نحوه ترکیب رنگ‌ها به شکل اصولی

وقتی صحبت از ترکیب رنگ‌ها می‌شود، خیلی به سطحی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. قوانین مخلوط کردن رنگدانه‌های رنگ با قوانین مخلوط کردن رنگ‌های نور متفاوت است. خوشبختانه، با یادگیری رنگ‌های اصلی و ثانویه برای هر سطح و درک نحوه عملکرد آن‌ها هنگام مخلوط کردن، می‌توانید بدانید که چگونه رنگ‌ها را در هر شرایطی به‌طور مناسب ترکیب کنید. در این مقاله به نحوه ترکیب رنگ‌ها و چگونگی انجام آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۶ دقیقه

نحوه ترکیب‌ رنگ‌ها در ۲ روش

تصویری از ترکیب رنگ‌ها اصلی

روش اول: ترکیب رنگ های اولیه و ثانویه

۱- رنگ‌های رنگدانه اولیه را با هم مخلوط کنید تا رنگ‌های ثانویه بسازید. ۳ رنگ اصلی وجود دارد: قرمز، آبی و زرد. این رنگ‌ها را نمی‌توان با مخلوط کردن رنگ های دیگر ساخت. با این حال، آن‌ها را می‌توان با هم مخلوط کرد تا ۳ رنگدانه ثانویه را تشکیل داد: قرمز و آبی= بنفش، آبی و زرد= سبز و قرمز و زرد= نارنجی را ایجاد می‌کنند.

توجه داشته باشید که وقتی رنگ‌های اصلی را با هم مخلوط می‌کنید، رنگ‌های ثانویه‌ای که تولید می‌کنند خیلی روشن یا زنده نیستند. دلیل آن این است که این رنگدانه‌های ترکیب شده، مقدار بیشتری از طیف را کم کرده و نور کمتری را از رنگ منعکس می‌کنند تا به شما رنگ‌های ثانویه بدهند که تیره و گل آلود هستند تا زنده و روشن.

۲- با مخلوط کردن رنگدانه‌های اولیه و ثانویه، رنگ‌های میانی رنگ را ایجاد کنید. ۶ رنگ میانی وجود دارد که می‌توان از طریق ترکیبات مختلف ممکن از رنگدانه‌های اولیه و ثانویه ایجاد کرد. این‌ها شامل زرد-نارنجی (زرد مخلوط با نارنجی)، قرمز-نارنجی (قرمز مخلوط با نارنجی)، بنفش-قرمز (بنفش مخلوط با قرمز)، آبی-بنفش (آبی مخلوط با بنفش)، سبز-آبی (سبز مخلوط با آبی) و زرد-سبز (زرد مخلوط با سبز) هستند. این رنگ های میانی بین رنگ‌های اصلی و ثانویه روی چرخه رنگ قرار دارند.

۳- رنگدانه‌های ثانویه را با هم ترکیب کنید تا رنگ‌های سوم را بسازید. علاوه بر رنگدانه‌های اولیه، ثانویه و میانی، ۳ رنگ سوم نیز وجود دارد که با ترکیب دو رنگ ثانویه با یکدیگر تولید می‌شوند. ترکیب رنگ‌ شامل قهوه ای (سبز مخلوط شده با نارنجی)، آجری (نارنجی مخلوط شده با بنفش)، و رنگ تخته سنگی (بنفش مخلوط شده با سبز) هستند. این رنگ‌ها معمولا روی چرخه‌های رنگی گنجانده نمی‌شوند اما همچنان رنگ‌های زنده‌ای هستند که می‌توانند با ترکیب رنگ‌های دیگر با یکدیگر به وجود آیند.

۴- از مخلوط کردن رنگ‌ها برای ایجاد رنگدانه سفید خودداری کنید. رنگدانه بخش‌هایی از طیف نور را جذب کرده و برخی دیگر را منعکس می‌کند و در نتیجه رنگی را که ما در رنگدانه رنگ درک می‌کنیم، ایجاد می‌شود. این بدین معنی است که افزودن رنگدانه‌های مختلف به هم باعث تیره شدن رنگ شما می‌شود، زیرا نور بیشتری را جذب می‌کند. بنابراین غیرممکن است که رنگدانه‌های رنگ را با هم مخلوط کنید تا رنگ سفید ایجاد شود. اگر می خواهید از رنگ سفید برای پروژه نقاشی خود استفاده کنید، به جای مخلوط کردن، باید آن را خریداری کنید.

۵- تمام رنگ‌های اصلی را با هم ترکیب کنید تا رنگ قهوه‌ای تیره بسازید. رنگ قهوه‌ای را می توان با مخلوط کردن قسمت‌های مساوی از هر ۳ رنگ اصلی با هم ساخت. همچنین می‌توان آن را با ترکیب هر ۲ مکمل ایجاد کرد. اگر قهوه‌ای که می‌سازید خیلی به سمت رنگ خاصی متمایل است، با اضافه کردن کمی رنگ متضاد، آن را خنثی کنید.

۶- رنگ قهوه‌ای را با رنگ آبی مخلوط کنید تا رنگ مشکی بسازید. ساده‌ترین راه برای ساختن رنگ مشکی این است که رنگ قهوه‎ای را که به تازگی ساخته‌اید با رنگ آبی مخلوط کنید تا رنگ مشکی مورد نظرتان را ایجاد کند. شما همچنین می‌توانید با مخلوط کردن ۳ رنگ اصلی با هم (مقدار بیشتری رنگ آبی نسبت به دو رنگ اصلی دیگر)، رنگ مشکی را درست کنید. در ضمن هیچ رنگ سفید یا رنگی مانند زرد مات یا سبز مات به آن اضافه نکنید، زیرا این کار مشکی شما را بیشتر شبیه سایه خاکستری می‌کند.

روش دوم: نحوه ترکیب رنگ با ایجاد سایه‌ها و تنالیته‌ها

تصویری از ترکیب رنگ‌ها

۱- برای ایجاد یک رنگ (فرقی ندارد چه رنگی)، کافی است که رنگ سفید را به رنگدانه‌های مختلف اضافه کنید. رنگ‌ها به سادگی نسخه های روشن تر از رنگ اصلی یک رنگ هستند. برای روشن تر شدن رنگ و حتی ساخت یک رنگ خاص، رنگ سفید را به آن اضافه کنید. هر چه رنگ سفید بیشتری به رنگدانه اضافه کنید، رنگ آن روشن‌تر خواهد شد. به عنوان مثال، افزودن رنگ سفید به رنگ قرمز، رنگ صورتی را ایجاد می‌کند که نسخه روشن تری از قرمز است.

۲- با افزودن رنگ مشکی به آن‌ها، سایه‌هایی از رنگ‌ها ایجاد کنید. نسخه‌های تیره‌تر رنگ اصلی تشکیل دهنده یک رنگ، سایه آن نامیده می‌شود. اینها با افزودن رنگ مشکی به رنگدانه ایجاد می‌شوند. میزان تیره بودن سایه بستگی به مقدار رنگ مشکی دارد که به رنگ اصلی اضافه می‌کنید. هر چه رنگ مشکی بیشتری اضافه کنید، سایه تیره‌تر می‌شود.

برخی از هنرمندان ترجیح می‌دهند مکمل رنگ را اضافه کنند که رنگ مخالف آن در یک چرخه رنگ است. به عنوان مثال، سبز را می توان برای تیره کردن سرخابی و سرخابی را برای تیره کردن سبز استفاده کرد، زیرا آن‌ها در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار دارند.

۳- یک رنگ را با هر دو رنگ سیاه و سفید مخلوط کنید تا رنگ‌های کسل‌کننده و کم‌رنگی ایجاد کنید. تنالیته رنگ با افزودن سیاه و سفید به یک رنگ تولید می‌شوند و نسبت به رنگ اصلی، شدت و اشباع کمتری دارد. با تغییر مقادیر نسبی سیاه و سفیدی که به ترکیب رنگ خود اضافه می‌کنید، می‌توانید هر سبک یا اشباع مورد نظر خود را بدست آورید.

برای مثال، هم سفید و هم سیاه را به زرد اضافه کنید تا سبز زیتونی روشن درست شود. با اضافه کردن رنگ سیاه به زرد، تنالیته رنگ تغییر می‌کند و به سمت سبز زیتونی می‌رود. بنابراین اگر بخواهید تنالیته رنگ را روشن‌تر کنید، می‌توانید از رنگ سفید استفاده نمایید.

برای رنگ‌های غیر اشباع مانند قهوه‌ای (نارنجی تیره)، می‌توانید رنگ را به همان روشی که برای نارنجی روشن انجام می‌دهید تنظیم کنید؛ با افزودن مقادیر کمی از رنگ‌های نزدیک به چرخه رنگ، مانند سرخابی، زرد، قرمز یا نارنجی. این‌ها رنگ قهوه ای شما را روشن می‌کند و همچنین تنالیته آن را تغییر می‌دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی و معرفی نحوه ترکیب رنگ‌های مختلف با استفاده از دو روش منحصر به فرد پرداختیم. اصولا برای ترکیب رنگ‌های مختلف باید علاوه بر شناخت رنگ‌ها، سایه‌ها و تنالیته رنگ، اشراف کامل بر چگونگی ترکیب آن‌ها با یکدیگر داشت. هر چقدر تسلط ما در ساخت رنگ بیشتر باشد، دقت پالت نهایی نیز بیشتر خواهد شد؛ در نتیجه احساس بهتری را می‌توانیم در محیط زندگی خود با استفاده از ترکیب رنگ‌های مختلف ایجاد کنیم. برای بررسی بیشتر نحوه ترکیب رنگ‌ها، با کارشناسان متخصص فروشگاه رنگ، چسب و ابزارآلات مینیاتور مشورت کنید.

سوالات متداول

رنگ قهوه‌ای چگونه ساخته می‎شود؟

نتیجه ترکیب سبز مخلوط شده با نارنجی می‌شود رنگ قهوه‌ای.

برای ساخت رنگ آجری چه راهی وجود دارد؟

کافی است که رنگ نارنجی مخلوط شده با بنفش را ترکیب کنید.

رنگ سبز از ترکیب چه رنگ‌هایی به دست می‌آید.

آبی و زرد را با یکدیگر ترکیب کنید تا رنگ سبز به وجود آید.

منبع تصاویر: www.approachabledesign.co و www.britannica.com

ممکن است شما دوست داشته باشید