نحوه اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی

چه نکاتی در طریقه اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی و نحوه ترکیب رنگ پلاستیک و روغنی مهم است. آیا نحوه اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی امکان‌پذیر است؟ اگر چه رنگ روغنی و رنگ پلاستیک، دو دنیای جدا از هم هستند اما به راحتی می‌توان با یادگیری دو روش ساده، رنگ پلاستیک را بر روی رنگ روغنی پیاده کرد. در این مقاله به بررسی نحوه اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی، روش‌ها و تفاوت‌های این دو رنگ می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله  مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ پلاستیک روی رنگ روغن

رنگ روغنی و رنگ پلاستیک، دو رنگ کاملا مجزا از یکدیگر هستند. زیرا رنگ روغنی جزو خانواده رنگ‌های رزین روغنی است اما رنگ پلاستیک در خانواده رنگ‌های پایه آب قرار دارد. به همین خاطر بر روی کاغذ، اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن امکان‌پذیر نیست. با این حال، راه‌های زیادی برای اجرای رنگ پلاستیک بر روی رنگ روغنی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

جدول اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن
عنواندستورالعمل اولدستورالعمل دوم
اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنلایه براق رنگ روغنی دیوار را با استفاده از سنباده، خشدار کنیدترکیب آب و تری سدیم فسفات

نحوه اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی

هیچ کاری در نقاشی ساختمان غیر ممکن نیست. با رعایت مقررات لازم می‌توان رنگ پلاستیک را بر روی رنگ روغنی اجرا کرد. اما چگونه؟ بیایید پیش از پرداختن به چگونگی اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن، به پوشش‌دهی این دو رنگ بپردازیم.

رنگ روغنی برخلاف رنگ پلاستیک، پوشش‌دهی بسیار خوبی دارد. به همین خاطر از نظر دوام و مقاومت نسبت به عوامل بیرونی مانند رطوبت محیط، رنگ روغنی بهتر از رنگ پلاستیک است. با این حال چگونه می‌توان رنگ پلاستیک را بر روی رنگ روغنی اجرا کرد.

برای اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن، ابتدا باید سطح دیوار را سنباده زد. هدف از سنباده زدن، کاهش ضخامت رنگ روغنی است. با کاهش ضخامت رنگ روغنی، براقیت این رنگ نیز از بین می‎رود. بنابراین به راحتی می‌توان رنگ پلاستیک را بر روی رنگ روغنی اجرا کرد.

با توجه به براق نبودن رنگ پلاستیک، امکان چسبیدن این رنگ به رنگ‌های براق وجود ندارد. با یک آزمایش ساده می‌توانید این کار را انجام داد. در آخر مشاهده می‌شود که رنگ پلاستیک نمی‌تواند بر روی رنگ روغنی بچسبد. در واقع رنگ پلاستیک بر روی رنگ روغن اصطلاحا سُر می‌خورد. برای جلوگیری از سُر خوردن، نیاز است که دیوار رنگ روغنی  سنباده زده شود.

وقتی رنگ روغنی سطح اولیه و براق خود را از دست داد، اینجاست که می‌توان رنگ پلاستیک را بر روی آن اجرا کرد. با این وجود، نحوه اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی اینجا به پایان نمی‌رسد. در این مرحله نیاز است که رنگ پلاستیک در ۲ تا ۳ لایه بر روی رنگ روغنی اجرا شود. زیرا رنگ پلاستیک نمی‌تواند در یک لایه، رنگ روغنی را به طور کامل محو کند. بنابراین لازم است که رنگ پلاستیک در چند دست اجرا شود.

روش جدیدی که باعث می‌شود اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی به سادگی انجام شود، استفاده از شوبنده صنعتی مانند تری سدیم فسفات است. مقداری از تری سدیم فسفات را در آب بریزید و مانند پرایمر، بر روی سطح دیوار بریزید و اجرا کنید.

نحوه رنگ‌ آمیزی رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی

طریقه زدن رنگ پلاستیک روی رنگ روغن

همانطور که اشاره کردیم، برای نحوه اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی، نیاز است که لایه براق رنگ روغنی از بین برود. این لایه وظیفه دارد که رنگ را در برابر آب، رطوبت، مواد شیمیایی، نور و اشعه خورشید محافظت کند. در واقع لایه براق رنگ روغنی است که قابلیت شستشو به این رنگ می‌دهد.

با این وجود، طریقه زدن رنگ پلاستیک روی رنگ روغن چگونه است؟ وقتی دیوار رنگ روغنی به طور کامل سنباده زده شد، حال نوبت به درست کردن رنگ پلاستیک و سپس اجرای آن می‌رسد. بهترین ابزار برای اجرای رنگ پلاستیک دیوار، غلطک رنگ است.

غلطک رنگ هم سرعت نقاشی ساختمان را افزایش خواهد داد و هم می‌تواند پوشش‌‎دهی رنگ پلاستیک دیوار را یکدست کند. ابتدا گوشه‌های دیوار و نقاطی را که دسترسی با غلطک به آنجا سخت است، با قلم مو رنگ شود. در نهایت مابقی سطوح با غلطک اجرا گردد.

خرید محصول

تفاوت رنگ پلاستیک و رنگ روغنی

رنگ پلاستیک و رنگ روغنی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. بنابراین پیش از اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن، باید تفاوت‌های این دو رنگ را شناخت. مهم‌ترین تفاوت این دو رنگ، حلال آن‌ها است. حلال رنگ روغنی، تینر یا بنزین است اما حلال رنگ پلاستیک شامل آب می‌شود. بنابراین هر دو رنگ جزو دو خانواده رنگی متفاوت هستند.

از طرفی رنگ پلاستیک ضد آب نیست اما رنگ روغنی در نوع براق و نیمه براق، کاملا در برابر آب و رطوبت مقاوم است. زمان خشک شدن این دو رنگ نیز تفاوت دارد. رنگ پلاستیک برخلاف رنگ روغنی، در کمتر از یک ساعت خشک می‌شود. در حالی که رنگ روغنی برای خشک شدن نیاز به ۲۴ ساعت زمان دارد.

نکته بعدی درباره تفاوت رنگ پلاستیک و روغنی، مقاومت آن‌ها در برابر نور و اشعه UV خورشید است. رنگ روغنی در برابر نور و اشعه خورشید مقاومت بالایی دارد و در دراز مدت امکان دارد که پوشش آن تغییر کند. این در حالی است که رنگ پلاستیک، هیچگونه مقاومتی در برابر نور و اشعه خورشید ندارد.

از نظر براقیت که همه چیز به نفع رنگ روغنی است. رنگ روغنی در سه نوع مات، نیمه براق و براق تولید می‌شود. در حالی که رنگ پلاستیک یک نوع بیشتر نیست و آن هم به صورت مات است. بنابراین رنگ روغنی براق و نیمه براق، در برابر آب، رطوبت و حتی مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد.

از نظر پوشش‌دهی، دوام و طول عمر نیز رنگ روغنی برتری زیادی نسبت به رنگ پلاستیک دارد. در ضمن رنگ روغنی قابل شستشو است اما رنگ پلاستیک را نمی‌توان با آب و مواد شوینده شستشو داد. بنابراین نحوه اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی بستگی به دقت عمل بسیار دارد.

تفاوت غلطک رنگ روغنی و پلاستیک

هنوز هم اختلاف زیادی بین کارشناسان در زمینه تفاوت غلطک رنگ روغنی و پلاستیک وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که همه غلطک‌ها برای انواع رنگ ساختمانی استفاده می‌شوند. یعنی به راحتی می‌توان با استفاده از انواع مختلف غلطک‌، رنگ روغنی و پلاستیک را اجرا کرد.

برخی نیز معتقدند که هر کدام از رنگ‌ها، غلطک مخصوص به خود را دارد. به طور مثال، غلطک رنگ پلاستیک دارای قطر بیشتر و پرزهای بلندتر است. به همین خاطر قادر است که مساحت بیشتری از یک محیط را رنگ‌آمیزی کند. از طرفی رنگ پلاستیک به سرعت خشک می‌شود؛ بنابراین بهتر است که هر لایه رنگ آن نیز در زمان کوتاهی اجرا شود.

برای رنگ روغنی، معمولا غلطک‌ها دارای پرز کوتاه و قطر کم هستند. این سایزبندی در غلطک رنگ، باعث می‌شود که رنگ در مقدار کمی روی غلطک قرار بگیرد.

جمع‌بندی

در این مقاله به نحوه اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی اشاره کردیم. در ابتدا شواهد نشان می‌دهد که امکان اجرای یک رنگ پایه آب روی یک رنگ پایه حلال وجود ندارد؛ اما به مرور تمام شواهد به سمت اجرایی شدن این طرح گام بر می‌دارد. در واقع اگر بتوان لایه براق رنگ روغنی را از روی دیوار حذف کرد یا پیش از اجرای رنگ پلاستیک، مقداری شوینده صنعتی به آب اضافه کرد، قطعا می‌توان نتیجه گرفت که می‌توان اجرای رنگ  پلاستیک روی رنگ روغنی را به چشم دید یا انجام داد.

سوالات متداول

آیا می شود بر روی رنگ روغنی رنگ پلاستیک زد؟

بله؛ با استفاده از سنباده زدن دیوار یا اجرای ترکیب آب و تری سدیم فسفات پیش از رنگ‌آمیزی روی دیوار، می‌توان رنگ پلاستیک را روی رنگ روغنی اجرا کرد.

اجرای رنگ پلاستیک روی روغنی چه تاثیری دارد؟

اجرای این رنگ بدون سنباده زدن و ترکیب آب و تری سدیم فسفات، احتمالا پوشش‌دهی شما بر روی رنگ روغنی کامل نخواهد شد. بهتر است مراحل بالا را در نظر بگیرید.

آیا نحوه اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغنی امکان‌پذیر است؟

بله. در صورت رعایت قواعد، به راحتی می‌توان رنگ پلاستیک را روی رنگ روغنی اجرا کرد.

روی رنگ روغن چه رنگی میشه زد؟

همه رنگ‌های ساختمانی قابلیت پوشش‌دهی دیوار پوشش داده شده با رنگ روغنی را دارند. فقط باید موارد مهم مانند سنباده زدن و ترکیب کردن شوینده‌های صنعتی با آب را امتحان کنید. در بالا بیشتر به این موضوع پاسخ دادیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید