نحوه ساخت رنگ خاکی | بهترین ترکیب رنگ خاکی

رنگ خاکی در سال ۱۸۴۸ و زمانی که برای اولین بار یونیفرم‌های نظامی ایالات متحده به این رنگ عرضه شد، ابداع شد. در نهایت نه تنها به سایر بخش‌های نظامی در سراسر جهان، بلکه به دنیای مد و دکوراسیون نیز راه یافت. رنگ خاکی نماد طبیعت و خاک است که وقتی با رنگ‌های سبز، آبی و سفید ترکیب می‌شود، حس سرزندگی طبیعت را به خانه می‎‌آورد. رنگ خاکی بهترین گزینه برای اتاق پذیرایی و آشپزخانه است که در ترکیب‌ رنگ‌های مختلف به دست می‌آید. در این مقاله قصد داریم تا به نحوه ساخت رنگ خاکی و بهترین ترکیب رنگ خاکی بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ خاکی

رنگ خاکی نوعی رنگ قهوه‌ای- کرم است که در معنای خود، انرژی، نشاط، فعالیت، آتش و گرما را به همراه دارد. این رنگ مانند نارنجی و کرم، نشان‌دهنده سرزندگی و رنگ خاک یا حیات است. همچنین رنگ خاکی از رنگ چوب‌های فرسوده یا قدیمی، به ویژه در انبارها یا سازه‌های روستایی الهام گرفته شده است که احساس گرما، نوستالژی و دوام را القا می‌کند.

جدول مشخصات رنگ خاکی
نام رنگنمادنحوه ساخت رنگ خاکیمکملبهترین ترکیب رنگ خاکیبهترین رنگ برای آشپزخانهبهترین رنگ برای پذیراییکد هگز
خاکیطبیعت و خاک– سفید + قهوه‌ای
– سبز + خاکستری + قرمز
خردلی، زرد، گل ماش، بژ، کرم، نارنجی و هلویی سیرسبز، آبی و سفیدخاکی روغنیخاکی اکریلیک#F0E68C

رنگ خاکی در زبان انگلیسی

در زبان انگلیسی به رنگ خاکی، khaki Color گفته می‌شود.

انواع رنگ خاکی

رنگ خاکی در انواع روشن و تیره درست می‌شود. در ادامه به توضیح خاکی روشن و تیره می‌پردازیم:

۱- رنگ خاکی روشن

رنگ خاکی روشن بهترین گزینه برای اتاق پذیرایی است. اگر خانه شما مکان امنی برای مهمانان است، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ خاکی روشن برای دیوارهای پذیرایی استفاده کنید. این رنگ نماد شادی و تسلیم شدن در برابر طبیعت است. به همین خاطر خانه‌هایی که اتاق پذیرایی خود را به رنگ خاکی روشن تغییر داده‌اند، همواره در صلح و آرامش هستند.

۲- رنگ خاکی تیره

طیف خاکی تیره برای مکان‌های متصل‌کننده بهترین انتخاب است. مکان‌های‎ متصل‌کننده همان نقاطی هستند که دو محیط مجزا را به یکدیگر وصل می‎کنند. به طور مثال می‌توان به راهرو یا دیوار روشویی بین حمام و دستشویی اشاره کرد. این رنگ قابلیت اتصال دو رنگ مجزا را به یکدیگر در دو محیط مختلف را دارد.

نحوه ساخت رنگ خاکی

مکمل رنگ خاکی

رنگ خاکی به عنوان رنگ زندگی و حیات، به ۸ رنگ نزدیک است که آن‌ها به عنوان رنگ‌های مکمل شناخته می‌شوند. بنابراین رنگ‌های مکمل رنگ خاکی یا بهترین ترکیب رنگ خاکی از نظر رنگ‌های مکمل عبارتند از:

  • رنگ برنزی
  • رنگ هلویی سیر
  • رنگ خردلی
  • رنگ کرم
  • رنگ نارنجی
  • رنگ گل ماشی
  • رنگ بژ
  • رنگ زرد سیر

رنگ خاکی از ترکیب چه رنگ‌هایی است

پالت رنگ زمینی یا خاکی شامل رنگ‌های طبیعی یا خنثی مانند قهوه‌ای، سبز، خاکستری و قرمز است. با توجه به روانشناسی رنگ، رنگ‌های الهام گرفته از طبیعت بهترین گزینه برای فضای داخلی هستند؛ زیرا فضای داخلی را علاوه بر تسکین، نیرو می‎بخشد. یکی از نکات مهم هنگام تزئین با رنگ‌های خاکی این است که از یک فصل یا عنصر مورد علاقه الهام بگیرید.

بهترین ترکیب رنگ خاکی چیست؟

رنگ خاکی یک سایه روشن مایل به قهوه‌ای و زرد است. خاکی رنگ رایجی در لباس‌ها و تجهیزات نظامی است؛ به‌ویژه آن‌هایی که برای استفاده در مناطق بیابانی یا خشک در نظر گرفته می‌شود. بنابراین ترکیب رنگ خاکی به وسیله رنگ‌های مختلفی به دست می‌آید که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم.

ترکیب رنگ خاکی

خاکی جزو رنگ‌های طبیعی است که وقتی بر روی دیوار خانه قرار می‌گیرد، حس طبیعت را به همراه دارد. این رنگ شامل ترکیب‌های مختلفی است که در بالا اشاره کردیم. با این حال، نکته مهم اینجاست که خاکی شامل یک ترکیب رنگ خاص نمی‌شود و شما به راحتی می‎‌توانید این رنگ را با ترکیب‎های مختلفی به دست آورید. در نتیجه رنگ خاکی یک رنگ همه کاره است که برای ایجاد احساس نزدیکی به طبیعت در منزل، مورد استفاده قرار می‎گیرد.

ترکیب رنگ خاکی با اکریلیک

یکی از راه‌های نحوه ساخت رنگ خاکی، تهیه رنگ اکریلیک است. رنگ اکریلیک تنها رنگ ساختمانی پایه آب است که در برابر آب، مواد شیمیایی و رطوبت مقاومت بالایی دارد. بنابراین شما می‌توانید برای ساختن فام خاکی، از رنگ اکریلیک استفاده کنید. شیوه ترکیب رنگ خاکی با اکریلیک هم بدین شکل است که یک چهارم رنگ اکریلیک باید آّب باشد. یعنی اگر شما یک کیلوگرم رنگ اکریلیک خاکی داشته باشید، نیاز به ۲۵۰ گرم آب دارید.

از طرفی بهترین ترکیب رنگ خاکی با اکریلیک، ترکیب رنگ گل ماشی و کرم است. این دو رنگ در صورتی که مقدار رنگ کرم بیشتر از گل ماشی باشد، می‌تواند به خاکی منجر شود.

ترکیب رنگ خاکی روغنی

تنها تفاوت ترکیب رنگ خاکی با رنگ روغنی و اکریلیک، در حلال آن‌ها است. حلال رنگ روغنی برخلاف رنگ اکریلیک که آب است، شامل تینر می‌شود. شما برای رقیق کردن رنگ خاکی روغنی، باید از تینر استفاده کنید. همچنین برای به دست آوردن ترکیب خاکی روغنی، می‌توانید از رنگ گل ماش یا بژ و کرم را با رنگ سفید مخلوط نمایید تا خاکی به دست آید.

ترکیب رنگ خاکی روشن

برای به دست آوردن رنگ خاکی روشن، میزان استفاده از رنگ‌های روشن را بیشتر از رنگ‌های تیره مکمل استفاده کنید. یعنی اگر برای درست کردن رنگ خاکی روشن از رنگ‌های سفید، قرمز، سبز، خاکستری و قهوه‌ای استفاده می‎کنید، دقت کنید که میزان رنگ قرمز و سبز، خیلی کمتر از خاکستری و قهوه‌ای باشد. از طریق این فرمول می‌توانید رنگ خاکی روشن را درست کنید.

ترکیب رنگ سبز خاکی

یکی از راه‌های نحوه ساخت رنگ خاکی، اضافه شدن رنگ سبز به ترکیب خاکستری و قرمز است. رنگ سبز می‌تواند تنالیته خاکی را به رنگ گل ماشی نزدیک کند. این کار برای ایجاد گرما و انرژی مضاعف در رنگ خاکی مایل به سبز انجام می‌شود.

نحوه ساخت رنگ خاکی

ترکیب رنگ خاکی با چه رنگی

منظور از ترکیب رنگ خاکی با چه رنگی، این است که خاکی در کنار کدام رنگ‌ها کار می‌کند یا بهترین ترکیب رنگ خاکی کدام است. شاید باور نکنید ولی این رنگ با طیف گسترده‌ای از رنگ‌های روشن و تیره ترکیب می‌شود. به طور مثال می‌توان به رنگ‎های خنثی مانند خاکستری و سفید نعنایی در کنار رنگ‌های گرم مانند سرخابی، قهوه‌‎ای و آبی نفتی اشاره کرد که به راحتی در کنار رنگ خاکی می‌نشینند.

فرمول ترکیب رنگ خاکی برای دیوار

برای ساختن رنگ خاکی دیوار، راه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام می‌توانند تنالیته مختص به خود را داشته باشند. دقت کنید که رنگ خاکی، همان رنگ خاک است که شما می‌‌توانید با ترکیب رنگ‌های مکمل با سایر رنگ‌ها بسازید. در پاراگراف بالا به رنگ‌های مکمل خاکی اشاره کردیم و گفتیم که این رنگ چگونه می‌تواند بخشی از طیف رنگ‌های مایل به کرم، گل ماش، بژ، قهوه‎ای، برنزی، هلویی سیر، خردلی، زرد و نارنجی باشد.

نحوه ساخت رنگ خاکی

چگونه رنگ سبز خاکی درست کنیم؟ درست کردن رنگ خاکی شامل ترکیب رنگ‌ها برای رسیدن به رنگ خاکی و قهوه‌ای مایل به سبز است. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه رنگ خاکی را درست کنید.

۱- رنگ پایه را انتخاب کنید:

با رنگ بژ روشن تا متوسط ​​(با قسمت‌های مساوی سفید و قهوه ای روشن ترکیب کنید) یا رنگ پایه مایل به قهوه‌ای شروع کنید.

۲- سبز را اضافه کنید:

به تدریج رنگدانه سبز زیتونی را به رنگ پایه اضافه کنید و پس از هر بار اضافه کردن، خوب هم بزنید.

۳- کاملا مخلوط کنید:

با مخلوط کردن کامل رنگ‌ها از یک ترکیب ثابت اطمینان حاصل کنید.

۴- رنگ خاکی به دست آمده را بررسی کنید:

به طور دوره‌ای مخلوط خود را با یک نمونه عکس رنگ خاکی مقایسه کنید.

۵- اضافه کردن رنگ زرد (اختیاری):

برای گرم کردن رنگ خاکی، در صورت لزوم کمی رنگ زرد به آن اضافه کنید.

۶- انجام تست رنگ خاکی:

قبل از استفاده، رنگ را روی یک سطح کوچک تست کرده و نسبت‌ها را به دقت تنظیم کنید تا به رنگ خاکی مورد نظر خود برسید.

درست کردن رنگ خاکی

علاوه بر روش‌های بالا، شیوه‌های مختلفی برای نحوه ساخت رنگ خاکی وجود دارد. شما می‌توانید رنگ زیتونی را با رنگ‌های سفید و خاکستری روشن ترکیب کنید و طیف وسیعی از رنگ‌های خاکی را به دست آورید. اگر رنگ زیتونی ندارید، می‎توانید بیشتر زرد و کمی مشکی را با هم مخلوط کنید (در هنگام مخلوط کردن مراقب رنگ تیره‌تر باشید، به طوری که نباید مقدار آن زیاد از حد باشد)

طرز تهیه رنگ خاکی

برای تهیه رنگ خاکی، از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • ترکیب رنگ سفید و قهوه‌ای یکی از ساده‎ترین راه‌ها برای تهیه رنگ خاکی است. افزودن رنگ سفید ممکن است به شما کمک کند لحن ملایم‎تری را در ارتباط با خاکی به دست آورید.
  • گزینه دیگر ترکیب رنگ‌های نارنجی و آبی است.
  • اگر به دنبال رنگ خاکی با تنالیته زیتونی و سبز هستید، می‌توانید از رنگ سبز نیز در ترکیب سفید و قهوه‌ای یا نارنجی و آبی استفاده کنید. اگر رنگ سبز ندارید، زرد و آبی را با هم ترکیب کنید تا آن را بسازید، سپس سبز خود را به هر یک از ترکیب رنگ‌های بالا اضافه کنید.

رنگ خاکی با چه رنگی ست میشه

بهترین ترکیب رنگ خاکی عبارتند از:

  • خاکی و رنگ سبز
  • خاکی و رنگ زرد
  • خاکی و رنگ قهوه‌ای
  • خاکی و رنگ آبی
  • خاکی و رنگ سفید
  • خاکی و رنگ نارنجی
  • خاکی و رنگ هلویی
  • خاکی و رنگ بنفش
نحوه ساخت رنگ خاکی

جمع‌بندی

در این مقاله به نحوه ساخت رنگ خاکی و بهترین ترکیب رنگ خاکی پرداختیم. خاکی یک رنگ همه کاره است که از ترکیب رنگ‌های مختلفی به دست می‌آید. این رنگ شباهت زیادی به رنگ‌هایی مانند بژ، قهوه‌ای روشن، گل ماش، زرد، نارنجی و کرم دارد. بنابراین شما به راحتی می‌توانید با ترکیب رنگ‌های گفته شده در این مقاله، رنگ خاکی را درست کنید. این رنگ به عنوان نماد خاک، بهترین انتخاب برای ایجاد انرژی و وارد کردن طبیعت به دکوراسیون داخلی است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از این رنگ برای اتاق پذیرایی استفاده نمایید.

سوالات متداول

رنگ خاکی نماد چیست؟

این رنگ نماد خاک، طبیعت و حیات است.

رنگ خاکی از چه ترکیب رنگ‌های درست می‌شود؟

نحوه ساخت رنگ خاکی بسیار ساده است. با ترکیب کردن رنگ سفید، قرمز، سبز، خاکستری و قهوه‌ای، رنگ خاکی به دست می‌آید.

بهترین ست رنگ خاکی کدام است؟

برای اینکه بتوانید رنگ خاکی دیوار را با سایر رنگ‌ها ست کنید، بهتر است به سراغ قرار دادن این رنگ در کنار آبی، سفید و سبز بروید.

رنگ خاکی اکریلیک بهتر است یا روغنی؟

همه چیز بستگی به سلیقه و نیاز شما دارد. هر دو رنگ ضد آب و مواد شیمیایی هستند؛ بنابراین در برابر عناصر طبیعی مانند رطوبت و نور خورشید، مقاومت بالایی دارند. با این وجود رنگ خاکی روغنی، برای آشپزخانه و رنگ خاکی اکریلیک برای پذیرایی مناسب است.

ممکن است شما دوست داشته باشید