محبوب ترین رنگ دنیا

محبوب ترین رنگ دنیا کدام است؟ محبوب ترین رنگ در ایران چیست؟ یک نظرسنجی در سراسر دنیا نشان می‌دهد که آبی محبوب ترین رنگ در میان ۱۰ کشور موجود در چهار قاره از جمله چین است. آبی به دلیل خاصیت آرامش بخش خود، توانسته به مدت ۷ سال غیر متوالی، عنوان رنگ سال را در قرن بیستم در اختیار بگیرد. در این مقاله قصد داریم تا به محبوب ترین رنگ دنیا اشاره کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

چرا انتخاب محبوب ترین رنگ دنیا مهم است؟

در حالی که این مطالعات و بررسی‌ها راه طولانی را به سمت توصیف توزیع ترجیحات افراد در چرخه رنگ پیش بردند، معمای دیگری باقی ماند: چرا در وهله اول چنین ترجیحاتی وجود داشت؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط روانشناسان استفن ای. پالمر و کارن شلوس در هفت سال گذشته، پاسخ در DNA ما یافت نمی‌شود. مطالعه آن‌ها که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، نشان می‌دهد که ترجیح افراد برای انتخاب رنگ مشخص را می‌توان با گرفتن میانگین میزان علاقه آن شخص به تمام اشیایی که با آن رنگ مرتبط می‌کند، تعیین کرد.

برای مثال، تمایل شما به رنگ نارنجی بستگی به احساس شما نسبت به کدو تنبل و مخروط های ترافیکی و چیتو دارد. برای سبز، با توجه به افکار شما در مورد طبیعت، اسکناس کاغذی و کلم بروکلی متفاوت است.

محبوب ترین رنگ دنیا

محبوب ترین رنگ دنیا

به نظر می‌رسد که رنگ آبی محبوب ترین رنگ دنیا است. با این وجود، رنگ آبی در چه سال‌هایی به عنوان رنگ سال انتخاب شد؟ آمارها نشان می‌دهد که خانواده رنگ آبی در طول قرن ۲۱ که نزدیک به ۲۳ سال و اندی از آن سپری شده است، ۷ بار عنوان رنگ سال را از آن خود کرد.

به طور مثال، می‌توان به رنگ آبی نیلگون یا لاجوردی برای سال ۲۰۰۰، آبی آسمانی ۲۰۰۳، آبی فیروزه‌ای ۲۰۰۵، آبی زنبقی یا سوسنی در سال ۲۰۰۸، فیروزه‌ای ۲۰۱۰،آبی ملایم ۲۰۱۶ و آبی کلاسیک ۲۰۲۰ اشاره کرد.

محبوب ترین رنگ دنیا
نام رنگنمادویژگیرنگ آبی محبوب در ایران
آبیآرامش، وفاداری، بهشت و حقیقتقابل ست شدن با اغلب رنگ‌ها، رنگ آسمان صاففیروزه‌ای

علت محبوبیت رنگ آبی

در دهه ۱۹۲۰، محققان آماده بودند تا در مورد این سوال ساده، “رنگ مورد علاقه شما چیست؟” تحقیقات بیشتری داشته باشند. به نظر می‌رسد که پاسخ‌های مردم آنقدر عجیب و غریب به نظر رسید که نمی‌توان آن‌ها را به روشی اساسی مطالعه کرد. اما با بهبود ابزارهای آماری و استانداردسازی رنگ در دهه‌های بعد، الگویی به آرامی اما مطمئن شروع به پیدایش کرد.

تاریخچه محبوبیت رنگ آبی در جهان

مطالعات در اوایل سال ۱۹۴۱ نشان داد که رنگ محبوب مردم، رنگ‌های مایل به آبی بود. در تابستان سال ۲۰۱۷ و بر اساس نظرسنجی ۳۰۰۰۰ نفر از ۱۰۰ کشور جهان، رنگ محبوب دنیا سایه خاصی از سبز مایل به آبی اعلام شد. این انتخاب جزو تمایلاتی بود که به یک جغرافیا یا جنسیت خاص یا حتی وابستگی سیاسی محدود نمی‌شود، همانطور که به نظر می‌رسد، حتی سیاستمداران نیز عموما رنگ آبی را ترجیح می‌دهند.

چرا رنگ آبی محبوب ترین رنگ دنیاست؟

Schloss، استادیار روانشناسی در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون توضیح می‎‌دهد: «به نظر می‌رسد، اگر به همه چیزهایی که با رنگ آبی مرتبط هستند نگاه کنید، بیشتر جنبه مثبت دارند. فکر کردن به چیزهای آبی که جنبه منفی دارد، واقعا سخت است. به عنوان مثال، کپک آبی در واقع به سمت سبز تمایل دارد. کبودی‌ها اغلب بیشتر ارغوانی یا زرد هستند تا آبی.

درعوض، ما رنگ آبی را تا حد زیادی با آسمان و آب مرتبط می‌کنیم (و همچنین اقلام عادی‌تر مانند خودکار و شلوار جین آبی)، که میانگین محبوبیت برای آبی را بیشتر از سایر رنگ‌ها می‌کند.

علاوه بر این، آسمان صاف و آب تمیز به‌ ویژه چیزهایی هستند که همه ما به‌طور جهانی تجربه می‌کنیم. مهم نیست در کجای دنیا هستید، اگر یک روز صاف، آفتابی و آسمان آبی باشد، همه چیز خوب است.

این نظریه همچنین الگوی دیگری را که از مطالعه محبوبیت رنگ پدید آمده است، روشن می‌کند. همانطور که رنگ‌های خانواده آبی همیشه در نظرسنجی‌ها در صدر قرار می‌گیرند، زردهای تیره نیز تقریبا همیشه در پایین‌ترین نقطه قرار دارند. این رنگ‌های خردلی و … رنگ‌هایی هستند که به جنبه مثبت دارند، اما آن‌ها تداعی‌های منفی زیادی با خود حمل می‌کنند.

در حالی که اکثر مردم آبی را به عنوان محبوب ترین رنگ دنیا ترجیح می‌دهند، بخش قابل توجهی از جمعیت نیز وجود دارند که بیشتر قرمز یا سبز را دوست دارند. بنابراین یک چیز نیست که محبوبیت رنگ را پیش‌بینی می‌کند، بلکه خلاصه تمام چیزهایی است که ما در طول زندگی خود تجربه کرده‌ایم. بنابراین نکته جالب در مورد این نظریه این است که می‌تواند توضیح دهد که چرا ترجیحات رنگی بین افراد متفاوت است و چرا آن‌ها در طول زمان تغییر می‌کنند.

انواع رنگ آبی

انواع رنگ آبی که محبوبیت زیادی در دنیا دارند، عبارتند از:

  • فیروزه‌ای 
  • آبی آسمانی
  • فیروزه‌ای کدر       
  • فیروزه‌ای
  • یشمی    
  • سبز دریایی روشن
  • فیروزه‌ای تیره
  • فیروزه‌ای سیر
  • آبی کبریتی روشن
  • بنفش مایل به آبی
  • آبی کبریتی
  • آبی آسمانی سیر
  • آبی روشن
  • آبی کمرنگ
  • آبی کدر
  • نیلی متالیک
  • آبی لجنی
  • آبی متالیک روشن
  • نیلی      
  • فیروزه‌ای فسفری    
  • آبی
  • آبی سیر  
  • سرمه‌ای
  • لاجوردی
  • آبی نفتی

رنگ‌هایی که در جهان محبوب نیستند!

در یک مطالعه انجام شده طی سال ۲۰۱۳، به نیمی از شرکت‌کنندگان ۱۰ شی قرمز مثبت (مانند گل رز و توت فرنگی رسیده) و ۱۰ شی سبز منفی ارائه شد. همچنین اشیاء به رنگ قرمز منفی (کاسه چشم خونی و زخم‌های باز) و سبز مثبت (درختان و کیوی)، در اختیار سایر افراد قرار گرفت.

نتیجه این مطالعه نشان داد که ترجیحات رنگ بسته به زمان سال، وابسته به تغییر فصول است. به طور معمول، افراد به رنگ‌های پاییزی مانند زرد طلایی، قهوه‌ای و قرمز تیره، کمترین علاقه را در نشان دادند. اما نظرسنجی‌های انجام‌شده در پاییز نشان می‌دهد که برخی افراد به سایه‌های تیر و گرم علاقه پیدا کردند. زمانی که شرکت‌کنندگان این رنگ‌ها را با میوه‌هایی مانند موز و تکه‌های کدو تنبل ارتباط می‌دانند.

محبوب ترین رنگ دنیا

محبوب ترین رنگ در ایران

چه رنگی در ایران محبوبیت زیادی دارد؟ اگرچه رنگ آبی در سراسر دنیا، به عنوان محبوب ترین رنگ سال شناخته می‌شود، اما بررسی این موضوع در ایران متفاوت است. ایرانی‌ها به طرز عجیبی علاقه به رنگ سفید دارند. اگر به داخل دکوراسیون اغلب خانواده‎های ایرانی نگاه کنید، رنگ غالب سفید است. 

شاید یکی از دلایل محبوبیت رنگ سفید در ایران، انتخاب این رنگ به عنوان نماد پاکی، تمیزی و معصومیت است. همچنین رنگ سفید یک رنگ خنثی است که با هر رنگ دیگری به خوبی ست می‎‌شود.

علاوه بر این، به دلیل گرم و خشک بودن فلات ایران، میزان تابش نور خورشید زیاد است. بنابراین منطقی است که با انتخاب رنگ سفید برای دکوراسیون و نمای بیرونی ساختمان، از ورود گرمای نور خورشید به داخل خانه‌ها جلوگیری کرد. زیرا رنگ سفید بازتاب‌دهنده خوبی است.

جمع‎‌بندی

در این مقاله به بررسی محبوب ترین رنگ دنیا اشاره کردیم. آبی محبوب ترین رنگ دنیا است که طرفداران زیادی دارد. این رنگ هم گرم است و هم سرد، بنابراین به خوبی با سایر رنگ‌ها ست می‌شود. اگرچه رنگ آبی محبوب ترین رنگ دنیا به حساب می‌آید اما در ایران ماجرا فرق می‌کند. چرا که ایرانی‌ها علاقه زیادی به رنگ سفید به ویژه برای نمای داخلی و خارجی ساختمان دارند. زیرا رنگ سفید هم به خوبی با سایر رنگ‌ها ست می‌شود و هم کار انعکاس گرمای نور خورشید را انجام می‌دهد.

سوالات متداول

محبوب ترین رنگ دنیا کدام است؟

رنگ آبی به عنوان محبوب ترین رنگ جهان شناخته می‌شود.

کدام رنگ در ایران محبوبیت زیادی دارد؟

رنگ سفید.

کدام رنگ‌ها محبوبیت کمتری در دنیا دارند؟

رنگ‌های خانواده زرد تیره.

ممکن است شما دوست داشته باشید