رنگ‌ها و احساسات آن‌ها + بررسی ۱۱ رنگ پرطرفدار

رنگ‌ها تاثیر بسزایی بر احساسات می‌گذارند، به طوری که وقتی شما با رنگ‌های طیف گرم مواجه می‌شوید، ناخودآگاه ذهن به شادی می‌رود. هر کدام از رنگ‌های طیف گرم، سرد و خنثی، ویژگی‌های منحصر به خود را دارد که در این مقاله قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. علاوه بر این، انواع رنگ‌های تاثیرگذار بر احساسات اجتماعی شامل رنگ‌های اصلی و رنگ‌های ثانویه، ‎موضوعاتی هستند که درنظر داریم به شکل اختصاصی درباره آن‌ها صحبت کنیم.

با این وجود، در این مقاله قصد داریم تا پیرامون عنوان «رنگ‌ها و احساسات: رنگ‌ها چه احساسی در ما ایجاد می‌کنند؟»، به موضوعاتی نظیر رنگ‌ها و احساسات، تاثیر رنگ‌ها در احساسات، رنگ‌ گرم، رنگ‌ سرد، رنگ‌ شاد، رنگ غمگین ، رنگ‌های آرامش‌بخش، انواع رنگ‌، قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش، صورتی، قهوه‌ای، مشکی، سفید و خاکستری بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ‌ها و احساسات

احتمالاً به طور غریزی می‌دانید که بین رنگ‌ها و احساسات رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. شما ممکن است برای ترساندن دشمنان خود پیراهنی به رنگ قرمز پوشیده باشید؛ یا اتاقی را به رنگ آبی کمرنگ رنگ‌آمیزی کنید تا احساس آرامش کنید. شاید شما در نوجوانی موهای خود را رنگ کرده‌اید تا عصبانیت و آشفتگی درونی (یا عصبانیت والدین خود) را برانگیزید.

ماریا کوستانتینو، مدرس کالج مد لندن، می‌گوید: رنگ ارتباط نزدیکی با احساسات دارد. این رنگ است که زبان ما را به تصویر می‌کشد. اما نحوه واکنش ما به رنگ‌های مختلف همیشه سیاه و سفید یا صفر و صدی نیست. اغلب به موضوعات روانشناسی، شرایط بیولوژیکی و پیشینه فرهنگی ما بستگی دارد.

جدول احساسات انواع رنگ

طراحان و صاحبان برند باید مبانی تئوری رنگ، نمادگرایی رنگ و روانشناسی رنگ را درک کنند تا به طور موثر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. ۹۰ درصد از مردم اولین برداشت خود از یک محصول را تنها بر اساس رنگ انجام می‌دهند. به طوری که رنگ‌های اشتباه می‌توانند پیام شما را به شکل اشتباه ارسال کند. مانند استفاده از رنگ سفید برای انتقال مفهوم نو بودن در فرهنگی که رنگ سفید نشان‌دهنده مرگ است.

تاثیر رنگ‌ها در احساسات

بیایید ببینیم که گروه‌های مختلف رنگ‌ها، چه احساسی در ما ایجاد می‌کنند، سپس ببینیم که چگونه می‌توان از رنگ‌ها برای برانگیختن احساسات خاص استفاده کرد. نحوه واکنش ما به رنگ بستگی به روشنایی، سایه یا رنگ و سرد یا گرم بودن آن دارد. یک تفاوت ظریف اما مهم بین قرمز آتشین و قرمز خاکی وجود دارد، اما با این همه رنگ برای انتخاب، از کجا شروع کنیم؟

۱- رنگ‌ گرم

قرمز، نارنجی و زرد همگی رنگ‌های گرمی هستند و عموما تصور می‌شود که احساسات شادی، خوش‌بینی، انرژی و اشتیاق را برمی‌انگیزد. آفتاب زرد رنگ ممکن است خلق و خوی شما را برون‌گرا کند؛ در حالی که گل رز قرمز ممکن است احساس شما به سمت درونگرایی بکشاند.

رنگ‌های گرم، نه تنها احساسات مثبت و خونگرمی را در شما برمی‌انگیزد بلکه می‌توانند شما را وادار به انجام کاری کنند؛ مانند رنگ علائم توقف، نوار احتیاط یا چهره های آشفته مسافران ناراضی خطوط هوایی و … . رنگ قرمز حتی می‌تواند شما را گرسنه کند، به همین دلیل است که مورد علاقه فست فودهای زنجیره‌ای است.

۲- رنگ‌ سرد

سبز، آبی و بنفش رنگ‌های سرد هستند. آن‌ها را می‌توان آرام بخش، تسکین‌دهنده، پرورش‌دهنده، فرومایه یا حتی غمگین دانست. به عنوان مثال، موسیقی بلوز یا رنگ‌های مورد استفاده در نقاشی‌های پیکاسو نقاش معروف اسپانیایی.

علاوه بر این، رنگ‌‎های سرد اغلب با برندهایی که سلامت، زیبایی یا امنیت را ارتقا می‌دهند، ارتباط دارند؛ زیرا این نوع رنگ‌ها احساس رمز و راز و جادو را در انسان پدید می‌آورد و در بسیاری موارد، زمینه‌ساز تخیل در وجود آدمی است.

رنگ‌ها و احساسات

رنگ‌ شاد

معمولا تصور می‌شود که رنگ‌های شاد مانند رنگ زرد، نارنجی، صورتی و قرمز یا پاستلی مانند هلویی، صورتی روشن و یاسی، دارای سایه‌های روشن و گرم هستند. در واقع هر چه رنگ روشن‌تر باشد، احساس شادی و خوش‌بینی بیشتری در شما ایجاد می‌کند. ترکیب رنگ‎های زیاد هم می‌تواند احساس شادی و نشاط را در شما ایجاد کند. به طور مثال می‌توان به جشنواره رنگ هولی اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره رنگ هولی در هند، مقاله «آموزش ساخت رنگ هولی در خانه» را در وب سایت مینیاتور مطالعه کنید.

رنگ غمگین

رنگ‌های غمگین مانند خاکستری، قهوه‌ای، بژ و سایه‌های خاصی از آبی و سبز، معمولا تیره، خاموش و خنثی هستند. در فرهنگ‌های غربی، رنگ مشکی اغلب رنگ عزا در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که برخی از کشورهای آسیای شرقی، رنگ سفید را به عنوان رنگ عزا درنظر می‌گیرند.

رنگ‌های آرامش‌بخش

آیا به دنبال آرامش هستید؟ یا اینکه دوست دارید در زندگی، آرامش غیرقابل وصفی داشته باشید؟ به رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز، یاسی و نعنایی در کنار رنگ‌های خنثی مانند سفید و خاکستری روی بیاورید. طرح‌هایی که از رنگ‌های کمتری استفاده می‌کنند، آرام‌بخش‌تر هستند.

انواع رنگ‌

رنگ‌ها تاثیر زیادی بر احساسات شما دارند. برخی از مهم‌ترین رنگ‌هایی که می‌توانند نقش موثری بر احساسات داشته باشند، می‌توان به رنگ قرمز، رنگ نارنجی، رنگ زرد، رنگ سبز، رنگ آبی، رنگ بنفش، رنگ صورتی، رنگ قهوه‌ای، رنگ مشکی، رنگ سفید و رنگ خاکستری اشاره کرد.

رنگ قرمز

قرمز باعث می‌شود که احساس پرشور و انرژی داشته باشید. اغلب با اشتیاق، عشق، خشم و خطر همراه است (آنچنانکه مرز باریکی بین عشق و نفرت وجود دارد). در کشور چین و سایر فرهنگ‌های آسیای شرقی، قرمز با شادی و خوش شانسی همراه است و به همین دلیل، رنگ سال نو قمری را قرمز نام‌گذاری می‌کنند. برای اطلاع از قیمت رنگ روغنی قرمز، رنگ پلاستیک قرمز و رنگ اکریلیک قرمز ، بر روی لینک سبز کلیک کنید.

رنگ‌ها و احساسات

رنگ نارنجی

نارنجی مانند قرمز یک رنگ پرانرژی مشتاق، سرزنده و شاد است که توجه را به خود جلب می‌کند. این رنگ دعوت‌کننده و شاد است و گزینه‌ای محبوب برای برندهایی است که به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و دوستانه، از مخاطبان خود می‌خواهند تا نسبت به پیام‌های سایت، واکنش نشان دهند؛ مانند «این محصول را بخرید!» یا «برای این خبرنامه ثبت نام کنید!».

رنگ زرد

رنگ زرد یادآور نور خورشید و چهره‌های خندان است و اغلب برای ایجاد احساس مثبت در افراد استفاده می‌شود. این رنگ نه تنها شادآور و خودجوش است بلکه زرق و برق زیادی دارد. علی‌رغم فواید رنگ زرد، این نوع رنگ قابلیت انعکاس زیاد نور را دارد و همین امر می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند. برای اطلاع از قیمت رنگ روغنی زرد، رنگ پلاستیک زرد و رنگ اکریلیک زرد، بر روی لینک سبز کیلیک نمایید.

رنگ‌ها و احساسات

رنگ سبز

رنگ سبز احتمالا به دلیل ارتباط با طبیعت می‎‌تواند به شما احساس خوش‌بینی، سرخوشی یا آرامش بدهد. رنگ سبز برای چشم راحت است و می‌توان از آن برای ایجاد تعادل استفاده کرد. این یک رنگ برای برندهایی مناسب است که می‌خواهند فرایند رشد، امنیت مالی و سرمایه‌گذاری را  به تصویر بکشند. برای اطلاع از قیمت رنگ روغنی سبز، رنگ پلاستیک سبز و رنگ اکریلیک سبز، بر روی لینک سبز کلیک کنید.

رنگ آبی

آبی به عنوان سلطان رنگ‌ها شناخته می‌شود. این رنگ احساس آرامش و قابل اعتماد بودن را بر می‌انگیزد، به همین دلیل است که مورد علاقه شرکت‌های بزرگ (توییتر، فیس بوک، لینکدین، تلگرام و …) است. رنگ آبی علاوه بر ایجاد امنیت و آرامش به عنوان یک رنگ آرام، معنوی و سرد شناخته می‌شود.

آبی تیره در بین شرکت‌ها محبوب است؛ زیرا احساس امنیت و حرفه‌ای بودن را بیش از رنگ آبی ایجاد می‌کند. این نوع رنگ می‌تواند احساس سردی و بی‌تفاوتی داشته باشد. آبی روشن آرامش بخش‌ و دوستانه‌تر از سایر رقبای خود است. برای اطلاع از قیمت رنگ روغنی آبی، رنگ پلاستیک آبی و رنگ اکریلیک آبی، بر روی لینک سبز کلیک کنید.

رنگ‌ها و احساسات

رنگ بنفش

رنگ بنفش با رمز و راز، خلاقیت و ثروت همراه است؛ ترکیبی که ممکن است محبوبیت آن را در صنعت ارزهای دیجیتال ببینید. سایه‌های روشن‌تر بنفش اغلب برای تسکین یا آرامش استفاده می‌شود، بنابراین در بین برندهای بهداشتی و زیبایی مورد علاقه است.

رنگ صورتی

به طور سنتی، صورتی یک رنگ عاشقانه، شیرین، لطیف، زیبا و سرگرم‌کننده است که  اغلب می‌تواند باعث شود ما احساس بازیگوشی یا رمانتیک کنیم. اما صورتی در عین حال می‌تواند مدرن باشد یا مانند رنگ صورتی جیغ، خودنمایی کند.

رنگ‌ها و احساسات

رنگ قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای احساس ثبات، راحتی و حمایت را ایجاد می کند. این رنگ یک رنگ گرم و دوستانه، کاربردی و قابل اعتماد است. همچنین می تواند نمایانگر سبک قدیمی  یا با سابقه باشد. برای اطلاع از قیمت رنگ روغنی قهوه‌ای، رنگ پلاستیک قهوه‌ای و رنگ اکریلیک قهوه‌ای، بر روی لینک سبز کلیک کنید.

رنگ مشکی

رنگ مشکی یک رنگ پیچیده، جدی و کلاسیک است که قدرت، تجمل و ظرافت را تداعی می‌کند اما در عین حال می‌‌تواند نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن، بی طرفی و سادگی نیز باشد. مانند یقه اسکی ساده و به رنگ مشکی استیو جابز خالق اپل که نشانگر جسارت، قدرت و جادویی بودن شخصیت او بود. در زمینه‌ها و فرهنگ‌های خاص، رنگ مشکی می‌تواند به عزاداری یا غم نیز اشاره داشته باشد. برای اطلاع از قیمت رنگ روغنی مشکی، رنگ پلاستیک مشکی، رنگ اکریلیک مشکی، بر روی لینک سبز کیلیک کنید.

رنگ‌ها و احساسات

رنگ سفید

استفاده از رنگ سفید، بیشتر در طراحی و زیبایی‌شناسی مینیمالیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ سفید یک رنگ ساده، آرام، ظریف، سرد است که خلوص و پاکی را نمایندگی می‌کند.  در بسیاری از فرهنگ‌ها، رنگ سفید به بی‌گناهی یا آرامش اشاره دارد (به لباس نوزاد و کبوتر سفید فکر کنید). برای اطلاع از قیمت رنگ روغنی سفید، رنگ پلاستیک سفید و رنگ اکریلیک سفید ، بر روی لینک سبز کلیک کنید.

خاکستری

خاکستری می‌تواند به عنوان یک رنگ بالغ، مسئول یا خنثی دیده شود، به همین دلیل است که ممکن است با پوشیدن کت و شلوار خاکستری به جای نارنجی روشن، احساس فوق‌العاده حرفه‌ای و قابل اعتمادی داشته باشید. خاکستری گاهی اوقات به عنوان یک رنگ جایگزین برای رنگ مشکی درنظر گرفته می‌شود.  از سوی دیگر، این رنگ را می‌توان غیرقطعی، متعارف و کسل‌کننده نیز مشاهده کرد.

رنگ‌ها و احساسات

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع « رنگ‌ها و احساسات: رنگ‌ها چه احساسی در ما ایجاد می‌کنند؟» صحبت کنیم. رنگ‌ها و احساسات به طور جدایی‌ناپذیری به هم مرتبط هستند. خواه در حال طراحی یک لوگو، ساختن یک برند، یا چیدن لباس انتقام جویانه مناسب برای گردهمایی مجدد مدرسه خود باشید، به یاد داشته باشید که رنگ‌ها می‌توانند احساس شما و درک دیگران از شما را تغییر دهند. علاوه بر این، رنگ‌ها می‌توانند ذهنی باشند: یک لوگوی زرد نئونی که یک نفر را خوشحال می‌کند؛ ممکن است باعث سردرد دیگران شود. پس با دقت انتخاب کنید و در صورت نیاز همیشه از یک متخصص کمک بخواهید. همین حالا با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

پرشورترین رنگ‌ در میان انواع رنگ‌ها کدام است؟

رنگ قرمز به دلیل ارتباط با مفهوم عشق، به عنوان پرشورترین رنگ شناخته می‌شود.

کدام رنگ احساس خوش بینی را منتقل می‌کند؟

رنگ سبز و رنگ زرد.

کدام رنگ احساس حرفه‌ای بودن را به انسان می‌دهد؟

رنگ خاکستری.

کدام رنگ رمانتیک است؟

صورتی.

چه رنگ‌هایی در طیف گرم طبقه‌بندی می‌شوند؟

رنگ قرمز، رنگ نارنجی، رنگ زرد و رنگ صورتی.

چه رنگ‌هایی در طیف سرد طبقه‌بندی می‌شوند؟

رنگ سبز، رنگ آبی، رنگ بنفش.

چه رنگ‌هایی در طیف خنثی طبقه‌بندی می‌شوند؟

رنگ سفید، رنگ مشکی، رنگ قهوه‌ای و رنگ خاکستری.

ممکن است شما دوست داشته باشید