مراحل نصب سرامیک با چسب

برای نصب سرامیک با چسب یا نصب سرامیک کف و دیوار با چسب مخصوص، چه کاری باید انجام داد؟ اگر در گذشته اغلب متخصصان برای چسباندن سرامیک کف از ملات سیمان استفاده می‌کردند امروزه انواع چسب سرامیک و کاشی بهترین گزینه برای نصب سرامیک در سطوح مختلف هستند. در این مقاله به مراحل نصب سرامیک با چسب برای سطوح مختلف می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

مشخصات چسب سرامیک و کاشی
نام محصولانواعویژگیکاربردقیمت
چسب سرامیک و کاشیپودری و خمیریضد آب، درزگیر، چسبندگی و دوام بالادیوار و کفچسب خمیری گران‌تر از چسب پودری سرامیک است

نکات مهم هنگام انتخاب چسب سرامیک

تنوع گسترده برندهای تولیدکننده چسب سرامیک، انتخاب محصول مناسب برای چسباندن سرامیک را کمی دشوار می‌کند. قبل از خرید چسب سرامیکی باید به چند نکته توجه داشته باشید.

بهترین چسب‌ها برای سرامیک چند منظوره هستند و می‌توانند سرامیک را به تعدادی از مواد مختلف مانند کاشی، چوب، چرم، برخی پلاستیک‌ها، شیشه، آینه، فلزات و غیره بچسبانند. بنابراین نصب سرامیک با چسب یک کار متداول و رایج است که شما می‌توانید در خانه انجام دهید.

سرامیک یک ماده متخلخل است، بنابراین چسب باید به سطوح متخلخل بچسبد. اگر قرار است سرامیک بر روی یک نقطه حفره دار نصب شود، شما نیاز به یک نوع چسب دارید که بتواند خاصیت پرکنندگی داشته باشد.

نصب سرامیک با چسب

انواع چسب سرامیک

هر چیزی که برای چسباندن کاشی استفاده می‌شود، می‌توان برای نصب سرامیک با چسب هم به کار برد. در واقع انواع چسب سرامیک همان چسب‌هایی است که برای کاشی هم می‌توان استفاده کرد.

علاوه بر این، چسب کاشی و سرامیک از نظر کاربردها به چند دسته چسب سرامیک کف، چسب کاشی دیوار، چسب کاشی آب‌بند، چسب سرامیک دو جزپی و چسب کاشی ضد اسید اشاره کرد.

 با این حال، انواع چسب سرامیک عبارتند از:

۱- چسب پودری

یکی از راه‌های نصب سرامیک دیوار با چسب، استفاده از چسب پودری است. برای استفاده از چسب پودری، مقداری آب لازم است. آب به عنوان حلال چسب پودری عمل می‌کند. بنابراین شما با ترکیب کردن چسب پودری مخصوص کاشی و سرامیک با آب، می‌توانید محلول چسباننده برای نصب سرامیک را آماده کنید.

چسب سرامیک پودری نه تنها ضد رطوبت و آب است بلکه در برابر عوامل جوی مانند نور و اشعه خورشید هم مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. از طرفی به خاطر وزن سبک، می‌توان انتظار داشت که بار مرده بنا یا ساختمان به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

۲- چسب خمیری

اگر به دنبال یک چسب آماده برای نصب سرامیک دیوار با چسب هستید، چسب خمیری بهترین گزینه است. این محصول نه نیازی به حلال یا ماده اضافه برای حل شدن دارد و نه به مانند چسب سرامیک پودری، فرآیند ترکیب آن به مقدار زمان نیاز دارد.

چسب خمیری بهترین گزینه برای نصب سرامیک با چسب به ویژه در مناطق یا محیط‌هایی است که رطوبت کمی دارند. به نظر می‌رسد که این محصول پاسخگوی نیاز شما در مناطق پر رطوبت نیست و بهتر است برای محیط با رطوبت بالا از چسب پودری استفاده کنید.

خرید محصول

تفاوت چسب پودری و خمیری سرامیک

مقاومت و استحکام چسب خمیری و پودری به یک اندازه است. یعنی پس از نصب سرامیک، انتظار می‌رود که انسجام و مقاومت هر دو نوع چسب به یک اندازه باشد. با این حال تنها تفاوت چسب پودری و خمیری در قیمت و مقدار استفاده است.

چسب پودری مقدار بیشتری برای استفاده در چسباندن سرامیک دارد. این در حالی است که چسب خمیری قیمت بیشتری دارد و البته مقدار آن هم در هر بسته، کمتر از چسب پودری در نظر گرفته می‌شود. بنابراین اگر بودجه شما محدود است و می‌خواهید مساحت زیادی از یک فضا را سرامیک کنید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ چسب سرامیک پودری بروید.

آموزش نصب سرامیک دیوار با چسب

اگرچه در گذشته برای نصب سرامیک دیوار و کف از ملات سیمانی استفاده می‌شد اما امروزه داستان تغییر پیدا کرده است. دیگر کسی به سراغ ملات سیمانی نمی‌رود، زیرا نه کیفیت چسب را دارد و نه دوام قابل پیش بینی. بنابراین چسب بهترین جایگزین برای نصب سرامیک به دیوار و کف محیط است.

از طرفی نصب سرامیک با چسب می‌تواند جلوه بهتری به محیط خانه شما بدهد.  در واقع زیبایی سرامیک در کنار استحکام بالای چسب بدون ایجاد کمترین میزان از کثیفی و …، منطقی است که دیگر جایی برای ملات ماسه سیمان وجود نداشته باشد.

مراحل نصب سرامیک با چسب

نحوه چسباندن سرامیک با چسب

اگر پیش از این برای چسباندن سرامیک به سطوح مختلف از ملات سیمان و آب استفاده می‌شد امروزه با پیشرفت فناوری، این کار با چسب امکان‌پذیر است. مراحل نصب سرامیک با چسب عبارتند از:

  • ابتدا چسب مورد نظر را خریداری کنید.
  • دو نوع چسب برای نصب سرامیک کف و دیوار وجود دارد که شامل چسب خمیری و چسب پودری است. شما باید تصمیم بگیرید که قصد دارید از کدام نوع چسب استفاده کنید.
  • چسب خمیری کاملا آماده است و بدون نیاز به آب، می‌توانید این محصول را برای نصب سرامیک استفاده کنید. این نوع چسب نسبت به چسب سرامیک پودری، قیمت بالاتری دارد.
  • در صورتی که قصد استفاده از چسب پودری را دارید، فراموش نکنید که این چسب با آب ترکیب می‌شود.
  • پس از انتخاب چسب سرامیک مورد نظر، نوبت به اجرا آن می‌رسد.
  • ابتدا سطح مورد نظر را آماده کنید. به طوری که هیچگونه کثیفی، چربی و آلودگی نداشته باشد. این کار باعث افزایش میزان چسبندگی سطح به سرامیک می‌شود.
  • چسب خمیری به صورت آماده بر روی سطح قرار می‌گیرد. در حالی که چسب پودری نیاز به ترکیب شدن با آب دارد.
  • پس از آماده شدن چسب پودری، آن را با استفاده از ماله بنایی، بر روی سطح مورد نظر بریزید. برای نوع خمیری هم می‌توانید از ماله بنایی استفاده کنید.
  • وقتی چسب بر روی سطح قرار داده شد، نوبت به قرار دادن سرامیک کف یا دیوار بر روی آن می‌رسد.
  • به آرامی سرامیک را بر روی چسب قرار دهید تا فرآیند گیرش به طور کامل انجام شود.

نحوه چسباندن سرامیک با چسب کاشی

همانطور که اشاره کردیم، چسب کاشی و سرامیک تفاوتی ندارند. یعنی چسب کاشی همان چسب سرامیک است و شما می‌توانید از آن برای چسباندن انواع کاشی و سرامیک استفاده کنید. با این حال در بازار چسب ایران، برای نصب سرامیک با چسب، نام محصول مورد نظر را چسب کاشی عنوان می‌کنند. بنابراین نحوه چسباندن سرامیک با چسب کاشی، شامل انواع پودری و خمیری می‌شود.

نحوه چسباندن سرامیک کف با چسب

فر‌آیند چسباندن سرامیک کف با چسب، به مانند دیوار است. یعنی فرآیند چسباندن سرامیک به سطوح مختلف، به یک روش صورت می‌گیرد. با این تفاوت که برای چسباندن سرامیک کف با چسب، نیاز به تراز بندی بیشتری وجود دارد. یعنی متخصص باید در نظر بگیرد که اگر محیط آبراه دارد، حتما باید شیب سرامیک‌ها را محاسبه کند. به طوری که ضخامت چسب نسبت به شیب مورد نظر تغییر می‌کند.

مراحل نصب سرامیک با چسب

نحوه چسباندن سرامیک به دیوار با چسب

برای نصب سرامیک با چسب، باید در نظر بگیرید که اینجا به مانند سرامیک کف، نیازی به شیب مورد نظر در صورت وجود آبراه نیست. برای چسباندن سرامیک دیوار، ضخامت چسب برای کل دیوار باید یکسان در نظر گرفته شود. همچنین پیش از شروع به کار، دیوار را تمیز کنید. در صورت وجود نم دیوار، آن را نیز تعمیر نمایید.

نحوه چسباندن سرامیک شکسته

چسباندن سرامیک شکسته به هم ساده است، در اینجا نحوه انجام آن آورده شده است.

  • قطعات شکسته را از قبل جا دهید تا مطمئن شوید که تمام قطعات را دارید. 
  • یک لایه نازک چسب روی دو طرف سرامیک شکسته بمالید.
  • قطعات را دقیقا در محل خود فشار دهید و در صورت لزوم به سرعت آن‌ها را تنظیم کنید.
  • قطعات را کنار هم نگه دارید تا چسب بچسبد. در صورت لزوم، قطعات را محکم کنید تا به زمان خشک شدن برسد.
  • پس از خشک شدن کامل، چسب خشک اضافی را بتراشید.

جمع‌بندی

در این مقاله به آموزش نصب سرامیک با چسب پرداختیم. برای چسباندن سرامیک کف و دیوار با چسب، ابتدا لازم است که سطح مورد نظر را تمیز کنید. وقتی سطح تمیز شد، منتظر بمانید تا خشک شود. سپس چسب را به سطح اعمال کنید. چسب کاشی و سرامیک در انواع پودری و خمیری تولید می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با کارشناسان متخصص مینیاتور مشورت کنید. شماره تماس: ۴۴۰۰۰۳۷۳-۰۲۱

سوالات متداول

برای نصب سرامیک از چه نوع چسبی استفاده می‌شود؟

انواع چسب سرامیک شامل چسب پودری و خمیری است.

چسب سرامیک پودری بهتر است یا خمیری؟

هر کدام از انواع چسب سرامیک، مزایا و معایب خود را دارند. چسب خمیری گران تر از چسب پودری است. از طرفی چسب پودری نیاز به آب برای آماده شدن دارد اما چسب خمیری به صورت آماده مصرف فروخته می‌شود.

آیا نصب سرامیک کف با چسب امکان‌پذیر است؟

بله. امروزه چسب‌های کاشی و سرامیک، جایگزین مناسبی به جای ملات سیمانی شده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید