رنگ بنفش؛ نمادها، مزایا و کاربردها

شاید ندانید ولی اغلب افراد به نوعی از رنگ بنفش خوششان می‌آید. این رنگ اگرچه در طیف رنگ‌های ترکیب شده از رنگ‌های اصلی قرار دارد اما بدون شک، یک رنگ همه کاره است. در یکی از افسانه‌های قدیمی به این موضوع اشاره می‌شود که اغلب اشراف‌زادگان، درباریان و ثرتمندان، لباس یا ردایی به رنگ بنفش می‌پوشیدند. بنابراین می‌توان گفت که این رنگ چه نقش مهمی در زندگی اجتماعی ما ایفا می‌کند. در این مقاله قصد داریم درباره رنگ بنفش، ویژگی‌ها و کاربردهای آن صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ بنفش

بنفش رنگی است که اغلب با سلطنت، تجمل و عظمت همراه است. این رنگ از ترکیب رنگ‌های اصلی آبی و قرمز ایجاد می‌شود و موتیف‌های مختلفی از بنفش شامل اسطوخودوسی، آلویی، بنفش و ارغوانی وجود دارد. بنفش همچنین می‌تواند نمادی از خلاقیت، معنویت و رمز و راز باشد.

رنگ اسطوخودوسی

اسطوخودوسی یک رنگ ملایم از خانواده بنفش است که نام خود را از گل اسطوخودوس، الهام می‌گیرد. این رنگ معمولا به عنوان یک رنگ تسکین دهنده دیده می‎شود که اغلب با آرامش و صلح همراه است. رنگ اسطوخودوسی یک رنگ زنانه است که برای لباس کودک و دکوراسیون اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرد..

در روانشناسی رنگ، اسطوخودوسی نشان دهنده شهود، تخیل و خلاقیت است. همچنین اعتقاد بر این است که احساس آرامش را تقویت می و به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند. اسطوخودوسی همچنین با شفای معنوی مرتبط است و می‌تواند به تعادل چاکراها کمک شایان توجهی نماید.

این رنگ به خوبی با رنگ‌هایی مانند صورتی کم رنگ، آبی روشن و فیروزه ای ست می‌شود. با این حال وقتی رنگ اسطوخودوسی در کنار یک رنگ مکمل قرار می‌گیرد، ظرافت و زیبایی را به هر اتاقی هدیه می‌دهد.

رنگ بنفش به انگلیسی

اگر به دنبال معنای انگلیسی رنگ بنفش هستید، باید اشاره کنیم که این رنگ به انگلیسی معادل Purple می‌شود.

رنگ بنفش نشانه چیست

رنگ بنفش به طور معمول با سلطنت، تجمل و قدرت همراه است. این رنگ می‌تواند با خلاقیت، تخیل و معنویت نیز مرتبط باشد. در برخی فرهنگ‌ها، رنگ بنفش با عزاداری و مرگ نیز همراه است. در ضمن حس رمز و راز، پیچیدگی و ظرافت نیز جزو نشانه‌های رنگ بنفش به حساب می‎آید.

رنگ بنفش از نظر روانشناسی

بنفش ترکیبی از ویژگی‌های آرامش‌بخش آبی و ویژگی‌های انرژی‌زای قرمز است. در برخی فرهنگ‌ها، بنفش نشانه اشرافیت و سلطنت که از نظر تاریخی تولید آن رنگ پرهزینه‌ای بوده و اغلب توسط نخبگان پوشیده می‌شد. بنابراین ارتباط با قدرت و ثروت می‌تواند به درک رنگ بنفش به عنوان یک رنگ لوکس کمک کند.

جدول مشخصات رنگ بنفش

علاوه بر این، رنگ بنفش گاهی با رمز و راز و ناشناختگی همراه می‌شود. در قلمرو معنویت، اغلب به چاکرای تاج پیوند می‌خورد که نشان‌دهنده آگاهی بالاتر و ارتباط با الهی است. این رنگ می‌تواند به درک رنگ بنفش به عنوان رنگی با ویژگی‌های عرفانی و معنوی کمک کند.

رنگ بنفش نشانه چیست

بنفش معمولا با سلطنت، تجمل، ثروت و قدرت همراه است. این رنگ می‌تواند بیانگر معنویت و خلاقیت و همچنین طیف وسیعی از احساسات از جمله آرامش، رمز و راز و غم باشد. در برخی فرهنگ‌ها، رنگ بنفش به عنوان نماد سوگواری یا مرگ در نظر گرفته می‌‎شود.

طیف رنگ به انگلیسی

رنگ‌های اصلی به انگلیسی عبارتند از:

  • Red
  • Orange
  • Yellow

رنگ‌های ثانویه به انگلیسی عبارتند از:

  • blue+red=purple
  • red+yellow=orange
  • blue+yellow=green

رنگ‌های گرم به انگلیسی عبارتند از:

  • Red
  • yellow
  • orange
  • pink

رنگ‌های سرد به انگلیسی عبارتند از:

  • Purple
  • blue
  • green

رنگ‌های خنثی به انگلیسی عبارتند از

  • Purple
  • Green
  • White
  • gray
  • beige

رنگ بنفش از ترکیب کدام رنگهاست

بنفش معمولا ترکیبی از دو رنگ آبی و قرمز است.

رنگ بنفش کمرنگ

رنگ بنفش کم رنگ، سایه‌ی روشن از رنگ بنفش است که می‌توان آن را به‌عنوان رنگی ملایم و کم‌رنگ شبیه رنگ اسطوخودوسی توصیف کرد. رنگ بنفش روشن نمایانگر زنانگی، خلاقیت و عشق است. این رنگ را می‌توان در محیط‌های مختلف از جمله اتاق خواب، حمام و اتاق پذیرایی استفاده کرد تا محیطی آرام ایجاد کند.

لازم به توضیح است که رنگ بنفش کمرنگ یا روشن، برای مهد کودک ها و جشن عروسی نیز مناسب است.

رنگ بنفش

رنگ بنفش تیره

بنفش تیره یک طیف عمیق و غنی است که از قسمت‌های مساوی قرمز و آبی با مقدار زیادی رنگدانه مشکی به دست می‌آید. شدت این رنگ می‌تواند متفاوت باشد و از بنفش مایل به آبی سرد تا بنفش مایل به قرمز گرم تغییر کند.

این رنگ اغلب با رمز و راز، تجمل، سلطنت، خلاقیت و پیچیدگی همراه است. برخی از اشیاء یا مواد خوراکی متداول که به رنگ بنفش تیره هستند، می‌توان به گل‌های زنبق، انگور، بادمجان و برخی از سنگ های قیمتی مانند آمتیست اشاره کرد.

رنگ بنفش

رنگ بنفش یاسی

بنفش یاسی، یک سایه روشن از رنگ بنفش است که به نام گل یاس شناخته می‌شود. رنگ بنفش یاسی از ترکیب آبی و قرمز با کمی سفید (برای روشن‌تر شدن رنگ)، ساخته می‌شود. کد هگزادسیمال بنفش یاسی #C8A2C8 است.

رنگ بنفش یاسی یک رنگ محبوب برای عروسی، لباس‌های بهاری و تابستانی به همراه دکوراسیون منزل به حساب می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ یاسی، مقاله «بررسی رنگ یاسی و بهترین فضا برای استفاده از آن» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

رنگ بنفش

رنگ بنفش پاستیلی

بنفش پاستیلی رنگ بنفش کم رنگ و ملایمی است که اغلب بر زنانگی و ظرافت تاکید می‌کند. به طوری که این رنگ در محصولات مختلف از لباس گرفته تا وسایل دکوری خانه دیده می‌شود. این یک انتخاب رنگ محبوب برای عروسی، حمام نوزاد، و دیگر مناسبت‌های خاص است.

رنگ بنفش

رنگ بنفش فسفری

رنگ بنفش فسفری یک رنگ بنفش روشن است که در تاریکی شب نیز برق می‌زند. این رنگ اغلب در تابلوهای نئون و سایر کاربردهای نورپردازی برای ایجاد جلوه‌ای چشمگیر و به یاد ماندنی استفاده می‌شود.

بنفش درباری

بنفش درباری یک موتیف خاص از رنگ بنفش است که بیشتر در ورزش و صنعت مد، مشاهده می‌شود. این رنگ دارای ته رنگ آبی است که اغلب آن را به عنوان یک رنگ بنفش پررنگ و تیره در نظر می‌گیرند. استفاده از رنگ‌هایی مانند سفید و مشکی در کنار بنفش درباری، ظاهری براف و جسور به دکوراسیون خانه شما اضافه می‌کند.

تفاوت رنگ بنفش و یاسی

تفاوت اصلی بین بنفش و یاسی در طیف و رنگ آن است. رنگ بنفش از ترکیب رنگ آبی و قرمز به دست می‌آید. در حالی که رنگ یاسی، طیف روشن‌تر و ظریف‌تری از بنفش است که ته رنگ صورتی یا اسطوخودوسی دارد. یاسی اغلب با فصل بهار و حس زنانگی همراه است، در حالی که بنفش معمولا به عنوان یک رنگ سلطنتی و قدرتمندتر دیده می‌شود. با این حال، تفاوت بین بنفش و یاسی به زمینه استفاده از آن‌ها بستگی دارد.

رنگ بنفش با چی ست میشه

از جمله رنگ‌هایی که به راحتی با رنگ بنفش ست می‌شوند، عبارتند از:

  • سفید
  • مشکی
  • خاکستری
  • طلایی
  • نقره‌ای
  • صورتی
  • سبز
  • آبی

رنگ بنفش برای اتاق خواب

بنفش رنگی پر جنب و جوش است که می‌تواند به اتاق خواب زیبایی و جذابیت بدهد. این رنگ می‌تواند در موتیف‌های مختلف برای ایجاد ظاهری منحصر به فرد در اتاق خواب شما استفاده شود. در ادامه به چند روش برای استفاده از رنگ بنفش در اتاق خواب اشاره می‌کنیم:

۱- از بنفش به عنوان رنگ برجسته استفاده کنید: اگر قصد دارید که اتاق خواب خود را خنثی و در عین حال دارای رنگ نگه دارید، از رنگ بنفش به عنوان یک رنگ برجسته استفاده نمایید. شما می‌توانید از کوسن‌های بنفش، پرده ها یا وسایل تزئینی برای اضافه کردن رنگ بنفش به اتاق خواب استفاده کنید.

رنگ بنفش

۲- از طیف روشن بنفش برای ایجاد اثر آرام‌بخش استفاده کنید: طیف روشن‌تر بنفش مانند اسطوخودوسی و یاسی، می‌توانند اثر آرام‌بخشی ایجاد کند که درنتیجه باعث بهبود کیفیت خواب شما خواهد شد.

۳- از سایه های تیره بنفش برای داشتن ظاهری جسورانه استفاده کنید: اگر قصد دارید که ظاهری جسورانه و دراماتیک در اتاق خواب خود ایجاد کنید، از طیف تیره بنفش مانند آلویی یا بادمجانی استفاده نمایید.

۴- رنگ بنفش را با رنگ‌های دیگر ترکیب کنید: بنفش را می‌توان با رنگ های مختلف ست کرد تا ظاهری منحصر به فرد ایجاد کند. به طور مثال می‌توان به ست کردن رنگ بنفش با خاکستری، سفید با بژ ست کنید تا ظاهری شیک و زیبا داشته باشید.

به طور کلی، استفاده از رنگ بنفش در اتاق خواب، ظرافت و زیبایی را به فضای شما اضافه می‌کند.

رنگ بنفش فسفری

فسفر به طور طبیعی نور بنفش ساطع نمی‌کند، با این حال ممکن است برخی از ترکیبات حاوی فسفر در شرایط خاصی نور بنفش ساطع کنند. به عنوان مثال، نانوساختارهای فسفر-سیلیکونی به دلیل اثرات محصور شدن کوانتومی، نور بنفش ساطع میکنند. علاوه بر این، نور ماوراء بنفش می‎تواند باعث شود که برخی از مواد فسفری نور بنفش مرئی ساطع کنند.

رنگ بنفش فانتزی

رنگ بنفش فانتزی یک سایه غنی و مجلل از رنگ بنفش است که اغلب با سلطنت، اشرافیت و پیچیدگی همراه است. این یک رنگ عمیق و جسورانه است که ظرافت و زرق و برق را از خود تراوش می‎کند. این رنگ اغلب در مد، دکوراسیون و برندسازی برای ایجاد حس تجمل و انحصار استفاده می‎شود.

این رنگ می‌تواند از رنگ آلویی تیره تا رنگ اسطوخودوسی روشن متغیر باشد؛ اما همیشه حسی از درام و تشریفات را به کار می‌گیرد. به طور کلی، استفاده از رنگ بنفش در اتاق خواب، ظرافت و زیبایی را به فضای شما اضافه می‌کند.

رنگ بنفش

بنفش مایل به صورتی

بنفش مایل به صورتی رنگی ترکیبی از صورتی و بنفش است. این رنگ ظاهری لطیف و ملایم دارد که اغلب به عنوان نسخه ای روشن و کم رنگ از رنگ بنفش توصیف می‌شود. رنگ بنفش مایل به صورتی را می‌توان با ترکیب رنگ صورتی و بنفش در نسبت‌های مختلف ایجاد کرد.

برای پیدا کردن این رنگ در طبیعت، پیشنهاد می‌کنیم به گل یاس و ارکیده نگاه کنید. این رنگ می‌تواند احساسات شیرینی، زنانگی و حس عاشقانه را برانگیزد. با این حال برای ایجاد ظاهری نرم و ظریف در دکوراسیون خانه، از رنگ بنفش مایل به صورتی استفاده کنید.

رنگ بنفش پاستیلی برای دیوار

رنگ دیوار بنفش پاستلی، تنالیته‌ای ملایم و کم رنگ از بنفش است که ظاهری ظریف و جذاب دارد. این رنگ در ترکیب خود، رنگ صورتی یا آبی کمی دارد. وقتی رنگ بنفش پاستیلی برای مبلمان یا دکور سفید یا روشن ترکیب می‌شود، فضایی آرام را در فضا ایجاد می‌کند. این رنگ یک انتخاب محبوب برای دیوار اتاق خواب، مهدکودک و حمام است.

قیمت رنگ بنفش دیوار

رنگ بنفش دیوار در برندهای مختلفی موجود است که شما می‌توانید در انواع  رنگ روغنی ، رنگ اکریلیک و  رنگ فلروسنت ، این رنگ را جستجو کنید. برای اطلاع از رنگ بنفش دیوار، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

جمع‌بندی

 دراین مقاله به موضوع رنگ بنفش، ویژگی‌ها، مزایا و کاربردها پرداختیم. این رنگ که از ترکیب رنگ آبی و قرمز به دست می‌آید، نمادی از سلطنت و ثروت است. این رنگ به راحتی برای دکوراسیون، لباس و دنیای مد و فشن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

تماس با ما

سوالات متداول

رنگ بنفش چیست؟

بنفش یک رنگ ثانویه است که از ترکیب قرمز و آبی ایجاد می‌شود. این رنگ، یک رنگ سلطنتی است که اغلب با تجمل، قدرت و ثروت همراه است. طیف رنگی بنفش از اسطوخودوس گرفته تا آلو را شامل می‌شود و همه معانی و نمادهای منحصر به فرد خود را دارند. رنگ بنفش یک رنگ محبوب در مد، دکوراسیون داخلی و برندسازی است.

بنفش نماد چیست؟

بنفش ترکیبی از تعادل رنگ آبی و انرژی رنگ قرمز است. گفته می‌ شود بنفش نشان‌دهنده تحول است. به دلیل ارتباط این رنگ با لباس‌های رنگی پادشاهان باستان و خویشاوندان آن‌ها، رنگ سلطنتی به حساب می‌آید.

معنی ایموجی قلب بنفش چیست؟

معمولا برای نشان دادن عشق، حمایت، پیوندهای نزدیک و تحسین، از ایموجی قلب رنگ بنقش، استفاده می‌کنند.

بنفش رنگ غمگینی است یا شاد؟

طیف‌های مختلف رنک بنفش، معانی معنوی متفاوتی دارند. به عنوان مثال، بنفش روشن با انرژی‎های عاشقانه و روشن همراه است، در حالی که طیف‌های تیره تر می تواند نشان دهنده غم،اندوه و ناامیدی باشد. در برخی از نقاط اروپا رنگ بنفش با مرگ و سوگواری همراه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید