رنگ گردویی؛ ویژگی‌ها و کاربردها

خیلی‌ها رنگ گردویی را به رنگ مو می‌شناسند اما در واقعیت این رنگ قابلیت زیادی در دکوراسیون داخلی و قطعات چوبی دارد. به طور مثال می‎توان به استفاده از رنگ گردویی در اتاق پذیرایی یا کتابخانه اشاره کرد که اگر با یک رنگ مناسب ست شود، مطمئنا زمینه را برای آرامش خانه به وجود می‌‎آورد. بسته به سلیقه فردی، می‌توانید رنگ گردویی را در ۲ نوع چوب گردو یا رنگ گردویی (روغنی و اکریلیک) استفاده کنید.

استفاده از چوب گردو برای دکوراسیون خانه، آرامش خارق‌العاده‌ای به خانه می‌دهد که نیاز است از رنگ مخصوص چوب برای محافظت از آن استفاده نمایید. در ضمن رنگ گردویی برای دیوار و نمای بیرونی ساختمان نیز کاربرد زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم تا به سوالاتی پیرامون رنگ گردویی، ویژگی‌ها و کاربردهای آن بپردازیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله مینیاتور را بخوانید.

رنگ گردویی

رنگ گردویی به عنوان یک رنگ هم خانواده قهوه‌ای، غالبا برای چوب به کار برده می‌شود. رنگ چوب گردو، نه تنها غنای بالایی دارد بلکه از قهوه‌ای روشن تا تیره نیز متغیر است.

از آنجایی که گردویی یک رنگ تیره است، به خوبی با رنگ‌های روشن ست می‌شود. با این حال، اگر به دنبال ایجاد سازگاری در فضای داخلی هستید، رنگ‌های خنثی مانند سفید و کرم به عنوان رنگ‌های مکمل رنگ گردویی است.

علاوه بر این، رنگ تیره چوب گردو به مرور زمان روشن‌تر می‌شود؛ به طوری که شما باید برای حفظ سلامت چوب، باید اقدام به رنگ‌آمیزی آن کنید.

اگرچه رنگ گردویی مناسب چوب است اما می‌توان از آن برای دکوراسیون خانه نیز استفاده کرد. به طور مثال شما می‌توانید از رنگ گردویی برای دیوار به رنگ طرح چوب، مبلمان، صندلی، میز، وسایل چوبی، نمای بیرونی ساختمان و … استفاده کنید.

رنگ گردویی

رنگ گردویی چوب

گردو یک چوب طبیعی خیره‌کننده است که به دلیل ته رنگ قهوه‌ای، همواره مورد توجه بوده است. گردو می‌تواند از قهوه ای روشن تا رنگ شکلاتی تیره به کار برده شود. بنابراین شما می‌توانید از رنگ گردویی برای طراحی داخلی خانه نیز بهره بگیرید.

رنگ گردویی

رنگ گردویی روشن

گردویی روشن به ۲ دسته روغنی و اکریلیک تقسیم‌بندی می‌شود که برای هر نوع سطح داخلی یا خارجی ایده‌آل است؛ به طوری که شما می‌توانید از آن به عنوان آستر برای سطوح چوبی که نیاز به روکش بالایی دارند یا به عنوان پوشش سطوح چوبی که مستقیما در معرض عوامل جوی هستند، استفاده کنید.

رنگ گردویی روشن برای سازه های باربر (سقف، دیوار و …)، مبلمان، چهارچوب پنجره، مصنوعات و اشیاء چوبی کاربرد دارد.

بسیاری از مردم دوست دارند تا رنگ گردویی روشن را در کنار رنگ‌های تیره از خانواده قهوه‌ای استفاده کنند. بهترین انتخاب برای ست کردن رنگ گردویی روشن با رنگ‌هایی مانند شکلاتی و فندقی است که البته برای دیزاین اتاق پذیرایی گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

رنگ گردویی

رنگ گردویی تیره

گردویی تیره که یادآور دانه‌های قهوه و کاکائو تیره است، سایه‌های مشکی و قهوه‌ای را در بر می‌گیرد. این رنگ به عنوان یک رنگ گرم، وقتی در زیر نور قرار می‌گیرد، فضای زیبایی را به وجود می‌آورد. تاریکی حاصل از رنگ گردویی تیره در فضای داخلی خانه، چشم انسان را به سمت بیرون هدایت می‌کند که همین موضوع موجب بزرگتر نشان دادن محیط می‌شود.

رنگ گردویی تیره، دکوراسیون داخلی را به صورت کلاسیک نشان می‌دهد. بنابراین استفاده از گردویی تیره در کنار رنگ‌های روشن مانند سفید، زمینه را برای بزرگتر نشان دادن آپارتمان‌های کوچک به وجود می‌آورد.

رنگ گردویی

رنگ گردویی کابینت

یکی از بهترین رنگ‌هایی که می‌توانید برای کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار دهید، رنگ گردویی است. برای این کار علاوه بر استفاده از رنگ طرح چوب روغنی، به کار بردن هم چوب گردو به جای فلز نیز توصیه می‌شود.

اگر قصد دارید تا از رنگ طرح چوب برای کابینت‌های آشپزخانه استفاده کنید، بهتر است به جای رنگ اکریلیک، از رنگ روغنی استفاده کنید. زیرا این رنگ در برابر رطوبت و حرارت محیط آشپزی مقاوم است.

در صورتی که تصمیم بر جایگزین کردن چوب گردو به جای استیل برای کابینت خانه گرفتید، سعی کنید در همان ابتدا چوب را به مواد محافظتی مانند شاپان یا سیلر و کیلر مقاوم نمایید تا به مرور زمان دچار پوسیدگی و خوردگی سطح نشود

همچنین وقتی صحبت از استحکام و دوام صحبت می‌شود، چوب گردو از بهترین متریال برای کابینت و کفپوش آشپزخانه است. با این حال هر انتخابی که داشتید، حتما باید فرآیند رنگ‌آمیزی را انجام دهید تا متریال مورد استفاده مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف شیمیایی و جوی داشته باشد.

رنگ گردویی مبل

چوب گردو به عنوان یکی از بهترین گونه‌های چوب در سراسر جهان شناخته می‌شود. این چوب به دلیل رنگ‌ قهوه‌ای روشن و تیره خود، بهترین گزینه برای مبلمان خانه است.

مبلمان و یا هر وسیله‌ای که به رنگ گردویی است، زیبایی بسیار زیبا و دلنشینی دارد. این رنگ گرما و جذابیت خاص و منحصر به فردی را به اطراف می‌بخشد و به سرعت چشم‌ها را به خود جذب می‌کند.

با این حال، رنگ گردویی چوب پس از مدتی کدر شده و به رنگ طوسی در می‌آید. برای اینکه رنگ گردویی چوب دوباره بتواند زیبایی خود را به دست آورد، شما می‌‎توانید از روش آستر یا رنگ چوب استفاده کنید. لازم به ذکر است که پرداخت چوب (شامل آستر و رنگ‎‌آمیزی) باید به شکل استاندارد و اصولی انجام شود؛ در غیر این صورت نمی‌تواند تاثیری بر روی ظاهر چوب بگذارد.

در ادامه به بهترین ست رنگ گردویی برای مبلمان می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

رنگ گردویی

۱- ست مبل گردویی و فرش کرم

ترکیب مبل گردویی و فرش کرم ،یکی از رایج‌ترین و در عین حال زیباترین ست‌های رنگی دکوراسیون برای مبلمان به رنگ گردویی است. وقتی مبلمان گردویی دارید و رنگ کرم را برای فرش خود انتخاب می‌کنید، رنگ دکوراسیون داخلی به سمت روشنی می‌رود. به طوری که این ست رنگ گزینه خوبی برای روشن‌تر کردن خانه‌هایی است که نورگیر کمی دارند. در هنگام انتخاب به این نکته دقت کنید که داشتن فرش کرم در کنار مبلمان گردویی نسبت به سایر رنگ‌ها، به دلیل سرعت بالای کثیف شدن، مراقبت بیشتری را می‌‎طلبد.

رنگ گردویی

۲- ست مبل گردویی با فرش طوسی

ست مبلمان گردویی با فرش طوسی، یکی از انتخاب‌های بسیار عالی برای خانواده‌هایی است که فرزند کوچک دارند؛ چرا که این ست رنگ از مبل و فرش، طیفی تقریبا تیره را به وجود می‌آورد که آلودگی و کثیفی را به سرعت نشان نمی‌دهد.

البته با توجه به رنگ دیوارها، نور خانه و رنگ سایر وسایل دکوراسیون، می‌تواند بر روشنی یا تیرگی رنگ گردویی مبلمان اثر بگذارد.؛ اگر  دیوار‌ها سفید و نور خانه زیاد بود، می‌توانید مبلمان گردویی تیره را با فرش‌های طوسی روشن ترکیب کنید.

همچنین اگر دیوارها به رنگ تیره بود، فرش‌های طوسی بهتر است با مبلمان گردویی روشن ست شود. روی مبلمان گردویی با فرش‌های طوسی، به کار گیری کوسن های صورتی-سفید، رنگ زیبایی را برای نمای داخلی به وجود می‌آورد.

۳- ست مبل گردویی با فرش مشکی

ست فرش مشکی با مبل گردویی به دلیل تضاد ایجاد شده بین رنگ مبل و فرش، هیجان و انرژی خانه را افزایش می‌دهد. انتخاب این ترکیب برای خانه هایی که نور خوبی را در طول روز دریافت می‌کنند، مناسب است.

رنگ گردویی

۴- ست مبل گردویی و فرش سبز تیره

مبلمان گردویی و فرش سبز تیره، جزو ترکیب‌های زیبا و چشم‌نواز است که می‌توان برای دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار داد. به دلیل هم‌نشینی رنگ سبز با قهوه‌ای و کرم، این ترکیب رنگی در فضای خانه حسی از آرامش را تداعی می‌کند و مناسب محیط‌های آرام مثل اتاق پذیرایی یا کتابخانه است.

خرید محصول

ساخت رنگ گردویی برای چوب

رنگ گردویی به ۲ روش ساخته می‌شود: روش اول از طریق ترکیب رنگ‌های مختلف به صورت صنعتی و روش دوم به واسطه ترکیب‌های خانگی قابل تهیه است.

در روش اول، رنگ گردویی با استفاده از ترکیب دو رنگ قهوه‌ای و مقدار کمی کرم درست می‌شود. با افزودن مقدار کمی رنگ مشکی به ترکیب اشاره شده، رنگ گردویی به سمت تیرگی حرکت خواهد کرد. همچنین شما می‌توانید برای روشن‌تر کردن رنگ گردویی، از مقداری رنگ زرد استفاده کنید.

برای درست کردن رنگ گردویی به صورت خانگی، ابتدا یک قابلمه آب را بجوشانید. سپس ۱ اونس پودر پوست گردو را به ازای هر لیتر آب، به آب در حال جوشیدن اضافه کنید.

سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و هم بزنید. ترکیب به دست آمده را به درون یک ظرف شیشه‌ای منتقل کنید. اجازه دهید تا خنک شود. در اینجاست که شما با یک رنگ گردویی مواجه خواهید بود.

رنگ گردویی

بهترین رنگ گردویی

۱- ست رنگ گردویی و طلایی

۲- ست رنگ گردویی و سفید

۳- ست رنگ گردویی و کرم

۴- ست رنگ گردویی و مشکی

۵- ست رنگ گردویی و طوسی

۶- ست رنگ گردویی و قرمز

۷- ست رنگ گردویی و ارغوانی

۸- ست رنگ گردویی و قهوه‌ای

رنگ گردویی

تفاوت رنگ گردویی و فندقی

تفاوت اصلی فندقی و گردویی در این است که فندق به رنگ قهوه‌ای است؛ در حالی که رنگ گردو مقداری روشن تر از رنگ قهوه‌ای در نظر گرفته می‌شود. با این حال، هر دو رنگ گردویی و فندقی، جایگزین مناسبی برای یکدیگر هستند. به طوری که اگر تمایلی به رنگ فندقی ندارید، می‌توانید از رنگ گردویی برای دکوراسیون داخلی یا وسایل چوبی استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع رنگ گردویی و کاربرد آن در چوب و دکوراسیون داخلی صحبت کردیم. رنگ گردویی یکی از رنگ‌های خانواده قهوه‌ای است که در ۲ طیف روشن و تیره وجود دارد. اگر به دنبال ست کردن رنگ گردویی در دکوراسیون داخلی هستید، می‌توانید علاوه بر استفاده از چوب گردو برای قطعات چوبی، از رنگ طرح چوب گردویی برای دیوار اتاق‌های مختلف و حتی نمای بیرونی ساختمان استفاده کنید. حتما در نظر داشته باشید که برای رنگ گردویی برای محیط آشپزخانه، از نوع روغنی باشد تا بتواند در برابر رطوبت و حرارت، مقاوت بالایی از خود نشان دهد.

سوالات متداول

بهترین ست رنگ گردویی برای دکوراسیون داخلی کدام است؟

با توجه به اینکه رنگ گردویی در ۲ طیف روشن و تیره وجود دارد، بنابراین برای طیف تیره، بهتر است از رنگ سفید و طلایی برای ست کردن استفاده کنید. همچنین ست کردن رنگ کرم و قهوه‌ای با رنگ گردویی روشن نیز توصیه می‌شود.

رنگ گردویی چگونه درست میشود؟

برای درست کردن رنگ گردویی، کافی است که رنگ قهوه‌ای را با مقدار کمی کرم ترکیب کنید تا رنگ دلخواه شما به دست آید.

بهترین ست رنگ مبلمان گردویی کدام است؟

برای ست کردن رنگ مبلمان به رنگ گردویی، بهتر است از این رنگ در کنار فرش‌هایی به رنگ کرم، طوسی، مشکی و سبز تیره استفاده کنید.

برای روشن تر کردن خانه، چه ست مبل و فرشی مناسب است؟

مبل به رنگ گردویی و فرش کرم، گزینه‌ای مطلوب برای روشن تر شدن خانه محسوب می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید