آموزش رنگ آمیزی نمای سیمانی در ۵ مرحله

آموزش رنگ آمیزی نمای سیمانی کار چندانی سختی نیست. اگرچه سیمان ساده‌ترین سطح برای رنگ‌آمیزی نیست اما افزودن لایه‌ای تازه از رنگ، نمای سیمانی را برجسته می‌کند. از طرفی رنگ آمیزی نمای سیمانی پیچیده‌تر از رنگ آمیزی دیوارهای گچی و … است و به زمان و ابزار بیشتری نیاز دارد. به طوری که رنگ آمیزی آن می‌تواند چالش برانگیز باشد. اما با آماده‌سازی، در اختیار داشتن تکنیک و رنگ‌آمیزی مناسب، به راحتی می‌توان این کار را به سرانجام رساند. برای دریافت بهترین نتیجه در رنگ آمیزی نمای سیمانی، ادامه مقاله را در مجله مینیاتور دنبال کنید.

انواع رنگ سیمان

وقتی صحبت از رنگ آمیزی سیمان به میان می‌آید، هر رنگی این کار را انجام نمی‌دهد. مهم است که نوع رنگ مناسب را انتخاب کنید. رنگ آمیزی نمای سیمانی ساختمان با رنگ نامناسب می‌تواند منجر به ترک خوردن و کنده شدن آن شود.

برای داشتن ظاهری با دوام و طولانی مدت، رنگ‌های اکریلیک و اپوکسی رایج‌ترین انتخاب ها در میان انواع رنگ سیمان هستند. رنگ اکریلیک یک محصول مبتنی بر آب است که به راحتی با آب مخلوط و پخش می‌شود و برای پنهان کردن عیوب و مقاومت در برابر محو شدن طراحی شده است.

در حالی که این رنگ مقرون به صرفه ترین گزینه برای آموزش رنگ آمیزی نمای سیمانی است، اما همیشه بادوام‌ترین نیست. بنابراین برای دیوارها، سقف ها و مناطق کم تردد بهترین انتخاب است و شما می‎توانید از رنگ اکریلیک به سادگی استفاده کنید.

از طرف دیگر رنگ اپوکسی دوام بیشتری دارد و برای استفاده در کف گاراژها مناسب است. البته به معنای این نیست که نمی‌توان از رنگ اپوکسی برای نمای سیمانی استفاده کرد بلکه مهم است که نحوه رنگ آمیزی چگونه باشد.

وسایل مورد نیاز برای رنگ آمیزی نمای سیمانی

آنچه شما برای آموزش رنگ آمیزی نمای سیمانی ساختمان نیاز دارید عبارتند از:

  • آب
  • مایع ظرفشویی
  • پرکننده ترک سیمان
  • آستری سیمان
  • رنگ سیمان
  • درزگیر سیمان
  • برس تمیزکننده سفت
  • سطل
  • قلم مو
  • سینی رنگ
  • غلطک رنگ
  • تفنگ درزگیر (اختیاری)
  • واتر جت (اختیاری)

آموزش رنگ آمیزی نمای سیمانی ساختمان

در راستای آموزش رنگ آمیزی نمای سیمانی ساختمان، مراحل زیر را دنبال کنید:

آموزش رنگ آمیزی نمای سیمانی

۱- سطح سیمان را تمیز کنید

آماده‌سازی سطح سیمانی برای رنگ آمیزی خسته کننده تر از خود نقاشی است. برای اطمینان از چسبندگی مناسب رنگ، باید سطح را کاملا تمیز کنید.

هر گونه گرد و غبار یا خاک را پاک کنید. یک سطل را با آب گرم و صابون ظرفشویی پر کنید. پارچه‎‌ای را در محلول صابون آغشته کنید و هرگونه کثیفی چسبیده به سطح سیمان را پاک نمایید. اگر سیمان با آشغال آغشته یا ترکیب شده است، از یک برس سیمی تمیزکننده سفت برای تمیز کردن سطح استفاده کنید.

اگر با یک سطح سیمانی بسیار کثیف مواجه هستید، مانند نمای بیرونی ساختمان، ممکن است به یک واتر جت پر فشار نیاز داشته باشید.

۲- ترمیم ترک ها و آسیب ها

اگر قبل از رنگ آمیزی نمای سیمانی هیچ ترک یا شکافی را پر نکنید، رطوبت به داخل آن‌ها نفوذ می‌کند و در نهایت باعث کنده شدن رنگ سیمان شما می‌شود. برای جلوگیری از آن، می‌توانید شکاف‌ها یا نواحی آسیب‌دیده را با بتونه مخصوص سیمانی پر کنید.

بهترین بتونه برای دیوار سیمانی، استفاده از دوغاب سیمان است. سعی کنید که دوغاب را در بین ترک‌ها و شکاف‌های سطح اعمال نمایید. بسته به محصول مورد نظر (بتونه)، ممکن است زمان خشک شدن آن تا سه روز طول بکشد. دستورالعمل‌های محصول را برای زمان‌های خشک شدن در شرایط نامساعد جوی (برف و باران، سرما، گرما و رطوبت شدید) بررسی کنید.

۳- پرایمر رنگ بتن را اعمال کنید

اکنون که سطح بتن تمیزی دارید، می‌توانید پرایمر رنگ سیمانی خود را اعمال کنید. پرایمر به پر کردن هر شکاف یا فضای خالی کوچکی که از دست داده‌اید با پرکننده سیمان کمک می‌کند و همچنین باعث ایجاد یک سطح صاف بین بتن و رنگ می‌شود. در ضمن این کار باعث می‌شود که رنگ به سیمان بچسبد.

از یک قلم مو برای اعمال پرایمر به گوشه‌ها و لبه‌ها استفاده کنید. سپس از یک غلطک برای پر کردن سطوح سیمانی بزرگتر استفاده نمایید.

در راستای آموزش رنگ آمیزی نمای سیمانی، حتما دو لایه پرایمر بزنید و اجازه دهید لایه اول قبل از اعمال لایه دوم، کاملا خشک شود.

۴- رنگ سیمان را اعمال کنید

با یک قلم مو رنگ شروع کنید. رنگ بتن را در اطراف لبه‌های سطح اعمال نمایید. سپس از یک غلطک رنگ برای پوشش مناطق بزرگتر استفاده کنید.

حداقل دو لایه بمالید و اجازه دهید هر لایه طبق دستورالعمل سازنده رنگ خشک شود. معمولا زمان لازم برای خشک شدن هر لایه رنگ، یک تا دو روز است که البته بستگی به نوع رنگ دارد. این زمان برای رنگ اکریلیک کمتر و برای رنگ اپوکسی بیشتر است.

یک لایه درزگیر سیمان را اعمال کنید

پس از اتمام آسترکاری و رنگ آمیزی سطح سیمانی، آن را آب بندی کنید تا از آسیب به سطح محافظت شود.

با پیروی از دستورالعمل‌های سازنده، از یک قلم مو تمیز و یک غلطک برای اعمال آب بند سیمان استفاده کنید. قبل از از سرگیری هرگونه فعالیت معمولی روی یا اطراف سیمان، اجازه دهید سطح شما کاملا خشک شود.

آموزش رنگ آمیزی نمای سیمانی

بهترین رنگ برای نمای سیمانی ساختمان

در جدول زیر به بهترین رنگ برای نمای سیمانی ساختمان اشاره شده است:

بهترین رنگ برای نمای سیمانی ساختمان
نوع رنگویژگیکاربرد
رنگ اکریلیکبر پایه آب و استفاده آسان مقرون به صرفهبرای دیوار نمای سیمانی ساختمان، سقف‌ها و مکان‌های کم تردد مناسب است
رنگ اپوکسیبادوام و ماندگار ضخیم تر از رنگ اکریلیک در برابر آب و لکه مقاوم استمناسب برای دیوار نمای سیمانی، کف و مناطق پرتردد  

جمع‌بندی

در این مقاله به آموزش رنگ آمیزی نمای سیمانی ساختمان پرداختیم. بهترین رنگ برای نمای سیمانی ساختمان شامل رنگ‌های ضد آب و رطوبت است. دو نوع رنگ به راحتی برای نمای سیمانی کاربرد دارند که شامل رنگ اکریلیک نما و رنگ اپوکسی می‌شود. رنگ اکریلیک نما بهترین نوع رنگ نمای سیمانی است که در برابر آب و رطوبت هم مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. اگرچه رنگ اپوکسی بیشتر برای کف بتنی استفاده می‌شود اما شما می‌توانید آن را برای نمای سیمانی ساختمان نیز به کار ببرید.

سوالات متداول

انواع رنگ سیمان کدام‌اند؟

برای نمای سیمانی ساختمان می‌توان از رنگ اکریلیک نما استفاده کرد.

رنگ سیمانی نما چه ویژگی‌هایی دارد؟

رنگ سیمانی مخصوص نما باید در برابر آب، رطوبت، باران، گرما، سرما، نور و اشعه خورشید مقاومت بالایی داشته باشد.

بهترین رنگ نمای سیمانی ساختمان چیست؟

رنگ اکریلیک نما، بهترین رنگ برای نمای سیمانی ساختمان است.

بهترین بتونه برای دیوار سیمانی کدام است؟

دوغاب سیمان یکی از کاربردی ترین پرکننده‌‎های دیوار سیمانی است که معمولا ترک‌ها و حفره‌ها را پُر می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید