 7 شهر رنگی دنیا

بوینتون بیچ، آمریکا

در بوینتون بیچ ایالات متحده آمریکا، علاوه بر سبز بودن پوشش گیاهی اطراف خانه‌ها، عکاسی هوایی به ما این امکان را می‌دهد تا رنگ آبی تیره آب را تشخیص دهیم؛ عنصری تکراری در برنامه‌ریزی شهرهای ایالت فلوریدا. رنگ‌های مختلف سقف‌ها در ترکیب با این عناصر طبیعی و طرح شهری پر پیچ‌وخم، منجر به یک نمای هوایی قابل توجه شده است.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «نمای هوایی ۷ شهر رنگی دنیا» صحبت کنیم. وقتی از رنگ در ساختمان‌های شهری صحبت می‌کنیم، منظور جذابیتی است که از نظر زیبایی‌شناسی به وجود می‌آورد. علاوه بر جذابیت زیبایی‌شناسی، دلایل زیست محیطی نیز باعث پدید آمدن شهر رنگی در سراسر دنیا می‌شود. به طوری که سقف‌های رنگی به ویژه رنگ‌های روشن، زمینه را برای انعکاس بیشتر نور خورشید به وجود می‌آورد که به تبع آن باعث خنک‌ شدن بیشتر شهرهای رنگی می‌گردد. در این مقاله به ۷ شهر رنگی دنیا از طریق تصاویر هوایی پرداختیم که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

سوالات متداول

علت رنگی کردن سقف‌ها در شهرهای مختلف چیست؟

رنگ کردن سقف‌ها به ۲ دلیل صورت می‌گیرد؛ دلیل اولی اینکه رنگ‌های روشن اجرا شده در سقف باعث می‌شود که نور خورشید منعکس شود و به تبع آن، هوای خنک تری در شهر  شروع به گردش کند. دلیل دوم به خاطر زیبایی رنگ است که می‌تواند یک شهر را به محیطی جذاب برای توریست‌ها تبدیل نماید.

برای رنگ کردن سقف پشت بام، از چه نوع رنگ‌هایی استفاده می‌شود؟

بهترین رنگ‌های مخصوص پشت بام، رنگ‌های نانو هستند که علاوه بر زیبایی، به عنوان عایق عمل می‌کنند.

چه رنگ‌هایی به عنوان رنگ‌های غالب برای نقاشی شهرهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

قرمز، آبی، زرد و سبز

ممکن است شما دوست داشته باشید