رنگ عید نوروز؛ تاریخچه و آداب و رسوم عید نوروز

چه رنگ‌هایی به عنوان رنگ عید نوروز شناخته می‌شوند؟ همچنین تاریخچه و آداب و رسوم عید نوروز چیست؟ نوروز یک عید باستانی است که هرساله همزمان با آغاز فصل بهار، توسط ایرانیان جشن گرفته می‌شود. در ایام نوروز و پیش از آن، رسم‌ها و آیین‌هایی برگزار می‌شود که نشان‌دهنده پایان زمستان و آغاز فصل بهار به معنای تولدی دوباره است. در عید نوروز رنگ‌هایی به کار گرفته می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها شامل رنگ قرمز، سبز و قهوه‌ای می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «رنگ عید نوروز»، به موضوعاتی مانند عید چیست، سنت عید نوروز چیست، مهمترین پیام نوروز چیست، فلسفه عید نوروز، عید نوروز در ایران، آداب و رسوم عید نوروز در ایران، خلاصه ای از عید نوروز، چرا عید نوروز ۱۳ روز است، نوروز ۱۴۰۲، رنگ‌ مناسب خانه در نوروز، رنگ سال ۱۴۰۲ و رنگ لباس ۱۴۰۲ بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

عید چیست

معنای واژه عید از نظر فرهنگ لغت دهخدا این گونه آمده است: «هرچه بازآید از اندوه و بیماری و غم و اندیشه و مانند آن.» بنابراین واژه عید به معنای پایان درد و رنج و آغاز خوشبختی و سلامتی است.

سنت عید نوروز چیست

عید نوروز یکی از اعیاد باستانی ایرانیان است که هر ساله با آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود. این عید باستانی، نشانگر پایان فصل زمستان و آغاز سال نو و شکوفایی است. اغلب کشورهایی که عید نوروز یا جشن نوروز را در تقویم خود جای داده‌اند، شامل کشورهایی مانند ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، هند، پاکستان، آذربایجان، ازبکستان، سوریه، عراق، قرقیزستان، چین، گرجستان و آلبانی می‌شود. عید نوروز در اغلب کشورهای نامبرده همراه با تعطیلی رسمی است که اجازه می‌دهد ایرانیان سراسر دنیا با خیالی آسوده به جشن و پایکوبی این روز مهم و تاریخی بپردازند.

جشن نوروز به عنوان یک جشن باستانی، نشانه هویت ایرانیان در رابطه با زندگی مسالمت‌آمیز اقوام مختلف در کنار یکدیگر است. وقتی از نوروز صحبت می‌کنیم، یعنی اشاره به جشنی داریم که سلامتی، بهروزی و خیر و برکت را برای مردمان این سرزمین به همراه دارد. شاید به جرات می‌توان گفت که جشن نوروز، تها جشن منحصربه‌فرد در میان انسان‌های کره زمین است که یادآور آغاز بهار و شکوفایی طبیعت پس از پایان زمستان است.

جدول مهمترین رنگ عید نوروز

از گذشته تا به امروز، جشن نوروز همواره با جشن و پایکوبی همراه بوده است. به طوری که پس از لحظه تحویل سال، آداب و رسوم مختلفی توسط اقوام ایرانی انجام می‌شد که امروزه نیز همچنان ادامه دارد. بنابراین همیشه سنت عید نوروز همراه بود با آغاز زایش و رویش طبیعت به همراه تجدید دوستی‌ها، رفع کینه‌ها و کدورت‌های ریز و درشت که مردمان سرزمین پارسی را گرد یک سفره به نام سفره هفت سین جمع می‌کرد تا سال جدید را از ذهن پاک و به سال جدید سلامی دوباره کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های عید نوروز، برابر شدن ساعات روز و شب پس از ورود زمان به سال جدید است. گفته شده، لحظه تحویل سال یا همان روز اول فروردین، روز هرمز یا اورمزد است که کوروش کبیر به عنوان نخستین پادشاه هخامنشیان، این روز را به عنوان عید نوروز اعلام کرد. با این حال، اسناد و مدارک مختلفی، تاریخچه عید نوروز را به جمشید، پادشاه اسطوره‌ای ایرانیان مرتبط می‌دانند.

مهمترین پیام نوروز چیست

پیام نوروز درباره آغاز بهار، رفع کدورت و کینه‌ها، آغاز دوستی، محبت و شادی است. ایرانیان هر ساله با آغاز بهار، عید نوروز را جشن می‌گیرند تا به سرما و تاریکی فصل زمستان پایان دهند. همزمان شدن آغاز فصل بهار با عید نوروز، پیامی جز شکوفایی، اعتدال و سبزی طبیعت ندارد. بنابراین مهم‌ترین پیام نوروز شامل تولد دوباره برای انسان و طبیعت است.

فلسفه عید نوروز

برای اینکه بدانیم فلسفه عید نوروز درباره چیست، ابتدا باید به ریشه‌های آن بپردازیم. اینکه عید نوروز دقیقا از کجا می‌آید و چرا تا به امروز با قدرت هرچه تمام‌تر ادامه پیدا کرده است. بسیاری از منابع تاریخی بر این باورند که عید نوروز یک عید تاریخی برای آریایی‌ها بوده است که پس از ورود و مهاجرت به سرزمین ایران، آن را گسترش داده‌اند.

ریشه اعتقاد آریایی‌ها به عید نوروز، به فروهرها برمی‌گردد. همچنین برخی منابع اعتقاد دارند که فلسفه عید نوروز با سوگ سیاوش در ارتباط است. به معنایی بهتر، ایرانیان پیش از آغاز بهار، مراسم بزرگی برای سیاوش افسانه‌ای برگزار می‌کردند و سپس با ورود به فصل بهار، سال نو را جشن می‌گرفتند. در واقع جشن نوروز به معنای تولد طبیعت و سیاوش درنظر گرفته می‌شد.

وقتی به فلسفه نوروز نگاه می‌کنیم، منابع مختلفی پیش وجود دارد که سندی تاریخی درباره ریشه این عید باستانی ارائه می‌دهد. به طور مثال برخی منابع معتقدند که جشن نوروز، زمان آغاز پادشاهی جمشید بر سرزمین ایران است. یا عده‌ای بر این باورند که عید نوروز به دستور پادشاهی کیومرث آغاز شد. هر چه هست، در حال حاضر جشن نوروز به عنوان نماد ایرانیان برای ورود به فصل بهار شناخته می‌شود. بنابراین برگردیم به سوال اولیه که فلسفه عید نوروز چیست؟ عید نوروز نماد رشد، خوشبختی و عبور از تاریکی است که هرساله توسط ایرانیان برگزار می‌گردد.

عید نوروز در ایران

عید نوروز یکی از اعیاد باستانی ایرانیان است که هرساله با آغاز سبز شدن طبیعت و ورود به فصل تعادل برگزار می‌شود. عبور از سیاهی، تاریکی، زمستان، سرما و ورود به سبزی بهار، شکوفه زدن گل‌ها، درختان و گیاهان، از جمله ویژگی‌های عید نوروز در ایران است.

آداب و رسوم عید نوروز در ایران

۱- خانه تکانی: ایرانیان پیش از آغاز فصل بهار، خانه خود را تمیز و مرتب می‌کنند تا از این طریق به استقبال سال نو بروند. یکی از پرکاربردترین کارها برای خانه تکانی، رنگ کردن خانه است که هرساله توسط ایرانیان انجام می‌شود. یکی از پرمصرف‌ترین رنگ‌های عید نوروز، رنگ اکریلیک است که سازگاری خوبی با فصل بهار و تابستان دارد. برای خرید  رنگ اکریلیک مخصوص خانه تکانی عید نوروز، به وب سایت منیاتور مراجعه کنید.

۲- خریدهای نوروزی: اغلب ایرانیان پیش از آغاز عید نوروز، خریدهای نوروزی را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهند؛ زیرا معتقدند که برای ورود به سال جدید، باید خود را نونوار کرد. همچنین آن‌ها بر این باورند که ورود به سال جدید نیازمند وسایل و ابزارهای نو است. پس تا می‌توانید باید از وسایل قدیمی و بلااستفاده دوری کنید تا انرژی و برکت تازه‌ای به خانه و ذهن شما ورود پیدا کند. خریدهای نوروزی به طور معمول از رنگ‌های مختلفی تشکیل می‌شود که نماد رنگارنگ نوروز نیز شناخته می‌شود.

تماس با ما

۳- حاجی فیروز و عمو نوروز: حاجی فیروز و عمو نوروز، دو شخصیت قدیمی فرهنگ و هنر ایرانی است که هر ساله پیش از آغاز فصل بهار، با خواندن ترانه‌ها یا تصنیف‌های مختلف به ویژه در خیابان، جشن نوروز را به صورت عمومی اعلام می‌کنند. هدف از رفتن حاجی فیروز و عمو نوروز به خیابان، نشاندن خنده به روی لب مردم و شاد کردن دل آن‎ها است.

رنگ لباس قرمز عمو نوروز و حاجی فیروز نشان می‌دهد که این دو شخصیت نمایشی در تاریخ، پرانرژی و شاداب هستند و قصد دارند تا با آغاز عید نوروز، گرما و طراوت را به وسیله بازی نمایشی، رنگ قرمز لباس و خواندن منتقل کنند.

۴- نوروزخوانی: یکی از رسم‌های قدیمی جشن نوروز، نوروزخوانی یا همان رفتن به روستاها و مدح بهار است که توسط عمو نوروز و حاجی فیروز با لباس‌های قرمز رنگ صورت می‌گیرد.

۴-کاشتن سبزه: یکی از آداب و رسوم مهم ایرانیان همزمان با آغاز سال نو، کاشتن سبزه با گندم است. گندم به عنوان نماد زندگی و وفور نعمت، وقتی در سفره هفت سین قرار می‌گیرد، ورود طبیعت و سبزی را به خانه اعلام می‌کند که در روز سیزدهم فروردین همزمان با روز سیزده بدر، در طبیعت رها می‌شود.

۵- رنگ سبز نشان‌دهنده رشد و زیبایی طبیعت برای سال جدید است که ایرانیان در فصل بهار و همزمان با عید نوروز به چشم خود می‌بینند. به همین خاطر خیلی از ایرانی‌ها تمایل دارند که رنگ خانه خود را برای سال جدید، به رنگ سبز دربیاورند. برای خرید رنگ سبز اکریلیک ساختمانی، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

۶- پنج شنبه آخر سال: پنج شنبه آخر سال، روز یادبود مردگان و تمام از دست رفتگان است. ایرانیان با حضور در قبرستان محل زندگی خود به همراه گل (قرمز و سفید) و شیرینی، یاد و خاطره اعضای خانواده خود که دستشان از دنیا کوتاه شده را گرامی می‌دارند. رنگ قرمز گل‌‌های مزار نشان‌دهنده انرژی است که انسان‌های زنده برای مردگان ارسال می‌کنند. رنگ سفید گل نیز نشان از پاک بودن افراد خفته در خاک می‌‎دهد.

۷- سمنو پزون: سمنو یک نوع خوراکی قهوه‌ای رنگ است که از گندم درست می‌شود. رنگ قهوه‌ای این خوراکی، نشان‌دهنده اصالت و قدمت آن نزد ایرانیان است. سمنو یکی از هفت سینِ سفره هفت سین نیز شناخته می‌شود.

۸- آماده‌سازی وسایل هفت سین: سفره هفت سین یکی از مهم‌‎ترین آداب و رسوم ایرانیان است که وسایل و خوراکی‌های متنوع و رنگارنگی بر روی آن قرار می‌گیرد.

۹- چهارشنبه سوری: همزمان با پایان فصل زمستان به ویژه در چهارشنبه آخر سال،  مراسمی با عنوان چهارشنبه سوری برگزار می‌شود که عمده برنامه آن بر درست کردن آتش و پریدن از آن استوار است. آتش به رنگ نارنجی سعی دارد از طریق گرمای خود، آغاز سال نو را تبریک بگوید.

۱۰- آش رشته با رشته پلو و سبزی پلو با ماهی: یکی دیگر از آیین‌های ایرانیان حین مراسم نوروز، پختن آش رشته با رشته پلو یا سبزی پلو با ماهی است.

۱۱- عیدی و هدایای عید: وقتی سال نو آغاز می‌شود، بزرگ‌ترها دست به جیب شده و به کوچک‌ترها پول‌های رنگارنگ هدیه می‌دهند.

۱۲- دید و بازدید: یکی از رسم‌های ایرانیان، دیدوبازدید شب سال نو است. پوشیدن لباس‌های نو و ارائه یک چهره جدید، از جمله ویژگی‌های افراد برای رفتن به دید و بازدید است.

۱۳- سیزده بدر: سیزده بدر یا روز طبیعت، همان روز ۱۳ فروردین است که ایرانیان یک روز از زندگی خود را در طبیعت سپری می‌کنند. زمان برگزاز سیزده بدر، از طلوع خورشید روز سیزدهم فرودین آغاز و تا غروب خورشید همان روز ادامه پیدا می‌کند.

خلاصه ای از عید نوروز

همزمان با آغاز سال نو، ایرانیان با برپایی سفره هفت و سین، پوشیدن لباس‌های نو و خانه تکانی منزل، به استقبال بهار می‌روند. عید نوروز نماد پایان زمستان و آغاز فصل شکوفایی و تازگی است. این جشن باستانی از گذشته تا به امروز در بسیاری از کشورهای پارسی زبان و ایرانیان سراسر دنیا برگزار می‌‌شود.

رنگ عید نوروز

چرا عید نوروز ۱۳ روز است

عید نوروز در اصل ۱۲ روز است که روز سیزدهم برای رفع بلا و افزایش خیر و برکت به زندگی پس از عید نوروز اضافه شده است. به همین خاطر است که ایرانیان همزمان با روز سیزدهم فروردین، به دامن طبیعت می‌روند تا به ستایش طبیعت بپردازند و از آن برای ادامه سال نو مدد بجویند. لازم به توضیح است که مردم سرزمین ایران معتقد بودند که عمر زمین طی ۱۲ هزار سال به پایان می‌رسد، به همین دلیل عید نوروز را طی ۱۲ روز جشن می‌‌گیرند.

نوروز ۱۴۰۲

نوروز یک عید باستانی است که هر ساله با آغاز فصل بهار، توسط ایرانیان جشن گرفته می‌شود. زمان دقیق نوروز ۱۴۰۲ برابر با روز سه شنبه یک فروردین ۱۴۰۲ هجری شمسی ساعت ۰۰ و ۵۴ دقیقه بامداد است.

رنگ‌ مناسب خانه در نوروز

بهترین رنگ برای خانه‌ در عید نوروز، رنگ اکریلیک است. رنگ اکریلیک یکی از انواع رنگ‌های ساختمانی است که علاوه بر دوام و چسبندگی مناسب، ظاهر منحصربه‌فردی را به خانه شما می‌دهد. برای اطلاع از قیمت و نحوه خرید رنگ اکریلیک ساختمانی به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید.

از جمله ویژگی‌های رنگ اکریلیک مخصوص دیوار خانه برای عید نوروز ۱۴۰۲، می‌توان به پایه آب و غیر سمی بودن، بدون بو و سرعت بالای خشک شدن اشاره کرد. اگر قصد تغییر رنگ خانه خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم از رنگ اکریلیک استفاده کنید؛ زیرا این رنگ در کمترین زمان ممکن، بهترین نتایج را برای عید نوروز ۱۴۰۲ به ارمغان می‌آورد.

استفاده از سایر رنگ‌ها مانند رنگ پلاستیک و رنگ روغنی نیز جزو گزینه‌های مهم رنگ خانه در عید سال ۱۴۰۲ است؛ اما باید تمام ملاحظات خاص این نوع رنگ‌ها را درنظر بگیرید. به طور مثال اگر تمیز کردن دیوارها جزو اولویت‌های مهم شما است، استفاده از رنگ روغنی پیشنهاد می‌شود. با این حال رنگ روغنی به واسطه خاصیت انعکاس نور، برای برخی خانه‌ها مناسب نیست.

اگرچه رنگ روغنی ضد آب است و می‌توانید در محیط‌های مرطوب از آن استفاده کنید، اما گزینه چندان مطلوبی برای فصل بهار نیست. جهت اطلاع از قیمت و نحوه خرید رنگ روغنی، به وب سایت مینیاتور مراجعه کنید

پیشنهاد ما برای رنگ عید سال ۱۴۰۲، رنگ اکریلیک است. تنها تفاوت این رنگ با رنگ پلاستیک، مقاومت آن در برابر آب است. بنابراین برای رنگ‌آمیزی خانه خود از رنگ اکریلیک استفاده کنید. جهت اطلاع از بهترین رنگ برای خانه در عید نوروز، مقاله «رنگ‌ مناسب خانه در سال ۱۴۰۲» را در وب سایت مینیاتور مطالعه کنید.

رنگ سال ۱۴۰۲

اگر قصد رنگ‌آمیزی دیوار خانه خود برای عید نوروز سال ۱۴۰۲ را دارید، از رنگ‌های زیر استفاده کنید.‌

۱- قرمز ارغوانی: نماد شور و انرژی بی‌حدوحصر، طراوت زندگی

۲- سفید: نماد عدالت، استقلال، هوش سرشار و پاکی

۳- سبز نعنایی: نماد طبیعت و آرامش فصل بهار

۴- سبز زیتونی: نماد طبیعت و  یادآور اصالت و نیروی شفابخشی

۵- صورتی: نماد عشق، و امید

۶-  آبی لاجوردی: نماد صلح، شادی و مسئولیت‌پذیری

۷- زرد: نماد شادابی و درخشش

۸- بژ فندقی: نماد صلابت و لاکچری بودن

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ سال ۲۰۲۳، به مقاله «رنگ سال ۲۰۲۳ مشخص شد| رنگ‌های ترند سال ۲۰۲۳ را بشناسید» در وب‌سایت مینیاتور مراجعه کنید.

رنگ لباس ۱۴۰۲

۱- قرمز تیره: با رنگ‌های خنثی، گرم، صورتی و خاکستری ست می‌شود.

۲- سبز: با رنگ‌های نارنجی، بنفش، قرمز، آبی و رنگ‌های خنثی ست می‌شود.

۳- آبی: با رنگ سفید، خردلی، سبز، قهوه‌ای، صورتی و قرمز ست می‌شود.

۴- قهوه‌ای: با رنگ سبز، آبی، زرشکی، کرم، صورتی و شتری ست می‌شود.

۵- صورتی جیغ: با رنگ آبی، سفید، طوسی، سبز، مشکی و قرمز ست می‌شود.

۶- آبی کبالت: با رنگ‌ قرمز، نارنجی، سفید، زرد، سبز، مشکی و صورتی ست می‌شود.

۷- سبز مغز پسته‌ای: با رنگ صورتی، خاکستری و قهوه‌ای ست می‌شود.

۸- نارنجی: با رنگ آبی، طوسی، زرد، سبز، مشکی و سرخابی ست می‌شود.

۹- زرد خورشید: با رنگ بنفش، صورتی، سبز، آبی، سفید، مشکی و خاکستری ست می‌شود.

۱۱- بنفش اسطوخودوسی: با رنگ بنفش، صورتی، سبز، آبی، سفید، مشکی و خاکستری ست می‌شود.

۱۲- سبز نعنایی: با رنگ سفید، مشکی، مرجانی، خاکستری و آبی دریایی ست می‌شود.

جهت اطلاع از بهترین رنگ برای لباس در عید نوروز و فصل بهار، مقاله « رنگ لباس سال ۲۰۲۳» را در وب سایت مینیاتور مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره «رنگ عید نوروز»، تاریخچه و آداب و رسوم عید نوروز صحبت کنیم. نوروز یکی از اعیاد باستانی ایرانیان است که هر ساله با آغاز فصل بهار، برگزار می‌شود. عید نوروز در اصل ۱۲ روز است و روز سیزدهم برای رفع بلا و افزایش رزق و روزی اضافه شده است.

در ایام عید نوروز، مراسم‌ها و آیین‌های مختلفی انجام می‌شود برخی از آن‌ها شامل خانه تکانی (رنگ‌آمیزی دیوار ساختمان)، برپا کردن سفره هفت سین، دید و بازدید، عیدی دادن به کودکان توسط بزرگ‌ترها، پوشیدن لباس‌ نو بر اساس رنگ سال  و … است. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ‌های مناسب عید نوروز، با کارشناسان ما در وب سایت مینیاتور تماس بگیرید.

رنگ عید نوروز

سوالات متداول

عید نوروز چه روزی است؟

نوروز یک عید باستانی است که هر ساله با آغاز فصل بهار، توسط ایرانیان جشن گرفته می‌شود. نوروز ۱۴۰۲ در روز سه شنبه یک فروردین ۱۴۰۲ هجری شمسی ساعت ۰۰ و ۵۴ دقیقه بامداد آغاز می‌گردد.

رنگ‌های مناسب عید نوروز کدام است؟

قرمز ارغوانی، سفید، سبز نعنایی، سبز زیتونی، صورتی، آبی لاجوردی، زرد و بژ فندقی.

چه لباس‌هایی برای عید نوروز بپوشیم؟

سعی کنید لباس‌هایی به رنگ قرمز تیره، سبز، آبی، قهوه‌ای، صورتی جیغ، آبی کبالت، سبز مغز پسته‌ای، نارنجی، زرد خورشید، بنفش اسطوخودوسی و سبز نعنایی بپوشید.

هدف از پوشیدن لباس قرمز رنگ توسط عمو نوروز و حاجی فیروز چیست؟

لباس قرمز عمو نوروز و حاجی فیروز، نشان دهنده پایان زمستان و آغاز فصل بهار و معتدل شدن آب و هوا است. همچنین لباس قرمز عمو نوروز و حاجی فیروز برای این است که عشق و انرژی به شهر بازگردد.

چه رنگ‌هایی در عید نوروز استفاده می‌شود؟

رنگ سبز، قرمز و قهوه‌ای، مهم‌ترین رنگ‌های مورد استفاده در عید نوروز است.

ممکن است شما دوست داشته باشید