رنگ لیمویی و انواع کاربردها

این یک موضوع ثابت شده است که رنگ لیمویی، زمینه شادی و خلاقیت را به وجود می‌آورد. کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که نتواند با رنگ لیمویی ارتباط بگیرد. این رنگ جزو خانواده رنگ زرد است که از ترکیب زرد و مقداری سبز به دست می‌آید. انواع کاربردهای رنگ لیمویی می‌توان به استفاده در دکوراسیون داخلی، کابینت، دیوار، لباس و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

در این مقاله قصد داریم تا پیرامون عنوان «رنگ لیمویی و انواع کاربردها»، به موضوعاتی نظیر رنگ لیمویی، روش ساخت رنگ لیمویی، رنگ لیمویی از نظر روانشناسی، رنگ لیمویی روشن، رنگ لیمویی تیره، رنگ لیمویی سبز، رنگ لیمویی دیوار، رنگ لیمویی با چی ست میشه، رنگ لیمویی برای پذیرایی، رنگ لیمویی برای کابینت، مکمل رنگ لیمویی برای لباس، انواع رنگ لیمویی بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ لیمویی

آیا به دنبال کد رنگ لیمویی هستید؟ رنگ لیمویی اغلب زرد روشن هستند و به عنوان یک رنگ گرم شناخته می‌شوند. این رنگ برای اولین بار در سال ۱۵۹۸ برای توصیف یک رنگ به زبان انگلیسی استفاده و از آن زمان به عنوان یک کد رنگ مورد استفاده قرار گرفت.

حال سوال اینجاست که چرا رنگ لیمویی جزوی از خانواده زرد محسوب می‌شود؟ هنگامی که مرکبات روی درخت رشد می‌کنند، همه آن‌ها سبز هستند. با رسیدن لیمو، رنگدانه کلروفیل با ماده‌ای به نام آنتوسیانین جایگزین می‌شود که موجب شده لیموها رنگ سبز خود را از دست بدهند و به رنگ زرد روشن دیده شوند.

جدول مشخصات رنگ لیمویی

رنگ زرد لیمویی که مشخصه بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات است، بیشتر توسط دو نوع رنگدانه ایجاد می‌شود؛ آنتوسیانین رنگدانه‌ای متعلق به گروه فلاونوئیدها که بسته به بالا یا پایین بودن pH تغییر رنگ می‌دهد، در حالی که کاروتنوئیدها رنگدانه‌هایی هستند که به نام کاروتن، یک رنگدانه زرد-نارنجی معروف، نامگذاری شده‌اند.

روش ساخت رنگ لیمویی

اگر به دنبال ساخت رنگ لیمویی هستید، ابتدا باید رنگ زرد و سبز را در کنار یکدیگر قرار دهید. برای این کار ابتدا یک کیلو رنگ زرد را درون سینی رنگ قرار دهید و سپس به مقدار ۳ تا ۵ قطره از رنگ سبز را به آن اضافه کنید. پس از اضافه کردن رنگ سبز به رنگ زرد، به وسیله یک تکه چوب، آن را هم بزنید؛ تا جایی که رنگ سبز در رنگ زرد ترکیب شود.

به طور معمول با ترکیب کردن چند قطره رنگ سبز به رنگ زرد، رنگ لیمویی به دست می‌آید اما در صورتی که تنالیته رنگ آنچیزی نبود که تصور می‌کردید، می‌توانید چند قطره دیگر از رنگ سبز را به رنگ زرد اضافه نمایید. همچنین با اضافه کردن رنگ سفید به ترکیب گفته شده، می‌توانید از تیره شدن رنگ جلوگیری کنید.

رنگ لیمویی از نظر روانشناسی

  • نماد آزادی و امید است.
  • حافظه را تقویت می‌کند.
  • جزو رنگ‌های مورد علاقه روشنفکران است.
  • این رنگ انسان را هوشمند نشان می‌دهد.
  • شور و شوق را در انسان افزایش می‌دهد.
  • باعث خلاقیت در انسان می‌شود.
  • رنگ لیمویی برای معاشرت اجتماعی بسیار مناسب است.
  • یک رنگ شاد و گرم است.
  • برای سلامتی بدن مفید است.

رنگ لیمویی روشن

وقتی از رنگ لیمویی روشن حرف می‌زنیم، منظور یک نوع موتیف منحصربه‌فرد است که ظاهر خانه را به طرز خارق‌العاده‌ای زیبا می‌کند. این رنگ که از ترکیب رنگ زرد و سفید به دست می‌آید، معمولا هر چقدر رنگ سفید ترکیب شده با رنگ زرد بیشتر شود، رنگ لیمویی روشن‌تر خواهد شد.

بهترین ست رنگ برای رنگ لیمویی روشن، استفاده از رنگ‌های خانواده قهوه‌ای و خاکی است. ست کردن این نوع رنگ‌ها باعث شادابی بیشتر خانه و محیط دکوراسیون شما می‌شود. علاوه بر این، هر چقدر رنگ لیمویی روشن‌تر باشد، محیط خانه شما نیز شادتر خواهد شد. به طوری که بسیاری از روانشناسان حوزه رنگ معتقدند که رنگ لیمویی روشن، ضد افسردگی است.

رنگ لیمویی

رنگ لیمویی تیره

اگر به دنبال درست کردن رنگ لیمویی تیره هستید، مقداری بیشتری از رنگ سبز را در رنگ زرد مخلوط کنید. به طور مثال، اگر رنگ زرد به میزان ۱۰۰ گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد، میزان اضافه کردن رنگ سبز به مقدار ۵ قطره خواهد بود.

علاوه بر این، رنگ لیمویی تیره برای محیط خانه نیز مناسب است؛ اگر در درست کردن آن دقت لازم را داشته باشید. برای ست کردن رنگ لیمویی تیره با سایر رنگ‌ها، سعی کنید از رنگ‌های شاد و روشن‌تر استفاده نمایید. استفاده بیش از حد از رنگ لیمویی تیره، زمینه را برای افسردگی در بلند مدت فراهم می‌کند.

رنگ لیمویی تیره با رنگ‌های سفید، سبز روشن، آبی آسمانی و رنگ کرم، به خوبی ست می‌شود.  در ضمن فراموش نکنید که پیش از ست کردن رنگ لیمویی دیوار، حتما با یک مشاور رنگ صحبت کنید.گروه کارشناسان ما در مجله مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. همین حالا با ما تماس بگیرید.

خرید محصول

رنگ لیمویی سبز

رنگ لیمویی سبز، ترکیبی از رنگ لیمویی و سبز است که در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ست کردن رنگ لیمویی و سبز به ویژه در فصل بهار، یکی از گزینه‌های مناسب برای دکوراسیون خانه شما به حساب می‌آید.

بهترین ست رنگ لیمویی سبز، شامل دکوراسیون به رنگ لیمویی سبز و رنگ خاکستری، رنگ  لیمویی سبز و آّبی، رنگ  لیمویی سبز و قهوه‌ای و رنگ  لیمویی سبز و نارنجی می‌شود.

رنگ لیمویی دیوار

هیچ چیز برای یک ظاهر کاملا کلاسیک، بهتر از رنگ سفید کار نمی‌کند. هنگام رنگ‌آمیزی دیوار به رنگ زرد لیمویی، از تزئینات سفید، مبلمان، میز و قفسه کتاب به عنوان وسایل برجسته استفاده کنید.

این رنگ زمانی که با خطوط خاکستری جفت می‌شود، امروزی‌تر به نظر می‌رسد. یک اتاق پذیرایی لیمویی و سفید با یک مبل خاکستری، یک گزینه مناسبی است. رنگ خاکستری روشن و تیره هر دو مکمل رنگ لیمویی هستند.

رنگ لیمویی

علاوه بر این، هر زمان که بخواهید رنگ بیشتری به اتاق خود اضافه کنید، آبی یک انتخاب رنگ فوق‌العاده است. هنگامی که از رنگ زرد در طراحی استفاده می‌شود، ترکیب آن با سایه تیره‌تری از رنگ آبی مانند سرمه‌ای، به کاهش روشنایی رنگ کمک می‌کند.

علاوه بر این، اگر قصد دارید که  دیوار را رنگ‌آمیزی کنید، رنگ بنفش یک افزودنی شیک به تن‌های لیمویی شما است. اگرچه هر دوی این رنگ‌ها در سمت روشن هستند، اما به زیبایی یکدیگر را تکمیل می‌کنند و کنتراست بسیار هیجان‌انگیزی را به وجود می‌آورند؛ به خصوص اگر رنگ بنفش روشن‌تری را انتخاب کنید.

رنگ لیمویی با چی ست میشه

همه ما دوست داریم که محیط خانه‌هایمان به ویژه در فصل زمستان، گرم، آفتابی و دلپذیر به نظر برسند. از آنجایی که روزها در فصل سرما کوتاه‌تر می‌شوند و ما خواهان روشنایی بیشتر در طول زمستان هستیم، این امر بسیار مهم‌تر می‌شود.

اگرچه کنترلی بر آب و هوا یا گذر زمان نداریم، اما به راحتی می‌توانیم محیط‌هایی با حس آفتابی مشابه طراحی کنیم. اما این امر چگونه اتفاق می‌افتد؟ با افزودن کمی زرد لیمویی به محیط خانه، به راحتی می‌توان حس گرما را به وجود آورد.

رنگ لیمویی

این رنگ پر جنب و جوش، نه تنها گرما را به یک مکان اضافه می‌کند بلکه به راحتی می‌تواند روشنایی را به اتاق‌های تاریک بدهد. با این حال بهترین رنگ‌های قابل ست با رنگ لیمویی شامل رنگ قهوه‌ای و نسکافه‌ای می‌شود. ست کردن این ۲ رنگ با رنگ لیمویی، زیبایی خانه و محل کار شما را دوچندان می‌کند؛ به طوری که با مشاهده آن می‌توانید حس طراوت بهار و گرمای تابستان را به خانه خود بیاورید.

از دیگر رنگ‌های قابل ست با رنگ لیمویی، می‌توان به رنگ آبی، خاکستری و بنفش اشاره کرد. هر ۳ رنگ آبی، خاکستری و بنفش، قابلیت خنثی کردن رنگ لیمویی را دارند. به معنایی بهتر، اگر به دنبال این هستید که شدت رنگ لیمویی را در محیط خانه خود کمتر کنید، این رنگ را به ۳ رنگ خاکستری، بنفش و آبی ست نمایید.

رنگ لیمویی برای پذیرایی

برای یک بار هم که شده، رنگ لیمویی را برای پذیرایی خانه خود انتخاب کنید. تردیدی وجود ندارد که با رنگ‌آمیزی اتاق پذیرایی به رنگ لیمویی، روحیه و انرژی خانه شما دگرگون خواهد شد. شاید برای شما هم سوال باشد که رنگ لیمویی چگونه می‌تواند دیزاین اتاق پذیرایی را تغییر دهد؟ اجازه دهید این گونه به این سوال، جواب بدهیم که جذابیت رنگ لیمویی به قابلیت بالای آن در ست شدن با سایر رنگ‌هاست.

رنگ لیمویی استعداد ویژه‌ای در ست شدن با سایر رنگ‌های تیره و حتی روشن دارد. به طور مثال، پیشنهاد می‌کنیم رنگ لیمویی را در کنار رنگ خاکی و کهربایی به کار ببرید تا متوجه معجزه رنگ‌ها در اتاق مهمانی خانه شوید. با این حال به دلیل گرم بودن موتیف رنگ لیمویی، بهتر است که این رنگ را با رنگ‌های خنثی ست کنید.

یکی از طبیعی‌تری و زیباترین ست رنگ با رنگ لیمویی، استفاده از رنگ‌های بافت چوب است. این ست رنگ، زمینه را برای طبیعی بودن فضای پذیرایی به وجود می‌آورد. این موضوع در کنار نورگیری مناسب اتاق پذیرایی، در ست کردن رنگ لیمویی با سایر رنگ‌ها و آکسسوار خانه مهم است.

رنگ لیمویی

پیشنهاد بعدی ما برای دیزاین اتاق پذیرایی، ست کردن رنگ لیمویی با رنگ سبز است. رنگ سبز فضای متفاوتی را برای رنگ زرد لیمویی به وجود می‌آورد. رنگ لیمویی و رنگ سبز، هر دو به گرمی گرایش دارند؛ بنابراین گزینه مناسبی برای فصل زمستان به حساب می‌آید.

همچنین اگر ابعاد خانه شما کوچک است، بهترین انتخاب برای بزرگ‌تر کردن پرسپکتیو یا فضای خانه، استفاده از رنگ لیمویی روشن است. این رنگ با انواع رنگ‌ها ست می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید برای دیزان خانه کوچک، از رنگ لیمویی جهت رنگ‌آمیزی دیوار، مبل و میز استفاده کند.

رنگ لیمویی برای کابینت

بیراه نیست اگر بگوییم که رنگ لیمویی کابینت باعث افزایش قیمت خانه می‌شود. شاید در ابتدا باور این موضوع برای شما سخت باشد اما واقعیت امر این است که رنگ‌آمیزی کابینت‌ها به رنگ لیمویی، زمینه را برای افزایش ارزش و قیمت نهایی خانه به وجود می‌آورد.

برای اینکه رنگ لیمویی کابینت به خوبی خود را نشان دهد، کافی است که این رنگ را با یک رنگ مناسب ست کنید. بهترین ست رنگ کابینت به رنگ لیمویی، استفاده از رنگ خاکستری یا طوسی است. این ست رنگ، جذابیت آشپزخانه را بالاترین حد خود می‌رساند.

استفاده از رنگ گرم (لیمویی) در کنار رنگ خنثی (خاکستری)، محیط مدرنی را برای آشپزخانه شما ایجاد می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که همین حالا از رنگ لیمویی استفاده کنید.

رنگ لیمویی

مکمل رنگ لیمویی برای لباس

زرد رنگی است که همه از دیدن آن لذت می‌برند، اما افراد بسیار کمی آن را انتخاب می‌کنند؛ بنابراین اگر می‌خواهید از نظر مد تابستانی از سایر افراد متمایز شوید، رنگ لیمویی را انتخاب کنید.

در کنار لباس لیمویی رنگ، از لباس‌هایی به رنگ‌های دیگر پرهیز کنید یا آن را به حداقل ممکن برسانید. با این حال، اگر می‌خواهید رنگ‌های بیشتری به رنگ لیمویی لباس اضافه کنید، باید بدانید که این رنگ لباس به خوبی با رنگ‌های خنثی مانند سفید و مشکی ست می‌شود.

در ضمن اگر تمایل به این موضوع دارید که ظاهر شما مجلل به نظر برسد، حتما رنگ لیمویی لباس خود را با رنگ برنزی ست کنید. علاوه بر این، ست کردن رنگ لیمویی با رنگ نقره‌ای نیز همواره به عنوان مد روز در فصل گرما و تابستان شناخته می‌شود.

رنگ لیمویی

انواع رنگ لیمویی

برای رنگ کردن دیوار نمای داخلی ساختمان، شما می‌توانید از انواع رنگ لیمویی شامل رنگ روغنی، رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک استفاده کنید. بسته به شرایط محیطی، هر کدام از این نوع رنگ‌ها، مزایا و معایبی دارند. به طور مثال رنگ روغنی و رنگ اکریلیک، ضد آب و رطوبت هستند؛ در حالی که رنگ پلاستیک چنین قابلیتی ندارد و در برابر آب، آسیب‌پذیر است. در ضمن، رنگ اکریلیک برای محیط‌های شرجی و پر رطوبت، به عنوان بهترین گزینه شناخته می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «رنگ لیمویی و انواع کاربردها» صحبت کنیم. رنگ لیمویی یکی از رنگ‌های جذاب برای دکوراسیون خانه، لباس و … است که شما می‌توانید با ترکیب کردن رنگ زرد و مقدار کمی رنگ سبز، این رنگ را بسازید. در صورتی که مقدار رنگ سبز کمی بیشتر باشد، تنالیته رنگ لیمویی به سمت تیرگی سوق پیدا خواهد کرد. برای اطلاع از چگونگی ست کردن رنگ لیمویی در دکوراسیون خانه، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

رنگ لیمویی نماد چیست؟

رنگ لیمویی نماد خلاقیت، هوش، آزادی و شادی است.

مکمل رنگ لیمویی چیست؟

برای ست کردن رنگ لیمویی می‌توانید این رنگ را با رنگ سفید، آبی، خاکستری، سرمه‌ای و رنگ‌های خاکی ست کنید.

انواع رنگ لیمویی کدام است؟

رنگ روغنی، رنگ اکریلیک و رنگ پلاستیک.

رنگ لیمویی تیره چگونه به دست می‌آید؟

برای درست کردن رنگ لیمویی تیره، کافی است که مقدار بیشتری از رنگ سبز را به رنگ زرد اضافه کنید تا رنگ لیمویی تیره به دست آید.

رنگ لیمویی سبز با چه رنگ‌هایی ست می‌شود؟

رنگ لیمویی سبز با رنگ‌های خاکستری، آّبی، قهوه‌ای و نارنجی ست می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید