آموزش رنگ آمیزی چوب روسی و معرفی بهترین رنگ

آیا رنگ آمیزی چوب روسی با سایر چوب‎ها متفاوت است؟ در ابتدا باید گفت که خیر؛ شاید رنگ مناسب چوب روسی با برخی چوب‌ها متفاوت باشد اما روش رنگ‌ آمیزی تفاوتی ندارد. چوب روسی همان الوارهای وارداتی از کشور روسیه است که طی سالیان سال، با نام چوب روسی می‌شناسند. رنگ‌هایی برای چوب روسی مناسب هستند که بتوانند مقاومت این محصول را در برابر آب، مواد شیمیایی و رطوبت بالا ببرد. در این مقاله به معرفی انواع رنگ مناسب چوب روسی و نحوه رنگ آمیزی چوب روسی می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

چوب روسی

تصویری از چوب روسی یا الوار روسی

چوب روسی یکی از قدیمی‌ترین الوارهای موجود در بازار ایران است که از کشور روسیه وارد می‌شود. بنابراین چوب روسی یک اصطلاح دقیق و البته درست نیست؛ زیرا اغلب فرآورده‌های چوبی کشور روسیه تحت عنوان الوار وارد کشور می‌شود که طی سالیان سال، با نام چوب روسی شهرت پیدا کرده است.

با این وجود چوب روسی یا الوارهای روسی از چه درخت‌‎های درست می‌شود؟ نحوه رنگ آمیزی چوب روسی چگونه است؟ در ادامه به شما خواهیم گفت که انواع چوب روسی کدام‌اند و چه رنگ‌هایی برای رنگ آمیزی آن‎ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع چوب روسی

در این مقاله قصد نداریم به توضیح مفصل درباره انواع چوب روسی بپردازیم؛ زیرا مقصود ما بیشتر معرفی کلی انواع چوب روسی است تا در ادامه بر موضوع چگونگی رنگ آمیزی و انتخاب رنگ مناسب چوب روسی تمرکز کنیم. با این وجود، انواع چوب روسی عبارتند از:

۱- چوب نراد

  • یک رنگ سفید مایل به کرم دارد.
  • سطح درخشانی دارد.
  • دارای بافت نرم و البته سبکی است.
  • مقاومت خوبی در برابر آب و رطوبت دارد.
  • دوام چندانی ندارد.

۲- چوب ساسنا

  • چوب با کیفیتی است.
  • رنگ‌پذیری بالایی دارد.
  • مقاومت بالایی نسبت به پوسیدگی دارد.
  • قیمت بیشتری نسبت به سایر انواع چوب روسی دارد.

۳- چوب راش

  • دارای رنگ کرم روشن است.یک چوب سخت است.
  • چسب خوری و رنگ‌پذیری بالایی دارد.
  • قیمت مناسبی دارد.

۴- چوب یولکا

  • دارای رنگ سفید یا زرد روشن است.
  • سبک است.
  • مقاومت بالایی دارد.
  • مقاومت خوبی از خود در برابر پوسیدگی نشان می‌دهد.
  • بهترین گزینه برای ساخت ابزار آلات موسیقی است.    

۵- چوب بلوط

  • دارای رنگ‌‌های متنوعی است.
  • مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارد.
  • در برابر خراش نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‎شود.

۶- چوب لمبه

  • یک نوع چوب مخصوص درخت کاج است.
  • مقاومت خوبی دارد.

رنگ آمیزی چوب روسی

تصویری از رنگ آمیزی چوب روسی با پیستوله تمام اتوماتیک

یکی از کارهای مهم در صنعت چوب، رنگ‌آمیزی است. رنگ‌آمیزی یا نقاشی چوب، یکی از کارهای مهم برای افزایش دوام و مقاومت چوب در برابر عناصر بیرونی است. بدون رنگ نمی‌توان انتظار داشت که چوب خام در طبیعت دوام داشته باشد. بنابراین نقش رنگ و رنگ آمیزی در صنعت چوب بسیار حیاتی است.

برای رنگ آمیزی چوب روسی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا سطح چوب را از گرد و خاک، چربی و کثیفی تمیز کنید.
  • با اتمام این کار، نوبت به صاف کردن سطح چوب می‌رسد.
  • گاهی موج‌های روی چوب یا بیرون زدگی پرزها بر روی سطح چوب، می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.
  • بهتر است پیش از رنگ‌آمیزی، سطح چوب به وسیله سنباده صاف و یکدست شود.
  • حال نوبت به اعمال پرایمر مخصوص چوب می‌رسد.
  • وقتی پرایمر با قلم مو یا غلطک رنگ اعمال شد، اجازه دهید تا خشک شود.
  • وقتی پرایمر خشک شد، شما می‌توانید رنگ آمیزی چوب روسی را آغاز کنید.
  • بهترین وسایل برای رنگ آمیزی چوب روسی، استفاده از قلم مو، غلطک رنگ و پیستوله دستی و تمام اتوماتیک است.
جدول مشخصات انواع رنگ مناسب برای چوب روسی
نام رنگمشخصات
رنگ پلی یورتانبهترین رنگ برای چوب روسی است. مقاومت چوب در برابر آب و رطوبت را افزایش می‎دهد.
رنگ روغنیامروزه کمتر استفاده می‌شود. زیرا زمان خشک شدن آن طولانی است.
رنگ‌های فوری(سیلر، کیلر و نیم پلی استر)جزو بهترین رنگ‌ها برای چوب روسی هستند. این رنگ‌ها به سرعت خشک می‌شوند
روغن گیاهیدر گذشته بیشتر کاربرد داشت. امروزه هم استفاده اندک دارد.
روغن حیوانیدر گذشته بیشتر کاربرد داشت. امروزه هم استفاده اندک دارد.

رنگ مناسب برای چوب روسی

از قدیم الایام روغن‌های مختلفی برای افزایش مقاومت چوب مورد استفاده قرار می‌دادند. از روغن‌های حیوانی گرفته تا گیاهی. همگی برای افزایش مقاومت چوب در برابر پوسیدگی و خوردگی استفاده می‌شد. این موضوع برای چوب‌های روسی که مخلوق عصر مدرن است، قدری متفاوت به نظر می‎‌رسد.؛ زیرا چوب روسی یک نوع الوار ساخته دستگاه‌های فناورانه است که چوب‌های مختلف را به صورت الوار درست می‌کند.

روسیه از دیرباز تا به امروز، صادرات الوار به ایران را به عنوان یک تجارت مستحکم در نظر گرفته است. به طوری که سالانه بسیاری از الوارهای روسی که اغلب از چوب درخت راش، ساسنا، نراد و یولکا هستند، وارد کشور می‌شوند. بنابراین رنگ آمیزی چوب روسی به واسطه روغن‌های حیوانی و غیره، کمتر در ایران رخ می‌دهد؛ مگر در مناطق عشایری و دور از شهر.

با این وجود، رنگ آمیزی چوب روسی معمولا با رنگ روغنی یا همان روغن جلا، رنگ‌های فوری شامل سیلر، کیلر و نیم پلی استر به همراه رنگ پلی یورتان انجام می‌شود.

رنگ آمیزی چوب روسی با روغن جلا

یکی از متداول‌ترین روش‌های رنگ‌ آمیزی چوب‌های روسی، رنگ روغنی یا روغن جلا است. البته امروزه این روش دیگر پاسخگوی پوشش الوارهای روسی نیست و روش‌ها و رنگ‌ها بهتری در این زمینه پدید آمده است که می‌تواند بهتر و با دوام تر از روغن جلا بر روی چوب عمل کند. زیرا رنگ‌ها روغنی مخصوص چوب مانند روغن جلا، خیلی دیر خشک می‌شوند.

رنگ آمیزی چوب روسی با رنگ فوری

تصویری از رنگ آمیزی چوب روسی با سیلر و کیلر

رنگ‌های فوری به ۳ دسته اصلی تقسیم‌ می‌شوند که شامل سیلر، کیلر و نیم پلی استر است. هر کدام از رنگ‌های فوری گزینه‌های مناسبی برای رنگ آمیزی چوب روسی به حساب می‌آیند. مزیت اصلی رنگ‌های فوری، سرعت بالای خشک شدن آن‌ها است. این نوع رنگ‌ها در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خشک می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ‌های فوری و کاربرد آن‌ها در صنعت چوب، مقاله «انواع رنگ چوب که باید بشناسید» را در مجله مینیاتور مطالعه کنید.

رنگ آمیزی چوب روسی با رنگ پلی یورتان

امروزه اگر نگران نفوذ آب و رطوبت به داخل چوب روسی باشید، پیشنهاد می‌کنیم که از رنگ پلی یورتان استفاده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ پلی یورتان و نحوه استفاده آن در انواع چوب، مقاله «رنگ پلی یورتان چیست؟ ویژگی‌ها، انواع و کاربردها» را در مجله مینیاتور مطالعه نمایید.

بهترین رنگ چوب روسی

الوارهای روسی یکی از انواع محصولات وارداتی به ایران است که تحت عنوان چوب روسی شناخته می‌شوند. برای رنگ آمیزی چوب روسی باید دقت زیادی در انتخاب رنگ داشت. اگر چه در پاراگراف‌های قبل به رنگ مناسب چوب روسی اشاره کردیم اما فراموش نکنید که پلی یورتان همواره بهترین گزینه برای الوارهای روسی است. زیرا این رنگ دوام چوب در برابر نفوذ آب و رطوبت به همراه مواد شیمیایی را افزایش می‌دهد.

خرید رنگ چوب روسی

بدون رنگ آمیزی نمی‌توان از چوب خام استفاده کرد. حتی پیش از رنگ‌ آمیزی بهتر است پرایمر مخصوص چوب نیز زده شود. بنابراین رنگ چوب یک محصول کاربردی و بسیار مهم است که نقش تعیین‌کننده‎ای در دوام و مقاومت چوب در بلندمدت ایفا می‌کند. پیش از خرید رنگ چوب روسی مانند سیلر، کیلر یا نیم پلی استر به همراه رنگ پلی یورتان و روغن جلا، حتما با کارشناسان متخصص فروشگاه رنگ، چسب و ابزارآلات مینیاتور مشورت کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی انواع رنگ چوب روسی و نحوه رنگ آمیزی چوب روسی پرداختیم. اگر به الوارهای وارداتی کشور روسیه به ایران نگاه کنید، متوجه می‌شوید که طی سالیان سال به این محصولات، چوب روسی می‌گفتند. البته اصطلاح چوب روسی برای الوارهای وارداتی از کشور روسیه، عبارت دقیقی نیست اما دور از انتظار هم نمی‌تواند باشد. با این حال موضوع مقاله درباره این نیست که چوب روسی درست است یا الوار روسی؛ بلکه به انواع رنگ مناسب برای چوب روسی و نحوه رنگ‌ آمیزی آن‌ها اشاره کردیم.

خرید رنگ، چسب و ابزار مینیاتور

سوالات متداول

انواع رنگ مناسب برای چوب روسی کدام‌اند؟

رنگ‌های فوری مانند سیلر و کیلر، رنگ روغنی و رنگ پلی یورتان به همراه روغن‌های گیاهی و حیوانی، جزو رنگ‌های مناسب برای چوب روسی محسوب می‌شوند.

بهترین رنگ برای رنگ آمیزی چوب روسی چه رنگی است؟

رنگ پلی یورتان به همراه سیلر و کیلر، جزو بهترین رنگ‌ها برای رنگ‌ آمیزی چوب‌های روسی محسوب می‎شوند.

مزیت اصلی رنگ‌های فوری برای رنگ آمیزی چوب روسی چیست؟

رنگ‌های فوری در کمتر از ۱۵ دقیقه خشک می‌شوند. این موضوع در کیفیت رنگ و کاهش زمان رنگ‌ آمیزی اثرگذار است.

 مزیت اصلی رنگ‌ پلی یورتان برای رنگ آمیزی چوب روسی چیست؟

رنگ پلی یورتان دوام چوب روسی را در برابر نفوذ آب، رطوبت و مواد شیمیایی افزایش می‌دهد.

رنگ‌های فوری مناسب برای چوب روسی کدام‌‌اند؟

رنگ‌هایی مانند سیلر، کیلر و نیم پلی استر، جزو رنگ‌های فوری محسوب می‎شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید