بهترین ترکیب رنگ سرمه ای

رنگ سرمه ای یک رنگ نسبتا تیره از خانواده رنگ آبی است که اغلب در دکوراسیون داخلی مانند اتاق خواب و سالن پذیرایی استفاده می‌شود. اگرچه این رنگ در کنار رنگ روشن جلوه بیشتری پیدا می‌کند اما با ست کردن درست آن می‌توان به راحتی سرمه ای را در کنار طیف زیادی از رنگ‌ها قرار داد. در این مقاله قصد داریم تا درباره رنگ سرمه ای، بهترین ترکیب رنگ، نمادها صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ سرمه ای

رنگ سرمه ‌ای یکی از رنگ‌‌های محبوب و جذاب است که شامل طیف گسترده ‌ای از سرمه ‌ای تیره تا سرمه‌ ای روشن می‌شود. این رنگ در سبک دکوراسیون و طراحی داخلی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به طوری که برای رنگ آمیزی دیوارها، درب‌، میز، صندلی‌ و … کاربرد دارد. رنگ سرمه ‌ای با ظاهری شیک، خاص و آرام بخش، برای ایجاد یک فضای کلاسیک و جذاب، مناسب است.

جدول مشخصات رنگ سرمه ای
فامنوع رنگنمادروانشناسیمکملبهترین ست رنگبیشترین کاربرد
سرمه‌ ایرنگ روغنی، اکریلیک و پلاستیکتعادل و آرامشرنگ ثبات و امنیتنارنجی قرمز و زردسفید، سبز زیتونی، قرمز، خاکستری، زرد و بژدکوراسیون داخلی (اتاق خواب و سالن پذیرایی)

رنگ سرمه ای به انگلیسی

اگر به دنبال معنای انگلیسی «رنگ سرمه ای» هستید، باید اشاره کنیم که برگردان انگلیسی این رنگ تحت عنوان «navy blue» شناخته می‌شود.

رنگ سرمه ای چگونه درست میشود

رنگ سرمه ای یا همان رنگ دریایی، از ترکیب رنگدانه ‌های آبی و مشکی با یکدیگر ساخته می‌شود. میزان استفاده از هر رنگدانه بستگی به رنگ آبی مورد نظر دارد.

از دیگر عوامل موثر بر رنگ نهایی سرمه ای می‌توان به نوع رنگدانه‌، محیط یا حلال مورد استفاده برای مخلوط کردن و اعمال رنگ مانند رنگ روغنی، رنگ اکریلیک یا رنگ پلاستیک اشاره کرد.

رنگ سرمه ای نماد چیست

در فرهنگ و هنر ایران، رنگ سرمه‌ ای به عنوان نمادی از احترام و تواضع شناخته می‌شود. برای مثال، در داستان‌ها و اشعار کلاسیک فارسی، استفاده از گل سرمه ای به عنوان هدیه به افراد برجسته و مقامات، بیانگر این موضوع است که او فرد گیرا و قدرتمندی است.

همچنین، برای نشان دادن تعادل و آرامش در تنظیم رنگ‌های عناصر یک تصویر در هنر نقاشی ایرانی، از رنگ سرمه‌ ای استفاده می‌شد.

رنگ سرمه ای

رنگ سرمه ای از نظر روانشناسی

رنگ سرمه ‌ای به معنای تحرک، قدرت، اصالت و تحقیق نیز شناخته می‌شود. در روانشناسی رنگ، سرمه ‌ای را به معنای ثبات و امنیت می‌شناسند. این رنگ شیک و مدرن به علت آرامش و ثباتی که از خود بروز می‌دهد، برای استفاده در دکوراسیون داخلی مناسب است.

در ضمن باید توضیح داد که در برخی فرهنگ‌‎ها و ادیان، سرمه ‌ای به عنوان رنگ عفاف و پاکیزگی نیز شناخته می‌شود.

مکمل رنگ سرمه ای

رنگ‌‌هایی که به عنوان رنگ مکمل سرمه ای شناخته می‌شوند، شامل رنگ نارنجی، قرمز و زرد است. خاصیت مکمل بودن این رنگ‌ها به معنای این است که به راحتی در کنار هم قرار گرفته و ترکیب می‌شوند.

انواع رنگ سرمه ای

انواع رنگ سرمه ای از دو جنبه قابل بررسی است: ۱- از نظر فام ۲- از نظر نوع رنگ. رنگ سرمه‌ ای از نظر فام به چند دسته تقسیم بندی می‌شود که شامل رنگ سرمه ای روشن، رنگ سرمه ای تیره و رنگ سرمه ای سیر است.

از طرفی، رنگ سرمه ای از جنبه نوع، به سه دسته اصلی شامل رنگ روغنی، رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک تقسیم بندی می‌گردد. رنگ روغنی و اکریلیک سرمه ای، نه تنها در برابر آب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد بلکه به راحتی بر روی انواع سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این در حالی است که رنگ پلاستیک سرمه ای، هیچگونه مقاومتی در برابر آب و رطوبت ندارد. بنابراین در سطوحی مناسب است که رفت و آمد زیادی ندارد: مانند سقف ساختمان.

اگر قصد خرید رنگ روغنی سرمه ای، خرید رنگ اکریلیک سرمه ای و خرید رنگ پلاستیک سرمه ای را دارید، این محصولات را با تخفیف ویژه از وب سایت مینیاتور خریداری نمایید.

رنگ سرمه ای روشن

رنگ سرمه ای روشن به عنوان یک رنگ آبی روشن با نمودی از سرخابی یا ارغوانی کمرنگ توصیف می‌شود. این رنگ با اضافه کردن سفید به رنگ آبی به دست می‌آید.

اگر به دنبال روشن کردن یک محیط تیره و نسبتا گرم هستید، پیشنهاد ما این است که از رنگ سرمه ‌ای روشن استفاده کنید. همچنین در هنر نقاشی و طراحی، این رنگ برای نشان دادن آسمان روشن و صاف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ سرمه ای سیر

رنگ سرمه ‌ای سیر ترکیبی از رنگ آبی و خاکستری است که برای ایجاد آرامش در دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ جهت استفاده در اتاق‌ خواب و رنگ آمیزی وسایل نقلیه (مانند خودرو) بسیار مناسب است.

رنگ سرمه ای تیره

رنگ سرمه ‌ای تیره جزو تیره ترین رنگها از میان خانواده رنگ آبی است که مقداری خاکستری یا مشکی در ترکیب رنگ آبی خود دارد. این رنگ زیبا، شیک و جذاب، به دلیل تیرگی ، در دکور خانه پر کاربرد است.

در ضمن رنگ سرمه ای تیره یک رنگ جدی، پایدار، محکم و با اعتماد به نفس است که معمولا برای قدرت نمایی کاربرد دارد.

رنگ سرمه ای

بهترین ترکیب رنگ با سرمه ای

ترکیب رنگهای مختلفی وجود دارد که به خوبی با رنگ سرمه ای کار می‌کند. برخی از بهترین ترکیب رنگ با سرمه ای می‌توان به رنگ سفید، خاکستری، صورتی، قرمز، خردلی، مرجانی، طلایی و سبز زیتونی اشاره کرد.

در جدول زیر به ترکیب رنگ با سرمه ای و ویژگی آن‌ها می‌پردازیم.

بهترین ترکیب رنگ با سرمه ای
ترکیبویژگی
سرمه ای و سفیدیک ترکیب جاودانه و کلاسیک است.
سرمه ای و خاکسترییک ترکیب ظریف که برای محیط رسمی مناسب است.
سرمه ای و صورتییک ترکیب زنانه که برای اتاق خواب دختران کاربرد دارد.
سرمه ای و قرمزیک ترکیب چشمگیر و جسورانه که در محیط معمولی و رسمی به خوبی کار می‌کند.
سرمه ای و خردلییک ترکیب منحصر به فرد و غیر منتظره که برای سالن پذیرایی مناسب است.
سرمه ای و مرجانییک ترکیب لطیف که گزینه مناسبی برای آشپزخانه است.
سرمه ای و طلاییبرای ایجاد ظاهری مجلل و شیک، از این ترکیب استفاده کنید.
سرمه ای و سبز زیتونیترکیبی که ست شدن طبیعت و دریا را نشان می‌دهد.

ترکیب رنگ سرمه ای تیره

رنگ سرمه ای تیره یک رنگ چند منظوره است که می‌توان با بسیاری از رنگ‎ها برای ایجاد ظاهر شیک و متفاوت استفاده کرد. بهترین ترکیب رنگ سرمه ای تیره شامل رنگ‌ سفید، خاکستری، صورتی، قرمز، زرد خردلی، آبی روشن، بژ و سبز روشن می‌شود.

در جدول زیر به چند نمونه از بهترین ترکیب رنگ با رنگ سرمه ای تیره اشاره می‌کنیم.

بهترین ترکیب رنگ با سرمه ای تیره
ترکیبویژگی
سرمه ای و سفیدایجاد یک ظاهر تمیز و شفاف
سرمه ای و خاکستریایجاد یک ظاهر شیک و با کلاس
سرمه ای و صورتیایجاد یک ظاهر رمانتیک
سرمه ای و قرمزیک ترکیب رنگ مدرن
سرمه ای و خردلیترکیبی از گرما و خاص بودن
سرمه ای و آبی روشنمعجونی از ظرافت و نرمی
سرمه ای و بژیک ترکیب گرم و دلنشین
سرمه ای و سبزیک ظاهر متفاوت با الهام از طبیعت

ترکیب رنگ سرمه ای با قهوه ای

قرار دادن رنگ سرمه ای در کنار قهوه‌ ای، ترکیبی زیبا، ظریف و طبیعی خلق می‌کند. سرمه‌ ای یک رنگ تیره و دلنشین است که در کنار قهوه ‌ای، ظاهری شیک و مدرن از خود به نمایش می‌گذارد. اگر در دکوراسیون منزل به درستی از این ترکیب استفاده شود، محیطی گرم و راحت به وجود می‌آید. در ضمن این دو رنگ در دکوراسیون سنتی و مدرن قابل استفاده است.

یکی از راه‌های اضافه کردن این ترکیب رنگ در منازل مسکونی این است که از آبی سرمه ‌ای به ‌عنوان رنگ غالب دیوارها و مبلمان استفاده کنید و رنگ قهوه‌ ای را برای کوسن، فرش یا پرده به کار ببرید.

ترکیب رنگ سرمه ای با زرشکی

ترکیب رنگ سرمه ای با زرشکی، یک ترکیب زیبا و متفاوت است که بسته به میزان استفاده از هر دو رنگ، می‌تواند شادابی و نشاط را برای دکوراسیون منزل به ارمغان آورد.

اگر قصد استفاده از این ترکیب رنگ در دکوراسیون منزل را دارید، بهتر است از رنگ سرمه ‌ای به عنوان رنگ اصلی دیوارها و رنگ زرشکی را برای تختخواب یا پرده مورد استفاده قرار دهید.

با این حال، اضافه کردن رنگ زرشکی به رنگ سرمه ای، احساس تعادل و هماهنگی را برای دکوراسیون شما ایجاد می‌کند.

رنگ سرمه ای با چه رنگی ست میشه

سرمه ای رنگی همه کاره است که می‌توان آن را با رنگ‌های متنوع دیگری ست کرد تا حالت‌ها و زیبایی های متفاوتی به وجود آورد. بهترین ست رنگ سرمه ای عبارتند از:

۱- ست سرمه ای و کرم و بژ: ترکیب آبی سرمه ای با طیف رنگی کرم و بژ، فضایی گرم در دکوراسیون خانه ایجاد می‌کند.

۲- ست سرمه ای و آبی روشن: ترکیب آبی سرمه ای با آبی روشن ظاهری هماهنگ و آرام پدید می‎آورد.

۳- ست سرمه ای و زرد: ترکیب سرمه ای و زرد، ظاهری روشن و شاد ایجاد کرده که در محیط های مدرن و ترکیبی به خوبی عمل می‌کند.

ست رنگ سرمه ای با زرد

ترکیب رنگ سرمه ای با زرد می‌تواند یک طرح رنگی زیبا و جسورانه برای اتاق خواب ایجاد کند. در ادامه به چند ایده جذاب درباره اضافه کردن این دو رنگ به اتاق خواب اشاره می‌کنیم:

۱- با رنگ آمیزی دیوار به رنگ سرمه ای شروع کنید. دیواری روبروی چارچوب تختخواب را با رنگ سرمه ای رنگ نمایید.

۲- سپس یک روتختی، لحاف یا بالشت‌هایی با رنگ روشن زرد انتخاب کنید تا به دیوار سرمه ‌ای اضافه شود.

۳- از لوازم برجسته به رنگ زرد مانند پرده استفاده کنید.

۴- سایر دیوارهای اتاق به همراه سقف را به رنگ سفید رنگ آمیزی تا علاوه بر متعادل کردن محیط، باعث برجسته شدن رنگ سرمه ای و زرد شود.

۵- از مبلمان و دکور چوبی برای ایجاد گرما و بافت به اتاق استفاده کنید.

۶- از رنگ‌های طلایی یا برنجی مانند قاب عکس یا لوستر استفاده کنید تا جلوه‌ ای از زرق و برق و تجمل به محیط اضافه شود.

به خاطر داشته باشید که در استفاده از موتیف زرد زیاده روی نکنید؛ زیرا اتاق را بیش از حد شلوغ و خسته نشان می‌دهد. با رعایت این نکات می توانید یک طرح زیبا و شیک برای اتاق خواب آبی سرمه ای و زرد بسازید که کاملا مکمل دکوراسیون منزل شما باشد.

رنگ سرمه ای

رنگ سرمه ای متالیک

سرمه ای متالیک یک رنگ خاص است که معمولا روکش درخشان یا براق دارد. این رنگ انتخاب مناسبی برای دکوراسیون منزل و رنگ خودرو است؛ زیرا پیچیدگی و جسارت مدرن را به شکل همزمان ارائه می‌دهد.

در جدول زیر به بهترین ترکیب رنگ سرمه ای متالیک اشاره می‌کنیم.

بهترین ترکیب رنگ سرمه ای متالیک
ترکیبویژگی
سرمه ای متالیک و طلاییایجاد فضایی پر زرق و برق و مجلل
سرمه ای متالیک و نقره ایظاهری شیک و مدرن
سرمه ای متالیک و سفیدایجاد یک فضای ساحلی
سرمه ای متالیک و صورتیظاهری زنانه و شیک
سرمه ای متالیک و مرجانیایجاد ظاهری جسورانه و گرمسیری شبیه به یک جزیره
سرمه ای متالیک و خاکستریبرای ایجاد دکوراسیون کاملا مدرن با الهام از تم به کار رفته در صنایع

ساخت رنگ سرمه ای برای دیوار

برای تهیه رنگ سرمه ای، رنگ آبی و سیاه را ترکیب کنید تا یک رنگ تیره مانند بسازید. همچنین می‌توانید از رنگ‌های آماده استفاده کنید.  با این وجود، برای تهیه رنگ سرمه ای روی دیوار، مراحل زیر را انجام دهید:

۱- ابتدا مقداری رنگ آبی را روی سینی رنگ بریزید.

۲- رنگ مشکی را به آهستگی به رنگ آبی خود اضافه کرده و آن را با استفاده از قلم مو یا یک تکه چوب، به خوبی ترکیب کنید.

۳- پس از مخلوط شدن رنگ، دیوار را به وسیله قلم مو رنگ بزنید. اگر رنگ شما آن چیزی نبود که می‌خواستید، می‌توانید یک مقدار از رنگ‌ مشکی به آن اضافه کنید تا رنگ سرمه ای دلخواه شما به دست آید.

رنگ سرمه ای برای دیوار

رنگ سرمه ‌ای یکی از رنگ‌های تیره و زیبا است که در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از ویژگی‌های این رنگ برای دیوار به شرح زیر است:

۱- آرامش: رنگ سرمه‌ ای ترکیبی از آرامش و مدرنیته است که باعث می‌شود دکوراسیون شما احساس شادابی کند.

۲- افزایش تمرکز: رنگ سرمه‌ ای به دلیل تعادلی که دارد، به کمک نورپردازی، محیط خانه را به یک محیط ساکت و خلوت تبدیل می‌کند.

۳- افزایش خلاقیت: این رنگ زمینه ‌ساز تولید انرژی و خلاقیت در دکوراسیون داخلی است.

۴- ایجاد پرسپکتیو: رنگ سرمه ‌ای با افزایش عمق و ارتفاع، محیط را بزرگ نشان می‌دهد.

۵- قابلیت ترکیب با رنگ‌های مختلف: این رنگ قابلیت ترکیب با رنگ‌های مختلف را دارد و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که یک دیزاین منحصر به فرد برای دیوارها انتخاب کنید.

رنگ سرمه ای برای اتاق خواب

رنگ سرمه‌ای باعث ایجاد آرامش و نشاط در اتاق خواب می‌شود. این رنگ به دلیل حس آرامش و استراحتی که القا می‌کند، برای دیوار مناسب است. همچنین، رنگ سرمه‌ای نه تنها باعث افزایش تمرکز و شناخت نقاط روشن و تیره در فضای اتاق خواب می‌شود بلکه کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشد.

رنگ سرمه ای لباس

در ادامه به چند ایده در مورد نحوه مدل دادن به لباس سرمه ای اشاره می‌کنیم:

۱- برای یک مراسم رسمی، یک جفت کفش مشکی پاشنه دار بپوشید تا کمی ظرافت را به لباس سرمه ای خود اضافه کنید.

۲- برای ظاهر غیر رسمی، لباس سرمه ای را با کفش‌های کتانی یا صندل سفید ست کنید. همچنین می‌توانید یک ژاکت جین برای آرامش بیشتر اضافه نمایید.

۳- اضافه کردن زیورآلات به رنگ طلایی در کنار لباس سرمه ای،  جذابیت استایل شما را دوچندان می‌کند.

۴- برای ایجاد ظاهری براق  در کنار پیراهن سرمه ای رنگ‌، یک کت یا ژاکت پشمی به رنگ بژ یا سفید اضافه کنید.

۵- بافت‌ها و پارچه های مختلف را آزمایش کنید. یک لباس سرمه ای می‌تواند در مواد مختلف از جمله ابریشم، توری، پنبه و جین عالی به نظر برسد.

رنگ سرمه ای

قیمت رنگ سرمه ای

قیمت رنگ سرمه ‌ای بستگی به نوع رنگ، برند و کیفیت آن دارد. همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده رنگ، مدل‌های مختلفی از این رنگ را عرضه می‌کنند که هر کدام دارای قیمت‌های متفاوتی هستند.

به ‌طور کلی، رنگ سرمه‌ ای در سه نوع رنگ روغنی، اکریلیک و پلاستیک تقسیم بندی می‌شود. نوع روغنی و اکریلیک رنگ سرمه ای، قابلیت شستشو دارد اما نوع پلاستیک، غیر قابل شستشو است. برای خرید رنگ سرمه ای روغنی، اکریلیک و پلاستیک به دو شکل آماده یا ساخت از طریق دستگاه ترکیب رنگ، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

در ضمن برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت نقاشی ساختمان، مقاله «قیمت نقاشی ساختمان در سال ۱۴۰۲» را در وب سایت مینیاتور مطالعه نمایید.

قیمت رنگ سرمه ای متالیک خودرو

قیمت رنگ سرمه ای متالیک در بازار خودرو‌ ایران، بستگی به برند، نوع و کیفیت رنگ دارد. برای اکسب اطلاعات بیشتر پیرامون قیمت این محصول، بهتر است به فروشگاه‌های لوازم خودرو و یا مراکز خدماتی خودرو تماس بگیرید.

در ضمن شما می‌توانید با مطالعه مقاله «جذاب‌ترین رنگ‌ خودرو برای سال ۲۰۲۳»، با انواع ترند رنگ خودرو در سال ۱۴۰۲ آشنا شوید.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع رنگ سرمه ای و بهترین ترکیب رنگ آن پرداختیم. رنگ سرمه ای یک رنگ از خانواده آبی است که امروزه به عنوان نماد تعادل و آرامش شناخته می‌شود. انواع رنگ سرمه ای شامل رنگ سرمه ای روشن، سرمه ای سیر و سرمه ای تیره است که بسته به سلیقه خود، می‌توانید یکی از این رنگها را برای دکوراسیون داخلی انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ سرمه ای و نحوه خرید آن، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

رنگ سرمه ای با چه رنگی ست است؟

بهترین رنگ‌ها برای ست کردن رنگ سرمه ای شامل رنگ سفید، سبز زیتونی، قرمز، خاکستری، زرد و بژ می‌شود.

رنگ سرمه ای چیست؟

رنگ سرمه ای یکی از رنگ‌های خانواده آبی است که در دکوراسیون داخلی به ویژه اتاق خواب و سالن پذیرایی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع رنگ سرمه ای دیوار کدام است؟

انواع رنگ سرمه ای در دو دسته خلاصه می‌شود. دسته اول مربوط به فام آن است که می‌توان به سرمه ای روشن، سرمه ای سیر و سرمه ای تیره اشاره کرد. دسته دوم مربوط به نوع رنگ مورد استفاده است که شامل رنگ روغنی، رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک می‌شود.

رنگ سرمه ای از ترکیب چه رنگ‌هایی درست می‌شود؟

برای درست کردن رنگ سرمه ای، رنگ آبی را با مقداری مشکی مخلوط کنید.

رنگ سرمه ای نشانه چیست؟

رنگ سرمه ای نشانه تعادل، آرامش و جسارت است.

رنگ سرمه ای به چه پوستی میاد؟

رنگ سرمه‌ای معمولا با پوست‌ روشن و سفید، هماهنگی بهتری دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید