چگونه چسب خانگی درست کنیم؟

چگونه چسب خانگی درست کنیم؟ چندین روش مختلف برای ساخت چسب‌های خانگی وجود دارد. ساده‌ترین چسب خانگی از خمیر آرد و آب تهیه می‌شود. همچنین می‌توانید چسب را با خمیر نشاسته ذرت یا شیر درست کنید. همه این روش‌ها آسان، غیر سمی و برای ساخت صنایع دستی کاغذی از جمله پروژه‌های کاغذی کودکان و نوجوانان مناسب هستند. در این مقاله به این سوال جواب می‌دهیم که چگونه چسب خانگی درست کنیم؟ برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۹ دقیقه

چسب خانگی

در ابتدا برای اینکه بتوانید چسب‌های خانگی مورد نیاز خود را درست کنید، به سراغ مواد مورد نیاز یا مواد تشکیل‌دهنده انواع چسب‌های خانگی می‌رویم. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید مواد مورد نیاز ساخت چسب در خانه، فرزندان کودک و نوجوان خود را به همراه داشته باشید تا آن‌ها نیز به خوبی فرآیند درست کردن چسب را از ابتدا یاد بگیرند.

مشخصات چسب خانگی
نام چسبانواع بر اساس متریالمزایاروش ساختکاربرد
چسب خانگیچسب ساخته شده با آرد، پاپیه ماشه، نشاسته ذرت و شیرساخته شده از مواد طبیعی و بدون افزودنی شیمیاییکاملا خانگیچسباندن کاغذ و مقوا به ویژه برای کاردستی و صنایع دستی کودکان و نوجوانان

مواد تشکیل‌دهنده چسب خانگی

مواد لازم برای ساخت چسب آرد

  • ½ فنجان آرد
  • ⅓ فنجان آب

مواد لازم برای ساخت چسب پاپیه ماشه

  • ۱ لیوان آرد
  • شکر یک‌سوم پیمانه
  • ½ فنجان آب با ۱ قاشق چایخوری سرکه سفید مخلوط شده در آن

مواد لازم برای ساخت چسب نشاسته ذرت

  • یک‌دوم فنجان آب سرد
  • نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری
  • ۲ قاشق غذاخوری شربت ذرت
  • ۱ قاشق چای‌خوری سرکه سفید

مواد لازم برای ساخت چسب آرد ساده بدون پخت

  • ۱ لیوان آرد
  • ½ فنجان آب
  • ۱/۸ قاشق چایخوری نمک

مواد لازم برای ساخت چسب شیر

  • جوش شیرین
  • ½ فنجان شیر بدون چربی
  • پیمانه اندازه گیری
  • نوارهای لاستیکی
  • ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید
  • قاشق های اندازه گیری
  • دستمال کاغذی

آموزش ساخت چسب خانگی

روش اول: ساخت چسب آردی ساده

۱- مواد مورد نیاز راجمع‌آوری کنید. از پیمانه اندازه‌گیری خود استفاده کرده و ½ فنجان آرد و ½ فنجان آب را در یک کاسه با اندازه متوسط ​​اندازه بگیرید. اگر برای مهمانی یا چیزی کوتاه مدت کاردستی درست می‌کنید، این چسب آردی ساده برای درست کردن آن عالی است. با این حال، این چسب معمولا در پروژه های طولانی مدت دوام چندانی نمی‌آورد.

۲- آرد و آب خود را در ظرفی با قاشق مخلوط کنید. مخلوط را هم بزنید تا به اندازه خمیر پنکیک غلیظ شود. خمیر نباید خیلی غلیظ باشد یا خیلی چکه کند.

تصویری از حرارت دیدن چسب خانگی

اگر به چسب بیشتری نیاز دارید، دستور پخت را دو برابر کنید.

اگر به چسب کمتری نیاز دارید، از مقدار آردی که استفاده می‌کنید شروع نمایید؛ سپس یک قاشق چای‌خوری آب اضافه کنید تا به غلظت مناسب برسد.

۳- خمیر چسب را روی حرارت متوسط ​​بپزید تا بجوشد. همچنین خمیر چسب خود را در قابلمه‌ای بریزید و مدام هم بزنید تا مخلوط حباب بزند. وقتی مخلوط شروع به حباب زدن کرد آن را از روی حرارت بردارید و قبل از استفاده صبر کنید تا مخلوط خنک شود.

تصویری از چسباندن کاغذ با خمیر چسب

۴- پس از ساختن، از چسب استفاده کنید. می توانید از قلم مو یا انگشتان خود برای زدن چسب به کاردستی خود استفاده نمایید. از خمیر چسب می‌توان برای چسباندن کاغذ به یکدیگر برای انواع پروژه‌های صنایع دستی و تزئینات مانند ساخت کارت تبریک و پروژه‌های کودکان استفاده کرد. این چسب می‌تواند به مرور زمان کپک بزند. برای جلوگیری از کپک زدن، باید پروژه کاردستی خود را به طور کامل روی بخاری خشک کنید.

۵- چسب ساخته شده را در یخچال نگهداری کنید تا بعدا بتوانید دوباره استفاده کنید. هر نوع چسب استفاده نشده را در ظرف در بسته یخچال نگهداری نمایید. چسب باید یک یا دو هفته دوام بیاورد. اگر چسب خشک شد، کمی آب گرم اضافه کنید تا دوباره بتوان از آن استفاده کرد.

تصویری از گذاشتن چسب در یخچال

روش دوم: ساخت چسب خانگی پاپیه ماشه

۱- مواد مورد نیاز را جمع‌آوری کنید. برای تهیه چسب پاپیه ماشه نیاز به آرد، شکر، آب و سرکه دارید. می‌توانید دستور ساخت را در صورت نیاز تنظیم کنید تا چسب کم و بیش درست شود. نسبت‌های اولیه برای مخلوط آرد و شکر یک‌سوم است. برای هر فنجان آردی که استفاده می‌کنید از یک قاشق چایخوری سرکه استفاده نمایید. اگر می‌خواهید خمیر نرم‌تری داشته باشید، می‌توانید آرد را قبل از درست کردن الک کنید.

۲- در مرحله ۲ یک فنجان آرد را با ⅓ فنجان شکر مخلوط کنید. در یک قابلمه کوچک آرد و شکر را با قاشق مخلوط کنید یا هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.

۳- ¾ فنجان آب و یک قاشق چایخوری سرکه را به مخلوط اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید تا کاملا صاف و بدون گلوله شود.احتمالا در اینجا قوام یک خمیر غلیظ را خواهد داشت. وقتی یکدست شد، ¼ فنجان تا ¾ فنجان را بسته به میزان غلظتی که می‌خواهید خمیرتان داشته باشد، با بقیه آب مخلوط کنید. مواد را هم بزنید تا چسب تاحدودی صاف و کمی آب شود اما آبکی نباشد. خمیر شما نباید خیلی غلیظ باشد یا خیلی چکه کند.

۴- روی حرارت متوسط ​​قرار دهید. مخلوط خود را در قابلمه بریزید و حرارت را روشن کنید. مخلوط را مدام هم بزنید تا شروع به غلیظ شدن کند. هنگامی که مخلوط شما شروع به جوشیدن کرد، می‌توانید حرارت را خاموش کنید.

تصویری از جوشیدن شیر برای ساخت چسب

۵- قبل از استفاده، اجازه دهید چسب شما خنک شود. وقتی مخلوط خنک شد، از آن برای پروژه صنایع دستی از جمله پاپیه ماشه استفاده کنید. پس از اتمام کار، چسب استفاده نشده را در ظرف در بسته یخچال نگهداری کنید. این چسب به مدت ۲ تا ۴ هفته در یخچال نگهداری می‌شود.

تصویری از چسب خانگی آماده

۶- وقتی خنک شد، می‌توانید از این چسب برای ساخت پاپیه ماشه، پروژه‌های کاردستی و هر چیز دیگری استفاده کنید. این محصول کاملا غیر سمی است. مطمئن شوید که هر یک از صنایع دستی را که با این چسب درست می‌کنید، کاملا خشک شده است. اگر پروژه مرطوب بماند، ممکن است در طول زمان کپک بزند. کپک برای رشد به آب نیاز دارد، بنابراین تا زمانی که محصولات خود را خشک کنید یا آن‌ها را روی اجاق گرم کنید، کپک را دور نگه دارید.

تصویری از چسباندن کاغذ

روش سوم: ساخت چسب خانگی نشاسته ذرت

۱- شما به نشاسته ذرت، شربت ذرت، سرکه و آب سرد نیاز دارید. همچنین باید یک قابلمه برای گرم کردن چسب و یک قاشق برای مخلوط کردن در دسترس شما باشد.

تصویری از ساخت چسب خانگی

۲- ¾ فنجان آب، ۱ قاشق چایخوری سرکه و ۲ قاشق غذاخوری شربت ذرت را بجوشانید. در یک قابلمه کوچک مواد را با هم مخلوط کنید. شعله گاز را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و مخلوط را به جوش بیاورید.

۳- خمیر نشاسته ذرت را مخلوط کنید. در حالی که آب در حال گرم شدن است، ¼ تا ¾ فنجان آب باقیمانده را با ۲ قاشق غذاخوری نشاسته ذرت مخلوط کنید.

۴- خمیر نشاسته ذرت را به آب در حال جوش اضافه کنید. وقتی آب در حال جوش آمدن است، خمیر نشاسته ذرت را با دقت مخلوط کنید و مرتب هم بزنید تا مخلوط به جوش آید. یک دقیقه بجوشانید و بعد از روی حرارت بردارید. اجازه ندهید مخلوط برای مدت طولانی بجوشد یا بسوزد. مخلوط را در حالی که به جوش می‌آید با قاشق مدام هم بزنید.

تصویری از جوشیدن ترکیب چسب خانگی

۵- اجازه دهید خنک شود. وقتی مخلوط خنک شد، در ظرف در بسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید. این چسب به مدت ۲ تا ۴ هفته در یخچال نگهداری می‌شود. اگر قبل از استفاده، چسب را یک شب در یخچال بگذارید بماند، ممکن است بهتر عمل کند.

تصویری از جوشیدن چسب

روش چهارم: ساخت چسب خانگی آرد بدون پخت

۱- ۱ فنجان آرد، ½ فنجان آب و ⅛ قاشق چایخوری نمک را با هم مخلوط کنید.

۲- مواد خود را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید. آرد را داخل آن بریزید و آب را کم کم اضافه کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. کمی نمک اضافه کرده و کاملا مخلوط کنید. کار شما تمام شد می‌توانید از قلم مو برای چسباندن کاردستی خود استفاده کنید.

تصویری از اضافه کردن آب به خمیر چسب

روش پنجم: ساخت چسب شیر

۱- ½ فنجان شیر بدون چربی را با ۲ قاشق غذاخوری سرکه ترکیب کنید. مواد را در یک کاسه کوچک به خوبی با هم مخلوط کنید و ۲ دقیقه زمان دهید تا استراحت کند. پروتئین موجود در شیر با هم به صورت توده‌های سفید کوچک جمع می‌شود و واکنش شیمیایی پروتئین شیر را به توده یا کشک تبدیل می‌کند. مایعی که باقی می‌ماند آب پنیر نام دارد.

تصویری از گذاشتن دستمال کاغذی در کاسه

۲- یک صافی برای جدا کردن کشک از آب پنیر نیاز دارید. همچنین یک پارچه تمیز را روی یک فنجان با دهانه بزرگ قرار دهید. پارچه را از وسط فشار دهید تا به داخل فرو رود. سپس نوار لاستیکی خود را بردارید و آن را در اطراف فنجان و پارچه تمیز قرار دهید تا صافی پارچه را در جای خود نگه دارد. یک فنجان بزرگتر انتخاب کنید که بتوانید کل مخلوط کشک را روی آن ریخته و صبر کنید تا صاف شود و سپس روی بقیه بریزید.

تصویری از ریختن چسب خانگی

۳- کشک را از آب پنیر جدا کنید. همچنین کشک را با دقت روی پارچه تمیز بریزید. کشک و آب پنیر را حدود ۵ دقیقه روی صافی پارچه بگذارید.

تصویری از درست کردن چسب خانگی

۴- کشک‌های باقی مانده را روی پارچه تمیز قرار دهید. کشک را از روی صافی بردارید. کشک‎ها را فشار دهید تا تمام آب پنیر مایع فشرده شود. مطمئن شوید که تمام آب پنیر را برای ساختن چسب بیرون می‌آورید.

۵- کشک را با ۲ قاشق چایخوری آب و ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید. در یک کاسه کوچک دیگر، کشک، آب و جوش شیرین را اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید. اگر با دقت گوش دهید، صدای ترکیدن حباب‌ها را خواهید شنید؛ زیرا واکنش جوش شیرین با کشک باعث ایجاد دی اکسید کربن می‌شود. اگر مخلوط قوام چسب را نداشت، با قاشق چایخوری آب بیشتری به مخلوط اضافه کنید تا قوام آن به دست آید.

جمع‌بندی

در این مقاله به این سوال جواب دادیم که چسب خانگی چگونه درست می‌شود؟ راه‌های مختلفی برای درست کردن چسب در خانه وجود دارد که از جمله می‌توان به شیر، پاپیه ماشه، آرد و نشاسته ذرت اشاره کرد. هر کدام از این روش‌ها می‌توانند یک چسب طبیعی و بدون سم را تولید کنند که برای کارهای کاردستی و صنایع دستی کودکان و نوجوانان، گزینه مناسبی است.

سوالات متداول

انواع چسب خانگی کدام است؟

چسب‌های خانگی معمولا با شیر، پاپیه ماشه، آرد و نشاسته ذرت درست می‌شود.

آیا چسب‌های خانگی قوی‌تر از چسب صنعتی است؟

خیر. چسب‌های خانگی برای چسباندن کاغذ و مقوا مناسب است و نمی‌تواند برای سایر سطوح مناسب باشد.

تفاوت ساخت چسب در خانه و چسب صنعتی چیست؟

چسب‌های خانگی کاملا با مواد طبیعی درست می‌شود و غیر سمی است. در حالی که چسب صنعتی با مواد شیمیایی ساخته می‌شود و البته برای بدن انسان ضرر دارد. زیرا حاوی مواد شیمیایی سمی است.

منبع تصاویر: www.wikihow.com و www.onelittleproject.com

ممکن است شما دوست داشته باشید