انواع چسب آهن و روش های استفاده از چسب آهن

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که اغلب صنعتکاران با آن رو به رو می‌شوند، نحوۀ اتصال قطعات فلزی به یکدیگر است. در گذشته از مهر و موم‌های مکانیکی برای اتصال سطوح فلزی به یکدیگر استفاده می‌شد؛ اما امروزه با استفاده از چسب آهن، دیگر شاهد مشکلات این چنینی نیستیم. در این مقاله قصد داریم درباره چسب آهن و نحوۀ استفاده از آن صحبت کنیم تا در هنگام استفاده به مشکلی برنخورید. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

چسب آهن

احتمالا شما هم برای یک بار هم که شده، نام چسب آهن را شنیده‌اید یا از نزدیک آن را لمس کرده‌اید. چسب آهن یک چسب همه کاره است که برای سطوح مختلف مانند آهنی، فولادی، پلاستیکی، چرمی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین کاربرد چسب آهن برای چسباندن سطوح آهنی یا فولادی به یکدیگر است.

چسب آهن چیست؟

همان طور که گفتیم، برای اتصال ورقه های فلزی از جوش دادن بست های مکانیکی استفاده می کنند؛ اما چسب آهن جایگزین مناسبی برای اتصال ورقه های فلزی است. استفاده از چسب آهن راهی مطمئن و بسیار آسان برای چسباندن قطعات فلزی است. با توجه به طیف گستردۀ فلزات، چسب های آهن انواع مختلفی دارند تا در هر شرایطی به شما کمک کنند. برای مثال چسب‌ های اپوکسی، پلی اورتان و چسب سوپر جزء نمونه های پر کاربرد هستند.

خرید چسب آهن ۵۰ سی سی رازی

از آن جایی که چسب فلزی با پیوند شیمیایی، فلزات را به یکدیگر متصل می کند، در نتیجه یک مرحلۀ بسیار زمانبر در فرآیند تولید به نام مرحلۀ مونتاژ حذف خواهد شد و با توجه به قیمت مقرون به صرفۀ آن ها، می توان گفت که علاوه بر کاهش زمان تولید، هزینۀ تولید را نیز به طور چشم گیری کاهش می دهند.

بست های مکانیکی مستعد خوردگی هستند و هنگام نصب، به دقت بسیار بالایی احتیاج دارند که بسیار زمانبر خواهد بود. در چنین شرایطی، چسب های فلزی انتخاب بهتری هستند.

خرید محصول

انواع چسب آهن

قبل از بررسی نحوۀ استفاده از چسب آهن، لازم است با انواع مختلف چسب آهن آشنا شوید و بهترین مدل را برای کار خود انتخاب کنید.

۱) چسب اپوکسی ۲) چسب پلی اورتان ۳) چسب سوپر

۱) چسب اپوکسی: چسب های اپوکسی کارآیی بسیار گسترده ای دارند. اغلب در جواهر سازی، نجاری و اتصال فلزات مورد استفاده قرار می گیرند. اپوکسی ها در انواع مختلفی مانند مات، شفاف، انعطاف بالا و غیره هستند.

۲) چسب پلی یورتان: پلی یورتان‌ها در برابر آب، نور خورشید و سایر عوامل طبیعی مقاوم هستند و ماندگاری بسیار بالایی دارند. همچنین پس از خشک شدن، می توانید بر روی آن ها سنباده بکشید و پس از صاف شدن سطحشان، آن ها را نقاشی کنید و زیبایی بیشتری به آن ها ببخشید.

۳) چسب سوپر: مدل سوم اغلب برای تعمیرات منزل مورد استفاده قرار می گیرد و کارآیی بالایی در منازل شما دارند. علاوه بر فلزات، در رابطه با چوب ها و زیورآلات هم نتایج خوبی را به همراه خواهند داشت.

خرید چسب آهن رازی سایز ۱۰۰ سی سی

مراحل استفاده از چسب آهن

مراحل استفاده از چسب آهن بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که مراحل زیر را به طور دقیق و پشت سر یکدیگر انجام دهید تا شاهد نتیجۀ بی نظیری باشید.

۱) فضای مناسب

اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب یک فضای مناسب برای شروع کار خود است. پیشنهاد ما یک کارگاه با تهویۀ خوب است تا با خیال آسوده به کار خود بپردازید. همچنین اگر در فضای باز چسب فلزی را استفاده کنید بسیار عالی خواهد شد. فقط مراقب باشید تا سقفی موقت برای جلوگیری از بارش باران و برف داشته باشد. مکان مورد نیاز باید فضای کافی برای جا به جایی قطعات داشته باشد تا هنگام حرکت دادن آن ها، اذیت نشوید.

۲) فضا و قطعات را آماده کنید

اگر مبلمان یا فرشی دارید که نمی خواهید به آن ها آسیب برسد، حتما از پوشش های پارچه ای برای جلوگیری از کثیف شدنشان استفاده کنید. قطعات را در دسترس بگذارید و تمام آن ها را بررسی کنید تا هنگام کار وقفه ای ایجاد نشود.

استفاده از چسب آهن

۳) دستکش

برای محافظت از پوست دستانتان لازم است از دستکش های لاتکس استفاده کنید. مراقب باشید ‌که دستکش شما از جنس پی وی سی، نایلون یا پنبه نباشد؛ زیرا ممکن است به اندازۀ کافی از پوست شما محافظت نکنند.

۴) تمیز کردن فلزات

فلزات مورد نظر خود را به طور کامل از وجود هر گونه گرد، غبار، آلودگی، موم، روغن، گریس یا اثر انگشت پاک کنید. یک دستمال نرم و تمیز برای این کار بسیار مناسب است. همچنین می توانید برخی قسمت ها را با استفاده از یک سنبادۀ ریز صاف کنید تا سطوح تمام فلزات برای شروع کار آماده شوند.

۵) مطالعۀ برچسب طرز استفاده

در ادامۀ بررسی نحوۀ استفاده از چسب آهن، لازم است برچسب موجود بر روی محصول را با دقت بالا مطالعه کنید. تمام مراحل ذکر شده و اندازه های دقیق را دنبال کنید تا مشکلی پیش نیاید. اغلب یک قطره چسب برای هر سه سانتی متر مربع کافی است و نیازی نیست بیشتر از آن را بر روی سطح مورد نظر خود بریزید. برخی از چسب ها مانند نمونه های اپوکسی باید با اجزای مختلف چسب و سخت کننده ها مخلوط شوند تا نتیجۀ مطلوبی را در اختیار شما قرار دهند.

۶) قرار دادن قطعات در کنار هم

قطعات را در کنار یکدیگر قرار دهید. مراقب باشید که آن ها را بسیار محکم نگه دارید تا هیچ گونه درز یا فضایی خالی در میان آن ها به وجود نیاید و آسیبی به نتیجۀ کار نرساند. در انتها نیز منتظر خشک شدن آن ها باشید. اپوکسی ها به حدود ۶۰ دقیقه زمان برای خشک شدن کامل احتیاج دارند؛ اما چسب های دیگری مانند پلی اورتون‌ سریع تر خشک می شوند و استحکام بالایی دارند.

چسب آهن قوی

برخی از انواع چسب‌‌ها هستند که قدرت بالایی برای اتصال دو سطح هم جنس و غیر هم جنس دارند. یکی از این موارد، چسب آهن پلی یورتان است که به عنوان چسب آهن قوی شناخته می‌شود. این چسب علاوه بر چسباندن سطوح فلزی، برای اتصال لاستیکی، سنگی و یا حتی برای سطوح فایبرگلاس نیز کاربرد دارد. از جمله ویژگی‌های چسب پلی یورتان می‌توان به چسبندگی بسیار زیاد، ضد آب و رطوبت و خشک شدن سریع اشاره کرد. برای استفاده، مقداری از چسب آهن پلی یورتان را با استون ترکیب کنید.

برای خرید چسب پلی یورتان، به وب سایت مینیانور مراجعه کنید.

چسب آهن بجای جوش

بدون اغراق، چسب آهن در برخی موارد می‌تواند جایگزین مناسبی برای جوشکاری باشد. در صورتی که قصد دارید تا به جای استفاده از جوشکاری، چسب آهن را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم از چسب آهن مدل اپوکسی استفاده نمایید. این چسب نه تنها ضد آب و رطوبت است بلکه در برابر انواع مواد شیمیایی و نور خورشید نیز، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. بنابراین در صورت اتصال دو سطح بزرگ فلزی، چسب آهن اپوکسی جایگزین خوبی برای جوشکاری است.

برای خرید چسب آهن اپوکسی، به وب سایت مینیانور مراجعه کنید.

چسب آهن ضد آب

برخی از انواع چسب آهن خاصیت ضد آب دارند؛ از چسب اپوکسی و پلی یورتان گرفته تا چسب سوپر گلو. همه این نوع چسب‌ها آبگریز هستند و اجازه نمی‌دهند تا آب به بافت خود نفوذ کند. برای خرید چسب سوپرگلو، به وب سایت مینیانور مراجعه کنید.

چسب آهن فوری

یکی از محصولات با دوام طولانی، چسب آهن فوری است که برای اتصال سطوح فلزی، لاستیکی، اسفنج، چرم و پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع چسب به واسطه رنگ بندی متنوع و سرعت بالای خشک شدن، در صنعت خودروسازی و مبل سازی کاربرد دارد.  برای استفاده از آچسب آهن فوری، ابتدا دو سطح را چسب بزنید و به هم فشار دهید. مدت زمان فشار بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه است.

مراحل استفاده از چسب آهن

چسب آهن دوقلو

شرکت‌های مختلفی به تولید چسب آهن دوقلو مشغول هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت غفاری و هل اشاره کرد. این چسب به صورت دو جزئی است و شما می‌توانید با ترکیب چسب  با هاردنر، از آن استفاده کنید. مهم‌ترین ویژگی‌های چسب دوقلو می‌توان به سرعت بالای خشک شدن، قابلیت تراش و مقاوم در برابر آب و رطوبت اشاره کرد. صنایع فلزی، پلاستیکی چینی، سیلندر، قطعات ماشین مانند باک بنزین، لوله فلزی و … از جمله کاربردهای چسب آهن به حساب می‌‎آیند.

چسب آهن به پلاستیک

برای چسباندن آهن و پلاستیک، نیاز به یک چسب آهن نه چندان قوی دارید. زیرا پلاستیک‌ها امکان دارد در برابر مواد شیمیایی موجود در چسب، خورده شود. بنابراین مقدار کمی از چسب را بر روی سطح پلاستیک و مقداری دیگر بر روی سطح آهنی قرار داده و فشار دهید.

چسب برای چسباندن آهن به آهن

یکی از وظایف مهم چسب آهن، چسباندن سطوح آهنی به یکدیگر است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، چسب آهن به سه نوع چسب پلی یورتان، چسب اپوکسی و چسب سوپر گلو تقسیم بندی می‌شود که هر سه نوع، قابلیت اتصال آهن به آهن را دارد. بنابراین برای چسباندن آهن به آهن، یکی از چسب‌‎های اشاره شده را استفاده کنید.

برای خرید چسب آهن، به وب سایت مینیاتور مراجعه نمایید.

چسب آهن برای کفش

هر چقدر از مزیت‌های چسب آهن به شما بگوییم، کم گفته‌ایم. این چسب به دلیل قدرت بالا، گزینه مناسبی برای متصل کردن قطعات کفش به یکدیگر است. به طور مثال شما می‌توانید برای چسباندن کفی یا ترمیم پارگی کفش، از چسب آهن استفاده کنید.

تمیز کردن فلزات

چسب آهن رازی

برند چسب رازی، جزو بهترین برندهای تولیدکننده چسب آهن در ایران است. به طوری که بسیاری از افراد چسب آهن را با برند رازی می‌شناسند. برای خرید چسب آهن رازی، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

چسب آهن هل

چسب آهن هل یک چسب دو جزئی است که به راحتی می‌تواند سطوح فلزی را به یکدیگر متصل کند. علاوه بر این، استفاده از چسب هل برای چسباندن سطوح فلزی به غیر فلزی نیز مجاز است. بنابراین چسب هل نیز به مانند چسب رازی، یک چسب باکیفیت و با دوام به حساب می‌آید. برای خرید چسب آهن هل، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

چسب آهن کاسپین

یکی دیگر از برندهای مطرح تولیدکننده چسب آهن در ایران، برند کاسپین است. چسب آهن کاسپین به صورت تیوپی و در ابعاد مختلف تولید می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای چسب آهن کاسپین می‌توان به چسباندن سطوح فلزی، پلاستیکی، پارچه‌ای، چرمی، کاغذی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. برای خرید چسب آهن کاسپین، با ما تماس بگیرید.

قیمت چسب آهن یک کیلویی

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده چسب آهن، این محصول را در سایز و ابعاد مختلفی تولید می‌کنند. یکی از ابعاد مهم و پرمصرف، چسب آهن یک کیلویی است که معمولا، بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

جمع بندی

اگر قصد دارید، استفاده از چسب آهن را به طور کامل بررسی کنید، لازم است ابتدا بهترین چسب را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. سپس به ترتیب، مراحل بالا را دنبال کنید و قطعات مورد نظر را به خوبی بچسبانید تا شاهد نتیجه ای بی نظیر و تمیز باشید.

تماس با ما

سوالات متداول

چسب آهن چه کاربردی دارد؟

مهم‌ترین کاربردهای چسب آهن، استفاده در سطوح فلزی، پلاستیکی، چوبی، کاغذی، چرمی و …. است.

آیا چسب آهن برای چسباندن آهن به پلاستیک مناسب است؟

در صورتی که از چسب قدرت زیادی نداشته باشد، می‌توان از آن برای چسباندن دو قطعه غیر همسان استفاده کرد.

بهترین برندهای تولیدکننده چسب آهن کدام است؟

برندهایی مانند رازی، هل، کاسپین و …، جزو مهم‌ترین شرکت‌های تولیدکننده چسب آهن هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید