کارشناس دکوراسیون به چه نکاتی در انتخاب رنگ اهمیت می‌ دهد

ساده‌ترین راه برای انتخاب بهترین رنگ‌های داخلی این است که با رنگ‌هایی که دوست دارید شروع کنید. وقتی با رنگ‌هایی که دوست دارید شروع می‌کنید، برای رنگ‌آمیزی دکوراسیون داخلی به طرح‌های سنتی محدود نمی‌شوید. با رنگ مورد علاقه خود به عنوان رنگ پایه، می‌توانید یک طرح رنگی در اطراف خود ایجاد کنید. رنگ‌های مورد علاقه شما می‌توانند الهام بخش کاملی برای انتخاب رنگ شما باشند. در اینجا قصد داریم برای انتخاب بهترین رنگ برای خانه شما، ۱۰ نکته مهم مد نظر کارشناسان دکوراسیون را بازگو کنیم. ما را در ادامه مطلب همراهی کنید.

جدول نکات مهم در انتخاب رنگ در دکوراسیون

چرخ رنگ را بچرخانید

برای به دست آوردن ایده‌های بکر جهت انتخاب رنگ مورد استفاده در دکوراسیون، لازم نیست حتما تئوری رنگ را بلد باشید. برای این کار از یک چرخ رنگ کوچک که در اغلب فروشگاه‌های رنگ به فروش می‌رسد، استفاده نمایید. این ابزارهای رنگی کاربردی و ارزان می‌توانند ایده‌های نابی به شما در این زمینه ارائه بدهند. تنها کاری که پس از خرید این ابزار باید انجام بدهید، چرخاندن چرخ و مشاهده همه رنگ‌‎هاست. با مشاهده رنگ‌ها می‌توانید پی ببرید که کدام رنگ می‌تواند به چشم شما زیبا بیاید یا اینکه الهام‌بخش شما باشد.

شبکه‌های اجتماعی منبع متنوع برای انتخاب رنگ است

مجله‌ها و کاتالوگ‌ها همواره الهام‌بخش دکوراسیون بوده‌اند. شما به هزاران صفحه الهام بخش در اینترنت دسترسی دارید. سایت‌های خرده‌فروشی می‌توانند با طرح‌های اتاق خود الهام‌بخش شما باشند. از طرفی برندهای رنگ نیز می‌توانند راه‌هایی را برای استفاده از رنگ در خانه به شما نشان دهند. سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی مانند پینترست و اینستاگرام، از جمله بزرگ‌ترین پلفرم‌های الهام‌بخش برای انتخاب رنگ مناسب دکوراسیون خانه شما هستند.

رنگ‌های خنثی را با رنگ‌های گرم ست کنید

اگر به دنبال ایجاد آرامش به همراه تنوع رنگی مناسب در دکوراسیون خانه خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم رنگ‌های خنثی را با برخی رنگ‌های گرم ست کنید. برای این کار ابتدا لازم است که رنگ گرم مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس برای ست کردن آن با رنگ‌های خنثی، طراحی لازم را داشته باشید. بهترین نوع طراحی برای ست کردن رنگ‌های خنثی با رنگ‌های گرم، ایجاد پالت‌های رنگی راه راه است که علاوه بر حفظ فضای آرامش‌بخش، دمای مطبوعی به دکوراسیون خانه بشما می‌دهد. این نوع انتخاب می‌تواند در ست کرد رنگ دیوار با رنگ دکوراسیون، رنگ دیوار با رنگ سقف و … اتفاق بیفتد.

دکوراسیون خود را با خاطرات لباس‌ها رنگ‌آمیزی کنید‌

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای انتخاب رنگ مناسب دکوراسیون داخلی، سر زدن به کمد لباس است. با باز کردن کمد لباس، شما با تنوع زیادی از پالت‌های رنگی مواجه می‌شوید که می‌تواند راهی برای انتخاب رنگ مناسب دکوراسیون باشد.

شاید با دیدن هر کدام از لباس‌های رنگارنگ کمد، خاطراتی در ذهن شما مرور شود؛ بهترین اتفاق این است که شما به خاطرات لذت‌بخش هر کدام از آن لباس‌ها اعتماد کنید و خانه خود را آن طوری که خاطرات زیبا می‌گویند، رنگ‌آمیزی کنید. انتخاب رنگ از طریق رنگ لباس‌های کمد، یکی از جسورترین، خلاقانه‌ترین و دیوانه‌کننده‌ترین اتفاق‌هایی است که هر کدام از ما می‌تواند در زندگی مرتکب شود. پس همین الان این کار را انجام بدهید و نتایج آن را با ما در وبلاگ مینیاتور به اشتراک بگذارید.

از طبیعت الهام بگیرید

وارد کردن رنگ‌های طبیعت به دکوراسیون خانه، یکی از راه‌های هدیه دادن آرامش به چشمان عزیزان شماست.  فرقی نمی‌کند چه رنگی را انتخاب کنید، فقط وقتی در خیابان یا لب ساحل قدم می‌زنید، کافی است که رنگ سبز درختان، سرخی گل‌ها، آبی دریا، زرد و نارنجی خورشید را زیر ذره‌بین ببرید.

از این طریق می‌توانید رنگ عاشقانه خود را برای دکوراسیون انتخاب کنید. در ضمن فراموش نکنید که رنگ سبز طبیعت، یکی از بهترین رنگ‌های برای دیزاین آشپزخانه و فضای اداری محل شما به حساب می‌آید.

انتخاب رنگ در دکوراسیون

رنگ خود را در آثار هنری پیدا کنید

راز یک طراح داخلی، انتخاب رنگ از آثار هنری در خانه شما است. بیشتر هنرمندان، استاد رنگ و نور هستند و رنگ‌های مختلفی را برای آثار خود انتخاب می‌کنند. شما می‌توانید با انتخاب رنگ از یک اثر هنری مورد علاقه، از بینش و نگاه آنها بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید با مشاهده آثار هنری تاریخی، رنگ‌های مکمل دکوراسیون خود را انتخاب کنید.

رنگ‌های به کار رفته در آثار هنری، الهام‌بخش بسیاری از مدیران برندهای مختلف است. شما نیز می‌توانید از رویکرد مدیران برندهای بزرگ در دنیا استفاده و آن‌ها را با سبک دکوراسیون خود تنظیم کنید. رنگ زرد به عنوان یک رنگ مناسب برای دیوار خانه، الهام‌بخش سبک‌های تزئینی مثل صنایع دستی و آثار نقاشان مدرن بوده است.

سایه‌ روشن یا تیره را امتحان کنید

گاهی اوقات تنها چیزی که نیاز دارید کمی صبر و حوصله برای یافتن رنگ مناسب دکوراسیون داخلی است. اگر پیش از رنگ‌آمیزی به این نتیجه رسیدید که این رنگ را دوست ندارید، پیشنهاد می‌کنیم کمی صبر کنید و  همان رنگ را به صورت روشن‌ یا تیره‌ به کار بگیرید. به طور مثال، دیوارهای خاکستری تیره با صندلی‌های سبز، یک ست شگفت‌انگیز برای دکوراسیون خانه به ویژه اتاق پذیرایی محسوب می‌شود.

در ضمن برای اینکه بتوانید از یک رنگ، پالت‌های روشن و تیره را دربیاورید، پیشنهاد ما سپردن این کار به فروشگاه رنگ، چسب و ابزار مینیاتور است که با دارا بودن ۳۰ هزار کد رنگ‌های کامپیوتری، می‌تواند بهترین رنگ را برای شما بسازد. همین حالا با فروشگاه مینیاتور تماس بگیرید.

از رنگ‌های مورد علاقه خود نمونه‌برداری کنید

این یک قانون ساده است که هرگز نباید نادیده گرفته شود؛ همیشه از هر رنگی که دوست دارید نمونه بگیرید. نمونه گرفتن به معنای آزمایش رنگ است. مثلا یک مقدار از رنگ انتخاب شده را بر روی دیوار یا مقوا اعمال کنید و آن را با سایر دکوراسیون خانه مقایسه کنید.

اگر فکر می‌کنید رنگ مناسب دیزاین خانه است، پس به فروشگاه بروید و همان پالت رنگ را خریداری کنید. به هیچ عنوان بدون آزمایش اولیه رنگ در داخل خانه، پای خود را برای خرید رنگ در فروشگاه رنگ نگذارید. سعی کنید خودتان رنگ مناسب خانه خود را پیش از رفتن به فروشگاه انتخاب کنید.

کف خانه را از یک موتیف رنگی انتخاب کنید

اگر در حال تزیین دکوراسیون یک واحد کوچک از آپارتمان هستید، رنگ خنثی را انتخاب کنید. این رنگ در فضای خانه را بزرگ‌تر از آن چیزی که هست نشان می‌دهد.  برای بهتر کردن نمای داخلی خانه‌های کوچک، کف تمام خانه را از یک موتیف رنگی انتخاب کنید تا خانه شما حس یکپارچکی و پرسپکتیو بیشتری را انتقال دهد.

به تک رنگ نه بگویید

برای داشتن ظاهری جسورانه در دکوراسیون خانه، توصیه ما این است که از پالت‌های تک رنگ دوری کنید؛ زیرا نه تنها به اندازه کافی هیجان ندارند، بلکه ممکن انرژی لازم را از خانه بگیرد. بنابراین سعی کنید از رنگ‌های مکمل برای دکوراسیون خانه استفاده کنید.

رنگ را تبدیل به یک پیام شخصی کنید

رنگ تاثیر فوری و زیادی بر فضای خانه دارد. اگر وارد یک خانه تاریک شوید، خلق و خوی شما فورا تغییر می‌کند. انتخاب رنگ‌های مورد استفاده در دکوراسیون بر اساس یک پیام شخصی، تضمین می‌کند که مهمانان به طور ذاتی شخصیت و خلق و خوی کلی شما را به راحتی درک ‌کنند.

یک ارتباط منسجم ایجاد کنید

رعایت رنگ‌های منحصربه‌فرد در هر اتاق می‌تواند به خوبی صورت گیرد، اما حفظ حس تداوم در سراسر آن مهم‌تر است. زیبایی دکوراسیون خانه در این است که هر اتاق می‌تواند متمایز به نظر برسد؛ بنابراین در صورت تمایل می‌توانید از رنگ‌های متفاوت  و متمایز در هر کدام از فضاهای داخلی استفاده کنید. ترفند شما این است که با انتخاب رنگ‌های مکمل در نقاطی که اتاق‌ها به هم متصل می‌شوند، یک خانه منسجم و یکپارچه را به وجود می‌آورید.

انتخاب رنگ در دکوراسیون

قانون تعادل را بدانید

ایجاد تعادل در رنگ دکوراسیون خانه خیلی مهم است. هنگام تزئین فضاهای داخلی، رنگ‌ها را بر اساس ترکیب‌بندی خاص آن چیدمان کنید. ۶۰ درصد محیط خانه را به رنگ اصلی (دیوارها، کف، فرش و سقف)، ۳۰ درصد به رنگ‌های ثانویه (لوازم خانه و مبلمان) و ۱۰ درصد به رنگ‌های برجسته (لوازم تزئینی و آثار هنری) اختصاص بدهید تا محیط شما شخصیت خاص خود را داشته باشد. استفاده از این قانون می‌تواند انتخاب رنگ را ساده و به شما در رسیدن به تعادل در رنگ دکوراسیون کمک کند.

از مشاور رنگ کمک بگیرید

اگر شما به دنبال یک طرح رنگ جدید برای دکوراسیون خانه خود هستید و مطمئن نیستید که کدام رنگ مناسب است، یک مشاور رنگ می‌تواند شما را در مسیر درستی راهنمایی کند. قبل از اینکه با مشاور رنگ خود ملاقات کنید، اید‌ه‌های خود را بر روی کاغذ بنویسید تا پس از دیدن مشاور، آن‌ها را با او به اشتراک بگذارید. در ضمن از مشاور شما درباره ورودی نور طبیعی و مصنوعی خانه خود صحبت کنید تا او بهترین انتخاب را پیش روی شما قرار دهد.

۵ نکته طلایی درباره انتخاب رنگ دکوراسیون

۱- اغلب هنگام تزیین، لازم است با برخی از قطعات و تزئینات موجود در اتاق کار کنید، بنابراین مهم است که از آنچه دارید بهترین استفاده را ببرید. تضاد با ته‌رنگ‌های خنثی اغلب چیزی است که باعث می‌شود شما در اتاق احساس نارضایتی کنید. هر فضا دارای رنگ‌های خنثی است، بنابراین پالت خنثی خود را بر اساس آنچه در اتاق وجود دارد ایجاد کنید و سپس می‌توانید با هماهنگ کردن رنگ‌های برجسته از منابع الهام‌بخشی که اتاق شما را زنده می‌کند، لذت ببرید.

۲- بهترین توصیه برای انتخاب رنگ در دکوراسیون خانه این است که ابتدا ترس را رها کنید تا محیط به شما بگوید چه رنگی لیاقت دکوراسیون شما را دارد. شما می‌توانید از هر چیزی الهام بگیرید؛ اشیاء، تصاویر، افکار و هر چیز دیگر، فقط کافی ا‌ست که ترس را رها کنید و دل را به رنگ‌های الهام‌بخش ذهن‌تان بسپارید. به همین خاطر، از خود بپرسید واقعا چه حسی حال من را خوب می‌کند؟ همان را انتخاب کنید. فراموش نکنید، برای انتخاب رنگ دکوراسیون خانه خود، اول به خودتان اعتماد داشته باشید.

۳- لزوما نباید به طرح‌های رنگی ثابت تکیه کرد؛ اگرچه بسیاری از مردم از آن لذت می‌برند. رنگ‌های خنثی را با تزیینات رنگی تزئین کنید.

۴- هنگام نهایی کردن طرح رنگ یا انتخاب رنگ برای دیوارهای‌تان، به جای تمرکز بر نحوه ظاهری دیوار، به این فکر کنید که اتاق شما چه احساسی باید داشته باشد. رنگ، مثل هر عنصر دیگری در یک فضا، حال و هوا کلی یک خانه را به وجود می‌آورد. در نظر گرفتن اینکه آیا می‌خواهید اتاق شما احساس آرامش، دنج، شاد یا جذاب بودن را منتقل کند، به شما کمک می‌دهد تا یک طرح رنگی مناسبی برای خود انتخاب کنید.

۵- انتخاب یک طرح رنگ برای خانه شما کار بزرگی است. میزان نوری که در خانه خود دارید را ارزیابی کنید. توجه به این موضوع در هنگام انتخاب رنگ دیوار بسیار مهم است. پس از آن با ۲ تا ۳ رنگ شروع کنید. رنگ دیوار، رنگ مبلمان و یک رنگ برجسته برای جایی که شما می‌پسندید. با این حال اگر نمی‌دانید چه باید بکنید، با تم تک رنگ شروع و سپس یک یا دو رنگ برجسته به آن اضافه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تا به این پرسش پاسخ بدهیم که کارشناس دکوراسیون به چه نکاتی در انتخاب رنگ اهمیت می‌دهد؟ برای انتخاب رنگ دکوراسیون داخلی خانه یا محل کار خود، چند راه ساده وجود دارد که شامل الهام گرفتن از طبیعت، نگاه کردن به چرخ رنگ، دیدن رنگ لباس‌های درون کمد، کمک گرفتن از مشاوره و … می‌شود.

توجه داشته باشید که کارشناسان بر حفظ تعادل رنگ در نمای داخلی خانه تاکید می‌کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ مناسب برای دکوراسیون داخلی، با کارشناسان فروشگاه رنگ، چسب و ابزار مینیاتور تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین پلتفرم‌های برای دیدن رنگ‌های دکوراسیون داخلی کدام است؟

پینترست و اینستاگرام.

چه رنگ‌هایی می‌تواند از طریق طبیعت وارد دکوراسیون داخلی شود؟

رنگ سبز درختان، رنگ سرخ گل‌ها، رنگ زرد و نارنجی خورشید، رنگ آبی تیره دریا و رنگ آب روشن آسمان.

قانون تعادل درباره انتخاب رنگ‌ دکوراسیون داخلی چه می‌گوید؟

۶۰ درصد محیط خانه را به رنگ اصلی (دیوارها، کف، فرش و سقف)، ۳۰ درصد به رنگ‌های ثانویه (لوازم خانه و مبلمان) و ۱۰ درصد به رنگ‌های برجسته (لوازم تزئینی و آثار هنری) اختصاص بدهید تا محیط شما شخصیت خاص خود را داشته باشد.

چه نکاتی پیش از خرید رنگ دکوراسیون داخلی باید رعایت شود؟

رنگ را آزمایش کنید. مقداری رنگ را در ابعاد کوچک اعمال و آن را با سایر وسایل خانه مقایسه کنید. در صورتی که تعادل رنگی برقرار بود، شما می‌توانید برای خرید رنگ به فروشگاه رنگ بروید.

ممکن است شما دوست داشته باشید