بهترین رنگ ساختمانی

بهترین رنگ ساختمانی زمانی انتخاب می‌شود که پیش از آن، به سوالاتی در زمینه علایق، میزان رطوبت، گرما و سرمای محل زندگی خود جواب دهید. این کار باعث می‌شود تا انتخاب هوشندانه‌تری داشته باشید. با این حال، چه رنگ‌هایی به عنوان بهترین رنگ ساختمان (از دیوار گرفته تا سقف) در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله به بررسی بهترین رنگ ساختمانی، بهترین رنگ اکریلیک، پلاستیک و روغنی می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب مجله مینیاتور را دنبال کنید.

انواع رنگ ساختمانی

رنگ خانه از دو جنبه بررسی می‌شود. جنبه اول رنگ‌هایی است که برای دیوار، سقف و راهرو استفاده می‌شود که شامل رنگ روغنی، اکریلیک و پلاستیک است. جنبه دوم شامل انواع فام خانه برای دکوراسیون داخلی است که باید به سمت رنگ‌های اصلی مانند زرد، قرمز و آبی به همراه رنگ‌های ثانویه و ثالث رفت. در ادامه هر کدام از انواع رنگ خانه را توضیح خواهیم داد.

بهترین رنگ ساختمانی

بهترین رنگ ساختمانی

رنگ‌های مناسب خانه شامل رنگ روغنی، اکریلیک و پلاستیک است. البته رنگ روغنی و اکریلیک بیشتر برای دیوار خانه و رنگ پلاستیک برای سقف خانه کاربرد دارد. رنگ‌های روغنی و اکریلیک مزایای شبیه به هم دارند اما از نظر معایب، شباهت چندانی ندارند. زیرا رنگ روغنی پایه حلال است اما برای رقیق کردن رنگ اکریلیک، از آب استفاده می‌شود.

علاوه بر این، رنگ پلاستیک دوام کمتری نسبت به دو نوع اکریلیک و روغنی دارد. اگرچه رنگ پلاستیک پایه آب است و نسبت به محیط زیست سازگاری دارد اما به هیچ عنوان نمی‌توان این رنگ را با آب شستشو داد. رنگ پلاستیک در انواع نیم و تمام پلاستیک تقسیم‌بندی می‌شود.

بهترین مکان برای رنگ‌آمیزی با رنگ پلاستیک سقف است. زیرا یک مکان کم تردد است که دست انسان در حالت عادی به آن نمی‌رسد. از طرفی رنگ‌های روغنی و اکریلیک برای دیوار مناسب هستند. پس بهترین رنگ برای خانه بستگی بر اساس نوع استفاده مشخص می‌‎شود.

بهترین رنگ برای دیوار خانه، رنگ اکریلیک و روغنی است. در حالی که بهترین رنگ برای سقف خانه، شامل رنگ پلاستیک می‌شود.

بهترین رنگ ساختمانی
بهترین رنگ برای خانهبهترین رنگ روغنیبهترین رنگ اکریلیکبهترین رنگ پلاستیکبهترین نوع فام برای خانه
اکریلیک و روغنیرنگ روغنی براق و نیم براقرنگ اکریلیک براق و نیم براقرنگ تمام پلاستیکرنگ‌های روشن

بهترین رنگ اکریلیک ساختمانی

رنگ اکریلیک سه نوع دارد که شامل رنگ اکریلیک براق، نیم براق و مات می‌شود. طبیعی است که رنگ اکریلیک براق و نیم براق نسبت به رنگ اکریلیک مات کیفیت بیشتری داشته باشد. زیرا این دو نوع رنگ، هم قابل شستشو هستند و هم نسبت به آب، رطوبت، مواد شیمیایی و اشعه خورشید مقاومت کافی از خود نشان می‌دهند.

از طرفی، رنگ اکریلیک مات چنین ویژگی‌هایی ندارد. یعنی نسبت به آب و اشعه خورشید مقاومت بسیار بالایی ندارد. همچنین شما نمی‌توانید این رنگ را با آب و مواد شوینده بشویید. با این حال مات بودن یک حالت خاص و مدرن است که خیلی از مردم به آن علاقه دارند.

بهترین رنگ پلاستیک ساختمانی

رنگ پلاستیک در دو نوع نیم و تمام پلاستیک تولید می‌شود. هر دو نوع رنگ پلاستیک، نسبت به آب و رطوبت مقاوم نیستند. یعنی اگر شما اقدام به شستن رنگ پلاستیک با آب و مواد شوینده کنید، این رنگ به سرعت پاک و محو می‌شود.

با این حال، رنگ تمام پلاستیک گزینه بهتری برای دیوار و سقف خانه شما است. زیرا این رنگ مقاومت و پوشش‌دهی بهتری نسبت به رنگ نیم پلاستیک دارد. رنگ نیم پلاستیک برای مکان‌های موقت و زمانی که بودجه شما کم است، پیشنهاد می‌شود.

بهترین رنگ روغنی ساختمانی

رنگ روغنی هم به مانند رنگ اکریلیک در ۳ نوع مات، نیم براق و براق تولید می‌شود. رنگ‌های روغنی براق و نیم براق، ضد آب هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را با آب و مواد شوینده شستشو داد. از طرفی رنگ‌های نیم براق و براق روغنی، در برابر آب، مواد شیمیایی و سایر عوامل محیطی، مقاومت بالاتری نسبت به رنگ روغنی مات دارند.

با این حال، بهترین رنگ ساختمانی روغنی کدام است؟ رنگ روغنی براق بهتر است یا نیم براق؟ طبیعتا رنگ براق گزینه بهتری برای دیوار است؛ ولی باید در نظر داشته باشید که این رنگ، نور را منعکس می‌کند و گاهی ممکن است باعث آزار چشم‌های شما شود. بنابراین با توجه به محیط زندگی، آب و هوا و میزان انتظاری که از رنگ ساختمانی دارید، می‌توانید یکی از انواع رنگ روغنی را انتخاب کنید.

بهترین رنگ ساختمانی

نحوه انتخاب بهترین رنگ برای خانه

اگر به دنبال انتخاب بهترین رنگ برای خانه خود هستید، ابتدا به سوالات زیر جواب دهید:

  • میزان رطوبت، سرما و گرمای محیط جغرافیایی شما چقدر است؟
  • به این سوال جواب دهید که هر چند وقت یک بار قصد شستشوی دیوار خانه را دارید؟
  • به دنبال یک رنگ با پوشش‌دهی بالا هستید یا خیر؟
  • آیا قصد دارید که دیوار خانه خود را در برابر نور خورشید محافظت کنید؟
  • قیمت رنگ برای شما مهم است یا خیر؟
  • نسبت به بوی رنگ حساسیت دارید؟
  • آیا شستشوی ابزارهای رنگ مانند سینی، غلطک و قلم با تینر برای شما سخت است یا خیر؟
  • مات یا براق بودن رنگ چقدر برای شما مهم است؟

نکته: جواب تمام این سوالات به صورت کارشناسی، در پاراگراف‌های بالا اشاره شده است.

بهترین رنگ برای دیوار خانه

بهترین رنگ برای دیوار خانه شامل رنگی است که بتواند علاوه بر ست شدن با رنگ دکوراسیون، نسبت به آب و هوای منطقه شما تعادل داشته باشد.

بهترین رنگ‌هایی که می‌توان برای دیوار خانه استفاده کرد عبارتند از:

۱- رنگ روغنی

رنگ روغنی یک رنگ پایه حلال است که برای رقیق شدن نیاز به تینر یا بنزین دارد. این رنگ خیلی با محیط زیست سازگار نیست و در عوض، دیوار خانه را در برابر رطوبت، آب، نور و اشعه خورشید، مواد شیمیایی و انواع کپک محافظت می‌کند. رنگ روغنی در انواع مات، نیم براق و براق تولید می‌شود که نوع مات، نه تنها قابلیت شستشو ندارد بلکه نسبت به رطوبت هم مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهد.

۲- رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. زیرا بر پایه آب است و نیازی به تینر یا حلال شیمیایی ندارد. این رنگ برعکس رنگ روغنی، بوی تیزی ندارد. همچنین رنگ اکریلیک براق و نیم براق، هم قابلیت شستشو دارد و هم در برابر آب، رطوبت، مواد شیمیایی و حتی اشعه خورشید مقاوم است.

بهترین رنگ ساختمانی

بهترین نوع رنگ برای دیوار خانه

همانطور که اشاره کردیم، رنگ‌های روغنی و اکریلیک، بهترین رنگ ساختمانی هستند. این دو رنگ نسبت به آب و رطوبت مقاوم‌اند و اجازه نمی‌دهند که بر روی دیوار شما کپک یا باکتری ایجاد شود.

از نظر قیمت نیز تفاوت زیادی بین رنگ روغنی و رنگ اکریلیک وجود ندارد. بنابراین شما می‌توانید بین رنگ روغنی و رنگ اکریلیک، یک گزینه را برای دیوار خانه خود استفاده کنید.

اگر آب و هوای منطقه‌ شما مرطوب و ساحلی است، رنگ روغنی بهترین رنگ برای دیوار خانه محسوب می‌شود؛ اما اگر آب و هوای متعادل دارید، رنگ اکریلیک بهترین انتخاب است. همه چیز بستگی به محیط، آب و هوا، جغرافیا و تمایلات شما دارد.

بهترین رنگ برای سقف خانه

سقف یک مکان غیر قابل تردد است. یعنی در حالت عادی نمی‌توان به آن دست زد یا با پا از آن عبور کرد. به همین دلیل باید از رنگ‌هایی برای سقف استفاده کرد که نسبت به دیوار و سایر سطوح پر تردد، کیفیت پایین‌تری داشته باشد.

بخش مهمی از عمر رنگ بستگی به میزان تردد انسان و شلوغ بودن محیط دارد. هر چقدر محیط شما شلوغ تر و پر تردد باشد احتمال خرابی رنگ نیز بیشتر می‌شود. سقف تنها نقطه از دکوراسیون داخلی است که امکان تردد در آن وجود ندارد. به همین دلیل بهترین رنگ ساختمانی برای سقف، رنگ پلاستیک است.

پیشتر اشاره کردیم که رنگ پلاستیک دو نوع دارد که شامل رنگ نیم پلاستیک و تمام پلاستیک می‌شود. رنگ تمام پلاستیک، پوشش‌دهی و کیفیت بهتری نسبت به رنگ نیم پلاستیک دارد. در واقع رنگ نیم پلاستیک برای رنگ‌آمیزی موقت سقف استفاده می‌شود اما رنگ تمام پلاستیک به عنوان رنگ دائمی سقف شما مناسب است.

بهترین رنگ برای دکوراسیون خانه

بهترین رنگ ساختمانی به ویژه از نظر فام، عبارتند از:

۱- سبز خزه‌ای+ برنزی + سفید

۲- خاکستری + شنی + آبی

۳- سبز + قرمز

۴- سفید + خردلی

۵- آبی + نئونی

۶- آبی روشن + زمردی

۷- آبی + سبز چمنی

۸- آبی + بژ

۹- خاکستری + قهوه‌ای

۱۰- مشکی + قرمز

۱۱- خاکستری-سبز + سفید + مشکی

۱۲- آبی + خاکستری + طوسی

۱۳- مشکی + آبی دریایی

۱۴- زمردی + قهوه‌ای مایل به زرد

۱۵- سبز جنگلی + خاکستری روشن

۱۶- زرد + خاکستری

۱۷- صورتی + سبز

۱۸- صورتی + مشکی

۱۹- مشکی + سفید

۲۰- آبی + سفید

بهترین رنگ دیوار برای خانه‌های کوچک

سایه‌های خنثی و روشن مانند خاکستری، بژ و سفید بهترین رنگ دیوار برای خانه‌های کوچک هستند. رنگ‌های زرد روشن، آبی، سبز و حتی صورتی نیز می‌توانند به طور موثر به عنوان رنگ‌های خنثی در یک محیط کوچک عمل کنند. با این حال بهترین رنگ ساختمانی برای خانه‌های کوچک، بر اساس میزان ورودی نور طبیعی خورشید به داخل خانه تعیین می‌شود.

بهترین رنگ ساختمانی

بهترین رنگ برای پذیرایی

وقتی نمی‌دانید که چه رنگی برای پذیرایی مناسب است، از پالت‌های همه‌کاره استفاده کنید. شما نمی توانید از رنگ‌های بژ شنی، سفید کرمی و قهوه‌ای شکلاتی یا رنگ‌های سرد مانند سفید روشن و خاکستری کلاسیک به همین راحتی در اتاق پذیرایی استفاده نمایید. همچنین رنگ‌های خاموش مانند آبی مایل به خاکستری روشن، صورتی مایل به قرمز یا مریم گلی روشن وجود دارد که احساس آرامش را در اتاق پذیرایی برمی‌انگیزد.

بهترین رنگ کفپوش برای خانه

رنگ‌های روشن به فضا احساس آفتابی تر و شادتری می‌دهند. پالت‌ زرد نشان‌دهنده خوش‌بینی و سرگرمی هستند، در حالی که کف‌پوش‌های سفید و بژ روشن به اتاق حس باز بودن و خلوص می‌بخشد. آیا می‌خواهید فضای داخلی خود را آرام و خنک نگه دارید؟ بهتر است به سراغ رنگ‌های طیف خاکستری بروید.

بهترین رنگ مبل برای خانه‌های کوچک

رنگ‌های خنثی با تنالیته گرم مانند سفید، بژ و کرم، بهترین انتخاب برای رنگ مبل خانه‌‌های کوچک است. اگر می‌خواهید رنگ بیشتری اضافه کنید، سایه‌های روشن آرام‌بخش مانند آبی، سبز، زرد یا صورتی را انتخاب کنید تا حس تازه و مطبوعی را مبلمان خانه کوچک شما بیاورد.

جمع‌بندی

در این مقاله به موضوع بهترین رنگ ساختمانی از جنبه‌های مختلف پرداختیم. از نظر نوع رنگ، شما می‌توانید بین رنگ‌های روغنی، اکریلیک و پلاستیک، انتخاب کنید همچنین از نظر فام نیز رنگ‌های سبز، خاکستری و به طور کلی رنگ‌های روشن بهترین انتخاب هستند. در مقاله‌ای که خواندید، که چگونه بهترین رنگ برای خانه انتخاب کنید.

سوالات متداول

بهترین رنگ ساختمانی کدام است؟

انتخاب بهترین رنگ برای خانه بستگی به عوامل مختلفی دارد. با این وجود، رنگ‌های روغنی، و اکریلیک بهترین انتخاب برای رنگ خانه به حساب می‌آید.

بهترین رنگ برای سقف خانه چیست؟

برای سقف خانه، بهتر است به سراغ رنگ پلاستیک پایه آب بیاورید.

بهترین رنگ خانه از نظر فام  کدام است؟

به طور کلی رنگ‌های روشن بهترین انتخاب برای رنگ خانه محسوب می‌شود.

منبع برخی تصاویر: www.freepik.com

ممکن است شما دوست داشته باشید