آموزش ساخت رنگ پاستلی | بهترین ترکیب رنگ پاستلی

به رنگ‌های روشن که با مخلوط کردن مقدار قابل توجهی از رنگ سفید در سایه اصلی ایجاد می‌شود، رنگ‌های پاستلی گفته می‌شود. از نظر فنی، می‌توانید هر رنگی را با افزودن رنگ سفید به رنگ پاستلی تبدیل کنید. بنابراین هر چه رنگ سفید بیشتری به رنگ اصلی اضافه کنید، رنگ پاستیلی کم‌رنگ‌تر می‌شود. رنگ‌های پاستلی ظاهر ملایم‌تری نسبت به همتایان روشن و اشباع‌تر خود دارند و معمولا با استفاده از صفت‌هایی مانند «نرم»، «شسته شده»، «رنگ‌پریده»، «بی‌صدا» و «روشن» توصیف می‌شوند. در این مقاله به آموزش ساخت رنگ پاستلی و بهترین ترکیب رنگ آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

رنگ پاستلی

رنگ پاستلی

دو تعریف مجزا برای رنگ پاستیلی وجود دارد! اول اینکه به رنگ‌های طیف روشن که بتواند محیط شما را به سمت روشنایی و انعکاس نور طبیعی سوق دهد، رنگ‌های پاستلی گفته می‌شود. به طور مثال می‌توان به رنگ‌های روشن طیف آبی، زرد، قرمز، سبز، یاسی، بنفش روشن، طوسی روشن و سایر رنگ‌های طیف روشن، رنگ‌های پاستلی گفت.

تعریف دوم از رنگ پاستیلی بیشتر در کشورهای غربی رایج است. آن‌ها به رنگ‌های پایه آب قابل شستشو که در برابر رطوبت، مواد شیمیایی، نور و اشعه خورشید مقاوم باشد، رنگ‌های پاستلی می‌گویند. بیشتر منظور آن‌ها، شامل رنگ پلاستیک می‌شود که البته فرمولاسیون ساخت این رنگ در ایران، به گونه‌ای است که در برابر آب مقاومتی ندارد.

ما در این مقاله تمرکز اصلی را بر رنگ‌های پاستلی از نظر فام یا همان رنگ قرار می‌دهیم. یعنی بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توان رنگ پاستیلی درست کرد و چه رنگ‌های ترکیب مناسب رنگ پاستیلی را شکل می‌دهند؟

رنگ پاستلی یا پاستیلی

از نظر زبانی، واژه پاستل بیشتر به لغت انگلیسی pastel نزدیک است. با این وجود، استفاده از واژه پاستلی در به کار بردن نام رنگ پاستیلی، هیچ ایراد و اشکالی ندارد. دلیل اینکه در ایران از رنگ پاستیلی بیشتر با نام پاستلی یاد می‌کنند (به ویژه در گفتار)، شباهت رنگ‌های پاستلی به پاستیل‌های خوراکی است. چرا که هر دو نرم و روشن هستند. فقط یکی خوراکی است و آن یکی یک ماده غیر خوراکی محسوب می‌شود.

جدول مشخصات رنگ پاستلی
نام رنگنام دومتعریفانواعفرمول ساخت
پاستلیپاستیلیبه تمام رنگ‌های طیف روشن، رنگ پاستیلی گفته می‌شود.همه رنگ‌های موجود در چرخه رنگ که در طرف روشن قرار دارند.۴ واحد رنگ سفید را در یک واحد رنگ مورد نظر ترکیب کنید.

اسم رنگ‌های پاستلی

به رنگ‌هایی که طیف روشن و براقی دارند، رنگ‌های پاستلی گفته می‌شود. از جمله اسم رنگ‌های پاستلی عبارتند از:

  • صورتی روشن
  • یاسی روشن
  • قرمز روشن
  • آبی آسمانی
  • زرد خورشید
  • هلویی
  • اسطوخودوسی
  • ارغوانی
  • نعنایی
  • سبز روشن
  • سفید
  • شیری
  • کرم

نحوه ساخت رنگ پاستلی

برای ساخت رنگ‌های پاستلی، یک راه ساده وجود دارد که به راحتی می‌توانید این رنگ را درست کنید. آموزش ساخت رنگ پاستیلی تنها با اضافه کردن رنگ سفید به تمام رنگ‌ها انجام می‌شود. فرمول ساخت رنگ‌های پاستلی عبارت است از:

  • رنگ مورد نظر (یک واحد) + رنگ سفید (۴ واحد)

اگر قصد درست کردن رنگ پاستیلی را دارید، حتما ۴ واحد رنگ سفید با یک واحد رنگ مورد نظر خود ترکیب کنید. برای مثال، به یک واحد رنگ آبی، ۴ واحد رنگ سفید اضافه کنید تا این رنگ به وجود آید. شما می‌توانید این فرمول را برای تمام رنگ‌ها به کار ببرید.

آموزش ساخت رنگ سبز پاستلی

برای ساخت رنگ سبز پاستلی، باید ۴ واحد (یا بیشتر) رنگ سفید را به یک واحد رنگ سبز اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که سیر یا تیره بودن رنگ سبز گرفته شود و طیف رنگ به سمت روشنایی حرکت کند. برای ترکیب کردن رنگ سبز و سفید، می‌توانید از ابزارهای مخصوص نقاشی ساختمان یا هنری استفاده کنید.

انواع رنگ پاستلی

رنگ‌های پاستلی به رنگ‌هایی گفته می‌شود که در طیف رنگ‌های روشن قرار دارند و هیچگونه تیرگی ندارند. بنابراین شما به راحتی می‌توانید با اضافه کردن رنگ سفید در ۴ واحد به یک واحد رنگ مورد نظر، هر کدام از رنگ‌های موجود در چرخه رنگ را به یک رنگ پاستیلی تبدیل کنید. در ادامه شما را با انواع رنگ‌های پاستلی آشنا می‌کنیم.

۱- رنگ پاستلی روشن

هر کدام از رنگ‌هایی چرخه رنگ که موتیف روشن داشته باشد، جزو رنگ‌های پاستلی روشن است. برای مثال می‌توان به رنگ‌های طیف سبز، زرد، آبی، صورتی، هلویی و تمام رنگ‌های خانواده سفید و طوسی که روشن هستند، به عنوان رنگ‌های پاستلی روشن شناخته می‌شوند.

۲- رنگ پاستلی تیره

از نظر فنی، رنگ‌های تیره جزو رنگ‌های پاستلی محسوب نمی‌شوند. اما اگر بخواهیم به شکل دیگر این موضوع را بررسی کنیم، باید اشاره کرد که تمام رنگ‌های تیره نیز می‌توانند با پیروی کردن از فرمول ساخت رنگ پاستیلی، تبدیل به این نوع رنگ‌ها شوند. به طور مثال با اضافه کردن ۴ واحد رنگ سفید به رنگ آبی تیره، می‌توان طیف این رنگ را به سمت روشنایی پاستلی سوق داد.

۳- رنگ بنفش پاستلی

برای ساخت رنگ بنفش پاستلی، می‌توانید یک واحد رنگ بنفش را در ۴ واحد رنگ سفید ترکیب کنید. این رنگ روشنایی منحصر به فردی در محیط خانه شما ایجاد می‌کند. رنگ بنفش پاستلی می‌تواند به رنگ‌های بنفش روشن و بنفش مایل به یاسی تبدیل شود.

۴- رنگ طوسی پاستلی

همه رنگ‌های خانواده طوسی جزو رنگ‌های پاستلی محسوب می‌شوند. این رنگ نیز به راحتی با ترکیب شدن در ۴ واحد رنگ سفید، امکان پاستلی شدن را پیدا می‌کند. با این حال، قبل از ترکیب شدن با رنگ سفید، ابتدا باید دو رنگ سفید و مشکی را ترکیب کنید تا رنگ طوسی به وجود آید. همچنین برای ست کردن رنگ طوسی پاستلی در یک محیط بسته، حتما از رنگ‌های گرم و نسبتا تیره و غیر پاستلی استفاده کنید.

۵- رنگ پاستلی صورتی

رنگ صورتی یک رنگ زنانه روشن است که معمولا بهترین گزینه برای اتاق خواب است. اگرچه ترکیب رنگ سفید و قرمز به یک رنگ صورتی تبدیل می‌شود اما برای اینکه بتوانید رنگ پاستیلی صورتی کاملا مستقل درست کنید، باید یک واحد از این رنگ را با ۴ واحد رنگ سفید ترکیب نمایید. این فرمول باعث می‌شود که روشنایی رنگ صورتی به طرز چشمگیری خودنمایی کند. اینجاست که رنگ پاستیلی به وجود می‌آید، یعنی زمانی که روشنایی میحط چند برابر شد.

۶- رنگ پاستلی سبز

رنگ پاستلی

سبز یکی از رنگ‌های روشن طبیعت است که بر سلامتی و آرامش تاکید می‌کند. برای ساخت رنگ پاستیلی سبز، کار سختی پیش رو ندارید. بنابراین با ترکیب کردن یک واحد رنگ سبز با ۴ واحد رنگ سفید، این رنگ را درست کنید. رنگ پاستیلی سبز برای محیط خانه و به ویژه اتاق پذیرایی بهترین گزینه است.

۷- رنگ سبز آبی پاستلی

رنگ سبز آبی جزو رنگ‌های ایرانی است که به دو بخش روشن و تیره تقسیم می‌شود. یعنی رنگ سبز آبی یک بخش تیره دارد و یک بخش روشن. برای ساخت رنگ سبز آبی پاستلی، کافی است که یک واحد رنگ آبی و یک واحد رنگ سبز را با هم ترکیب کنید، سپس ۴ واحد رنگ سفید به آن‌ها اضافه نمایید.

۸- رنگ یاسی پاستلی

رنگ یاسی جزو خانواده بنفش است که دختران تمایل زیادی به آن دارند. وقتی رنگ بنفش به سمت روشنی حرکت می‌کند، رنگ یاسی به وجود می‌آید. بنابراین رنگ یاسی در ماهیت امر یک رنگ پاستیلی است. با این وجود، اگر احساس کردید که روشنایی رنگ یاسی آنطور نیست که شما می‌خواهید، ۴ واحد رنگ سفید به آن اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ یاسی پاستلی مورد نظر شما درست شود.

۹- رنگ پاستلی زرد

اگر به نور خورشید نگاه کنید، شاید به این موضوع پی ببرید که رنگ زرد، طبیعی ترین رنگ پاستیلی است که بشر به چشم خود دیده است. بنابراین خورشید با روشن کردن سیاره ما، نشان می‌دهد که هیچ رنگی قدرت رقابت با این رنگ را از نظر پاستلی بودن ندارد. با این حال شما می‌توانید با اضافه کردن ۴ واحد رنگ سفید به یک واحد رنگ زرد، جنبه پاستلی بودن رنگ زرد را بیشتر نمایان کنید.

۱۰- رنگ پاستلی قرمز

قرمز یک رنگ نسبتا تیره در طیف رنگ‌های گرم است که در ظاهر نمی‌تواند در دسته‌بندی رنگ‌های پاستلی قرار بگیرد. با این وجود، فرمول ساخت رنگ پاستیلی این اجازه را می‎‌دهد که شما بتوانید با اضافه کردن ۴ واحد رنگ سفید به یک واحد رنگ قرمز، رنگ پاستیلی قرمز را درست کنید.

۱۱- رنگ پاستلی قهوه ای

قهوه‌ای جزو رنگ‌های تیره موجود در طبیعت است که معمولا برای درب، صندلی و سایر وسایل چوبی منازل استفاده می‌شود. این رنگ وقتی با ۴ واحد رنگ سفید ترکیب می‌شود، شکل پاستلی یا روشن به خود می‌گیرد. بنابراین رنگ پاستیلی قهوه‌ای جزو رنگ‌های گرم و روشن است که برای وسایل چوبی به ویژه مبلمان، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

۱۲- رنگ پاستلی گلبهی

رنگ گلبهی جزو ترندهای اصلی رنگ سال ۲۰۲۴ میلادی و سال ۱۴۰۳ شمسی است. این رنگ به دلیل روشنایی که دارد، در طرف خانواده رنگ‌های پاستلی قرار می‌گیرد. با این وجود، اگر نسبت به روشنایی رنگ گلبهی ناراضی بودید، می‌توانید این رنگ را با ۴ واحد رنگ سفید ترکیب کنید تا جنبه پاستلی این رنگ بیشتر شود.

رنگ پاستلی خانه

انواع رنگ پاستیلی خانه عبارتند از:

۱- رنگ پاستلی پذیرایی

کدام رنگ پاستیلی برای اتاق پذیرایی مناسب است؟ برای اتاق پذیرایی می‌توانید از رنگ آبی پاستلی، سبز پاستلی (سبز روشن) و صورتی پاستلی (صورتی کم‌رنگ) استفاده کنید. برخی از رنگ‌های گرم مانند زرد پاستلی، نارنجی پاستلی، قرمز پاستلی نیز برای محیط پذیرایی مناسب هستند.

۲- رنگ پاستلی آشپزخانه

وقتی صحبت از آشپزخانه می‌شود، رنگ سفید پاستلی، خاکستری پاستلی، آبی پاستلی، قرمز پاستلی، زرد و سبز پاستلی واقعا می‌درخشند. هر کدام از این رنگ‌ها می‌توانند کارهای متفاوتی برای آشپزخانه انجام دهند، اما همگی به ایجاد فضایی گرم و دلپذیر کمک می‌کنند. با این وجود، رنگ‌های گرم‌تر مانند قرمز پاستلی، اشتها را در محیط آشپزخانه تحریک می‌کنند، بنابراین گزینه‌ای عالی برای آشپزخانه است.

۳- رنگ پاستلی در اتاق خواب

رنگ سفید پاستلی هر فضایی را فورا روشن‌تر و بزرگ‌تر می‌کند. زرد پاستلی انرژی مثبت را جذب کرده و به بازتاب نور خورشید کمک می‌کند. رنگ زرد پاستلی نیز می‌تواند شادی و آرامش را به خود جلب کند و آن را به انتخابی ایده آل برای رنگ اتاق خواب تبدیل می‌نماید.

۴- رنگ پاستلی اتاق کودک

رنگ‌های روشن بیشتر برای اتاق کودکان مناسب است. سایه‌های تیره سیاه، آبی تیره و خاکستری تیره هرگز نباید در اتاق خواب کودک استفاده شود. شما می‌توانید از رنگ‌های پاستلی روشن مانند قرمز، زرد، سبز برای رنگ‌آمیزی اتاق کودک استفاده کنید.

۵- رنگ پاستلی کابینت

رنگ‌های کابینت آشپزخانه باید بیانگر شخصیت شما باشد. رنگ‌های روشن مانند زرد پاستلی محیطی شاداب ایجاد می‌کنند، در حالی که سایه‌های تیره شدید می‌تواند زمینه افسردگی و اضطراب را به وجود آورد. اگر می‌خواهید یک حس ظریف و مینیمالیست داشته باشید، رنگ‌های سفید پاستلی و خاکستری پاستلی بهترین گزینه برای کابینت آشپزخانه است.

۶- رنگ پاستلی ام دی اف

کدام رنگ برای ام دی اف بهتر است؟ بدون شک رنگ پاستیلی گزینه مناسبی برای سطوح ام دی اف به حساب می‌آید. با این وجود بهتر است از جنبه نوع رنگ به رنگ پاستیلی ام دی اف نگاه کنیم. معمولا همه چیز از رنگ اکریلیک و رنگ روغن گرفته تا رنگ صنعتی برای نقاشی ام دی اف ایده‌آل است.

بهترین ترکیب رنگ پاستلی

رنگ پاستلی

بهترین ترکیب رنگ پاستیلی عبارتند از:

۱- آبی + اسطوخودوسی + آبی روشن

۲- خاکستری روشن + پلاتینی

۳- هلویی + لیمویی + آبی روشن

۴- عسلی + صورتی + سرولین کم رنگ

۵- صورتی + قهوه‌ای

۴- زرد روشن+ صورتی کم رنگ + آبی روشن

۵- صورتی پاستلی + صورتی کم رنگ + سفید برفی

۶- قرمز روشن + گیلاسی روشن

۷- یخی + زرد مایل به سبز + لیمویی

۸- زمردی + مرجانی روشن + خربزه‌‎ای

۹- آبی فیروزه‌‎ای + آبی روشن + آبی نئون

۱۰- صورتی پاستلی + صورتی نقره‌‎ای

۱۱- فیروزه‌‎ای + ذرت + صورتی سالمون

۱۲- صورتی + آبی روشن

۱۳- مرجانی روشن + زردآلویی + خربزه‌‎ای

۱۴- آبی اورانین + صورتی ارکیده + صورتی اسطوخودوسی

۱۵- رنگ چای سبز + ارغوانی

۱۶- آبی + کرم + زردآلویی

۱۷- آبی + خاکستری روشن

ترکیب رنگ سبز پاستلی

سبز پاستلی یک سایه سبز ملایم و غیراشباع است که لطافت آن شباهت زیادی به سبز پر جنب و جوش دارد. این رنگ در طیف خنک‌تری از رنگ‌های خانواده سبز قرار دارد، جایی بین سبز بهاری و آبی.

رنگ دیوار سبز پاستلی

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دیوار در فصل تابستان، رنگ سبز پاستلی است. این رنگ همسو با طبیعت است و اجازه نمی‌دهد که احساس افسردگی و اضطراب به درون انسان نفوذ کند.

رنگ صورتی پاستلی برای دیوار

رنگ‌هایی مانند سفید، آبی سرمه‌ای، سبز زمردی، سیاه، خاکستری، زرد و نارنجی گزینه‌های متنوعی را برای ایجاد ترکیب‌های دو رنگ جذاب با رنگ صورتی پاستلی برای دیوارها ایجاد می‌کنند این ترکیب‌ها می‌توانند اتاق شما را متحول کنند و به فضای پذیرایی جذابیت و شخصیت بی‌افزاید.

رنگ پاستلی دیوار

رنگ‌های روشن پاستلی برای دیوار خانه، یک انتخاب هوشمندانه است. زیرا هم به روشن شدن محیط با انعکاس نور طبیعی خورشید کمک می‌کند و هم باعث بزرگتر شدن محیط خانه می‌‌شود. در واقع رنگ‌های پاستلی، کمک زیادی به بزرگتر نشان دادن خانه می‌کنند.

برای مشاهده نمونه عکس‌ رنگ‌های پاستیلی به سایت www.canva.com مراجعه کنید.

قیمت رنگ پاستلی دیوار

قیمت رنگ پاستیلی بستگی به رنگ مورد نظر دارد. گاهی برای ساخت یک رنگ، باید چند رنگ پایه را با هم ترکیب کرد. گاهی هم نیازی به این کار نیست و تنها با اضافه کردن دو رنگ می‌توان رنگ پاستیلی را به وجود آورد. بنابراین قیمت رنگ پاستلی بستگی به رنگ انتخابی شما دارد.

خرید رنگ پاستلی

بهترین راه برای ساخت رنگ پاستیلی، استفاده از دستگاه ترکیب رنگ کامپیوتری است. این دستگاه قابلیت ساخت هر نوع رنگ پاستیلی که شما در نظر دارید را دارد. بنابراین برای خرید انواع رنگ پاستیلی (رنگ کامپیوتری) می‌توانید با کارشناسان ما در فروشگاه اینترنتی رنگ، چسب و ابزارآلات مینیاتور مشورت کنید. همین حالا با شماره ۴۴۰۰۰۳۷۳-۰۲۱ تماس بگیرید.

جمع‌بندی

رنگ پاستلی جزء رنگ‌های طیف روشن است که برای محیط‌های کوچک بهترین انتخاب محسوب می‌شود. برای ساخت رنگ پاستیلی، نیاز است که یک واحد از رنگ مورد نظر را با ۴ واحد رنگ سفید ترکیب کنید تا رنگ پاستیلی درست شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان مینیاتور تماس بگیرید.

سوالات متداول

رنگ پاستلی چه رنگی است؟

رنگ‌های پاستلی رنگ‌هایی هستند که ظاهری ملایم و آرام دارند. آن‌ها معمولا با افزودن رنگ سفید به رنگ مورد نظر درست می‌شوند تا درنهایت به ظاهر ظریف برسند.

انواع رنگ پاستیلی کدام است؟

رنگ‌های پاستلی می‌توانند از صورتی روشن، آبی، سبز، زرد، بنفش و حتی خاکستری متفاوت باشند. این رنگ‌ها برای ایجاد فضایی آرام در محیط شما مناسب هستند.

رنگ صورتی پاستلی چیست؟

صورتی پاستلی رنگی متوسط مایل به زرد با کد هگزا #F8C8DC، بخشی از خانواده صورتی مایل به زرد از مرجانی تا هلویی است. صورتی پاستلی، به شدت با دختر بچه‌ها در جامعه مدرن مرتبط است.

بهترین رنگ پاستیلی برای اتاق پذیرایی چیست؟

صورتی، ارغوانی، و آبی پاستلی به همراه سبز نعنایی، هلویی، گل قرمز، یاسی و اسطوخودوسی پاستلی، بهترین گزینه برای اتاق پذیرایی به حساب می‌آید.

رنگ سبز پاستلی چگونه ساخته می‌شود؟

سبز پاستلی رنگ پریده و لطیفی از خانواده سبز است. برای تهیه رنگ سبز پاستلی ابتدا آبی و زرد را با هم مخلوط کنید. در مرحله بعد، مقداری رنگ سفید را هم بزنید تا رنگ روشن شود. هیچ نسبت دقیقی برای اضافه کردن رنگ سفید به ترکیب فوق وجود ندارد، فقط به هم زدن ادامه دهید تا به رنگ ملایم سبز پاستلی برسید.

منبع: miniatureiran.com

ممکن است شما دوست داشته باشید