بهترین رنگ نمای سیمانی

رنگ‌آمیزی نمای سیمانی ساختمان بر زیباسازی هر چه بیشتر محیط شهری کمک می‌کند. با این حال، بهترین رنگ برای نمای سیمانی کدام است؟ برای اجرای رنگ نمای سیمانی ساختمان، می‎‌توان از رنگ‌های روغنی و اکریلیک استفاده کرد. ولی کدام یک از این دو رنگ مناسب رنگ نمای سیمانی است؟ در این مقاله به این سوال جواب می‎دهیم که بهترین رنگ برای نمای سیمانی چیست؟ کدام رنگ مناسب رنگ‌آمیزی سطوح سیمانی نیست. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

نمای سیمانی

یکی از گزینه‌های موثر در نمای ساختمان، استفاده از سیمان است. سیمان یک محصول پر کاربرد در صنعت ساختمانی است که هم به عنوان مواد اولیه بتن استفاده می‌شود و هم برای نمای بیرونی ساختمان کاربرد دارد. نمای سیمانی جزو نماهای کاملا مینیمال در زیباسازی شهری محسوب می‌شود. به طوری که شما می‌توانید انواع رنگ‌ها و طرح‌های مختلف را بر روی آن اجرا کنید.

رنگ نمای سیمانی

رنگ نمای سیمانی

احتمالا شما هم گاهی به این موضوع فکر می‌کنید که برای نمای سیمانی چه رنگی مناسب است. پیش از آنکه به رنگ مناسب نمای سیمانی اشاره کنیم، لازم است که به زیرسازی سیمان مورد استفاده در نمای بیرونی ساختمان بپردازیم. زیرا این موضوع نقش مهمی در انتخاب رنگ نمای سیمانی دارد.

یکی از موضوعات مهم در نمای سیمانی، توجه به زیرسازی اصولی و محکم آن است. این موضوع آنقدر مهم است که می‌تواند در رنگ‌‍پذیری نما اثر بگذارد. بنابراین زیرسازی اصولی نمای سیمانی ساختمان، در اولویت است.

وقتی زیرسازی به صورت اصولی انجام شد، حال باید به این فکر کرد که چه نوع رنگی برای نمای سیمانی مناسب است. اصولا رنگ‌هایی برای نمای بیرونی ساختمان مناسب هستند که بتوانند در برابر عوامل محیطی دوام بیاورند.

چه رنگی در برابر عوامل محیطی دوام می‌آورد؟

منظور از عوامل محیطی چیست؟ عوامل محیطی به آب باران، رطوبت هوا، نور و اشعه خورشید، گرد و غبار، گرما، سرما و یخبندان می‌‍گویند. برای انتخاب رنگ نمای بیرونی ساختمان به ویژه اگر سیمانی باشد، باید به مقاومت رنگ در برابر عوامل محیطی توجه داشت.

چه رنگ‌هایی در برابر عوامل محیطی دوام نمی‌آورند؟ رنگ‌هایی مانند رنگ پلاستیک، به هیچ عنوان قدرت مقابله با عوامل محیطی را ندارد. زیرا این رنگ نه ضد آب است و نه در برابر سرما و گرمای زیاد، تاب تحمل دارد. بنابراین رنگ پلاستیک برای نمای سیمانی مناسب نیست.

از طرفی رنگ‌هایی مانند روغنی، اکریلیک، اپوکسی و پلی یورتان، به خوبی در برابر عوامل محیطی دوام می‌آورند. اما آیا همه این رنگ‌‌ها جزو بهترین رنگ برای نمای سیمانی هستند؟ بیایید برای پاسخ به این سوال، ادامه مطلب را بخوانیم.

بهترین رنگ برای نمای سیمانی

بسیاری از کارشناسان ساختمانی معتقدند که بهترین رنگ برای نمای سیمانی ساختمان، رنگ‌هایی است که خاصیت ضد آب و رطوبت دارند. اصولا هر نوع رنگی که در برابر آب و رطوبت مقاوم باشد، بهترین رنگ برای نمای سیمانی است.

با این حال، چه رنگ‌های ساختمانی در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند؟ رنگ‌هایی مانند روغنی و اکریلیک، هر دو در برابر آب و رطوبت، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. با این تفاوت که رنگ اکریلیک پایه آب است و سازگاری خوبی با محیط زیست دارد. در حالی که رنگ روغنی پایه حلال است و برای رقیق کردن آن باید تینر در اختیار داشت.

به طور کلِی، رنگ اکریلیک یک رنگ غیر صنعتی و البته ضد آب است؛ در حالی که رنگ روغنی یک رنگ صنعتی برپایه حلال است که می‌تواند تمام ویژگی‌های رنگ اکریلیک را با درصد بیشتری داشته باشد. با این وجود، بهترین رنگ برای نمای سیمانی کدام است؟ بیایید در ادامه به این سوال پاسخ دهیم.

بهترین رنگ برای نمای سیمانی
انواع رنگ مناسب نمای سیمانیبهترین رنگ نمای سیمانیبدترین رنگ نمای سیمانیابزارهازمان خشک شدن رنگ نمای سیمانی (اکریلیک)
رنگ روغنی و اکریلیکاکریلیکپلاستیکقلم مو، غلطک و پیستولهاولیه: ۲ روزنهایی: ۲ تا ۵ روز

بهترین رنگ برای نمای ساختمان سیمانی ضد آب

رنگ‌های روغنی و اکریلیک، رنگ‌های مناسب برای نمای ساختمان سیمانی ضد آب هستند. با این حال، کدام رنگ بهترین انتخاب برای نمای سیمانی ساختمان است؟ بدون شک، رنگ اکریلیک بهترین گزینه برای رنگ‌آمیزی نمای بیرونی ساختمان محسوب می‎شود. اما رنگ اکریلیک چه ویژگی‌هایی دارد؟ بیایید درباره رنگ اکریلیک بیشتر بدانیم!

رنگ اکریلیک یک نوع رنگ ساختمانی پایه آب است که در برابر آب و رطوبت، مقاومت بالایی دارد. اگرچه درصد مقاومت رنگ اکریلیک در برابر آب، رطوبت و حتی مواد شیمیایی کمتر از رنگ روغنی است اما این رنگ سازگاری بالایی با محیط زیست دارد و مهم‌تر از همه، بوی تیز ندارد.

علاوه بر این، شما می‎توانید از رنگ اکریلیک برای نمای سیمانی ساختمان استفاده کنید. به این شرط که کیفیت اجرای نمای سیمانی بالا باشد. بنابراین رنگ اکریلیک بهترین انتخاب برای نمای سیمانی ساختمان است.

رنگ نمای سیمانی

مزایای رنگ اکریلیک برای نمای سیمانی

برندهای مختلفی در زمینه تولید رنگ اکریلیک فعالیت می‌کنند که از  جمله آن‌ها می‌توان به شرکت رنگ سحر، هپالوکس و نیپون اشاره کرد. هر کدام از ۳ برندها مطرح تولیدکننده رنگ اکریلیک نما، در بسته‌بندی خود برای استفاده از این رنگ در نمای سیمانی ساختمان اشاره کرده‌‌اند.

با این حال، رنگ اکریلیک به عنوان بهترین رنگ برای نمای سیمانی چه مزایایی دارد؟

  • پایه آب است.
  • قابل شستشو است.
  • به سرعت خشک می‌شود.
  • بوی تیز ندارد.
  • ضد آب و رطوبت است.
  • در برابر مواد شیمیایی، اشعه و نور خورشید مقاوم است.
  • ضد باکتری، خزه، کپک و باکتری است.
  • اجرای آسانی دارد.
  • در فام‌های مختلف موجود است.
  • زمان خشک شدن اولیه ۲ ساعت و زمان نهایی خشک شدن بین ۳ تا ۵ روز است.

نکات مهم پیش از رنگ آمیزی نمای سیمانی

یکی از راه‌های زیباسازی نمای سیمانی، رنگ‌آمیزی است. رنگ‌آمیزی نمای سیمانی برخلاف نمای داخلی ساختمان، تنها از عهده یک متخصص برمی‌آید و افراد مبتدی نمی‌توانند چنین کاری انجام دهند.

اگر نمای سیمانی ساختمان شما رنگ شده است یا قرار است رنگ بشود، نکات زیر می‌‎تواند پیش از رنگ‌آمیزی مهم باشد:

۱- شرایط آب و هوایی مانند نور و اشعه خورشید، برف، باران، گرما و سرما می‎تواند بر محو شدن رنگ سیمان اثر بگذارد. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه تغییر، رنگ نمای سیمانی باید مجددا رنگ‌آمیزی شود.

۲- آلودگی هوا نیز عامل مهمی در از بین رفتن بافت رنگ نمای سیمانی است که در صورت مشاهده، باید اقدام به رنگ‌آمیزی مجدد کرد.

۳- برای اجرای بهترین رنگ برای نمای سیمانی، می‎توانید از قلم مو، غلطک و پیستوله استفاده کنید. با این حال، پیستوله بهترین، سریع‌ترین و راحت‌ترین ابزار برای رنگ‌آمیزی نمای سیمانی است.

۴- به راحتی می‌توان از رنگ اکریلیک برای نمای سیمانی ساختمان‌های کوتاه و بلند استفاده کرد.

رنگ آمیزی نمای سیمانی

برای اجرای بهترین رنگ برای نمای سیمانی مانند رنگ اکریلیک، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- ابتدا سطح سیمان را پرایمر بزنید. هدف از اعمال پرایمر، کاهش و جلوگیری از خورده شدن رنگ توسط دیوار سیمانی است. همچنین اعمال پرایمر به یکدست شدن رنگ اکریلیک بر روی نمای سیمانی کمک می‌کند. زیرا تمام منافذ سطح به وسیله پرایمر پوشش داده می‌شوند.

۲- برای رنگ اکریلیک نمای سیمانی ساختمان، باید از پرایمر پایه آب مخصوص رنگ اکریلیک استفاده کرد. اجرای پرایمر همچنین می‌تواند به چسبندگی رنگ به دیوار نما کمک کند. در ضمن اجرای پرایمر زمینه را برای کاهش هزینه خرید رنگ به وجود می‌آورد.

۳- وقتی پرایمر نمای سیمانی خشک شد، نوبت به درست کردن بهترین رنگ برای نمای سیمانی می‎رسد. برای ساخت رنگ اکریلیک، به سینی رنگ و مقداری آب نیاز دارید. رنگ و آب را با یکدیگر مخلوط کنید تا رنگ به غلظت مناسب برای اجرا برسد.

۴- به وسیله ابزارهایی مانند پیستوله، غلطک و قلم مو، رنگ را بر روی نمای سیمانی ساختمان اجرا کنید.

۷- اجرای رنگ اکریلیک برای نمای سیمانی ساختمان، معمولا نیاز به ۲ لایه رنگ‌آمیزی با فاصله ۲۴ ساعت دارد.

رنگ نمای سیمانی

نمای بیرونی رنگ نمای ساختمان سیمانی

خیلی از افراد غیر متخصص تصور می‌کنند که اجرای رنگ نمای سیمانی ساختمان، کار راحت و ساده‌ای است. در حالی که این کار، خطرات زیادی دارد و اگر نقاش مبتدی باشد، احتمال دارد که متحمل خسارت و زیان‌ شود.

اگرچه برای اجرای نمای بیرونی رنگ نمای ساختمان سیمانی، می‌توان از قلم مو و غلطک رنگ استفاده کرد اما بهترین گزینه پیستوله است. در مرتبه دوم، می‌توان از غلطک رنگ استفاده کرد. پیشنهاد ما برای استفاده از قلم مو، تنها در نقاطی مانند دور و اطراف پنجره‌ها است که رنگ‌آمیزی آنجا با پیستوله و غلطک، کار سخت و زمان بر به حساب می‌آید.

با این حال بهترین رنگ برای نمای سیمانی، رنگ اکریلیک است که در برابر نور و اشعه خورشید مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. این رنگ ضد آب و قابل شستشو است؛ بنابراین تا سال‌های سال دوام می‌آورد.

رنگ نمای سیمانی طرح سنگ

امروزه خیلی از مجتمع‌های مسکونی، از طرح سنگ برای نمای سیمانی بیرونی ساختمان استفاده می‌کنند. این نوع طرح و رنگ، در ظاهر شبیه به سنگ است اما در اصل یک پرسپکتیو از نمای سنگی به حساب می‌آید که با رنگ انجام می‎شود.

برای اجرای رنگ نمای سیمانی طرح سنگ، چه مراحلی وجود دارد؟

۱- بهترین رنگ برای نمای سیمانی طرح سنگ، رنگ اکریلیک پایه آب است.

۲- سطح سیمانی مورد نظر را تمیز کنید.

۳- اگر از پیستوله استفاده می‌کنید، حتما پنجره، در و چهارچوب‌ها را کاور کنید.

۴- بر روی سطح مورد نظر پرایمر بزنید.

۵- وقتی پرایمر خشک شد، رنگ پایه را بر روی دیوار سیمانی اجرا کنید.

۶- خطوط گروت (سبک سنگی) را بر روی نمای سیمانی اجرا کنید.

۷- برای اجرای بهتر خطوط گروت، بهتر است که ابتدا خطوط را با مداد علامت‌گذاری کنید.

۸- تمام اطراف خطوط گروت را با رنگ اکریلیک، رنگ‌امیزی کنید.

۹- در آخر نیز برچسب‌های خطوط گروت را از روی دیوار جدا کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع بهترین رنگ برای نمای سیمانی پرداختیم. اگرچه برای نما سیمانی ساختمان، می‌توان از رنگ اکریلیک و روغنی استفاده کرد اما بهتر است به سراغ رنگ اکریلیک پایه آب و قابل شستشو بروید. این رنگ بهترین رنگ برای نمای سیمانی محسوب می‌شود.

سوالات متداول

برای نمای سیمانی چه رنگی مناسب است؟

رنگ اکریلیک بهترین گزینه برای نمای سیمانی ساختمان است.

انواع رنگ برای نمای سیمانی کدام است؟

برای رنگ‌آمیزی نمای سیمانی ساختمان می‌توانید از رنگ‌های روغنی و اکریلیک استفاده کنید.

چه رنگی برای نمای سیمانی دیوار مناسب نیست؟

رنگ پلاستیک به دلیل اینکه قابل شستشو نیست و کیفیت بالایی ندارد، برای نمای سیمانی ساختمان مناسب نیست.

منبع تصاویر: www.freepik.com

ممکن است شما دوست داشته باشید