ترکیب رنگ سرد در ساختمان + ۴ رنگ اصلی

برای خیلی از افراد سوال است که رنگ سرد چیست و اساسا چه رنگ‌هایی جزو خانواده رنگ‌ها سرد هستند. رنگ سرد یک موتیف آرام‌بخش است که بر تعادل ذهنی تاکید می‌کند. منظور از تعادل ذهنی، حالتی از ریلکس بودن در انسان است که هیچ چیز نمی‌تواند به آرامش او لطمه‌ای وارد کند. در این مقاله قصد داریم درباره رنگ‌های سرد، استفاده از آن در دکوراسیون و بهترین ترکیب رنگ‌های سرد صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ سرد چیست؟

رنگ سرد رنگی است که احساس سرد بودن را به انسان می‌دهد. این نوع رنگ‌ها به طور کلی با آرامش و صلح مرتبط هستند. نمونه هایی از رنگ‌های سرد می‌توان به رنگ آبی، سبز و بنفش اشاره کرد.

رنگ سرد

کدام رنگ ها سرد هستند

رنگ‌های سرد زیادی وجود دارد که شامل موتیف آبی، سبز، بنفش و خاکستری می‌شود. برخی از نمونه‌ها عبارتند از:

۱- آبی

آبی به عنوان یک رنگ اصلی، اغلب با آرامش و ثبات همراه است. رنگ آب در موتیف‌های مختلف (از آبی آسمانی روشن تا آبی تیره) وجود دارد. این رنگ اغلب در لوگوها و برندسازی شرکت‌ها استفاده می‌شود؛ زیرا تداعی‌کننده اعتماد، وفاداری و حرفه‌ای بودن است. در طبیعت، رنگ آبی معمولا در آب‌ها مانند اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها و در آسمان روزهای صاف دیده می‌شود.

رنگ سرد

۲- بنفش

رنگ بنفش ترکیبی از رنگ آبی و قرمز است که اغلب به عنوان سلطنت، تجمل و قدرت معرف می‌شود. بنفش به عنوان یک رنگ ثانویه، با خلاقیت، خرد، وقار و جادو مرتبط است. در طبیعت، گل‌هایی مانند اسطوخودوس، بنفشه و زنبق به رنگ بنفش هستند.

رنگ سرد

۳- سبز

سبز نماد طبیعت، رشد و هماهنگی است. در بسیاری از فرهنگ‌ها، رنگ سبز نشان‌دهنده سلامت، تعادل و آرامش است و اغلب در بیمارستان‌ها و مراکز سلامتی یافت می‌شود. برخی از موتیف‌های رنگ سبز عبارتند از: لیمویی، زیتونی، زمردی، یشمی و نعنایی.

رنگ سرد

۴- خاکستری

رنگ خاکستری یک رنگی خنثی و بی رنگ است که از ترکیب سیاه و سفید به دست می‌آید. این رنگ اغلب با خرد، عقل، و پیچیدگی همراه است و به عنوان نمادی از بی طرفی شناخته می‌شود. خاکستری همچنین می‌تواند نشان دهنده احساس جدی بودن، رسمی بودن و حرفه‌ای بودن باشد. از این رنگ در طراحی دکوراسیون، معمولا به عنوان رنگ پس زمینه یا برای برجسته کردن عناصر دیگر استفاده می‌شود.

رنگ سرد

رنگ سرد در روانشناسی

رنگ‌های سرد مانند آبی، سبز و بنفش اغلب با احساس آرامش همراه هستند. این رنگ‌ها اغلب در محیط‌هایی مانند بیمارستان‌ها، فضاهای مدیتیشن (برای ایجاد فضایی آرام) استفاده می‌شوند.

گاهی اوقات در تبلیغات از رنگ‌های سرد برای انتقال حس ثبات، حرفه‌ای بودن و قابلیت اطمینان استفاده می‌گردد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که اثرات روانی رنگ‌ها بر اساس تجربیات شخصی، گذشته فرهنگی و سلیقه فردی، متفاوت است.

کدام رنگ درونگرا و سرد است

آبی تنها رنگی است که عموما با درونگرایی و سردی همراه می‌شود.

ترکیب رنگ سرد

بهترین ترکیب رنگ‌های سرد عبارتند از:

۱- آبی و سبز: این رنگ‌ها اغلب در طبیعت یافت می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی ترکیب رنک آبی و سبز، ایجاد احساس آرامش و طبیعی بودن در دکوراسیون خانه است.

۲- بنفش و صورتی: این ترکیب رنگ ها حال و هوای غریب و بازیگوشی ایجاد می‌کنند.

۳- خاکستری و زرد: این ترکیب رنگ ظاهری مدرن و معاصر به فضای شما ارائه می‌دهند.

رنگ سرد

۴- سرمه ای و نارنجی: این نوع دو رنگ‌های متضاد، حسی سرگرم کننده و پرانرژی به وجود می‌آورند

۵- سبزآبی و مرجانی: این دو رنگ، حال و هوای گرمسیری ایجاد و حس ماجراجویی را القا می‌کنند.

۶- نعنایی و هلویی: دارای حسی شیرین و زنانه است.

۷- سیاه و سفید: یک ترکیب رنگ کلاسیک، براق، جاودانه و همه کاره است.

رنگ سرد در دکوراسیون منزل

رنگ‌های سرد معمولا در سبک‌های مختلف دکوراسیون خانه دیده می‌شوند؛ در ادامه به چند روش برای اضافه کردن رنگ‎های سرد در دکوراسیون خانه اشاره می‌کنیم

۱- دیوارهای خود را با رنگ‌های سرد مانند آبی، سبز و بنفش رنگ کنید. این رنگ‌ها می‌توانند فضای شما را جادارتر و حسی ظریف و آرام را ایجاد کنند.

رنگ سرد

۲- دکوراسیون داخلی را با لوازم به رنگ سرد مانند بالشت، پرده و فرش، تزئین کنید.

۳- از آثار هنری روی دیوارهایی با رنگ های آبی، سبز یا بنفش استفاده کنید تا روی دیگر آرامش را دریابید.

۴- مبلمان مدرن را با خطوط براق و رنگ‌های سرد انتخاب کنید.

۵- افزودن گیاهان به دکوراسیون شما می‌تواند به آرامش آن اضافه کند. بسیاری از گیاهان دارای رنگ‌های آبی، سبز و بنفش هستند که مکمل رنگ های سرد در دکوراسیون داخلی به حساب می‌آیند.

رنگ‌های سرد برای اتاق

بهترین رنگ‌های سرد برای اتاق خواب عبارتند از

۱- آبی روشن

۲- سبز نعنایی

۳- اسطوخودوسی

۴- خاکستری

۵- فیروزه‌ای

۷- خاکستری روشن

۸- صورتی

۹- زرد روشن

۱۰- سبز روشن

رنگ سرد

رنگ‌های سرد در آشپزخانه

رنگ های سرد مانند آبی، سبز و خاکستری می‌توانند فضایی آرام و با طراوت را در آشپزخانه ایجاد کنند. این رنگ‌ها اغلب با عناصر طبیعی مانند آب و پوشش گیاهی همراه هستند که حس آرامش را به همراه دارند.

استفاده از رنگ‌های سرد در آشپزخانه نیز می‌‎تواند ظاهری مدرن و امروزی ایجاد کند. هنگامی که رنگ‌های سرد با اشکال براق، هندسی و وسایل استیل ضد زنگ همراه شود، می‌توانند حسی شیک و به آشپزخانه ببخشد.

رنگ سرد

مبل‌هایی با رنگ سرد

۱- مبل مخمل سبز

۲- مبل چرمی آبی سرمه ای

۳- مبل کتان آبی یخی

۴- مبل مخمل سبز نعنایی

۵- مبل اسطوخودوسی

رنگ سرد

۶- مبل جیر خاکستری

۷- مبل فیروزه‌ای

۸- مبل مخملی آبی پودری

۹- مبل چرمی خاکستری  روشن

۱۰- مبل میکرو جیر آبی

رنگ سرد

رنگ سیاه سرد است یا گرم؟

رنگ سیاه اغلب با عدم وجود نور همراه است و می‌تواند گرما را جذب کند؛ بنابراین به عنوان رنگ گرم در نظر گرفته می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع ترکیب رنگ سرد در ساختمان اشاره کردیم. رنگ‌هایی که با مفهم آرامش همراه باشند، به عنوان رنگ‌های سرد شناخته می‌شوند. از جمله رنگ‌های خانواده سرد می‌توان به رنگ آبی، بنفش، خاکستری و سبز اشاره کرد. بهترین انتخاب رنگ‌های سرد مربوط به رنگ آبی است که به عنوان یک رنگ همه کاره شناخته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و چگونگی استفاده از رنگ‌های سرد در ساختمان، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

بهترین ترکیب رنگ سرد برای آشپزخانه چیست؟

آبی، سبز و خاکستری به عنوان بهترین ترکیب رنگ سرد در آشپزخانه شناخته می‌شود.

چه رنگ‌هایی سرد محسوب می‌شوند؟

رنگ‌هایی مانند آبی، سبز، بنفش و خاکستری، جزو رنگ‌های سرد هستند.

کدام ست رنگ سرد مدرن و امروزی است؟

ست رنگ خاکستری و زرد.

نماد رنگ‌های سرد چیست؟

آرامش و صلح به عنوان نماد رنگ‌های سرد به حساب می‌آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید