نحوه ساخت انواع رنگ‌ با رنگ خوراکی

رنگ‌آمیزی با رنگ خوراکی، روشی سرگرم‌کننده برای درخشان‌تر کردن غذا و یادگیری چگونگی ترکیب رنگ‌‎ها به کودکان است. با استفاده از رنگ‌های خوراکی می‌توان کیک یا غذای خانگی را تزئین و طعم داد. رنگ خوراکی در انواع رنگ‌های طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند که البته بهتر است برای غذا و شیرینی از رنگ مصنوعی استفاده نشود. با این وجود، نحوه ساخت رنگ‌های مختلف با رنگ خوراکی چگونه است؟ در این مقاله به بررسی نحوه ساخت انواع رنگ با رنگ خوراکی می‌پردازیم. همچنین درباره تفاوت رنگ مصنوعی و طبیعی نیز صحبت خواهیم کرد. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۷ دقیقه

نحوه ساخت رنگ‌ها با رنگ خوراکی

تصویری از رنگ خوراکی قرمز مصنوعی

برای شناخت چگونگی ساخت رنگ‌های مختلف با رنگ‌های خوراکی در انواع مختلف، با ما در مجله مینیاتور همراه باشید.

مرحله اول: دریافت رنگ‌های خوراکی

۱- از خطرات احتمالی رنگ‌های خوراکی مصنوعی آگاه باشید.

برخی منابع پزشکی و علمی استدلال می‌کنند که رنگ های خوراکی مصنوعی می‌تواند با سرطان، تومورهای مغزی، بیش فعالی و مسائل رفتاری در کودکان مرتبط باشد.  استانداردهای جهانی از تولیدکنندگان می‌خواهد که برچسب‌های هشدار دهنده را به متداول ترین رنگ‌های مصنوعی از جمله زرد، قرمز، آبی، سبز و نارنجی اضافه کنند. این رنگ ها هنوز هم قابل اضافه شدن هستند و هنوز هم به مواد غذایی فرآوری شده اضافه می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در فروشگاه‌های مربوطه خریداری کرد.

با این حال، همه چیز به شما بستگی دارد که از رنگ‎های مصنوعی در مواد غذایی خود استفاده کنید یا نه! مهم است که از خطرات احتمالی مرتبط با آن‌ها آگاه باشید و به عنوان یک مصرف‌کننده تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید.

۲- استفاده از رنگ خوراکی ارگانیک را در نظر بگیرید.

تصویری از ساخت رنگ خوراکی با دارچین

برندهای مختلفی وجود دارند که رنگ‌های خوراکی ارگانیک یا طبیعی ساخته شده از مواد غذایی و عصاره‌های گیاهی را تولید می‌کنند که به صورت آنلاین و در فروشگاه‌ها موجود است.

به خاطر داشته باشید که بیشتر این محصولات توصیه می‌کنند چندین رنگ ارگانیک مختلف را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک برای پروژه شما بهترین کار را انجام می‌دهند؛ زیرا ممکن است برخی از رنگ‌ها در حرارت بالا به خوبی مقاومت نکنند.

رنگ‌های خوراکی ارگانیک نیز می‌توانند گران باشند، بنابراین قبل از خرید مقادیر بزرگ‌تر و گران‌تر، مقدار کمی را خریداری کرده تا بتوانید آن را امتحان کنید.

۳- خودتان رنگ‌های خوراکی درست کنید.

اگرچه امکان دارد این گزینه وقت گیرتر باشد، اما مقرون به صرفه است و می‌توانید مطمئن باشید که رنگ‌های خوراکی مورد استفاده شما از منبع طبیعی تهیه شده است. با استفاده از آب میوه‌ها و سبزیجات مانند چغندر، انار، هویج، کلم و سیب زمینی و همچنین ادویه‌هایی مانند دارچین، زردچوبه و پودر کاکائو، می‌توانید رنگ‌های زیبا و طبیعی برای غذای خود ایجاد کنید. با این حال، مهم است که تفاوت بین رنگ‌های طبیعی و مصنوعی را در نظر داشته باشید.

مرحله دوم: ترکیب رنگ خوراکی

تصویری از چرخه رنگ

۱- یک کپی از چرخه رنگ چاپ کنید

 این مرجع کلیدی برای ترکیب رنگ‌های خوراکی است، بنابراین ممکن است مفید باشد که یک کپی در مقابل خود داشته باشید تا رنگ‌ها را هنگام ترکیب آن‌ها ببینید.

۲- رنگ‌های اصلی خود را با هم ترکیب کنید

تصویری از ساخت رنگ‌های خوراکی مختلف

رنگ‌های اصلی شامل آبی، قرمز و زرد است. برای به دست آوردن رنگ های ثانویه باید این رنگ‌ها را با هم مخلوط کنید و سپس رنگ‎های ثانویه را با هم مخلوط کنید تا رنگ های سوم به دست آید.

وقتی هر دو رنگ اصلی را ترکیب می‎کنید، سه رنگ جدید به نام رنگ‌های ثانویه ایجاد می‌‎شود. بنابراین رنگ‌های ثانویه مانند کودکان در یک خانواده رنگ هستند.

هنگامی که یک رنگ اصلی و نزدیکترین رنگ ثانویه آن را روی چرخه رنگ مخلوط می‌کنید، شش رنگ جدید به نام رنگ‎های سوم ایجاد می‌شود. بنابراین رنگ‎های درجه سوم مانند نوه های خانواده رنگ هستند.

رنگ‌های خوراکی خود و نسبت آن‌ها را آزمایش کنید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک سبز روشن بسازید که رنگ زرد آن بیشتر از آبی باشد، با زرد شروع کنید سپس به آرامی آبی را اضافه کنید تا به مقدار و رنگ مناسب برسید.

۳- سه رنگ ثانویه خود را با هم مخلوط کنید

تصویری از ساخت رنگ خوراکی

از سه کاسه تمیز برای ترکیب رنگ‌های خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اگر از رنگ های مصنوعی استفاده می‌کنید، تنها به چند قطره از هر رنگ نیاز خواهید داشت. اگر از رنگ های طبیعی استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز به استفاده بیشتر از هر رنگ داشته باشید.

  • رنگ زرد را بردارید و آن را با قرمز ترکیب کنید تا نارنجی ایجاد شود.
  • قرمز را بردارید و آن را با آبی ترکیب کنید تا بنفش درست شود.
  • آبی را بردارید و آن را با زرد ترکیب کنید تا سبز به وجود آید.

۴- رنگ های درجه سوم خود را ترکیب کنید

اکنون که رنگ‌های ثانویه خود را درست کرده‌اید، شش کاسه تمیز دیگر را بیرون بیاورید تا رنگ‌های درجه سوم خود را مخلوط کنید.

  • زرد را بردارید و آن را با نارنجی ترکیب کنید تا زرد-نارنجی شود.
  • قرمز را بردارید و آن را با نارنجی ترکیب کنید تا قرمز-نارنجی شود.
  • قرمز را بگیرید و با بنفش ترکیب کنید تا قرمز مایل به بنفش شود.
  • آبی را بگیرید و با بنفش ترکیب کنید تا آبی-بنفش شود.
  • آبی را بردارید و آن را با سبز ترکیب کنید تا به رنگ آبی-سبز درآید.
  • رنگ زرد را بردارید و آن را با سبز ترکیب کنید تا زرد مایل به سبز شود.

۵- با سایر رنگ‌ها، تنالیته‌ها و سایه‌ها بازی کنید

اکنون که دوازده رنگ خوراکی اصلی دارید، می‌توانید قرمز یا نارنجی بیشتری اضافه کنید تا سایه خاصی از قرمز به وجود آید. همچنین بنفش یا آبی بیشتری اضافه کنید تا رنگ آبی مشخصی پدید بیاید. اگر می خواهید با یک پایه خنثی برای رنگ‌های خوراکی مانند تزئین کیک و … شروع کنید، با سفید خالص شروع کنید و سپس رنگ ها را به آن اضافه نمایید.

تفاوت رنگ خوراکی طبیعی و مصنوعی

رنگ‌های طبیعی اغلب رنگ‌های مات‌تر یا روشن‌تری نسبت به رنگ‌های مصنوعی دارند؛ زیرا رنگ‌های خوراکی غلیظی که از فروشگاه خریداری می‌شود تنها به چند قطره برای افزودن رنگ نیاز دارد. بنابراین با افزودن مایع زیاد به آن، بافت غذا را تغییر نمی‌دهد. بنابراین، خرید یک رنگ خوراکی واقعی قرمز تیره از آب چغندر به جای رنگ صورتی روشن کمی چالش برانگیز است: زیرا اکثر دستور العمل‌ها نمی توانند مقدار مایع مورد نیاز برای دریافت قرمز واقعی از چغندر را به دست آورند.

از آنجایی که رنگ‌های خوراکی طبیعی حاوی مواد غذایی هستند، غذاهای با رنگ‌های قوی نیز معمولا طعم بهتری دارند. بنابراین استفاده از مقادیر زیاد رنگ‌های خوراکی خانگی در غذا خودداری کنید تا مطمئن شوید که بر طعم آن اثر نمی‌گذارد یا آن را غیرقابل خوردن نمی‌کند. برای مثال، مقدار کمی دارچین می‌تواند رنگ قهوه‌ای تیره‌ای به آن اضافه کند، اما مقدار زیاد آن می‎‌‎تواند طعم دارچین را از بین ببرد.

در صورت امکان از پودر به جای آب میوه استفاده کنید. به عنوان مثال، استفاده از پودر چغندر به جای آب چغندر به شما این امکان را می‌دهد که بدون اضافه کردن مایع اضافی به ظرف خود، رنگ قرمز تیره خوبی به دست آورید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی ترکیب رنگ‌های خوراکی و نحوه ساخت رنگ‌های خوراکی پرداختیم. پیش از اینکه تصمیم بگیرید که قرار است به سراغ رنگ‌های خوراکی بروید، حتما باید نسبت به انواع آن و شیوه استفاده تحقیق کنید. بدون تحقیق درباره انواع رنگ‌های خوراکی نمی‌توان یک ترکیب رنگ درست و حسابی به وجود آورد. بنابراین شما باید بدانید که انواع رنگ خوراکی مانند نمونه مصنوعی و طبیعی، چه تفاوتی با یکدیگر دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ‌های خوراکی، می‌توانید با کارشناسان فروشگاه رنگ، چسب و ابزارآلات مینیاتور مشورت کنید.

سوالات متداول

رنگ خوراکی چه کاربردی دارد؟

رنگ‌‌های خوراکی بیشتر برای ساخت رنگ جهت استفاده در غذا یا آموزش و یادگیری درست کردن رنگ استفاده می‌شود.

انواع رنگ‌های خوراکی کدام‌اند؟

رنگ‌های خوراکی در انواع طبیعی و مصنوعی تولید می‌شوند.

آیا رنگ‌های خوراکی مصنوعی ضرر دارد؟

بسیاری از متخصصان معتقدند که رنگ‌های خوراکی می‌تواند عاملی برای سرطان باشد.

منبع تصاویر: www.byrontalbott.com و www.wikihow.com

ممکن است شما دوست داشته باشید