بهترین عایق رطوبتی پشت بام که باید بشناسید!

احتمالا شما هم با این سوال مواجه شده‌‎اید که کدام عایق برای پشت بام مناسب است؟ معمولا بهترین عایق رطوبتی پشت بام، استفاده از عایق‌های سقفی مانند نانو و ایزوگام است. با این حال، برخی تمایل دارند که پشت بام خانه خود را با رنگ، عایق کنند. البته این کار به صورت کلی مفید نیست و نمی‌تواند به مقاومت سقف در برابر آب، رطوبت و … کمک کند. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

بهترین عایق رطوبتی پشت بام

پوشش پشت بام و رنگ پشت بام گاهی اوقات اشتباه گرفته می‌شود، اما آنها مواد بسیار متفاوتی هستند. پوشش‌های پشت بام می‌توانند به محافظت از ساختمان‌ها و خنک نگه داشتن آن‌ها و حفظ انرژی کارآمد برای چندین سال پس از اجرا کمک کنند. اما آیا پوشش پشت بام مانند رنگ پشت بام عمل می‌کنند؟ پاسخ کوتاه این است که نه!

پوشش‌های پشت بام بسیار بهتر از رنگ‌های ساده پشت بام کار می‌کنند؛ زیرا پوشش‌ها از نظر شیمیایی طراحی شده‌اند تا در برابر تغییر دما و تنش‌های خارجی خشن و شرایط محیطی متلاطم مقاومت کنند. به طور کلی رنگ پشت بام نازک است و نمی‌‍تواند اثرگذاری پوشش پشت بام را داشته باشد.

تفاوت عایق سقف و رنگ پشت بام
نام محصولویژگیبهترین نوعکدام گزینه بهتری برای پشت بام است؟
عایق سقفمقاوم در برابر آب، رطوبت، کپک، قارچ و نور خورشید در بلند مدتایزوگامعایق گزینه بهتری برای پشت بام است
رنگ پشت باممقاوم در برابر آب، رطوبت، کپک، قارچ و نور خورشید در کوتاه مدترنگ اپوکسیرنگ پشت بام می‌تواند به عنوان مکمل عمل کند و برای درزگیری و رنگ کلی عایق استفاده شود

معرفی عایق رطوبتی پشت بام

کدام عایق برای پشت بام مناسب است؟ برای یافتن جواب، به سراغ معرفی پوشش پشت بام می‌رویم. پوشش‌های پشت بام لایه‌هایی هستند که اغلب بر اساس اکریلیک یا سیلیکون ساخته شده‌اند که نوعی زره ​​مهر و موم شده روی سقف ایجاد می‌کنند. این پوشش‌های الاستومری را می‌توان بر روی انواع سقف‎های موجود از جمله قیر اصلاح شده، EPDM، TPO، PVC و فلز اعمال کرد.

روکش های سقفی اکریلیک به دلیل سهولت اجرا رایج‎‌ترین هستند. با این حال، آن‎ها برای اطمینان از مهر و موم کامل نیاز به چند لایه دارند و نسبت به سیلیکون زمان بیشتری برای چسبیدن به سقف دارند.

در مناطقی که شرایط آب و هوایی و دما اغلب خشن یا شدید است، پوشش سقف سیلیکونی ایده‌آل است. این نوع پوشش به لایه‌های نصب‌شده کمتری نیاز دارد، یخ نمی‌زند و مواد شیمیایی در جاهایی که شرایط سخت پشت بام وجود دارد کار می‌کند. علاوه بر این، در حین استفاده به احتیاط بیشتری نیاز دارد و محصولاتی را که می‌توان روی مواد نصب ‌شده استفاده کرد، محدود به سیلیکون است.

کدام عایق برای پشت بام مناسب است

مزایای عایق پشت بام چیست؟

استفاده از پوشش‌های سقف مانند ایزوگام دمای سطح را متعادل و شوک حرارتی را که می‌تواند برای سقف مضر باشد تا حد زیادی کاهش می‌دهد. داشتن یک سقف خنک‌تر همچنین به کاهش اتلاف انرژی که معمولا از طریق عایق سقف به عنوان گرمای هدر رفته منتشر می‌شود، کمک می‌کند. این کار باعث کاهش هزینه‌های گرمایش و انرژی ساختمان می‌شود.

عایق سقف یا عایق پشت بام، اشعه ماوراء بنفش خورشید را منعکس می‌کند. همچنین آسیب طولانی مدت به سطح سقف ناشی از نور خورشید را کاهش می‌دهد. انعکاس پرتوهای خورشیدی به وسیله عایق سقف نه تنها دمای ساختمان را کاهش می‌دهد بلکه می‌تواند به کاهش دمای محیط اطراف نیز کمک کند.

از آنجایی که عایق‌های سقفی یک غشای مهر و موم شده و یکپارچه را بر روی پشت بام تشکیل می‌دهند، مقاومت بالایی در برابر آب دارند و می‌توانند از نفوذ جلبک‌ها، رطوبت و کپک‌ها به سقف، حتی در مناطق با رطوبت بالا، جلوگیری کنند. مهر و موم قوی پوشش نیز می‌تواند به جلوگیری از نشتی کمک نماید.

در نهایت، عایق‌های سقف، دوام و عملکرد و طول عمر سقف‌های جدید را افزایش می‌دهند و نیاز به تعویض کامل سقف را از بین می‌برند. اینجاست که می‌توان به سوال «کدام عایق برای پشت بام مناسب است؟» جواب داد.

عایق پشت بام چه تفاوتی با رنگ پشت بام دارد؟

بهترین عایق رطوبتی پشت بام یک لایه فیزیکی تخصصی است که به سقف اضافه می‌شود تا دوام آن را بهبود بخشد و در هنگام استفاده از روکش سفید، بهره‌وری انرژی را نیز افزایش دهد. رنگ سقف یا رنگ پشت بام لایه نازکی از رنگ است که برای تغییر رنگ سقف است که به سادگی اعمال می‎شود. اگرچه استفاده از رنگ سفید سقف ممکن است مزایای جزئی از نظر انعکاس نور خورشید داشته باشد، اما این مزیت به تنهایی کافی نیست.

رنگ پشت بام هیچ یک از مزایای دیگری که پوشش سقف را بسیار مفید می‌کند، ارائه نمی‌دهد. رنگ دوام سقف را افزایش نمی‌دهد و به ماندگاری بیشتر آن کمک نمی‌کند. همچنین مزایای صرفه جویی در انرژی در هنگام استفاده از رنگ کوتاه مدت است. با این وجود، رنگ ضد آب، کپک و قارچ است و می‌توان سقف را در برابر عناصر جوی محافظت کند.

از طرفی رنگ باید به طور منظم، احتمالا یک بار در سال دوباره اعمال شود. لایه نازک رنگ ممکن است در اثر شرایط آب و هوایی و گرما آسیب ببیند و اغلب علائم ترک و پوسته شدن را نشان می‌دهد.

با این وجود، بهترین حالت برای استفاده از رنگ، اعمال آن بر روی پوشش سقف اکریلیکی یا سیلیکونی است. یعنی پس از اعمال پوشش سقف، می‌توانید برای محافظت از سطح آن، از رنگ استفاده کنید. به طوری که رنگ را پس از اتمام عملیات عایق رطوبتی سقف با ایزوگام و …، اعمال نمایید.

در نتیجه آیا می‌توان به این سوال جواب داد بهترین عایق رطوبتی پشت بام کدام است؟ برای بررسی بیشتر، ادامه مطلب را بخوانید.

کدام عایق برای پشت بام مناسب است

جمع‌بندی

توصیه ما این است که رنگ به تنهایی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای عایق رطوبتی پشت بام باشد، بنابراین بهتر است که رنگ به عنوان مکمل عایق پشت بام مورد استفاده قرار گیرد. یعنی پس از اجرای عایق پشت بام، می‌توان کل سقف را با رنگ پوشش داد و همچنین، درزگیری پشت بام را به عهده رنگ گذاشت. بنابراین بهترین عایق رطوبتی پشت بام نیست.

سوالات متداول

بهترین عایق رطوبتی پشت بام کدام است؟

بدون تردید عایق سقف گزینه بهتری برای پشت بام است. اما رنگ می‌تواند پس از اجرای عایق، بر روی آن اعمال شود تا محافظت بیشتری از سطح آن صورت گیرد.

مزایای عایق پشت بام کدام است؟

عایق پشت بام در برابر نور و اشعه خورشید به همراه آب و رطوبت مقاوم است. بنابراین می‌تواند دوام طولانی داشته باشد و باعث خنک شدن محیط ساختمان شود.

بهترین رنگ برای پوشش پشت بام کدام است؟

رنگ اپوکسی بهترین گزینه برای پوشش پشت بام است.

ممکن است شما دوست داشته باشید