آموزش بسته‌بندی کارتن با چسب

اگر همیشه با چالش بسته‌بندی کارتن با چسب مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا پایان بخوانید. بسته‌بندی کارتن با چسب یکی از متداول‌ترین روش‌های نگهداری از وسایل خانه حین اسباب کشی است که شما به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید. در این مقاله علاوه بر آموزش بسته‌بندی کارتن با چسب به بهترین و بدترین نوع چسب کارتن نیز می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله مینیاتور را دنبال کنید

ابزار بسته‌بندی کارتن

مهم‌ترین ابزارهایی که حین بسته‌بندی کارتن با چسب مورد نیاز است، عبارتند از:

۱- کارتن

کارتن یکی از ابزارهای مهم برای بسته‌‌بندی وسایل خانه حین اسباب کشی است. شما برای اینکه بتوانید وسایل و ابزارهای شکستنی و غیر شکستنی خانه را بسته‌بندی کنید، نیاز به کارتن محکم و با کیفیت دارید.

کارتن‌ها در انواع مختلفی هستند که شامل کوچک، متوسط و بزرگ است. برای تهیه کارتن می‌توانید به سوپرمارکت‌ها یا مراکز فروش کارتن مراجعه کنید. با این حال در نظر داشته باشید که بسته‌بندی کارتن با چسب، متداول‌ترین کاری است که باید انجام دهید.

بنابراین وجود چسب، رکن اساسی برای بستن کارتن و محکم کردن آن است. برای این کار بهتر است یک چسب ۵ سانتی‌ شیشه‌ای یا کریستالی تهیه کنید.

۲- چسب شیشه‌ای ۵ سانتی‌متر

همه افرادی که تا به حال وسایل خانه را پیش از اسباب کشی، بسته‌بندی کرده‌اند به خوبی می‎دانند که چسب ۵ سانتی یا چسب پهن از جنس شیشه‌ای یا کریستالی، نقش مهمی در بستن کارتن دارد. به همین خاطر برای اسباب کشی باید از یک چسب با کیفیت استفاده کنید.

چسب ۵ سانتی می‎تواند کارتن را محکم ببندد تا در حین جابجایی وسایل با کامیون یا نقل و انتقال آن توسط کارگران، آسیبی به اقلام خانه شما وارد نشود. بنابراین بسته‌بندی کارتن با چسب یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید در حین جابجایی وسایل در نظر بگیرید.

۳- نوار چسب

نوار چسب  آب‌چسب، یک نوع نوار چسب کاغذی به رنگ قهوه‌ای است که مشخصا برای بسته‌بندی کارتن‌ها استفاده می شود. این چسب که به عنوان چسب کرافت قهوه‌ای نیز شناخته می‌شود، قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد و بدون نیاز به ابزار خاص، قابل استفاده است.

همچنین برای استفاده از آب‌چسب، نیاز به یک اسفنج و آب پاش دارید. سطح کارتن را مقداری مرطوب کنید، اسفنچ را روی آن بگذارید و در نهایت چسباندن کارتن است.

۴- کاور سایز

کاور سایز یک وسیله مهم برای جابجایی وسایل است که شما به آن نیاز پیدا خواهید کرد. این وسیله مانند یک کارتن نازک از جنس پلاستیک یا برزنت است که وسایل خانه را در خود جا می‌دهد.

یکی از مزیت‌های کاور سایز نسبت به چسب پهن، داشتن زیپ است. شما به راحتی با جای دادن وسایل خانه، می‌توانید آن را با زیپی که دارد، ببندید. با این حال کاور سایزها نسبت به بسته‌بندی کارتن با چسب، مقاومت بالایی ندارند و امکان شکستن وسایل وجود دارد.

بنابراین توصیه می‌کنیم از کاور سایز برای وسایل شکستنی استفاده نکنید و به جای آن، از کارتن و چسب استفاده نمایید.

۵- نایلون حباب دار

برای بسته‌بندی کارتن با چسب، بهتر است ابتدا وسایل شکستنی را در بین نایلون حباب دار قرار دهید یا آن‌ها به دور این نایلون بپیچید. این کار باعث می‌شود که وسایل شکستنی شما از هرگونه ضربه حین جابجایی در امان بماند.

۶- سلفون‌ها در سایزهای مختلف

سلفون یک ابزار کاربردی در حین بسته‌بندی کارتن با چسب است. این ابزار دو کار مهم انجام می‌دهد: اول اینکه شما می‌توانید وسایل خود را به دور سلفون بپیچید و در کارتن قرار دهید. دومین کار این است که سلفون را به دور کارتن بپیچید و در نهایت چسب بزنید.

پیچیدن سلفون به دو کارتن باعث می‌شود که هیچ نوع گرد و غباری به داخل وسایل شما وارد نشود. در ضمن فراموش نکنید که بسته‌بندی کارتن با چسب و سلفون زدن، نیاز به چسب پهن ۵ سانتی دارد.

۷- دستگاه چسب کش یا برش چسب

دستگاه چسب کش ابزار مهمی است که برای بسته‌بندی کارتن با چسب به آن نیاز دارید. این ابزار نه تنها چسب پهن یا ۵ سانتی را در داخل خود جا می‌دهد بلکه امکان برش چسب در اندازه‌های مختلف را به راحتی برای شما فراهم می‌کند.

۸- دستکش

در حین جابجایی وسایل و بسته‌‎بندی کارتن با چسب، بهتر است از دستکش استفاده کنید تا نه تنها دست شما دچار زخم نشود بلکه کثیفی وسایل و محیط بر روی دست‌های شما نچسبد.

۹- ماسک

ماسک یک ابزار مهم حین بسته‌بندی کارتن با چسب است. زیرا این وسیله از ورود گرد و غبار سمی حین جابجایی وسایل به ریه‌های شما جلوگیری کند.

۱۰- ماژیک

برای اینکه بدانید درون هر کارتن چه چیزی بسته‌‎بندی کرده‌اید، بهتر است به وسیله ماژیک بر روی آن بنویسید. ماژیک باعث می‌شود که مشخص باشد درون کارتن شما چه چیزی بسته‌بندی شده است.

۱۱- لیبل

گاهی افراد مختلف ترجیح می‌دهند که بر روی بسته‌بندی کارتن با چسب، یک لیبل مخصوص وجود داشته باشد. لیبل برای این است که شما بتوانید با ماژیک بر روی آن بنویسید که چه چیزی درون کارتن وجود دارد. بنابراین شما هم می‌توانید از لیبل استفاده کنید و هم به وسیله ماژیک، بر روی کارتن بنویسید که چه نوع کالایی بسته‎‌بندی شده است.

بسته‌بندی کارتن با چسب

طریقه بستن کارتن اسباب کشی

برای بستن کارتن اسباب کشی، سه روش متداول وجود دارد که عبارتند از:

  1. بسته‌بندی کارتن با چسب

بستن کارتن با چسب یکی از متداول‌ترین و پرکاربردترین روش‌های موجود برای جابجایی وسایل اسباب کشی است. ابتدا چسب را درون دستگاه چسب کش قرار دهید. سپس وسایل را به طور کامل و منظم در کارتن جای دهید.

برای این کار، ابتدا چهار بال کارتن را شماره‌گذاری کنید. بال شماره یک بر روی بال شماره دو قرار می‌گیرد. همچنین بال شماره ۲ بر روی بال شماره ۳ قرار بگیرد. بال شماره سه نیز بر روی بال شماره ۴ و بال شماره ۴ بر روی بال شماره ۱ گذاشته شود.

فراموش نکنید که هر کدام از بال‌های کارتن، به دو قسمت ابتدایی و انتهایی تقسیم‌بندی می‌شود. قسمت بالایی جایی است که بر روی قسمت پایین بال شماره دیگر قرار می‌گیرد. به عنوان مثال قسمت بالایی بال شماره ۱، بر روی قسمت پایینی بال شماره ۲ گذاشته می‎شود.

وقتی این فرمول را انجام دادید، نوبت به اعمال چسب بر روی آن می‌رسد. سپس دستگاه چسب کش را بر روی قرار داده و به مقدار لازم، بر روی آن چسب بکشید. در نهایت چسب را با تیغه‌های دستگاه چسب کش، برش دهید.

۲- نحوه بستن کارتن بدون چسب

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که بسته‌بندی کارتن با چسب، تنها را موجود برای جابجایی وسایل خانه حین اسباب کشی است. در حالی که این گونه نیست و شما می‌توانید بدون چسب، وسایل را جابجا کنید. در این قسمت اشاره خواهیم کرد که چگونه می‌توان بدون بسته‌بندی کارتن با چسب، وسایل خانه را جابجا کرد.

برای این کار نیاز به مقداری طناب دارید، کارتن را تا جایی که راه دارد، با طناب ببنید. طناب باعث می‌شود که یک نوع اسکلت برای کارتن به وجود آید تا حین جابجایی، خم یا فرو رفتگی پیدا نکند. بنابراین اگر قصد بسته‌‎بندی کارتن با چسب را ندارید، این روش نیز کارآمد است. فقط در نظر داشته باشید که طناب به دور کل کارتن بسته می‌شود.

۳- بسته‌بندی کارتن به روش H

روش H برای مواقعی است که کارتن وزن سنگینی دارد. به نوعی می‌توان گفت اگر کارتن شما حجیم و سنگین است، بهتر است از روش H استفاده کنید.

برای این کار، لبه‌های هر کدام از بال‎ها را به دیواره کارتن بچسبانید. وقتی هر کدام از لبه‌ها چسبانده شد، درز بین بال‌ها را نیز چسب بزنید. همانطور که متوجه شدید، در این روش، ابزار اصلی چسب است. بنابراین بسته‌بندی کارتن با چسب یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای جابجایی وسایل به حساب می‌آید.

بسته‌بندی کارتن با چسب

نحوه بستن کارتن ته قفلی

کارتن ته قفلی، یکی از ابزارهای مهم برای بسته‌بندی وسایل با چسب است. این نوع کارتن مقاومت بالاتری نسبت به سایر کارتن‌ها در برابر ضربه و لرزش دارد. زیرا دارای سه لایه ضخیم است که باعث می‌شود آسیبی به وسایل شما وارد نشود.

استفاده از این روش، کار چندان سختی نیست و تنها نیاز به دقت کافی دارد. وقتی کارتن را به صورت مسطح باز کردید، لبه‌های کارتن را به هم وصل کنید تا شکل یک جعبه به خود بگیرد. سپس دو تا کف را بالای هم قرار داد و فشار دهید. این کار باعث می‎شود که کارتن به هم متصل گردد.

در نظر داشته باشید که استفاده از کارتن ته قفلی، برای وسایل سنگین و البته حجیم کاربرد دارد. البته این کارتن برای وسایل سبک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه چیز بستگی به نیاز شما دارد.

جدول بهترین چسب برای بسته‌بندی کارتن
نوعویژگیرنگکاربرد
چسب حمل و نقل (۵ سانتی)شفاف در عرض ۴۸ سانتی، مقاوم در برابر رطوبتکریستالی و قهوه‌ای رنگانواع بسته‌بندی سبک و سنگین خانگی و اداری
چسب کاغذیبرش آسان، عدم مقاومت در برابر رطوبتکرم و قهوه‌ای رنگبسته‌بندی سبک خانگی و اداری
چسب انبارشبیه به چسب ۵ سانتی، تولید شده با ماده چسبنده اکریلیککریستالی و قهوه‌ای رنگانواع بسته‌بندی سبک و سنگین صنعتی (انبار)
چسب کاغذی صمغ‌دارشبیه به چسب کاغذی قهوه‌ای رنگ، پایه آب، دوام بالاقهوه‌ای رنگمناسب بسته‌بندی سبک و سنگین

بهترین چسب برای بسته‌بندی کارتن

مهم‌ترین عواملی که در انتخاب چسب کارتن مهم است، می‌توان به عرض، میزان چسبندگی و دمای محیط اشاره کرد. با این حال بهترین چسب‌ها برای کارتن عبارتند از:

۱- چسب حمل و نقل

  • همان چسب پهن ۵ سانتی‌متری است.
  • یک نوار نازک و شفاف کریستالی دارد.
  • به سرعت اجرا می‌شود.
  • برش آن با کاتر یا تیغ دستگاه چسب کش انجام می‌شود.
  • دارای عرض ۴۸ سانتی‌متر است.

۲- چسب کاغذی کرم و قهوه‌ای رنگ

  • ابزاری مهم برای بسته‌بندی کارتن با چسب است.
  • به راحتی برش داده می‌شود.
  • در برابر رطوبت مقاوم نیست.
  • مناسب وسایل سبک است.

۳- چسب نواری قهوه‌ای

  • مقاومت بالایی دارد.
  • همان چسب ۵ سانتی به رنگ قهوه‌ای است.
  • برای وسایل سبک و سنگین مناسب است.
  • در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد.

۴- چسب انبار

  • شبیه به چسب ۵ سانتی است.
  • با ماده چسبنده اکریلیک تولید می‌شود.
  • دوام بالایی دارد.
  • مناسب بسته‌بندی وسایل انبار است.

۵- چسب کاغذی صمغ‌دار

  • شباهت زیادی به چسب کاغذی قهوه‌ای رنگ دارد.
  • حلال آن آب است.
  • برای استفاده باید از آب استفاده کنید.
  • چسبندگی بالایی دارد.
  • هر نوع وزنی را تحمل می‌کند.
  • برای بسته‌بندی کارتن با چسب به ویژه برای وسایل سنگین مناسب است.

بدترین چسب برای بسته‌بندی کارتن با چسب

  • نوار داکت
  • نوار ماسک
  • نوار واشی
  • نوار اسکاچ
  • چسب برق

خرید چسب ۵ سانتی

اگر به دنبال اطلاع از قیمت چسب ۵ سانتی و خرید آن هستید، همین حالا به فروشگاه اینترنتی مینیاتور مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع بسته‌بندی کارتن با چسب پرداختیم. برای بسته‌بندی کارتن با چسب بهتر است از چسب‌هایی استفاده کنید که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند. بهترین نوع چسب برای بسته‌بندی، شامل چسب ۵ سانتی کریستالی پهن و چسب صمغ دار است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چسب ۵ سانتی، با کارشناسان مینیاتور مشورت کنید. همین حالا تماس بگیرید.

سوالات متداول

چه نوع چسبی برای بسته‌بندی کارتن مناسب است؟

چسب‌هایی مانند چسب ۵ سانتی  کریستالی و قهوه‌ای، چسب صمغ‌دار و چسب کاغذی برای بسته‌بندی کارتن با چسب مناسب است.

بهترین چسب برای بسته‌بندی کارتن چیست؟

چسب‌هایی که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند، به عنوان بهترین نوع چسب کارتن شناخته می‌شوند. به طور مثال می‎‌توان به چسب پهن ۵ سانتی کریستالی و چسب صمغ‌دار اشاره کرد.

چه نوع چسب‌هایی برای بسته‌بندی کارتن مناسب نیست؟

چسب‌هایی مانند چسب نوار واشی، اسکاچ و داکت به همراه چسب برق، بدترین نوع چسب برای بسته‌‎بندی کارتن هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید