معرفی چسب فنولیک؛ انواع و کاربردها

چسب فنولیک چگونه تولید می‌شود و چه کاربردی دارد. شاید تا به حال نام چسب فنولیک را نشنیده‌اید و نمی‌دانید که برای چه صنایع و سطوحی استفاده می‌شود. در این مقاله به معرفی چسب فنولیک، حلال آن، انواع چسب فنولیک، کاربرد چسب فنولیک و قیمت آن می‌پردازیم.

این چسب که معمولا به صورت نواری تولید می‌شود، از رزین فنولیک یا پلیمر فلونیک به دست می‌آید. چسب فلونیک بیشتر در صنایع مختلف مانند ساختمان‌سازی، معماری، لوله‌های دریایی، قالب‌های پلاستیکی و حتی برای نصب دیوار پوش و کابینت آشپزخانه نیز کاربرد دارد. در این مقاله به معرفی چسب فلونیک، ویژگی‌ها و کاربردهای آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

چسب فنولیک چیست؟

چسب فلونیک یک نوع چسب ساخته شده از رزین یا پلیمر فلونیک است که جزو نخستین پلیمرهای تجاری در دنیا به حساب می‌آید. این نوع چسب که با نام رزین ترموستات نیز شُهرت دارد، در محیط‌های با دمای بسیار بالا مقاوم است.

بیشتر بخوانید: چسب پارچه چیست؟ کاربرد انواع چسب پارچه

جدول مشخصات چسب فنولیک
نام محصولماده اولیهانواعویژگیحلالکاربرد
چسب فنولیکرزین یا پلیمر فنولکاغذی، شیشه‌ای و پارچه‌ایمقاوم به حرارت، خواص مکانیکی و الکتریکی مناسببوتانول، الکل و اتامولصنایع ساختمانی، دریایی، الکتریکی، ریلی و ورزشی (توپ)

مواد اولیه چسب فنولیک

رزین فنولیک از فرمالدئید و فنل تشکیل شده است. همچنین مواد اولیه چسب فلونیک یک ماده کامپوزیتی است که وقتی لایه‌های پارچه با رزین فنلی پوشانده می‌شوند، حرارت داده شده و تحت فشار بالا، تولید می‌گردد. علاوه بر اینکه مواد اولیه فنولیک فوق‌العاده قوی و بادوام هستند در عین حال نیز وزن آن‌ها حتی از سبک‌ترین فلزات نیز بسیار کمتر است.

پلاستیک مورد استفاده در فنولیک

فنولیک اغلب اولین پلاستیک به نام باکلیت نامیده می‌‎شود. به طوری که اولین رزین مصنوعی تجاری از فنول ساخته شد. بنابراین فنولیک یک نوع پلاستیک گرماسخت است؛ به این معنی که شکل آن پس از تشکیل، گرم شدن و سرد شدن مواد، تنظیم می‌شود.

حلال چسب فنولیک

در صورتی که بخواهید از این چسب استفاده کنید یا آن را در صورت لزوم پاک نمایید، باید بدانید که حلال این نوع چسب چیست. با این وجود برخی از حلال‌های این چسب عبارتند از:

۱- بوتانول

۲- الکل

۳- اتامول

انواع چسب فنولیک

سه نوع اصلی چسب فنولیک با عنوان کامپوزیت فنلی وجود دارد که شامل کاغذی، پارچه ای و شیشه‌ای می‌شود. هر کدام از انواع این چسب دارای ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فردی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- چسب فنولیک کاغذی

فنولیک مبتنی بر کاغذ از یک چسب رزین و پایه کاغذ کرافت تشکیل شده است. این نوع چسب عایق الکتریکی و مکانیکی خوبی محسوب می‎شود. در ضمن این چسب کاغذی قیمت کمتری نسبت به سایر انواع چسب‌های فنولیک دارد.

۲- چسب فنولیک پارچه‌ای

فنولیک مبتنی بر پارچه معمولا از رزین ترکیب شده با پارچه کتانی یا پنبه‌ای ساخته می‎شود. هر گزینه مزایا و معایب خود را دارد. چسب پارچه‌ای فنولیک اغلب از استحکام مکانیکی بیشتری نسبت به  نوع کتان برخوردار است، اما چسب فنولیک کتانی اجرای آسان‌تری دارد. با این وجود، چسب‌های کتانی و پارچه‌ای را می‌توانبه گونه‌ای طراحی کرد که خواص الکتریکی بیشتری داشته باشد.

۳- چسب فنولیک شیشه‌ای

فنولیک پایه شیشه‌ای بهترین استحکام مکانیکی، مقاومت حرارتی و خواص الکتریکی را در بین تمام انواع چسب‌های فنولیک ارائه می‌دهد.

چسب فنولیک

ویژگی‌های چسب فنولیک

این نوع چسب‎ها یکی از اولین چسب‌های تجاری موجود در بازار است که مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف دارد. این نوع چسب در برابر مواد شیمیایی، آب و رطوبت نیز مقاوم است. مقاومت بالا در برابر تغییر شکل نیز، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد چسب‌های فنولیک به حساب می‌آید. از طرفی مقاومت الکتریکی و مکانیکی بالای این چسب نیز می‌تواند آن را به یک محصول استراتژیک تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: چسب برزنتی چیست/ انواع کاربردهای چسب برزنتی

کاربردهای چسب فنولیک

کاربردهای چسب‌های فنولیک به نوع ماده اولیه آن بستگی دارد. به طور مثال چسب فنولیک پایه شیشه برای کاربردهایی که نیاز به انبساط حرارتی کم و مقاومت حرارتی بالا دارند، بهترین گزینه است. از آنجایی که در برابر خوردگی مقاوم است، اغلب برای ساخت قطعات مقاوم در برابر اسید نیز استفاده می شود.

برخی از کاربردهای فنولیک پایه شیشه عبارتند از:

  • واشر
  • قطعات فر و گاز

چسب‌های فنولیک پایه کاغذی برای کاربردهایی که به مقاومت حرارتی بالا نیاز ندارند، بهتر است، مانند:

  • صفحات سوئیچ
  • نوارهای ترمینال
  • واشر

چسب‌‎های فنولیک پارچه‌ای و کتانی برای استفاده در ساخت موارد زیر ایده‌آل هستند:

  • قرقره ها
  • چرخ دنده‌ها
  • غلتک

از دیگر کاربردهای کلی چسب‌های فنولیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت ساختمان (دیوار، کاشی، سرامیک، کابینت و انواع کف پوش)
  • صنایع دریایی (لوله)
  • قالب‌های پلاستیکی (مانند انواع توپ)
  • صنعت بسته‌بندی (لیبل  و …)
  • صنعت برق (تابلو مدار برق)
  • صنایع ریلی
  • دکل‌های رادیویی

قیمت چسب فنولیک

قیمت‌گذاری انواع چسب صنعتی و ساختمانی، بر اساس نوع برند، سایز، مواد اولیه، انرژی مورد استفاده در ساخت و هزینه حمل و نقل تعیین می‌شود. امروزه نرخ ارز و تورم موجود در کشور نیز جزو معیارهای تعیین کننده در قیمت‌گذاری انواع چسب است. بنابراین چسب‌های فنولیک نیز بر اساس همین فرمول، قیمت‌گذاری می‌شود. برای اطلاع از قیمت این چسب و سوالات بیشتر پیرامون خرید این محصول، با کارشناسان فروشگاه اینترنتی مینیاتور تماس بگیرید. برای ارتباط با کارشناسان، با شماره تلفن … تماس برقرار کنید.

بیشتر بخوانید: خرید چسب دوقلو از فروشگاه اینترنتی مینیاتور

چسب فنولیک

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی چسب فنولیک، انواع، ویژگی‌ها و کاربردهای آن پرداختیم. چسب‌های فنولیک یکی از انواع چسب مقاوم به حرارت است که بر پایه رزین یا پلیمر فنولیک ساخته می‌شود. این نوع چسب خواص مکانیکی و الکتریکی خوبی دارد؛ به همین دلیل برای صنایع ساختمان‌سازی، دریایی و الکتریکی، گزینه مناسبی است.

سوالات متداول

چسب‌های فنولیک از چه ماده‌ای ساخته می‌شود؟

چسب فنولیک یکی از قدیمی‌ترین انواع چسب‌های موجود در بازار است که برپایه رزین یا پلیمر فنول یا فنولیک تولید می‌شود.

انواع چسب فنولیک کدام است؟

چسب فنولیک در انواع کاغذی، پارچه‌ای و شیشه‌ای تولید می‌شود.

چسب‌های فنولیک چه کاربردی دارند؟

مهم‌ترین کاربردهای این چسب می‌توان به نصب دیوارپوش، کاشی، کابینت، لوله، واشر، قطعات خودرو، توپ پلاستیکی و … اشاره کرد.

حلال چسب فنولیک چیست؟

چسب‌های فنولیک دارای حلال‌های مختلفی است که شامل الکل، اتامول و بوتانول می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید