آشنایی با انواع چسب آکواریوم

آکواریوم ها باغ وحشی کوچک برای موجودات دریایی هستند که به ما امکان می دهند از این موجودات زیبا و دوست داشتنی نگهداری و مراقبت کنیم. برای ساخت آکواریوم به یک چسب قوی و درجه بندی شده نیاز داریم که به کمک آن بتوانیم یک مخزن مناسب برای ماهی ها و موجودات دریایی ایجاد کنیم. اما چطور باید یک چسب آکواریوم خوب را تشخیص داد؟ در این مطلب تصمیم داریم انواع چسب آکواریوم را به شما معرفی کنیم.

کدام یک از انواع چسب آکواریوم برای استفاده ایمن است؟

فقط انواع خاصی از چسب ها برای استفاده در آکواریوم ساخته شده اند که درجه بندی دارند. این چسب ها تأثیری بر آب اطراف ندارند؛ بنابراین برای موجودات دریایی شما مضر نیستند. حال ممکن است بپرسید چسب ایمن برای آکواریوم چگونه است؟ آیا برند ها و یا مواد شیمیایی خاصی هستند که باید از آن ها اجتناب کرد؟ باید نگاهی به انواع چسب ایمن آکواریوم بیندازیم و پاسخ این سوالات را پیدا کنیم.

  • سیمان برای آکواریوم

می توان سیمان آکواریوم را یکی از چسب های ایمن برای آکورایوم معرفی کرد. این چسب برای به قرار دادن ابزارهایی نظیر مرجان و سنگ های کوچک استفاده می شود و هیچ تاثیری بر روی آب موجود در آکواریوم ندارد.

نحو عملکرد سیمان آکواریوم شبیه به چسب های معمولی نیست. این نوع چسب مانند سایر چسب ها از طریق قرار گرفتن بین دو قطعه آن ها را به هم متصل نمی کند؛ بلکه دوقطعه را در سطح مولکولی با هم  ترکیب می کند.

انواع چسب آکواریوم

  • چسب های همه کاره برای آکواریوم  (Super Glues)

با شنیدن نام چسب های همه کاره آکواریوم ممکن است اولین چیزی که به ذهن شما برسد چسب هایی باشد که در مواقع اضطراری برای کشوهای آشپزخانه مورد استفاده قرار می  گیرد. اما جالب است بدانید که چسب های همه کاره برای ساخت و نگهداری آکواریوم ها بسیار کاربردی هستند.

خرید محصول

چسب های همه کاره آکواریوم برای محکم کردن اتصالات داخلی کف آکواریوم ها و همچنین محکم  کردن سنگ ها به کار می رود. سوال اصلی این است که آیا برای ساخت آکواریوم ها از چسب همه کاره استفاده کرده اند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر؛ زیرا معمولا چسب های همه کاره را تنها برای محکم کردن  تجهیزات موجود در آکواریوم استفاده می کنند و آن ها را با نام «چسب هایی برای شکستگی» می شناسند.

به طور کلی می توان گفت این محدودیت برای شما نیست که فقط از این نوع چسب برای تعمیر شکستگی استفاده کنید و می توانید آن ها را برای تعمیر سایر ابزارها و یا حتی چسباندن خوشه های سنگی کوچک به  کار ببرید.

  • سیلیکون برای آکواریوم

سیلیکون برای آکواریوم

اگر قصد دارید که در آکواریوم خود از شیشه استفاده کنید، باید به فکر استفاده از موادی باشید که بتواند اشیا را آب بندی کند. برای این موضوع، سیلیکون می تواند مناسب ترین گزینه باشد. نحو عملکرد سیلیکون برای آکواریوم به این صورت است که با قرار گرفتن در محیط آکواریوم می تواند تمام محل هایی را که ممکن است باعث نشتی شوند مسدود کند.

سیلیکون یکی از انواع چسب آکواریوم است که علاوه بر اینکه می تواند با سطوح صاف مانند شیشه پیوندی قوی و محکم داشته باشد، توانایی تحمل فشاری را که آب بر این سطوح وارد می کند دارد و این موضوع روی چسبندگی آن هیچ تاثیری ندارد. این یکی از اصلی ترین ویژگی هایی است که موجب شده برای آکواریوم ها از این نوع چسب استفاده شود.

نکت مهم در خصوص سیلیکون ها این است که اگر بخواهید از سیلیکون برای آکواریوم ها استفاده کنید، باید سیلیکون صد در صد خالص را به کار ببرید؛ در غیر این صورت استفاده از سیلیکون بی کیفیت و همراه با ناخالصی موجب می شود که پیوندی محکمی ایجاد نشود و مواد پس از مدتی از سطح مورد نظر جدا شود.

نکت دیگر این است که نحو استفاده از چسب سیلیکون بسیار راحت و آسان است. اما به یاد داشته باشید که نباید سیلیکون ها را تا زمانی که کاملا سفت نشده اند درون آب قرار دهید. عدم رعایت این نکته موجب می شود تا سیلیکون استحکام خود را از دست دهد و همچنین سلامت آب موجود در آکواریوم به خطر می افتد. بنابراین برای استفاده از این نوع چسب آکواریوم تا زمانی که سازند محصول در نظر گرفته است، چسب را  وارد آب نکنید.

  • چسب حرارتی برای آکواریوم

چسب حرارتی برای آکواریوم

یکی از انواع چسب آکواریوم، چسب حرارتی است. این نوع چسب در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد و یکی از اصلی ترین کاربردهای آن برای تعمیر و تجهیزات شناور در آکواریوم هاست. استفاده از چسب حرارتی برای موادی که با آب در تماس هستند بسیار راحت است. بدین منظور شما تنها با استفاده از یک چسب حرارتی و تفنگ مخصوص آن می توانید عملیات خود را انجام دهید. نحو استفاده از این چسب به این صورت است که تفنگ چسب را گرم کنید و آن را بر روی سطح مورد نظر قرار دهید. دقیقا به همان روشی که چسب های سیلیکونی عمل می کنند. چسب های حرارتی در دو نوع اتیلن و وینیل استات تولید می شوند که می توانید برای امور مربوط به آکواریوم از آن ها استفاده کنید.

زمانی که برای آکواریوم خود از چسب حرارتی استفاده می کنید، باید دقت کنید که چسب شما کاملا خشک شده باشد  وسپس با آب تماس پیدا کند. نکته دیگر در خصوص این نوع چسب ها این است که استفاده از این نوع چسب در زیر آب کار دشواری است؛ زیرا این چسب قدرت چسبندگی کافی برای نگه داشتن آب را ندارد؛ اما اگر در شرایطی مجبور باشید، می توانید به صورت موقت از آن استفاده کنید.

تماس با ما

جمع بندی

در برخی موارد ممکن است آکواریوم ها دچار آسیب یا شکستگی شوند و یا اینکه بخواهید برخی از تجیهزات درون آکواریوم را به هم متصل کنید. در این شرایط شما به یک چسب قوی مخصوص آکواریوم نیاز دارید. انواع چسب آکواریوم در مدل ها و برند های مختلفی در بازار موجود هستند. ما در این مطالب سعی کردیم شما را با انواع چسب آکواریوم آشنا کنیم تا به خوبی با ویژگی های آن ها آشنا شوید و بتوانید یک خرید آگاهانه داشته باشید. در خصوص قیمت آن ها نیز باید گفت که هر کدام از انواع این چسب ها با توجه به کاربرد و برندشان قیمت های مختلفی دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید