بهترین سنباده چوب | معرفی انواع سنباده برای چوب

انتخاب کاغذ سنباده چوب برای چوب جهت دستیابی به یک سطح صاف و یکنواخت ضروری است. بهترین سنباده برای کار به نوع و سطح چوب به همراه مراحل اجرای سنباده بستگی دارد. به طور کلی، اکسید آلومینیوم بهترین دانه ساینده برای سنباده چوب است. اکسید آلومینیوم به دلیل دارا بودن روکش باز، برای سنباده زدن چوب‌های نرم و سخت ایده آل به نظر می‌رسد. در این مقاله بیاید در حین معرفی انواع سنباده چوب، بهترین سنباده چوب را نیز انتخاب کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۹ دقیقه

معرفی کاغذ سنباده چوب

تصویری از سنباده زدن چوب به صورت دستی

کاغذ سنباده یک ابزار ضروری برای نجاری است؛ زیرا به صاف، شکل دادن و اصلاح سطوح چوب کمک می‌کند. به طور کلی انواع کاغذ سمباده چوب دارای ذرات ساینده ریز هستند که سطح چوب را به جهت دستیابی به یک سطح صاف و یکنواخت خراش می‌دهند. اندازه سنگ سنباده، میزان درشتی خراش‌ها را تعیین می‌کند که در نهایت منجر به میزان صاف بودن سطح چوب می‎شود.

سمباده چوب همچنین برای آماده سازی سطوح چوبی جهت رنگ‎آمیزی یا اجرای لاک الکل بسیار مهم است. اگر چوب به درستی سمباده نخورده باشد، رنگ به طور یکنواخت به آن نمی‌چسبد و محصول نهایی به خوبی به نظر نمی‌رسد.

اگر در کار نجاری یا به طور کلی صنعت چوب هستید، ممکن است در مورد اینکه از کدام سنباده برای چوب استفاده کنید، سؤالاتی داشته باشید. در این مقاله، به بررسی انواع سمباده چوب، نحوه انتخاب مناسب برای پروژه خود و بهترین کاغذ سنباده برای کاربردهای مختلف می‌پردازیم. فروشگاه اینترنتی مینیاتور عرضه‌کننده انواع سمباده چوب به صورت کاغذی، رولی و … است. برای خرید سمباده چوب، همین حالا با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

معرفی سمباده چوب
نام محصولانواع از نظر دانه‌بندیانواع از نظر سایزکاربرد
سنباده مخصوص چوباکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون، سرامیک و زیرکونیادرشت، متوسط، ریز و خیلی ریز و بسیار ریزانواع چوب خام، آماده، رنگ شده، الوار و …

انواع سنباده چوب

تصویری از سنباده چوب

ساینده‌های روی هر سنباده از دانه‌هایی تشکیل شده‌اند که شامل انواع ریز و درشت می‎شوند. استفاده از هر کدام می‌‎تواند نتایج سنباده‌زنی بر روی چوب را تغییر دهد. بنابراین باید بدانید نسبت به جنس و سطح چوب، چه نوع دانه‌بندی سنباده‌ مناسب است.

انواع سنباده چوب از نظر دانه‌‌بندی

انواع سمباده چوب از نظر دانه‌‌بندی عبارتند از:

۱- اکسید آلومینیوم

  • رایج‌ترین دانه‌بندی سمباده چوب مورد استفاده در نجاری است.
  • همه کاره، بادوام است و روی انواع سطوح چوبی به خوبی کار می‌کند.
  • اکسید آلومینیوم به صورت خرده‌های مختلف، از درشت تا ریز وجود دارد و کاغذ سنباده ای که برای مصارف نجاری در نظر گرفته شده، معمولا با روکش باز است. به این معنی که تنها بخشی از لایه پشتی با دانه پوشش داده می‌شود.

۲- کاربید سیلیکون

  • این دانه‌بندی سمباده چوب، دوام بیشتری نسبت به اکسید آلومینیوم دارد و اغلب برای سنباده زدن گونه‌های چوب سخت مانند افرا یا بلوط استفاده می‌شود.
  • برای سنباده زدن سطوح غیر چوبی مانند شیشه و فلز نیز استفاده می‌شود.
  • این نوع دانه‌بندی می‌تواند مواد را بدون ایجاد گرمای بیش از حد حذف کند و آن را بهترین گزینه برای یکنواخت کردن سطح چوب کند.

۳- سرامیک

  • دانه‌بندی سرامیکی سخت و بادوام است و برای سنباده زدن گونه‎های چوب سخت یا از بین بردن رنگ و لاک ایده‌‎آل هستند.
  • در سرعت و فشار بالاتر، بهترین عملکرد را دارد.

۴- زیرکونیا

  • این دانه‌بندی از نظر سختی و دوام شبیه به سرامیک است.
  • اغلب برای کارهای سنباده کاری سنگین، مانند سنباده زدن الوار خشن یا از بین بردن چندین لایه رنگ یا لاک استفاده می‌شود.

انواع سنباده چوب از نظر سایز

به طور کلی، هر چه عدد یا سایز سمباده چوب بیشتر باشد، دانه‌بندی ریزتر و سطح صاف‎تری در چوب ایجاد می‌کند. در ادامه به برخی از اندازه‌های رایج سنباده‌های مخصوص چوب و کاربردهای توصیه شده آن‌‎ها اشاره می‌کنیم:

۱- سایز یا دانه‌بندی درشت

  • برای از بین بردن سریع بسیاری از مواد استفاده می‌شود.
  • یک انتخاب معمول برای شکل دادن یا سنباده زدن چوب است.
  • برای از بین بردن رنگ یا لاک از سطوح کاربرد دارد.
  • برای جلوگیری از آسیب رساندن به قطعات کار یا حذف بیش از حد مواد، کاغذ سنباده درشت اضافی فقط باید در سخت‌ترین چوب‌ها استفاده شود.

۲- سایز یا دانه‌بندی متوسط

  • کاغذ سنباده ۱۰۰ تا ۲۲۰ برای سنباده زدن متوسط ​​و صاف کردن سطوح ناصاف به جا مانده از سنگ های درشت استفاده می‌شود.
  • برای آماده سازی سطوح چوبی برای رنگ آمیزی کاربرد دارد.

۳- سایز یا دانه‌بندی ریز

  • از سنباده ۲۴۰ تا ۴۰۰ برای سنباده زدن سطوح صاف یا آماده‌ سازی چوب استفاده می‌شود.
  • برای سنباده زدن بین لایه‌های پایانی چوب جهت دستیابی به یک سطح صاف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴- سایز یا دانه‌بندی خیلی ریز

  • درجه یا گرید‌های بیش از ۵۰۰ معمولا برای سنباده‌زنی نهایی قبل از اتمام، یا برای سنباده زدن سطوح ظریفی که ممکن است به راحتی توسط سنباده‌های درشت خراشیده شوند، کاربرد دارد.

۵- سایز با دانه‌بندی بسیار ریز

  • سنباده بالای ۱۰۰۰ می‌توانند سطوح را با درخشندگی بالایی جلا دهند یا با سنباده زدن بین لایه‌های روکش به صافی شیشه ای مانند دست پیدا کنند.
  • مهم است که از اندازه یا سایز دانه‌بندی را درست انتخاب کنید تا به پایان مطلوب برسید. شروع سنباده زدن چوب با سنباده ریز یا خیلی ریز می‌تواند به نوعی اتلاف وقت و انرژی باشد، در حالی که شروع سنباده زدن چوب با سنباده خیلی درشت می تواند به سطح چوب آسیب برساند.
  • نکته کلیدی این است که بدانید می‌خواهید چه کاری انجام دهید. درواقع باید اندازه یا سایز دانه‌بندی سمباده چوب را درست انتخاب کنید که برای آن هدف در نظر گرفته شده است.

بهترین روش برای انتخاب سنباده چوب

انتخاب دانه‌بندی سمباده چوب برای پروژه نجاری به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع چوبی که استفاده می‌کنید، کاری که انجام می‌دهید و نتیجه‌ای که به دنبال آن هستید. دستورالعمل کلی شامل موارد زیر است:

۱- تعیین تکلیف

آیا قصد دارید که مواد زیادی از سطح چوب را سایش دهید یا سعی می‌کنید صرفا به یک سطح صاف برسید؟ آیا چوب را برای رنگ آمیزی آماده می‌کنید؟ پاسخ به این سوالات می تواند به شما در تعیین اندازه دانه‌بندی سمباده چوب مناسب کمک کند.

۲- گونه‌های چوب را در نظر بگیرید

چوب‌های سخت‌ مانند بلوط یا افرا، ممکن است نیاز به سنباده درشت‌ داشته باشند تا لایه‌های سطحی را سریعتر سایش دهد. در حالی که چوب‌های نرم‌ مانند کاج، ممکن است برای جلوگیری از خراشیدگی یا آسیب، نیاز به دانه‌بندی ریز داشته باشند.

۳- تصمیم‌گیری برای بهترین نتیجه

اگر می‌خواهید یک روکش صاف و صیقلی در سطح چوب داشته باشید، باید با یک سنباده درشت شروع کنید و این کار را تا سنباده ریز ادامه دهید. اگر چوب را برای رنگ‌آمیزی آماده می‌کنید، ممکن است لازم باشد تا از سنباده ریز برای دستیابی به سطح صاف استفاده نمایید.

به طور کلی، اکسید آلومینیوم بهترین دانه ساینده برای چوب است. در حالی که اکسید آلومینیوم بهترین انتخاب برای سنباده زدن چوب‌های سخت محسوب می‎شود. علاوه بر این در بیشتر موارد، دانه‌بندی سرامیکی بهتر است برای سنباده زدن مواد متراکم‌تر مانند فلز مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین سنباده چوب

تصویری از سنباده کردن چوب

همانطور که در بخش قبل بیان کردیم، ماهیت کار می تواند بهترین دانه‌بندی سنباده را برای استفاده تعیین کند. در ادامه به چند توصیه برای انتخاب بهترین سمباده چوب برای پروژه های مختلف نجاری اشاره می‎کنیم:

۱- پاک کردن رنگ یا لاک

برای پاک کردن رنگ یا لاک، از کاغذ سنباده درشت مانند ۴۰ یا ۶۰ استفاده کنید تا به سرعت روکش قدیمی را پاک کند. کاغذ سنباده با دانه‌بندی اکسید آلومینیوم انتخاب خوبی برای این کار است.

۲- شکل‌دهی به چوب با سنباده زبر

برای فرم دهی چوب یا سنباده زبر، از کاغذ سنباده درشت مانند ۴۰ یا ۶۰ استفاده کنید. اکسید آلومینیوم با پوشش بسته، انتخاب خوبی برای سنباده زدن چوب‌های سخت است.

۳- سنباده با دانه‌بندی متوسط

برای صاف کردن سطوح ناهموار به جا مانده از سنباده درشت، از یک کاغذ سنباده متوسط ​​مانند گرید ۱۰۰ تا ۲۲۰ استفاده کنید. کاغذ سنباده اکسید آلومینیوم انتخاب خوبی برای این کار است.

۴- آماده‌سازی چوب برای رنگ آمیزی

برای آماده‌سازی چوب پیش از رنگ‌آمیزی، از یک کاغذ سنباده ریز مانند گرید ۱۵۰ یا ۲۲۰ استفاده کنید تا سطح صافی داشته باشید. کاغذ سنباده اکسید آلومینیوم نیز انتخاب خوبی برای این کار است.

۵- انتخاب سنباده قبل از اتمام کار

برای انتخاب سنباده نهایی قبل از اتمام کار، از یک کاغذ سنباده بسیار ریز مانند گرید ۲۴۰ تا ۴۰۰ استفاده کنید تا سطحی صاف به مانند شیشه داشته باشید.

۶- انتخاب سنباده برای ایجاد درخشندگی

برای صیقل دادن سطوح تا درخشندگی زیاد، از یک کاغذ سنباده بسیار ریز مانند گرید ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ استفاده کنید. برای این منظور کاغذ سنباده کاربید سیلیکون گزینه خوبی است.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی سنباده چوب، انواع سمباده چوب، انواع دانه‌بندی سنباده مخصوص چوب و نکات مهم پرداختیم. انتخاب دانه‌بندی سنباده مناسب برای چوب جهت دستیابی به بهترین نتیجه ضروری است. با در نظر گرفتن عواملی مانند کار با دست، گونه چوب و پرداخت مورد نظر، می‌توانید اندازه سایز سنباده مناسب را برای کار انتخاب کنید.

به یاد داشته باشید قبل از شروع پروژه، سنباده را روی یک تکه چوب بدون استفاده آزمایش کنید تا مطمئن شوید که برای کار و گونه‌های مختلف چوب مناسب است. با استفاده از  انتخاب بهترین سمباده چوب، می توانید به یک سطح صاف و صیقلی دست پیدا کنید که زیبایی طبیعی پروژه‌های نجاری شما را افزایش می‌دهد.

سوالات متداول

بهترین سمباده چوب برای پاک کردن رنگ کدام است؟

از کاغذ سنباده درشت مانند ۴۰ یا ۶۰ استفاده کنید

انواع سمباده چوب از نظر سایز کدام است؟

سنباده درشت، سنباده متوسط، سنباده ریز و سنباده خیلی ریز.

بهترین نوع سمباده مخصوص چوب ظریف کدام است؟

سمباده چوب با دانه‌بندی اکسید آلومینیوم، بهترین گزینه برای چوب‌های نرم و ظریف مانند کاج است.

بهترین نوع سمباده مخصوص چوب سخت کدام است؟

سمباده چوب با دانه‌بندی کاربید سیلیکون دارد بهترین گزینه برای چوب‌های سخت مانند افرا یا بلوط است.

بهترین سمباده چوب برای ایجاد صیقلی و درخشندگی کدام است؟

سنباده ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ بهترین گزینه است.

منبع تصاویر: www.homebuilding.co.uk

ممکن است شما دوست داشته باشید