رنگ‌های ضد افسردگی سال ۲۰۲۳

روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند نقش مهمی در زندگی روزمره شما داشته باشد. طراحی و دکوراسیون منزل در کنار رنگ اتاق، تنها بازتابی از شخصیت شما نیست، بلکه آن‌ها می‌توانند اتاق را بزرگ‌تر و بر سطح انرژی، عملکرد مغز و خلق و خوی شما و اعضای خانواده‌تان تاثیر بگذارند. به همین خاطر روانشناسان برای کاهش افسردگی، پیشنهاد استفاده از رنگ‌های گرم و شاد را می‌دهند.

استفاده از رنگ‌های شاد و گرم، می‌تواند زمینه را برای شادابی افراد به وجود آورد. در این مقاله سعی داریم تا پیرامون موضوع رنگ‌های ضد افسردگی سال ۲۰۲۳، به موضوعاتی مانند کدام رنگ به رنگ افسردگی معروف است، تاثیر رنگ‌ها بر شخصیت انسان، آیا افسردگی می‌تواند درک رنگ شما را تغییر دهد؟، رنگ ضد استرس، رنگ‌های شادی‌آور، رنگ‌های ضد استرس، رنگ اضطراب، رنگ‌های آرامش‌دهنده برای اتاق خواب و آرام‌بخش رنگ اتاق خواب بزرگسال بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

کدام رنگ به رنگ افسردگی معروف است

وقتی صحبت از رنگ‌های افسردگی به میان می‌آید، خاکستری معمولا در لیست افرادی که با خلق و خوی ضعیف مرتبط هستند، قرار می‌گیرد. متخصصان طی مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ دریافتند: رنگ خاکستری همان رنگی است که افراد برای بازتاب احساسات افسردگی به آن اشاره می‌کنند. یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد افراد افسرده، تمایل بیشتری به رنگ خاکستری نشان می‌دهند.

رنگ‌های ضد افسردگی

در روانشناسی رنگ‌ها، رنگ خاکستری اغلب یک رنگ خنثی در نظر گرفته می‌شود. رنگی که احساس ندارد و ممکن است تا حدی دلیل تشبیه آن به احساس افسردگی باشد. معنای افسردگی چیزی فراتر از غم و اندوه است؛ به طوری که افسردگی می‌تواند احساس پوچی، بی‌تفاوتی و ناامیدی را به وجود آورد. علاوه بر خاکستری، آبی رنگی است که اغلب با غم و اندوه همراه می‌شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که آبی تیره بیشترین ارتباط را با افسردگی دارد.

تاثیر رنگ‌ها بر شخصیت انسان

روشی که رنگ‌ها بر خلق و خوی شما تاثیر می‌گذارند، یک زنجیره به هم پیوسته است. کارشناسان می‌گویند: «توانایی دیدن رنگ توسط انسان، یک حرکت هدفمند است». به این معنی که حتما دلیلی وجود دارد که مغز می‌خواهد رنگ اطراف شما را مشاهده کند. اگرچه رنگ قرمز به عنوان رنگ عشق شناخته می‌شود اما در برخی موارد نشان‌دهنده سطوح داغ و خون‌آلود است. از این نظر منطقی است که هر رنگی که می‌بینید می‌تواند یک پاسخ فیزیولوژیکی در بدن ایجاد کند.

بر اساس تحقیقات تصویربرداری عصبی در سال ۲۰۲۰، هر رنگ فعالیت مغزی متمایزی ایجاد می‌کند. نواحی مختلف مغز بر اساس رنگی که مشاهده می‌کنید تحریک می‌شوند، هورمون‌ها را آزاد و سیگنال‌هایی را به سایر قسمت‌های بدن ارسال می‌کنند. هنگامی که صحبت از رنگ‌های افسردگی مانند خاکستری و آبی می‌شود، این رنگ‌ها اغلب با تم «سرد» نام‌گذاری می‌شوند.

رنگ‌های ضد افسردگی

رنگ‌ها ممکن است به روش‌های عصبی خاصی روی مغز شما تاثیر بگذارند، اما نحوه‌ی درک شما از ارزش یک رنگ نیز می‌تواند تحت تاثیر فرهنگ و محیط شما شکل بگیرد. به عنوان مثال، رنگ مشکی به طور گسترده‌ای با مرگ و سوگواری در فرهنگ‌های مختلف مرتبط است. رنگ مشکی رنگی است که در فیلم‌ها و سریال‌ها، چهره‌های منفی و خیالی را نشان می‌دهد. بسیاری از مردم، رنگ مشکی را با تاریکی مرتبط می‌دانند که می‌تواند ترس از ناشناخته‌ها را به نمایش بگذارد.

در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد رنگ‌ها می‌توانند باعث ایجاد افسردگی شوند. در حالی که برخی از رنگ‌ها مانند آبی و خاکستری ممکن است احساسات منفی را  در انسان بیشتر کنند، اما باید توجه داشت که افسردگی یک تشخیص بالینی است که با الگوهای پریشانی طولانی مدت و اختلال عملکردی مشخص می‌شود. با این حال علل دقیق افسردگی ناشناخته است، اما تروما، استرس مزمن، ژنتیک، بیماری جسمی و داروها به عنوان عوامل احتمالی این بیماری شناسایی شده‌اند.

خرید محصول

آیا افسردگی می‌تواند درک رنگ شما را تغییر دهد؟

احساسات می‌توانند بر حواس شما تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، اگر در حالت ترس شدید هستید، ممکن است سایه‌های هشداردهنده یا اشکال مشکوک را در جایی که وجود ندارد، ببینید. اگر افسردگی یک حالت عاطفی مداوم است، طبیعی است که تعجب کنیم که آیا می‌تواند بر ادراک بصری تاثیر بگذارد یا خیر. یک مطالعه در  سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که ۴۰ نفر با تشخیص افسردگی، کاهش قابل توجهی در حساسیت شبکیه چشم داشتند. کاهش حساسیت شبکیه چشم می‌تواند بر میزان درک شما از شادابی رنگ‌ها تاثیر بگذارد و باعث شود که رنگ‌ها کدرتر از آنچه هستند به نظر برسند.

جدول رنگ‌های ضد افسردگی سال 2023

رنگ ضد استرس

در دنیای پرشتاب امروزی، استرس تاثیر بسیار منفی روی افراد می‌گذارد و باید به درستی مدیریت شود. یک راه متداول برای کمک به پایین نگه داشتن سطح استرس و کنترل آن، انتخاب آرام‌بخش‌ترین رنگ‌ها برای خانه‌تان، به‌ویژه اتاق‌هایی است که بیشترین رفت‌وآمد را به آنجا دارید. چیزی که بیشتر مردم از آن غافل هستند این است که رنگ‌های مناسب می‌توانند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کنند. در ادامه قصد داریم به رنگ‌هایی پردازیم که باعث کاهش استرس، افسردگی و اضطراب می‌شوند.

روانشناسی رنگ‌ها تایید می‌کند که رنگ‌ها می‌توانند تاثیر قطعی بر رفتار و احساسات افراد داشته باشد. رنگ‌های آرام‌بخش زیادی وجود دارند که می‌توانند به کاهش احساس افسردگی، اضطراب و استرس کمک کنند که در ادامه به آن می‌پردازیم. در واقع این نوع رنگ‌ها به رنگ‌های ضد افسردگی سال ۲۰۲۳ شناخته می‌شوند.

تماس با ما

۱- رنگ سفید

سفید یک رنگ کلاسیک است که نه تنها احساس گرما را نشان می‌دهد بلکه زمینه را برای بالا بردن آرامش به وجود می‌آورد. یکی از دلایل اثرگذاری رنگ سفید، شباهت آن با رنگ ابرها در آسمان است.

۲- رنگ آبی روشن

اگرچه آبی روشن یک رنگ کلاسیک است اما این رنگ زمینه را برای ایجاد یک ذهن بسیار آرام‌ و کاهش احساس اضطراب و استرس به وجود می‌آورد. زمانی که مردم دچار استرس می‌شوند، تمایل دارند که برای غلبه بر استرس خود به اقیانوس یا حتی آسمان آبی نگاه کنند.

رنگ‌های ضد افسردگی آبی روشن

۳- رنگ بنفش

رنگ‌ بنفش می‌تواند آرامش و تعادل را به ارمغان بیاورد. رنگ بنفش را می‌توان برای کاهش سطح استرس و اضطراب در هر زمینه‌ای به کار برد.

۴- رنگ سبز

رنگ سبز یک رنگ آرامش‌بخش است که اغلب به عنوان نشانه طبیعت، گیاهان و درختان در حال رشد شناخته می‌شود. از آنجایی که رنگ سبز باعث ایجاد آرامش می‌شود بنابراین می‌توان این نوع رنگ را به عنوان یک رنگ ضد استرس و اضطراب معرفی کرد. رنگ سبز می‌تواند تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش باشد. با این حال، استفاده بی‌رویه از رنگ سبز می‌تواند باعث ایجاد تنبلی، آرامش، بد خلقی، افسردگی و حتی بی حالی شود.

۵- رنگ زرد

رنگ زرد همان رنگ نور خورشید است که به شما حس گرما و انرژی می‌دهد. این نوع رنگ نقش مهمی در کاهش سطح استرس افراد دارد.

۶- رنگ نارنجی

رنگ نارنجی یک رنگ مناسب برای تقویت فعالیت و هیجان است که به عنوان یک داروی مطمئن برای کاهش بی‌تفاوتی و افسردگی شناخته می‎شود.

۷- رنگ برنزی

رنگ برنزی یک رنگ خنثی و طبیعی است که و به دلیل وجود آرامش‌ می‌تواند به کاهش سطح اضطراب و استرس شما کمک کند.

رنگ‌های ضد افسردگی برنزی

۸- رنگ خاکستری

خاکستری یک رنگ آرام‌بخش است که نقش مهمی در از بین بردن افکار و احساسات منفیدارد. این رنگ نیز به عنوان رنگ زمین در نظر گرفته می شود و می‌تواند بیش از آنچه فکر می کنید به شما آرامش دهد. با این حال، بسیاری از روانشناسان رنگ خاکستری را به عنوان رنگ افسردگی می‌شناسند. یعنی اگر تمام محیط شما به رنگ خاکستری دربیاید، احتمال زیاد موجب افسردگی شما خواهد شد. برای جلوگیری از این کار، باید رنگ خاکستری را با رنگ‌های گرم ست کنید.

۹- رنگ قرمز

رنگ قرمز به عنوان نماد عشق می‌تواند به راحتی سطح انرژی انسان‌ها را افزایش دهد. این نوع رنگ باعث بهبود وضعیت روحی می‌شود. به دلیل قدرتی که رنگ قرمز دارد، می‌تواند با ایجاد افکار و احساسات مثبت به مبارزه با افسردگی کمک کند.

رنگ‌های شادی‌آور

۱- رنگ قرمز

رنگ قرمز باعث افزایش انرژی و تحریک گردش خون شما می‌شود. این رنگ جزو رنگ‌های گرم است که همواره باید در مرکز توجه قرار داشته باشد. در روانشناسی رنگ‌ها از رنگ قرمز به عنوان رنگ شادی‌آور یاد می‌کنند؛ زیرا می‌تواند علاوه بر ایجاد احساس قدرت، هیجان، اشتیاق، شجاعت، عشق و زندگی، زمینه را برای جذب دیگران فراهم کند. با این حال مراقب باشید که استفاده بی‌رویه از رنگ قرمز، باعث بروز برخی ناهنجاری‌ها مانند پرخاشگری و عصبانیت می‌شود.

۲-  رنگ آبی روشن

وقتی از رنگ آبی روشن صحبت می‌کنیم، ابتدا باید به آرامش عمیق این رنگ توجه داشته باشیم. رنگ آبی روشن یکی از آرامش‌بخش‌ترین رنگ‌ها است که اگر به درستی استفاده شود، می‌تواند زمینه را برای شادی ما فراهم کند. از ویژگی‌های رنگ آبی می‌توان به خوشبختی، طراوت، عدالت، شفا، مسئولیت‌پذیری، وفاداری، آرام و ایمن، اعتماد به نفس، معنویت و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. این رنگ قابلیت کاهش فشار خون شما را دارد. علاوه بر این، می‌تواند در هر زمینه‌ای سرعت تنفس شما را به تعادل کافی برساند. با این حال استفاده بیش از حد از رنگ آبی می‌تواند باعث تشدید افسردگی شود. بنابراین سعی کنید بیشتر از موتیف‌های روشن رنگ آبی برای خود و محیط زندگی استفاده نمایید. 

۳- رنگ زرد

رنگ زرد نشانه‌ اعتماد به نفس افراد در شرایط مختلف است. این رنگ که شباهت زیادی به رنگ نور خورشید دارد، شور و هیجان زیادی برای ایجاد احساس شادی در زندگی  به وجود می‌آورد. رنگ زرد یکی از رنگ‌هایی است که علاوه ایجاد انگیزه، ارتباطات فردی و جمعی را تقویت می‌کند. انسان‌هایی که به رنگ زرد علاقه دارند، قابلیت مطرح شدن در سطح جهانی را دارند. با این وجود، رنگ زرد تصویری از جوانی، شادابی و گرمای درونی انسان است که به دنبال آروزهای خود حرکت می‌کند.

۴- رنگ سبز

رنگ سبز همان رنگ طبیعت است که انرژی مورد نیاز ما را تامین می‌کند. بدون رنگ سبز و خاصیت‌های آن، امکان حیات بر روی کره زمین وجود ندارد. رنگ سبز نماد رشد، پایداری، صلح، سرزندگی، امید، جنگندگی، ثروت و کامیابی است. افرادی که به رنگ سبز علاقه دارند، جزو افرادی هستند که در برابر سختی‎ها، ظرفیت بالایی از خود نشان می‌دهند. مثبت‌اندیشی و تعادل، جزو مهم‌ترین ویژگی‌های رنگ سبز به حساب می‌آید.

۵- رنگ نارنجی

رنگ نارنجی نشانه هوش سرشار و بی‌پروایی در انتخاب است. این رنگ به عنوان یک رنگ گرم، زمینه را ابراز وجود و خودنمایی فراهم می‌کند. اگر به دنبال افزایش اشتها در خود یا دیگران هستید، از رنگ نارنجی استفاده کنید. این رنگ با ایجاد شادی در روان آدم، اجازه پریدن و پرواز کردن روح به ناکجادآباد را می‌دهد. بنابراین رنگ نارنجی یک رنگ جسور و مصمم است که در عین حال خصوصیت مادرانه نیز دارد.

رنگ‌های ضد افسردگی نارنجی

۶- رنگ بنفش

رنگ بنفش یکی از رنگ‌های منحصربه‌فرد است که به متعادل کردن سیستم عصبی کمک می‌کند. از ویژگی‌های مهم این رنگ می‌توان به تخیل، عشق، آرامش، شادی، سلطنت، ارزش‌های فردی و جمعی، تقدس، شجاعت، اصالت و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. با این حال باید درنظر داشته باشید که استفاده بیش از حد مجاز می‌تواند باعث تنهایی و ایجاد تفکرات خودخواهانه شود.

۷- رنگ سفید

رنگ سفید همواره به عنوان یک رنگ پاک و شفابخش شناخته می‌شود. این رنگ نماد خلوص و بی‌گناهی، کمال، برابری، انصاف، بی‌طرفی و استقلال است که وظیفه پاکسازی درونی افکار، احساسات و روح شما را برعهده دارد. ایجاد طراوت در انرژی، برابری و وحدت، پاکی و سادگی، خودکفایی و …، از ویژگی‌های رنگ سفید به حساب می‌آید.

رنگ‌های ضد استرس

رنگ‌های متعددی وجود دارند که به عنوان رنگ‌های ضد استرس شناخته می‌شوند. اگر به دنبال زندگی بدون استرس همراه با شادی هستید، از رنگ‌های آبی، بنفش، سبز، خاکستری، صورتی، زرد و سفید استفاده کنید. این رنگ‌ها جزو رنگ‌های ضد استرس هستند که می‌توانند محیط آرام و شادابی را برای شما به وجود آورند.

رنگ اضطراب

برخی از رنگ‌ها انسان را مضطرب‌ می‌کند. البته وجود اضطراب در رنگ‌ها یک مسئله همیشگی و به اصطلاح ذاتی نیست بلکه بستگی به شرایط، مکان و لحظه اکنون دارد. برای اینکه در زندگی خود دچار اضطراب نشوید، حتما از رنگ‌‎های شادی‌آور استفاده کنید. با این حال از رنگ‌های خیلی روشن و خیلی تیره  مانند زرد روشن و قهوه‌ای تیره، کمتر استفاده کنید تا بتوانید تجربه شاد زیستن را به دست آورید.

رنگ‌های ضد افسردگی

رنگ‌های آرامش‌دهنده برای اتاق خواب

  • رنگ آبی بهترین گزینه برای اتاق خواب است.
  • رنگ سبز تعادل طبیعی را به اتاق خواب می‌دهد. نور خورشید را در محیط پخش می‌کند. اگر به دنبال استفاده از رنگ سبز هستید، حتما از رنگ سبز نعنایی (یک رنگ متعادل) استفاده کنید.
  • رنگ سفید نیز یکی از رنگ‌های آرامش‌دهنده برای اتاق خواب است که باعث بزرگ‌تر دیده شدن محیط می‌شود.
  • رنگ خاکستری نیز به عنوان رنگ مناسب اتاق خواب، آرامش زیادی را به اتاق می‌دهد.

رنگ‌های ضد افسردگی

آرام‌بخش رنگ اتاق خواب بزرگسال

  • رنگ زرد: یک نوع رنگ گرم است که وقتی به عنوان رنگ اتاق استفاده می‌شود، امکان خوابیدن تا ۸ ساعت را فراهم می‌کند.
  • رنگ آبی: یک نوع رنگ سرد است.
  • رنگ سبز: یک نوع آرامش طبیعی در اتاق خواب به وجود می‌آورد.
  • رنگ نقره‌ای
  • رنگ نارنجی

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره رنگ‌های ضد افسردگی سال ۲۰۲۳ صحبت کنیم. رنگ‌هایی مثل رنگ آبی، سفید، قرمز، زرد، نارنجی، سبز و … جزو رنگ‌های شادی‌آور و ضد افسردگی هستند. با این حال استفاده بی‌رویه از رنگ‌های اشاره شده، می‌تواند به تشدید افسردگی منجر شود. بنابراین سعی کنید از رنگ‌های ضد افسردگی به اندازه کافی و لازم استفاده نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر، با شماره ۴۴۰۰۰۳۷۳-۰۲۱ تماس بگیرید. کارشناسان متخصص ما در وب سایت مینیاتور، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

آیا رنگ‌آمیزی می‌تواند به افسردگی کمک کند؟

رنگ‌آمیزی یک راه سالم برای از بین بردن استرس است. این کار نه تنها مغز را آرام می‌کند بلکه به آرامش بدن شما نیز دست یاری نشان می‌دهد. همچنین رنگ‌آمیزی می‌تواند خواب و خستگی را بهبود بخشد و در عین حال درد بدن، ضربان قلب، تنفس، احساس افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

رنگ افسردگی چیست؟

وقتی صحبت از رنگ‌های افسردگی به میان می‌آید، خاکستری و آبی معمولا در لیست افراد دچار افسردگی قرار دارند. در مطالعه‌ای که طی سال ۲۰۱۰ صورت گرفت، کارشناسان دریافتند که رنگ خاکستری رنگی است که افراد برای نشان دادن حس افسردگی به آن اشاره می‌کنند.

چه رنگ هایی برای سلامت روان مفید هستند؟

مطالعات علمی نشان می‌دهند که رنگ آبی و سبز می‌توانند فضایی آرام را برای شما به وجود آورند. همچنین رنگ نارنجی و زرد نیز باعث تحریک اشتها می‌شوند. رنگ‌های قرمز و صورتی می‌توانند شور و انرژی را افزایش دهند. رنگ بنفش نیز رنگ خلاقیت و بهره‌وری است.

چه رنگ‌‌هایی به درمان اضطراب و افسردگی کمک می‌کند؟

سبز رنگی آرامش‌بخش است که باعث ایجاد هارمونی در ریتم زندگی و رفع کامل اضطراب می‌شود. همچنین رنگ آبی جزو رنگ‌های آرامش‌بخش است که می‌تواند به مدیریت استرس کمک کند. در ضمن رنگ بنفش نشان دهنده قدرت، خرد و صلح است.

کدام رنگ‌ها رفتار انسان را بهتر می‌کند؟

رنگ‌های روشن، گرم و شاد مانند زرد، نارنجی، صورتی و قرمز، جزو رنگ‌هایی هستند که باعث بهتر شدن خلق ‌و خوی رفتاری انسان می‎شوند. همچنین رنگ‌های مانند هلویی و یاسی نیز می‌توانند بر خلق و‌ خوی شما تاثیر بگذارند. هر چه رنگ روشن‌تر باشد، احساس شادی و خوش‌بینی بیشتری در شما به وجود می‌آورد.

چه رنگ‌هایی سروتونین را افزایش می‌دهند؟

رنگ زرد به ترشح یک ماده شیمیایی شادی‌آور در مغز به نام سروتونین کمک می‌کند که برای ایجاد خلق و خوی شاد ضروری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید