نحوه ساخت و اجرای چسب پودری

چسب پودری یک محصول با کیفیت است که اغلب برای نصب کاشی، سرامیک، انواع سنگ مصنوعی و طبیعی، گرانیت و … استفاده می‌شود. این محصول ضد آب و رطوبت است و در برابر دماهای مختلف (سرد و گرم) مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. همچنین ضد حرارت است و برای محیط‌های پر حرارت کاربرد زیادی دارد. اگر به دنبال فرمول ساخت و اجرای چسب پودری به همراه مزایا، کاربردها و انواع چسب کاشی پودری هستید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

چسب پودری

چسب پودری یکی از انواع چسب‌های مخصوص کاشی، سرامیک و سنگ است که به صورت پودر تولید و عرضه می‌شود. برای استفاده از این نوع چسب، نیاز به مقداری آب دارید تا بتوانید آن را برای چسباندن سطوح کاشی، سرامیک و سنگ به کار ببرید.

مشخصات چسب کاشی پودری
نام محصولبسته‌بندینحوه ساختنسب اختلاط چسب با آبضخامت قابل اجرامزایاکاربرد
چسب پودری۲۰ کیلوییاختلاط چسب پودری با آببرای ۲۰ کیلوگرم حدود ۵ تا ۷ لیتر آب۳ تا ۷ میلی‌مترضد آب و رطوبت، دوام بالا و ضد حرارتنصب کاشیب، سرامیک، انواع سنگ مصنوعی و طبیعی، گرانیک و …

ترکیب چسب کاشی پودری

چسب پودری از ترکیب سیمان و مواد پلیمری است که برای استفاده نیاز به آب دارد.

مزایای چسب کاشی پودری

چسب پودری مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت
  • مقاوم در برابر اشعه و نور خورشید
  • کاربری آسان
  • چسبندگی بالا
  • دوام طولانی مدت
  • مقاوم و پایدار در برابر دماهای مختلف (سرد و گرم)
  • ضخامت کم
  • سازگاری با محیط زیست
  • وزن کم
  • کاهش وابستگی به دوغاب ریزی پس از نصب کاشی و سرامیک به واسطه چسب پودری
  • مقاوم در برابر حرارت
چسب پودری

کاربرد چسب پودری

مهم‌‌ترین کاربردهای چسب پودری عبارتند از:

  • کاشی
  • سرامیک
  • سنگ
  • بتن
  • کف، سقف و دیوار ساختمان
  • استخر
  • سونا
  • جکوزی

انواع چسب پودری

چسب پودری تنها در یک نوع تولید می‌شود. با این حال انواع چسب پودری از نظر کاربردها عبارتند از:

چسب کاشی پودری

چسب پودری بهترین گزینه برای نصب کاشی حمام، دستشویی و آشپزخانه است. این محصول نه تنها ضد آب و رطوبت است بلکه در محیط حمام و دستشویی که احتمال نفوذ آب از  درزهای کاشی دیوار وجود دارد، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. بنابراین با وجود این محصول، نیازی به درزگیر یا یک محصول آب بند ندارید.

چسب پودری سرامیک

یکی دیگر از کاربردهای چسب پودری، نصب انواع سرامیک است. شما به راحتی می‌توانید با خرید چسب پودری، سرامیک کف خانه، دستشویی، حمام و آشپزخانه خود را نصب کنید. برای نصب سرامیک با چسب پودری، کافی است که مقداری از پودر را با آب ترکیب کنید و در ضخامت ۳ تا ۷ میلی‌متر اجرا نمایید.

چسب بتن پودری

یکی از قوی‌ترین ماده‌هایی که می‌توان برای نصب کاشی، سرامیک و سنگ استفاده کرد، چسب بتن پودری است. این چسب در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. به طوری که می‌توان از چسب پودری برای نصب انواع محصولات پرسلانی، سنگ‌ها و گرانیت‌ها استفاده کرد. یکی از قابلیت‌های چسب پودری نسبت به ملات سیمان، سهولت در جدا کردن آن است.

چسب سنگ پودری

تا یک دهه گذشته اغلب برای چسباندن انواع سنگ تزپینی طبیعی و مصنوعی از ملات سیمان استفاده می‌شد. اما با پیشرفت تکنولوژی و ورود محصولات جدید و بادوام تر، استفاده از ملات سیمان کمرنگ تر شده است. امروزه اغلب برای نصب سنگ نما از چسب پودری استفاده می‌شود. زیرا این محصول به راحتی آماده و اجرا شده و در نهایت مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی و اشعه خورشید دارد.

طرز تهیه چسب کاشی پودری

در صورت استفاده از چسب پودری، احتمالا می‌دانید که این محصول در بسته‌های ۲۰ کیلوگرم تولید می‌شود. بنابراین نیازی نیست که همه چسب پودری را به صورت یک جا درست کنید. به مقدار مورد نیاز از این چسب جدا کرده و درون یک سطح بریزید.

اولین سوالی که پس از ریخته شدن پودر به سطل پیش می‌آید، میزان آب مورد نیاز برای اختلاط با مواد اولیه چسب کاشی، سرامیک و سنگ است. همه چیز بستگی به مقدار پودری دارد که شما از بسته‌ی اصلی جدا می‌کنید. با این حال، استانداردهای موجود تاکید می‌کند که برای یک بسته کامل چسب پودری، به ۵ تا ۷ لیتر آب احتیاج دارید.

به محض ترکیب شدن آب با پودر و به دست آمدن یک ماده خمیری شکل، لازم است که ملات را با یک کمچه بنایی یا کاردک مخصوص کاشی و سرامیک بر روی سطح مورد نظر بریزید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چه نکاتی در حین اجرای چسب پودری مهم است.

نحوه استفاده از چسب کاشی پودری

اولین گام برای استفاده از چسب کاشی پودری، تمیز کردن سطح مورد نظر است. بدون تمیز کردن سطح، میزان چسبندگی کاشی و سرامیک کاهش پیدا می‌کند. همچنین اگر سطح مورد نظر شما رطوبت زیادی داشت، باید اقدامات لازم برای رفع رطوبت سطح انجام دهید. زیرا رطوبت سطح باعث کاهش چسبندگی می‌شود.

در صورتی که راهی برای کاهش رطوبت سطح نداشتید، حتما باید علاوه بر ریختن چسب پودری بر روی سطح مورد نظر، مقداری هم به پشت کاشی یا سرامیک بزنید تا عمل چسبندگی به خوبی صورت گیرد. همچنین باید بدانید که هر چقدر رطوبت سطح بیشتر باشد، زمان خشک شدن چسب نیز طولانی تر خواهد بود.

حتما در نظر بگیرید که ضخامت هر لایه از چسب کاشی باید ۳ تا ۷ میلی‌متر باشد. در آخر وقتی یک لایه چسب را بر روی سطح اعمال کردید، مجاز هستید که کاشی، سرامیک یا سنگ خود را بر روی آن قرار بدهید تا عمل چسبندگی به طور کامل انجام شود. فراموش نکنید که هر بسته ۲۰ کیلوگرم چسب پودری، توانایی این را دارد که ۴ تا ۵ متر مربع از سطح مورد نظر شما را پوشش دهد.

چسب پودری

جمع‌بندی

چسب پودری معمولا در بسته‌های ۲۰ کیلوگرم تولید و در بازار عرضه می‌شود. استفاده از چسب پودری مزایای بیشتری نسبت به ملات سیمان دارد. زیرا هم قدرت چسبندگی و دوام بالایی دارد و هم نسبت به ملات سیمان، اطراف محل کار را کثیف نمی‌کند. بنابراین توصیه کارشناسان مینیاتور این است که با خرید چسب پودری، خیال خودتان را از چالش‌های نصب کاشی، سرامیک و سنگ نمای داخلی و خارجی راحت کنید.

سوالات متداول

چسب پودری چیست؟

چسب پودری یک نوع چسب مخصوص کاشی، سرامیک و سنگ است که به صورت پودری و در بسته‌های ۲۰ کیلوگرم تولید می‌شود.

ضخامت چسب پودری چقدر است؟

شما مجاز هستید که ضخامت چسب پودری را در حدود بین ۳ تا ۷ میلی‌متر در نظر بگیرید.

هر بسته ۲۰ کیلوگرم از چسب پودری، چقدر از محیط خانه را پوشش می‌دهد؟

برای چسباندن کاشی و سرامیک در محیط ۴ تا ۵ متر مربع، شما به یک بسته ۲۰ کیلوگرم نیاز دارید.

تفاوت چسب پودری نسبت به ملات سیمان برای چسباندن کاشی و سرامیک چیست؟ هم چسب پودری و هم ملات سیمان، برای نصب کاشی و سرامیک ضروری است. با این حال، چسب‌های پودری مزایای بیشتری نسبت به ملات سیمان برای چسباندن سطوح کاشی و سرامیک دارند. چسب پودری ضد آب و رطوبت است، اما ملات سیمان چنین قابلیتی ندارد. از طرفی چسب کاشی پودری محیط را کثیف نمی‌کند اما ملات سیمان اینگونه نیست

ممکن است شما دوست داشته باشید