نحوه ترمیم رنگ خودرو در خانه

اگر به دنبال احیای رنگ خودرو در خانه هستید یا اینکه درباره نحوه ترمیم رنگ خودرو اطلاعات کافی ندارید، این مقاله را تا پایان بخوانید. در این مقاله به علت پوشش ضعیف رنگ خودرو، نحوه ترمیم رنگ خودرو، چگونگی احیای رنگ خودرو در خانه و بهترین روش ترمیم رنگ خودرو می‌پردازیم.

پوشش ضعیف رنگ خودرو یک مشکل کاربردی است که ذاتا با تطابق رنگ در طول بازسازی ارتباط دارد. از طرفی پوشش ضعیف رنگ باعث می‌شود که لایه های زیرین نمایان شوند و در نتیجه ناهماهنگی قابل توجهی در پوشش رنگ خودرو به وجود آورد. به عنوان مثال، دانستن دلایل پوشش ضعیف رنگ به بهینه‌سازی، بهره‌وری و سود بیشتر در طول بازسازی رنگ خودرو کمک می‌کند؛ در نتیجه از تکرار فرآیندها جلوگیری بعمل می‌آورد.

خرید رنگ، چسب و ابزار مینیاتور

نحوه ترمیم رنگ خودرو

پوشش ضعیف رنگ خودرو باعث شفاف شدن زیرلایه یا لایه زیرین رنگ می‌شود و در نتیجه رنگ نهایی سطح مورد نظر خودرو نسبت به قسمت‎های دیگر تغییر می‌کند. در بیشتر موارد داشتن سیستم رنگ آمیزی با پوشش‌دهی بالا، بهترین کار برای جلوگیری از این نقص کاربردی است.

با این حال، ممکن است دلایل دیگری برای پوشش ضعیف رنگ خودرو نیز وجود داشته باشد که منجر به تیرگی بدنه آن شود. به عنوان یک متخصص، باید همه این دلایل و راه حل‌های احتمالی آن‌ها را بشناسید. حال بیایید ببینیم که چه چیزی باعث پوشش ضعیف رنگ خودرو می‌شود و راه حل احتمالی آن چیست.

جدول ترمیم رنگ خودرو
نام چالشعلتراه حل
پوشش ضعیف رنگ خودرونور نامناسب در محیط هنگام رنگ آمیزی،  غلظت غیر استاندارد رنگ، ضخامت پوشش رنگ و اجرای ضعیفاستفاده از کارت‌های رنگی، توجه به همسان بودن رنگ‌های اصلی و جدید

احیای رنگ خودرو در خانه

دلایلی که باعث پوشش ضعیف رنگ خودرو می‌شود، عبارتند از:

۱- ضخامت پوشش ضعیف رنگ

رنگ با ضخامت کم در طول فرآیند رنگ آمیزی ممکن است منجر به پوشش ضعیف رنگ خودرو شود. برای ترمیم رنگ خودرو ، حتما به دستورالعمل پشت رنگ خودرو توجه کنید و بر اساس آن پیش بروید.

۲- رنگ لایه میانی

استفاده ناهموار و غیر یکنواخت رنگ لایه میانی، می‎تواند منجر به تفاوت در تیرگی رنگ نهایی شود. علاوه بر این، تهیه نادرست لایه‎های میانی رنگ نیز می‌‎تواند بر ظاهر این عیب تأثیر بگذارد.

۳- انتخاب صحیح رنگ پرکننده با توجه به رنگ پایان

حتما به پالت رنگ خودرو برای ترمیم رنگ بدنه توجه کنید. گاهی ممکن است رنگ خریداری شده با رنگ اصلی بدنه خودرو مطالبقت نداشته باشد. به همین خاطر توجه به این موضوع می‌تواند از پوشش ضعیف رنگ خودرو جلوگیری کند. بنابراین هنگام خرید رنگ خودرو برای ترمیم رنگ بدنه، حتما کد تنالیته رنگ اصلی بدنه خودرو را در اختیار داشته باشید.

۴- رقیق شدن بیش از حد رنگ خودرو

رنگ خودرو به مانند رنگ ساختمانی نیست. اگر در رنگ ساختمانی می‌توان با اعمال پرایمر، پوشش نهایی را با رنگ رقیق شده اجرا کرد، در رنگ خودرو باید به غلظت رنگ هنگام پاشش توجه کرد. اگر ویسکوزیته رنگ خودرو پایین باشد، سطح بدنه خود رو را دو رنگ نشان می‌دهد.

یعنی سطحی که قرار است رنگ آن ترمیم (ترمیم رنگ خودرو) شود، با سطح اصلی بدنه خودرو یک رنگ نیست. برای جلوگیری از این امر، همیشه مقدار و نوع تینر را که توسط هر سازنده در برگه اطلاعات فنی خود مشخص شده است، رعایت کنید تا غلظت رنگ را با توجه به نوع کاربرد و زمینه (دما، رطوبت، اندازه قطعه و …) درست انتخاب نمایید.

۵- استفاده از رنگ‌هایی با رنگدانه‌های ضعیف

استفاده از رنگ‌ها با پوشش ضعیف، ساخته شده با رنگدانه‌های غیر شفاف، امکان دستیابی به پوشش ضعیف رنگ را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که باید از سیستم رنگ آمیزی با کیفیت ثابت استفاده کنید. برای این منظور شما می‌توانید از رنگ‌های آماده شرکتی یا رنگ‌هایی که با دستگاه ترکیب رنگ ساخته می‎شوند، استفاده نمایید. گاهی اگر یک فرد به درستی بلد نباشد که رنگ را درست کند، منجر به پوشش ضعیف رنگ خودرو پس از اجرا می‌شود.

پوشش ضعیف رنگ خودرو

بهترین روش ترمیم رنگ خودرو

پس از خشک شدن رنگ، قسمت ترمیم شده را بررسی کنید تا میزان واقعی عیب مورد ارزیابی قرار گیرد. برای انجام این کار از روش‌های زیر استفاده کنید:

۱- بررسی کنتراست نور

گاهی نوری که به بدنه خودرو برخورد می‌کند، منجر به خطای دید در سطح ترمیم شده می‌کند. به طوری که شما را به اشتباه می‌اندازد. یعنی ممکن است رنگ جدید به خوبی سطح بدنه خودرو همسان باشد اما نور ورودی باعث شود که شما این موضوع را متوجه نشوید. به همین خاطر، کنتراست نور ورودی را کنترل کنید.

۲- استفاده از کارت رنگ

یکی از روش‌های کاربردی پیش از ترمیم رنگ خودرو، استفاده از کارت‌های رنگی است. کارت‌های رنگی برای تشخیص همسان بودن رنگ جدید با رنگ بدنه کاربرد دارد. یعنی شما می‌توانید کارت را در کنار رنگ سطحی که نیاز به ترمیم ندارد بگذارید و از طریق آن متوجه همسان بودن یا نبودن رنگ جدید با رنگ قدیمی شوید. امروزه بسیاری از نقاشان خودرو در ابتدای امر، از کارت رنگ استفاده می‌کنند. این کار از دوباره کاری و پوشش ضعیف رنگ جلوگیری می‌کند.

۳- توجه به همسان بودن رنگ اصلی و جدید

در صورتی که رنگ اجرا شده بر بدنه خودرو، با رنگ کلی همسان نبود، روند رنگ آمیزی را ادامه دهید. تا جایی که دو رنگ جدید و قدیم در یک تنالیته رنگی قرار بگیرند. بدون انجام این کار، ممکن است پوشش ضعیف رنگ بیشتر نمایان شود. از طرفی، تطبیق دو رنگ جدید و قدیم باید پس از خشک شدن رنگ جدید صورت گیرد. درواقع نباید بر اساس رنگ خیس و خشک نشده به تطبیق دو رنگ عمل کرد.

پوشش ضعیف رنگ خودرو

جمع‌بندی

در این مقاله به دلایل پوشش ضعیف رنگ خودرو، نحوه ترمیم رنگ خودرو و مراحل احیای رنگ خودرو در خانه پرداختیم. در برخی موارد مشاهده می‌شود که رنگ سطوحی که باید ترمیم شوند با رنگ قدیمی همسان نیست. یعنی شما در بدنه خودرو، دو رنگ متفاوت می‌بینید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تنالیته رنگ اصلی و رنگ جدید، همخوانی نداشته باشند. همچنین ممکن است رنگ خودرو دارای غلظت کافی برای اعمال بر روی بدنه ماشین نداشته باشد که همین امر نیز باعث پوشش ضعیف رنگ خودرو می‌شود.

سوالات متداول

دلایل پوشش ضعیف رنگ خودرو چیست؟

گاهی با انتخاب نادرست تنالیته رنگ، غلظت نامناسب و اجرای شتاب زده، رنگ خودرو پوشش ضعیفی خواهد داشت.

برای ترمیم رنگ خودرو چه کاری توصیه می‌شود؟

از کارت‌های رنگی استفاده کنید. پیش از خرید رنگ یا درست کردن رنگ، می‌توانید از کارت‌های رنگی برای مطابقت رنگ اصلی و جدید استفاده نمایید.

چرا نور نقش مهمی در هنگام رنگ آمیزی و آنالیز آن دارد؟

هنگام اجرا رنگ بر روی بدنه برای ترمیم رنگ خودرو، باید نور محیط کافی، به اندازه و سافت باشد. در صورتی که انعکاس نور زیاد باشد، احتمال تشخیص و مطابقت رنگ اصلی و جدید سخت می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید