رنگ آبی آسمانی؛ نمادها، نحوه ساخت و بهترین ترکیب

یکی از بهترین سایه‌های خانواده آبی، رنگ آبی آسمانی است. این رنگ نمادی از رویاپردازی، اعتماد به نفس و وفاداری است که بیشتر تمایل دارد تا چهره آرامش‌بخش جهان را به انسان نشان دهد. آبی آسمانی از ۳ رنگ آبی، قرمز و سبز تشکیل شده است که بیشتر برای برندها و دکوراسیون داخلی کاربرد دارد. در این مقاله به بررسی رنگ آبی آسمانی، نحوه ساخت، نمادها، بهترین ترکیب در دکوراسیون داخلی و مکمل اصلی آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

خانواده آبی

رنگ آبی نماد آرامش و تمایلات فکری است و برای فکر کردن به مشکلات وقت می‌گذارد. این رنگ کندترین رنگ از سه رنگ اولیه است و اغلب می‌تواند نشان دهنده وفاداری نیز باشد؛ زیرا عمیقا با زمان و حرکت ملایم در هم آمیخته است. آبی طبیعت شوخ هوا و جنبه احساسی آب را گرد هم می‌آورد. بسیاری از سایه‌های آبی به‌عنوان یک رنگ آرام، حالت‌های آن‌ها را به بافت اطراف خود تغییر می‌دهد.

رنگ آبی آسمانی

تصویری از روشنایی رو در اتاق آبی روشن

آبی آسمانی سایه‌ای بسیار روشن و مطیع است. این رنگ نماد رویاپردازی است و اغلب با آلیس در سرزمین عجایب یا علامت رویایی انعکاس ماهی‌ها در آب ارتباط دارد.

سبکی آبی آسمانی هوای معصومیت را به همراه دارد و به معنای واقعی کلمه سرش را در ابرها قرار داده است. این یک رنگ فوق العاده برای آرامش در اواسط بعد از ظهر، در نیمه راه بین خلقت و انعکاس به حساب می‎آید. رنگ آبی آسمانی به خودی خود چندان فعال نیست و اغلب ایده‌هایی را تشویق می‌کند که احتمالا هرگز به واقعیت نمی‌پیوندند. آبی آسمانی یک رنگ عالی برای پذیرش ذهن- آگاهی است.

آبی آسمانی بهترین رنگ برای استفاده در هنگام کاردستی برای کاهش استرس و اضطراب است. این یک رنگ عالی برای استفاده در حمام برای حسی مانند آبگرم یا برای هر پروژه بافندگی که رویایی و لذت بخش محسوب می‌شود: مانند محیط حمام یا یک پتو و ژاکت گشاد است.

کاردستی‌های آبی آسمانی هدایایی عالی برای دادن به مادری است که دوستش دارید. همچنین برای استفاده در بسته‌های مراقبت، سبدهای هدیه و کارت‌های «به زودی خوب شو»، رنگ بسیار خوبی است. آبی آسمانی یک رنگ خوش‌بینانه است و می‌تواند به تشویق ایمان به نتایج مثبت کمک کند!

مشخصات رنگ آبی آسمانی
نام رنگرنگ‌های تشکیل‌دهندهمکملبهترین ستنماد
آبی آسمانیآبی + قرمز + سبزرنگ نارنجیست با کرم، قهوه ای و رنگ‌های گرمخوش بینی، وفاداری و اعتماد به نفس

انواع رنگ آبی آسمانی

کد HEX آبی آسمانی #۸۷CEEB است. این رنگ را می‌توان در فضای RGB با ۱۳۵ درصد قرمز، ۲۰۶ درصد سبز و ۲۳۵ درصد آبی به دست آورد. آبی آسمانی را می‌توان در فضای رنگی CMYK با ۴۳% فیروزه‌ای، ۱۲% سرخابی و ۸% مشکی ساخت.

با این حال، انواع آبی آسمانی عبارتند از

۱- آبی آسمانی روشن

۲- آبی آسمانی سیر

رنگ آبی آسمانی نماد چیست؟

این رنگ احساس اعتماد، ثبات، و افزایش مهارت‌های شناختی را برمی‌انگیزد. آبی آسمانی یکی از پرطرفدارترین سایه‌های آبی است که آن را به رنگی خاص برای برندهای مختلف تبدیل می‌کند. رنگ آبی آسمانی با خوش بینی، وفاداری و اعتماد به نفس همراه است.

رنگ آبی آسمانی با چه رنگی ست میشه؟

تصویری از قاب عکس و دیوار به رنگ آبی آسمانی

آبی آسمانی با رنگ‌های قهوه‌ای خاکی و سبز یا رنگ‌های گرم غروب آفتاب از جمله صورتی، زرد، نارنجی و اسطوخودوسی ست می‌‎شود همچنین با اکثر رنگ‌های خنثی مانند کرم، خاکستری و قهوه ای و نیز با سایر رنگ‌های پاستلی به خوبی ترکیب می‌گردد. آبی آسمانی را می‌توان در کنار رنگ‌های تیره و جواهری استفاده کرد اما ممکن است به نظر نامناسب به نظر برسد، مگر اینکه از آن در یک الگوی ظریف استفاده نشود که به حفظ ماهیت واقعی آن در پالت کمک می‌کند.

برخلاف بیشتر رنگ‌ها که با رنگ‌های دیگر خوب یا ضعیف عمل می‌کنند، آبی آسمانی بیشتر به نحوه استفاده از آن اهمیت می‌دهد. به همین ترتیب، الگوهای پرزدار یا توری با آبی آسمانی می‌توانند به خوبی با رنگ‌های تیره‌تر و تهاجمی‌تر مانند شرابی هماهنگ شوند. آبی آسمانی به رنگی در کنار خود نیاز دارد تا در رویایی بودن خود احساس امنیت کند.

معنی رنگ آبی آسمانی

آبی آسمانی یک رنگ آبی کم رنگ با ته رنگ سبز است. رنگ سبز ممکن است عده‌ای را شگفت‌زده کند: بالاخره یکی از اولین چیزهایی که در مورد این رنگ می‌آموزیم این است که آسمان همواره در یک پالت آبی نمایان می‌شود. با این حال، آبی آسمانی، رنگ سبز را به ترکیب خود می‌آورد تا لحنی آرام‌بخش و طبیعی ایجاد کند. همچنین آبی آسمانی حس امید، رویا و حسن نیت را برمی‌انگیزد.

توجه: رنگ آبی (به طور کلی) یکی از پرطرفدارترین رنگ‌ها و رنگ آبی آسمانی جزو پرطرفدارترین رنگ‌های آبی است.

تاریخچه آبی آسمانی

آبی آسمانی در اوایل رنسانس در فرانسه و انگلیسی شناخته شد. این رنگ برای اولین بار در سال ۱۶۸۱ به زبان انگلیسی ثبت شد و به رنگی که در یک روز روشن دیده می‌شود نامگذاری شد. مفهوم آبی آسمان حتی زودتر در فرانسه پدید آمد؛ جایی که برای اولین بار در Les navigations، peregrinations et voyages faicts en la Turquie اثر Nicolas de Nicolay در سال ۱۵۷۶ ثبت شد. ترجمه این کتاب به انگلیسی شاید یکی از اولین کتب رسمی درباره رنگ آبی آسمانی باشد.

آبی آسمانی در دوران امپرسیونیسم

سال ۱۸۰۰ عصر اولین رنگ های مصنوعی بود. در میان آن‌ها، سه سال پس از کشف آبی کبالت توسط یک شیمیدان فرانسوی، در یک آزمایشگاه سوئیسی به سال ۱۸۰۵، یک رنگ آبی سرولین ایجاد شد. این رنگدانه‌ها جای خود را به عصر جدیدی از آثار هنری آبی، مد و منسوجات دادند. گویی آسمان باز شده بود، لذت هنرمندان از این بلوز را می‌توان به‌خوبی در مناظر دوران امپرسیونیسم دید.

روانشناسی رنگ آبی آسمانی

آبی محبوب‌ترین رنگ در بازاریابی است. این رنگ احساس اعتماد، ثبات و افزایش مهارت‌های شناختی را برمی انگیزد. آبی آسمانی یکی از پرطرفدارترین سایه‌های آبی محسوب می‌شود که آن را به رنگی خاص برای برندها تبدیل کرده است. آبی آسمانی با خوش بینی، وفاداری و اعتماد به نفس همراه است. برندها هنگام تبلیغ کسب و کار خود از آبی آسمانی برای ایجاد این احساسات استفاده می‌کنند.

بهترین ویژگی‌های رنگ آبی در رنگ آبی آسمانی تجلی پیدا می‌کند. رنگ آبی می‌تواند احساس اعتماد و همچنین غم و اندوه را برانگیزد.  از طرفی آبی آسمانی احساس اعتماد و ثبات آن را تقویت می کند. از نظر روانشناسی، آبی آسمانی باعث می‌‎شود که هر گونه پیوند با غم از بین برود.

آبی آسمانی در ورزش

آبی آسمانی در ورزش‌ نیز حضور زیادی دارد. چندین تیم آرژانتینی دارای رنگ آبی آسمانی هستند، از جمله تیم ملی فوتبال این کشور. تیم لیگ راگبی استرالیا (نیو ساوت ولز بلوز) نیز از آبی آسمانی به عنوان رنگ رسمی استفاده می‌کند. در مسابقات فرمول یک، بنتون و جانشین آن تیم رنو هر دو با خودروهای آبی آسمانی مسابقه می‌دهند. در انگلستان، منچسترسیتی آبی آسمانی را به عنوان رنگ اصلی پیراهن خود در سال ۱۸۹۴ پذیرفت.

چگونه رنگ آبی آسمانی درست کنیم؟

برای ساخت آبی آسمانی به ۳ رنگ قرمز، سبز و آبی نیاز دارید. با ترکیب کردن این ۳ رنگ، به راحتی می‌توان آبی آسمانی را درست کرد. با این حال، مقدار و درصد اختلاط ۳ رنگ گفته شده نیز مهم است. شما باید بدانید که مقدار یا درصد اضافه هر کردن هر کدام از رنگ‌ها، باید چقدر باشد. آبی آسمانی از قرمز، سبز و آبی ساخته می‌شود.

ترکیب رنگ آبی آسمانی

در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه در غرب، آبی یک رنگ محبوب است. آبی آرامش بخش و ایمن است و مردم از این ویژگی‌ها قدردانی می‌‎کنند. آبی آسمانی به روزهای آفتابی و دریا که دو محیط آرام بخش هستند، معنا می‌دهد.

از طرفی، آبی آسمانی مکمل سردی برای هر رنگ گرم متوسط ​​یا روشن است. به عنوان مثال، رنگ آبی آسمانی را با صورتی ترکیب کنید تا حسی رویایی به وجود آید. در ترکیب با زرد روشن، آبی آسمانی روشن و جوان می‌شود. در یک پالت با رنگ سفید یا مایل به سفید مانند عاجی، آبی آسمانی سمت سردتر خود را نشان می‌دهد.

رنگ آبی آسمانی در دکوراسیون

آبی آسمانی قرن‌هاست که در طراحی داخلی استفاده می‌شود. این رنگ در دوره ویکتوریایی به عنوان یک رنگ آرام در نظر گرفته می‌شد. سپس در دوران پس از جنگ جهانی دوم دوباره به اوج استفاده رسید. امروزه آبی آسمانی بخشی از یک پالت بیوفیلیک است که صاحبان خانه و طراحان آن را دوست دارند.

رنگ آبی آسمانی برای دیوار

تصویری از اجرای رنگ آبی آسمانی دیوار

درست مانند آبی روشن، آبی آسمانی نیز می‌تواند ترکیبی عالی با رنگ های دیگر ایجاد کند. به رنگ های صورتی، سفید، زرد کم رنگ، طلایی، آبی تیره و سبز فکر کنید. می‌توانید از رنگ‌های عمیق‌تر برای ترکیب با آبی آسمانی برای دیوار استفاده کنید تا فضای داخلی بهتری داشته باشید.

رنگ آبی آسمانی برای اتاق خواب

آیا آبی آسمانی رنگ مناسبی برای اتاق خواب است؟ آبی آسمانی یک رنگ محبوب و جهانی است که آرامش را به همراه دارد. خیلی از کارشناسان معتقدند که رنگ آبی آسمانی تاثیر بسیار زیادی در به وجود آمدن خواب دلنشین به وجود می‌آورد. به همین خاطر است که آبی آسمانی گزینه‌ای ایده‌آل برای ایجاد آرامش در اتاق خواب یا استراحت است.

مکمل رنگ آبی آسمانی در دکوراسیون

با بررسی چرخه رنگ خواهید دید که آبی آسمانی یک رنگ سرد است که نیاز به رنگ‌های گرم دارد. رنگ مکمل آبی آسمانی، رنگ نارنجی است. همچنین می‌توانید آن را با رنگ‌های گرم برای کنتراست یا با رنگ سرد دیگری مانند سبز یا بنفش ترکیب کنید تا به انرژی آرام آن متمایل شوید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی رنگ آبی، نمادها، ترکیب رنگ، بهترین ست و نقش آبی آسمانی در دکوراسیون داخلی پرداختیم. آبی آ‌سمانی یک رنگ فوق‌العاده آرامش بخش است که به مانند یک چتر، سقف آسمان را طراحی می‌کند. این رنگ به دلیل خنثی بودن، معمولا در کنار رنگ‌های گرم مانند نارنجی، انتخاب مناسبی است. با این وجود، رنگ آبی آسمانی بهترین سایه از خانواده آبی است که تا امروز می‌توان مشاهده کرد.

سوالات متداول

آبی آسمانی از چه رنگ‌های تشکیل می‌‎شود؟

آبی آسمانی از رنگ آبی، سبز و قرمز درست می‌شود.

بهترین ست رنگ آبی آسمانی کدام است؟

در کنار رنگ‌های کرم، خاکستری، قهوه ای و شرابی به خوب ست می‌شود.

رنگ مکمل آبی آسمانی کدام است؟

رنگ نارنجی مکمل آبی آسمانی است.

آبی آسمانی نماد چیست؟

آبی آسمانی نماد خوش بینی، وفاداری و اعتماد به نفس است.

بهترین سایه رنگ آبی چیست؟

آبی آسمانی بهترین سایه رنگ آبی است.

منابع تصاویر: www.magicbricks.com و www.freepik.com

ممکن است شما دوست داشته باشید