آموزش ساخت رنگ هولی در خانه

اگر قصد برپایی یک مهمانی شاد در یک روز تعطیل به همراه خانواده و دوستان خود را دارید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که رنگ هولی و مراسم جشن هولی را امتحان کنید. پاشیدن رنگ هولی به یکدیگر، یکی از بازی‌هایی است که علاوه بر تضمین سلامت روح و روان، شادی را برای شما، خانواده و دوستانتان فراهم می‌کند. رنگ هولی نه تنها برای پوست، چشم و موی شما ضرر ندارد، بلکه می‌تواند به عنوان یک لایه‌بردار و شفاف‌کننده پوست عمل کند.

در این مقاله قصد داریم تا پیرامون «آموزش ساخت رنگ هولی»، به موضوعاتی مانند  رنگ هولی، جشنواره رنگ هولی، جشن هولی در ایران، ویژگی‌های رنگ هولی، روانشناسی رنگ هولی، مراحل ساخت انواع رنگ هولی در خانه و خرید پودر رنگ هولی بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ هولی و نماد‌ها

رنگ هولی


جشنواره رنگ‌ یا جشن هولی که در بهار آغاز می‌شود، نشان‌دهنده پایان زمستان و پیروزی خیر بر شر است. در جشن هولی، علاوه بر روشن کردن آتش، نواختن موسیقی سنتی، رقصیدن و خوردن شیرینی، پودرهای رنگارنگ به نام گولال یا همان رنگ هولی نیز توسط مردم پرتاب می‌شود. در این روز مردم درگیری‌ها و دعواهای خود را فراموش می‌کنند و با هم به شادی می‌پردازند.

از بین نمادهای جشن هولی، رنگ‌ها بیشترین استفاده را دارند. رنگ‌های هولی به طور سنتی از منابع طبیعی و پودر هولی از مواد طبیعی مانند پودر برنج و نشاسته ذرت تهیه می‌شود. نشاسته ذرت را در یک کاسه آب ریخته و آن را هم بزنید. پس از چند دقیقه هم زدن، رنگ خوراکی مانند قرمز، زرد و آبی را اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

جشنواره رنگ هولی

تاریخ جشن هولی ۲۰۲۰

  • زمان برگزاری جشن هولی سال ۲۰۲۰ در روز سه شنبه ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۸ بود. 

تاریخ جشن هولی ۲۰۲۱

  • زمان برگزاری جشن هولی سال ۲۰۲۱ در روز دوشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۰ بود. 

تاریخ جشن هولی ۲۰۲۲

  • زمان برگزاری جشن هولی سال ۲۰۲۲ در روز جمعه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ بود. 

تاریخ جشن هولی ۲۰۲۳

  • زمان برگزاری جشن هولی سال ۲۰۲۳ در روز شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ است. 

تاریخ جشن هولی ۲۰۲۴

  • زمان برگزاری جشن هولی سال ۲۰۲۴ در روز دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ است. 

تاریخ جشن هولی ۲۰۲۵

  • زمان برگزاری جشن هولی سال ۲۰۲۵ در روز جمعه ۲۴ اسفند ۱۴۰۳ است. 

تاریخ جشن هولی ۲۰۲۶

  • زمان برگزاری جشن هولی سال ۲۰۲۶ در روز سه‌ شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۴ است. 

تاریخ جشن هولی ۲۰۲۷

  • زمان برگزاری جشن هولی سال ۲۰۲۷ در روز دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۴ است.

تاریخ جشن هولی ۲۰۲۸

  • زمان برگزاری جشن هولی سال ۲۰۲۸ در روز شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۶ است.

تاریخ جشن هولی ۲۰۲۹

  • زمان برگزاری جشن هولی سال ۲۰۲۹ در روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۷ است. 

تاریخ جشن هولی ۲۰۳۰

  • زمان برگزاری جشن هولی سال ۲۰۳۰ در روز سه‌ شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۸ است. 

جشن هولی در ایران

علی‌رغم محدودیت‌هایی که برگزاری این مراسم در ایران دارد اما باز هم هستند کسانی که از طریق برگزاری تورهای مختلف به سراسر کشور، جشن هولی یا ضیافت رنگ هولی را برگزار می‌کنند. البته وجود چنین مراسم‌هایی به صورت محدود انجام می‌شود اما شباهت این آیین با آیین چهارشنبه سوری، تمایل ایرانی‌ها را نسبت به آن بیشتر کرده است.

اگرچه برگزاری جشن هولی یک مراسم آیین و سنتی کشور هند است اما کشورهای زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند. علاوه بر کشور هند می‌توان به کشورهایی مانند نپال، سنگاپور،کانادا، استرالیا و … اشاره کرد. جشن رنگ در ایران به مانند سایر نقاط، برداشتی از جشن هولی یا مراسم آیینی هندوها به حساب می‌آید. شما می‌توانید برای خرید رنگ هولی، به نزدیک‌ترین فروشگاه رنگ، چسب و ابزارآلات مراجعه کنید.

ویژگی‌های رنگ هولی

رنگ هولی در ظرف

۱- غیر سمی

رنگ‌ هولی، از مواد کاملا طبیعی تهیه می‌شود و هیچ‌گونه مواد سمی در آن وجود ندارد.

۲- ایمن برای پوست

این نوع رنگ، نه تنها پوست بدن را تحریک نمی‌کند بلکه به طور کلی برای پوست بی‌خطر است.

۳- پاک‌شوندگی راحت

پودر رنگ هولی پس از یک ضربه و سپس از طریق شست‌وشو با آب، پاک می‌شود.

۴- ایمن برای ریه‌ها

اگرچه رنگ‌ هولی برای استنشاق در نظر گرفته نشده است اما اگر به مقدار کم استنشاق شود، انتظار نمی‌رود این نوع رنگ‌ برای شما مضر باشد.

۵- ارگانیک

رنگ‌ هولی، از مواد خام رشد یافته از طریق کشاورزی ارگانیک و بدون وجود رنگ‌های شیمیایی، تولید می‌شود.

۶- سازگار با محیط زیست

رنگ هولی برای محیط زیست کره زمین بی‌خطر است. این رنگ به عنوان یکی از معدود رنگ‌های طبیعی و سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود.

۷- غیرقابل اشتعال

لازم نیست نگران ایمنی استفاده از این نوع رنگ باشید؛ رنگ هولی، یک رنگ غیرقابل اشتعال است.

۸- بسته‌بندی زیست تخریب‌پذیر

اغلب فروشنده‌های رنگ هولی، این نوع رنگ را در بسته‌بندی زیست تخریب‌پذیر یا همان کاغذ و کیسه‌های پلاستیکی تجزیه‌پذیر عرضه می‌کنند.

روانشناسی رنگ هولی

رنگ هولی رو صورت


برای آشنایی با روانشناسی انواع رنگ مورد استفاده در رنگ هولی مثل رنگ قرمز، آبی، سبز، نارنجی و زرد، ادامه مطلب را در مجله مینیاتور دنبال کنید.

  • رنگ قرمز نماد انرژی زندگی

رنگ قرمز، نماد عشق، باروری، انرژی، هیجان، جاه‌طلبی و از همه مهم‌تر خوشبختی است. از نظر مذهبی نیز رنگ قرمز از اهمیت بالایی برخوردار است. الهه‌های هندو نیز قرمز می‌پوشند. درضمن رنگ قرمز، بیشترین استفاده را در رنگ هولی دارد.

  • آبی نماد معنویت

رنگ آبی نشان‌دهنده کریشنا خدای هندو است که به معنای جاودانگی، شجاعت و اراده است. رنگ آبی علاوه بر اینکه نشان‌دهنده عنصر آب است، محبت، ایمان و رشد معنوی را نیز نشان می‌دهد.

  • سبز نماد مردانگی

رنگ سبز نماد شروعی جدید، غرور، مثبت‌اندیشی، طراوت و همچنین برداشت محصول و شادی است. در ضمن این نوع رنگ به عنوان نشانه‌ای برای مردانگی نیز شناخته می‌شود.

  • نارنجی نماد شروعی تازه و پرشور

نارنجی به عنوان مقدس‌ترین رنگ هندوها یا لباس‌‌ راهبان هندو، رنگ سایه شگفت‌انگیز و روشن خورشید است. همانطور که خورشید نشان‌دهنده یک روز جدید است، رنگ نارنجی نیز، مسیر معنوییت و دانش جدید را به تصویر می‌کشد.

  • زرد نماد سلامتی و آرامش

رنگ زرد نیز مورد علاقه هندوها در جشنواره رنگ هولی است. این رنگ، نشان‌دهنده رفاه، سلامتی و صلح است و به عنوان رنگ زردچوبه (پودر بومی هند) و درمانگر طبیعی شناخته می‌شود. در ضمن رنگ زرد مخفف دانش و یادگیری است.

  • بنفش نماد ثروت و عظمت

اگرچه در فرهنگ غرب و به ویژه در سنت مسیحیت، رنگ بنفش با سایه عمیق و عرفانی نشان داده می‌شود اما در فرهنگ هندوستان، نماد ثروت و عظمت است.

مراحل ساخت انواع رنگ هولی در خانه

۱- رنگ زرد: برای درست کردن رنگ زرد می‌توانید آرد گندم و زردچوبه را به نسبت یک به دو مخلوط کنید. مواد ترکیب شده را در بین کف دست خود بمالید تا به طور یکنواخت مخلوط شوند. برای درست کردن پودر هولی زرد رنگ، به مقداری زردچوبه و آب نیاز دارید. آن دو را با هم جوشانده و سپس به هم بزنید تا به غلظت مورد دلخواه خود دست پیدا کنید. رنگ زرد هولی، یکی از بهترین رنگ‌ها برای درخشش پوست شما حتی در جشنواره هولی است.

۲- رنگ قرمز: می‌توانید آب لیمو را با زردچوبه مخلوط کرده تا رنگ قرمز دلخواه خود را برای جشن هولی درست کنید. برای درست کردن پودر هولی قرمز رنگ، به مقداری گلبرگ خشک شده گل رز و چغندر رنده شده نیاز دارید. همه آن‌ها را با مقداری آرد آسیاب کنید تا گلال یا رنگ هولی به دست آید.

۳- رنگ آبی: برای درست کردن پودر هولی آبی رنگ، به تعدادی گلبرگ آبی یا برگ نیل نیاز دارید. برگ‌ها را با مقداری آب مخلوط کرده و همه مواد را با هم آسیاب کنید.

۴- رنگ سبز: برای درست کردن پودر هولی سبز رنگ، به مقداری برگ اسفناج، برگ گشنیز و مقداری آرد تصفیه شده نیاز دارید. همه آن‌ها را با هم آسیاب کنید تا به رنگ طبیعی دلخواه خود برسید.

۵- رنگ سرخابی: چغندر قند را برش دهید و در آب بجوشانید.

شما می‌توانید برای خرید رنگ هولی، به نزدیک‌ترین فروشگاه رنگ، چسب و ابزارآلات مراجعه کنید.

۱۰ نکته طلایی درباره سنت رنگ هولی

رنگ هولی روی زمین

۱رنگارنگ بودن رنگ هولی بر اساس افسانه کریشنا است که به دلیل مسموم شدن با شیر مادر، رنگ صورت او سرد، بی‌روح و به رنگ آبی تبدیل شد. او در ناامیدی مطلق بود که مادرش به او توصیه کرد تا صورت خود را با استفاده از رنگ‌های مختلف، رنگ‌آمیزی کند.

۲- بر اساس سنت هندی‌ها، رنگ هولی از رنگ‌های طبیعی و روشن همچون گل و گیاهان که در آب و هوای گرم هند تمایل به تولید دارند، درست می‌شود.

۳- رنگ نارنجی به عنوان یک رنگ مقدس در فرهنگ هندی، نماد آتش و شانس است که نقش مهمی در جشن هولی ایفا می‌کند.

۴- رنگ زرد روشن، یکی از پرطرفدارترین رنگ‌های خریداری شده در زمان جشن هولی است. به گفته برخی از متخصصان زیبایی، پودر/خمیر چوب صندل می‌تواند برای به دست آوردن رنگ زرد ملایم استفاده شود.

۵- بر اساس آمارهای بین‌المللی،رنگ سفید با ۳۵ درصد به عنوان محبوب‌ترین رنگ مورد علاقه هندی‌ها محسوب می‌شود. پس از آن رنگ خاکستری و نقره‌ای هر کدام ۱۷ درصد، رنگ قرمز ۹ درصد و رنگ آبی ۸ درصد از میزان محبوبیت برخوردار هستند.

۶- برای شرکت در جشن هولی، لباس‌هایی به رنگ روشن بپوشید و از پوشیدن لباس با رنگ‌های متعدد یا رنگ تیره خودداری کنید. لباس‌هایی که شما را هشیار می‌کند، برای استفاده در جشن هولی مناسب نیست. بنابراین از پوشیدن لباس مشکی در جشن هولی اجتناب کنید و به جای آن، لباس نارنجی رنگ، قرمز، مسی یا طلایی بپوشید.

۷- برای محافظت از پوست خود پیش از آغاز جشن هولی (از یک روز قبل)، روغن نارگیل یا روغن بادام بر روی صورت و پوست بدن خود بزنید.

۸- درباره اینکه رنگ هولی برای پوست بدن ضرر دارد یا نه، باید گفت که اگر مواد تشکیل‌دهنده رنگ هولی ارگانیک یا طبیعی باشد، نه تنها ضرر ندارد بلکه می‌تواند به عنوان یک لایه‌بردار و شفاف‌کننده پوست عمل کند. با این حال، محققان هشدار می‌دهند که نسخه‌های جدید پودر رنگی و مایع مورد استفاده در جشنواره هولی، ممکن است از مواد غیرطبیعی و حاوی مواد شیمیایی درست شود که و به چشم‌ها، پوست و ریه‌ها آسیب وارد کنند.

۹- با توجه به اینکه رنگ هولی یک محصول خشک، کاملا طبیعی و فاقد آلودگی قارچی است، بنابراین هیچ‌گونه تاریخ انقضا برای آن وجود ندارد.

۱۰- برای پاک کردن رنگ‌ هولی باقیمانده روی پوست بدن، از روغن نارگیل یا روغن مخصوص نوزادان استفاده کنید. ابتدا پوست خود را با روغن فوق ماساژ دهید، سپس صورت خود را با آب سرد بشویید. شست‌وشوی صورت با آب سرد، از تحریک شدن پوست در برابر رنگ‌های تند جلوگیری می‌کند.

خرید پودر رنگ هولی

جشنواره رنگ هولی یکی از بهترین جشنواره‌‌های رنگ در سراسر دنیاست که امروزه در کشور هند برگزار می‌شود. این جشن سالانه علاوه بر هند، در بسیاری از کشورهای آسیایی نیز برگزار می‌گردد. یکی از مهم‌ترین آیین‌های این جشن سالانه، بازی با رنگ و آغشته کردن بدن است که به وسیله پودر رنگ صورت می‌گیرد. برای اطلاع از قیمت و نحوه خرید پودر رنگ هولی، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

جمع‌بندی


در این مقاله تلاش شد تا رنگ هولی مورد استفاده در جشن باستانی هندوها به طور کامل بررسی شود؛ به طوری که در حال حاضر می‌توان آن را در رنگ‌های مختلف شامل آبی، قرمز، سبز، زرد، سرخابی، بنفش و … تهیه کرد. جشنواره رنگ‌ یا جشن هولی که در فصل بهار آغاز می‌شود، نشان‌دهنده پایان زمستان و پیروزی خیر بر شر است. در جشن هولی، علاوه بر روشن کردن آتش، نواختن موسیقی سنتی، رقصیدن و خوردن شیرینی، پودرهای رنگارنگ به نام گولال یا همان رنگ هولی توسط مردم پرتاب می‌شود. از ویژگی‌های رنگ هولی می‌توان به بسته‌بندی زیست تخریب‌پذیر، غیرقابل اشتعال، سازگار با محیط زیست، ارگانیک، ایمن برای ریه‌ها، پاک‌شوندگی راحت، ایمن برای پوست و غیر سمی اشاره کرد که شرح کامل این موارد در مقاله بالا ذکر شده است.

سوالات متداول

کدام رنگ به عنوان محبوب‌ترین رنگ در زمان جشن هولی شناخته می‌شود؟

رنگ زرد روشن علامت تجاری هولی و همچنین یکی از پرطرفدارترین رنگ‌های خریداری شده در زمان جشن هولی است.

کدام رنگ در جشن هولی استفاده نمی‌شود؟

به طور معمول در جشن‌های شادی موسوم به جشن هولی، از رنگ سفید و سیاه استفاده نمی‌کنند.

پودر هولی چه نام دارد؟

گلال نام اصلی پودر رنگی است که در جشن‌ها و مراسمات مذهبی هندوها و نیز در جشن هولی (جشنواره رنگ‌ها) استفاده می‌شود.

آیا رنگ‌ هولی تاریخ انقضا دارد؟

رنگ هولی، یک محصول خشک و کاملا طبیعی است. بر اساس آزمایش‌های متخصصان مختلف، تاکنون  هیچ‌گونه آلودگی قارچی و … در این رنگ طبیعی مشاهده نشده است. بنابراین هیچ‌گونه تاریخ انقضایی برای آن وجود ندارد.

چه موادی رنگ هولی را پاک می‌کند؟

برای پاک کردن رنگ هولی، از روغن بچه یا روغن نارگیل استفاده کنید و سپس صورت یا بدن خود را با آب سرد بشویید.

ممکن است شما دوست داشته باشید