معرفی بهترین برند تینر

گویا قرار نیست که سوالات متداول درباره معرفی بهترین برند تینر رنگ ساختمانی تمام شود! البته این موضوع به معنای مهم بودن است که چقدر تینر می‌تواند نقش مهم و تعیین‌کننده در رنگ‌های صنعتی و ساختمانی ایفا کند. تینر یک محصول پر کاربرد برای رقیق کردن انواع رنگ است که در تعیین کیفیت رنگ نیز موثر عمل می‌کند. برای انواع رنگ روغنی، فوری، چوب، اپوکسی و پلی یورتان، چه نوع تینری مناسب است؟ بهترین برند تینر  رنگ کدام است؟ در این مقاله به بررسی تینر مناسب انواع رنگ به همراه ویژگی‌ها، مزایا و معایب انواع آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

تینر چیست؟

تینر یک ماده کاملا شیمیایی و البته سمی است که برای رقیق کردن انواع رنگ صنعتی و ساختمانی استفاده می‌شود. این ماده فوق‌العاده سمی که بوی تیز و تندی دارد، برای انواع رنگ‌های روغنی، اپوکسی، پلی یورتان و سایر رنگ‌های صنعتی کاربرد دارد. سوال اصلی این است که تینر مناسب انواع رنگ کدام است؟ آیا تینر هر کدام از رنگ‌‌ها متفاوت است؟ بیایید با این موضوع را به دقت بررسی کنیم!

تینر مناسب انواع رنگ
نام رنگتینر مناسب
رنگ روغنیتینر روغنی
رنگ اپوکسیتینر اپوکسی
رنگ پلی یورتانتینر پلی یورتان
رنگ چوبتینر ۱۰ و ۲۰ هزار
رنگ فوریتینر فوری

کاربرد تینر

یکی از کاربردهای اصلی تینر، رقیق کردن رنگ است. به وسیله تینر می‌توان انواع رنگ پایه روغن را رقیق کرد. یعنی ماده‌ای شیمیایی مانند تینر قابلیت رقیق کردن رنگ برای آماده‌سازی جهت اجرا بر روی سطح مورد نظر را دارد. از دیگر کاربردهای تینر عبارتند از:

  • تمیز کردن ابزارهای رنگ‌آمیزی
  • تمیز کردن سطوحی که رنگ بر روی آن‌ها ریخته شده
  • بهبود عملکرد رنگ
  • ساخت انواع چسب و درزگیرها
  • کاهش زمان خشک شدن
  • رقیق کردن رنگ خودرو

تینر

جایگزین تینر

خیلی از افراد سوال می‌پرسند که اگر تینر در دسترس نبود، چه ماده‌ای می‌توان جایگزین آن کرد؟ بهترین ماده برای جایگزینی تینر، بنزین است. البته در مواردی می‌توان از گازوئیل و الکل هم استفاده کرد. با این حال، توصیه شده است که تا جای ممکن از تینر استفاده کرد.

آیا تینر بو دارد؟

بله. تینر بوی تند و تیزی دارد که می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای اجراکننده شود. بنابراین هنگام استفاده از تینر باید ماسک استفاده کرد تا مشکلی برای ریه و سیستم ایمنی بدن ایجاد نشود. همچنین اجرای تینر باید در فضای باز و آزاد انجام شود تا بو در یک محیط بسته باقی نماند. استفاده از تینر در محیط داخلی خانه بدون تهویه استاندارد، می‌تواند مشکلات زیادی برای اعضاء خانواده به وجود آورد.

انواع تینر

هر کدام از انواع رنگ‌ها تینر مخصوص به خود را دارند. البته این گونه نیست که نتوان از یک نوع تینر برای رنگ‌های صنعتی و ساختمانی استفاده کرد ولی تا جایی که راه دارد، حتما باید تینر مخصوص هر رنگ را به کار برد.

۱- تینر روغنی

رنگ روغنی یکی از رنگ‌های ساختمانی و پایه روغن است که برای رقیق شدن، نیاز به تینر دارد. بهترین تینر برای رنگ روغن چیست؟ برای رنگ روغنی از چه تینری استفاده کنیم؟ پیش از اینکه به تینر مناسب رنگ روغنی اشاره کنیم، باید یادآور شد که رنگ‌ روغن ساختمانی برای نقاشی ساختمان، سطوح فلزی، چوبی و ام دی اف کاربرد دارد.

بهترین تینر برای رنگ روغنی، تینر روغنی است. تینر روغنی یکی از انواع تینر است که برای رقیق کردن رنگ‌های روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها مشکل تینر روغنی این است که زمان خشک شدن نهایی رنگ اجرا شده را افزایش می‌دهد.

به همین خاطر برخی کارشناسان توصیه می‌کنند که برای اینکه بتوان سرعت خشک شدن رنگ روغنی را بالا برد، بهتر است از بنزین به جای تینر روغنی برای رقیق کردن رنگ روغنی استفاده کرد.

۲تینر فوری

رنگ‌های فوری به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل سیلر، کیلر، نیم پلی استر، رنگ خودرو و چوب است. پرکاربردترین نوع رنگ‌های فوری که اغلب در صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به سیلر و کیلر اشاره کرد. برای رقیق کردن رنگ‌های فوری، باید از تینر فوری استفاده کنید.

این نوع تینر حلالیت بیشتری نسبت به تینر روغنی دارد. یعنی پس از رقیق کردن رنگ، به سرعت تبخیر شده و از رنگ خارج می‌شود. از نظر میزان بو نیز، تینر فوری مانند تینرهای پایه روغن است. از طرفی بوی تینر فوری شباهت زیادی به بوی الکل یا استون دارد.

تینر

۳- تینر رنگ پلی یورتان

رنگ پلی یورتان یکی از انواع رنگ‌های صنعتی است که برای رنگ آمیزی سطوح فلزی و … کاربرد دارد. این رنگ علاوه بر رنگ آمیزی عرشه کشتی و ماشین‌آلات کشاورزی، نقش مهمی در پوشش‌دهی سوله‌ها، اسکله، سکوهای نفتی، قطعات خودرو، صنعت پتروشیمی و پوشش مراکز بهداشتی دارد. مقاومت این رنگ به گونه‌ای است که هیچگونه آب، مواد شیمیایی و رطوبت به داخل آن نفوذ نمی‌کند.

با این حال، برای رقیق کردن رنگ پلی یورتان چه نوع تینری استفاده کنیم؟ بهترین تینر برای رنگ پلی یورتان، تینر پلی یورتان است. این نوع تینر به سرعت تبخیر و خشک می‌شود. تینر پلی یورتان رنگ ندارد و بیشتر برای بهبود عملکرد شیمیایی رنگ پلی یورتان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، تینر پلی یورتان برای رقیق کردن انواع رنگ چوب مانند سیلر و کیلر، رنگ‌های ترافیکی و رنگ‎های پایه رزین روغنی نیز استفاده می‌شود. اگرچه از تینرهای دسته رنگ فوری می‌توان برای رنگ پلی یورتان استفاده کرد اما بهترین حلال برای رنگ‌های پلی یورتان، تینر رنگ پلی یورتان است.

۴- تینر چوب

چوب یک ماده طبیعی است که نسبت به آب ، رطوبت و مواد شیمیایی، مقاومت چندانی ندارد. به همین خاطر برای جلوگیری از مشکلات این چنینی، سطح چوب را رنگ‌آمیزی می‌کنند. بهترین رنگ برای چوب می‌توان به کیلر و نیم پلی استر اشاره کرد. با این حال، کیلر و نیم پلی استر با چه نوع تینری رقیق می‌شوند؟

بهترین تینر برای رنگ چوب یا کیلر و نیم پلی استر، تینر ۱۰ و ۲۰ هزار است. این دو نوع تینر تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند مگر از نظر سرعت خشک شدن که از این جنبه، تینر ۲۰ هزار برتری محسوسی نسبت به تینر ۱۰ هزار دارد.

تینر ۲۰ هزار به سرعت تبخیر و از رنگ خارج می‌شود، در حالی که مدت زمان تبخیر شدن تینر ۱۰ هزار، بیشتر از مقدار گفته شده برای تینر ۲۰ هزار است.

۵- تینر اپوکسی

رنگ اپوکسی قوی‌ترین رنگ صنعتی دنیا است که برای کف پارکینگ، رنگ‌ ترافیکی، سطوح فلزی، بتنی، سیمانی و … استفاده می‌شود. با توجه به قدرت و کیفیت بالای رنگ اپوکسی نسبت به سایر رنگ‌های صنعتی و ساختمانی، بنابراین باید نسبت به انتخاب تینر دقت کرد. تینر مناسب برای رنگ اپوکسی شامل تینر اپوکسی است که علاوه بر حلالیت استاندارد، به سرعت خشک می‌شود.

از جمله خواص تینر اپوکسی می‌توان به کاهش زمان خشک شدن، افزایش کیفیت و دوام رنگ اشاره کرد. بیشتر کاربرد تینر اپوکسی برای رنگ اپوکسی صنعتی است. همچنین می‌توان به عنوان حلال رنگ‌های فوری و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. این نوع تینر قابل اشتعال است بوی زیادی دارد.

بهترین برند تینر

در کشور ما برندهای مختلفی در زمینه تولید تینر فعالیت می‌کنند اما نام سه برند مطرح وجود دارد که محصولات خود را با کیفیت بالا تولید و عرضه می‌نمایند.

۱- تینر بیات

  • شرکت بیات تولیدکننده انواع تینر صنعتی و ساختمانی است.
  • محصولات این شرکت کیفیت بالایی دارد.
  • برای رقیق کردن کیلر، سیلر، رنگ‌های فوری، نیم پلی استر، رنگ چوب، خودرو، اپوکسی و پلی یورتان استفاده می‌شود.

تینر

۲- تینر امپراتور

  • امپراتور نام یک برند تولید کننده تینر است که از کیفیت بالایی برخوردار است.
  • افزایش چسبندگی رنگ و سرعت خشک شدن بالا، از جمله ویژگی‌های تینر امپراتور است.

تینر

۳- تینر نهنگ نشان

  • از کیفیت بالایی برخوردار است.
  • افزایش چسبندگی رنگ و سرعت خشک شدن بالا، از جمله ویژگی‌های تینر نهنگ است.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی تینر مناسب انواع رنگ و بهترین برند تینر رنگ ساختمانی پرداختیم. اینکه برای انواع رنگ، چه نوع تینری مناسب است. برای رقیق کردن انواع رنگ‌های ساختمانی و صنعتی نیاز به حلال است. اگرچه رنگ‌ اکریلیک و پلاستیک جزو رنگ‌های پایه آب هستند اما برای رقیق کردن رنگ‌های صنعتی و ساختمانی مانند رنگ روغنی، باید از تینر استفاده کرد. تینر بهترین حلال برای رنگ‌های صنعتی است که در این مقاله به بررسی تینر مناسب انواع رنگ اشاره کردیم.

سوالات متداول

تینر روغنی سریع‌تر خشک می‌شود یا تینر فوری؟

تینر فوری سرعت خشک شدن بیشتری نسبت به تینر روغنی دارد.

بهترین تینر برای رنگ روغنی کدام است؟

برای رنگ‌های روغنی بهتر است از تینر روغنی استفاده کنید.

بهترین تینر برای رنگ فوری کدام است؟

تینر فوری یکی از حلال‌های قدرتمند است که برای رقیق کردن انواع رنگ‌های فوری استفاده می‌شود.

بهترین تینر برای سیلر، کیلر و نیم پلی استر کدام است؟

برای رقیق کردن رنگ‌های مخصوص چوب، بهتر است به سراغ تینر ۱۰ و ۲۰ هزار بروید.

بهترین برند تینر رنگ ساختمانی چیست؟

تینر بیات، امپراتور و نهنگ نشان، بهترین برندهای تینر رنگ ساختمانی هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید